Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Sagan, min poäng är att du underskattar Pentax som system och det är min övertygelse att Terje inte gör det (för annars skulle han ju inte ha bytt). Det är tydligt att du i dina inlägg utgår från en idé om att Pentax inte är lika bra som Nikon och därav din förvåning över Terje.

Om du tillät dig själv att spendera tid med Pentax så tror jag att även du skulle hitta fördelar och kanske t o m uppskatta systemet. (nu har jag inga illusioner om att du skulle byta).
 
Man behöver bara kolla på specifikationerna för att veta vad Pentax har för svagheter jämfört med Nikon och Canon.

Exempelvis har Pentax inget hus som skulle intressera mig, 3 bps förslår inte.
 
Du är ju helt makalös, det var du som förde in mina behov i diskussionen och jag gav dig ett ärligt svar.
Sen kritiserar du mig för att jag ger dig ett svar. Otroligt :p

Angående Terjes behov så har jag redan svarat på den frågan oxå, vänligen sluta ställ samma frågor om och om igen, det är tröttsamt.
 
Sagan, som jag skrev är min poäng den att du underskattar Pentax som system och därför är det också förvånande för dig att Terje byter till Pentax. Din förvåning över Terjes val bygger på att du själv saknar erfarenhet av systemet. Om du hade spenderat tid med Pentax, så skulle du - precis som Terje - upptäcka att det finns fördelar med systemet. Du förstår inte Terjes val därför att du inte förstår Pentax, vilket vi också har kommit fram till genom mina frågor och de svar som du har gett.

Och nej, jag kritiserar dig inte för att du har gett svar.
Var någonstans har jag kritiserat dig för att du har svarat?
 
Nonsens, specifikationerna ljuger inte. Pentaxs kamerahus är för långsamma, det är ett faktum.
 
Nonsens, specifikationerna ljuger inte. Kamerahusen är för långsamma, det är ett faktum.

Och därför kan de inte fungera utmärkt för Terje?
Den utsökta bildkvalitet som Pentax ger med sina objektiv, pannkaksobjektiven icke att förglömma, är skäl nog för att välja Pentax. Men jag antar att man måste ha egen erfarenhet av dem för att förstå, och då blir nog inte Terjes val så förvånande längre.
 
Terje har (precis som jag redan skrivit i tråden) använt sig av 8 bps för att plåta snabbt flygande fåglar. Det finns ingen anledning att tro att han skulle vilja sluta med det.

Återigen tycker jag du ska läsa mina inlägg bättre, så slipper du ta upp samma frågor om och om igen..
 
Terje har (precis som jag redan skrivit i tråden) använt sig av 8 bps för att plåta snabbt flygande fåglar. Det finns ingen anledning att tro att han skulle vilja sluta med det.

Återigen tycker jag du ska läsa mina inlägg bättre, så slipper du ta upp samma frågor om och om igen..

K20D erbjuder 21 fps som max.
Du har uppenbarligen missat mina inlägg där jag skriver att människor utvecklas och förändras. Om du läste mina inlägg bättre, så slapp du uppleva att jag inte läser dina.
 
men hur frekvent är att han använder 8bps,
är det för han måste eller bara för att han kunde använda 8bps?
är det varje dag eller kanske någon gång om året?
 
En detalj som kan ha missats något i diskussionen - Pentax släpper nya modeller under våren nästa år. I dagsläget vet vi inget annat om dessa modeller än det som Pentax själva sagt, nämligen att deras mål är 24x36 kvalitet från en ny generation APS-C sensorer.

Det kan mycket väl vara så - obs: spekulation - att Terje har tagit del av inofficiell information om dessa modeller som snart är färdiga.
 
-Tveklöst, förutsatt förstås att Kim får en likadan påse pengar av Pentax för att förknippas med märket! ;)

Genom det uttalandet så tycks du förutsätta att Terje använder vad som helst, bara han får pengar för det. Terje är en yrkesmänniska, en väldigt bra fotograf. Jag menar det är att underskatta Terje genom att tro att han kör vad som helst så fort någon viftar med en påse pengar. Om utrustningen gjorde ett dåligt jobb, inte passade hans fotograferande, så skulle han knappast använda utrustningen även om han fick betalt för det.

Det är ju som att säga att en tennisspelare tvingar sig själv till att använda ett viss tennisracket bara han får betalt för det, även om detta innebär ett racket som inte går att spela med. (det är stor skillnad mellan olika racketar, Borg körde ju träracket medan McEnroy körde hybridmaterial, sen har vi detta med senor också. Natur eller nylon, olika egenskaper, olika känsla)

Pentax gör mycket fin utrustning och det finns mycket hos Pentax att uppskatta för yrkesfotografer. Oavsett om Terje får betalt eller inte, än så länge är sponsringen endast spekulation. Det är dock intressant att se att många icke-Pentax användare ser sponsring som den enda trovärdiga förklaringen till ett byte från Nikon till Pentax, och genom detta så visar de bara hur lite de känner till om Pentax och dess kvaliteter. Många tycks ha undermeningen att det bara går att använda Pentax professionellt om man blir sponsrad. Det är ett elitistiskt synsätt.
 
Genom det uttalandet så tycks du förutsätta att Terje använder vad som helst, bara han får pengar för det. Terje är en yrkesmänniska, en väldigt bra fotograf. Jag menar det är att underskatta Terje genom att tro att han kör vad som helst så fort någon viftar med en påse pengar.

Tvärt om - jag är övertygad om att Terje är en ypperligt skicklig fotograf, och att han väljer Pentax just därför att märket ger honom bäst förutsättningar för att skapa de bilder han vill. Jag är lika övertygad om att han är så pass skicklig att de små skillnader mellan kameramodeller som vi teknikmuppar tjafsar om ytterst sällan skulle spela någon roll i hans skapande.

Per
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.