Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte så intressant för Terje dock, då han alltid plåtar i helt manuellt läge.

För att förtydliga, helt manuellt betyder i Terjes fall (sist jag pratade med honom för ett år sedan iallafall):
Ingen programautomatik, ingen elektronisk stabilisering, ingen autofokus och vitbalansen alltid på solljus för att efterlikna diafilm så långt det är möjligt.
Detta för att ha total kontroll.

Sagan har sagt det flera gånger i den här tråden och jag är också fast övertygad om att detta är en komplettering av Terjes arsenal.
Han vore väl knappast den första fotograf som använder fler än ett märke på kameror, oavsett vilken fabrikat man är affischnamn åt för tillfället.
 
Det handlar ju inte alls om att döma ut pentaxs bildstabiliseringsfunktion, det handlar om att inte vilja ha stabilisering i någon form. Det verkar inte gått fram till dig.

Har Terje uttryckligen sagt att han inte vill ha Pentax bildstabiliseringsfunktion?

Det som inte verkar ha gått fram till dig är det jag menar, så vi provar igen då..
Som Nikon-fotograf var han van vid Nikons bildstabiliseringsfunktion och då formulerade en åsikt baserad utifrån det systemet. Jag menar att det är osannolikt att anta att någon formulerar en uppfattning om en specifik funktion i ett annat system utan att ha provat det först, när denna funktion skiljer sig från den funktion som man först formulerade en uppfattning om.

Därför kan du inte vara säker på att Terje inte använder bildstabiliseringsfunktionen i Pentax, om han inte själv uttryckligen har sagt att han inte använder det. Och så länge som han själv inte uttryckligen har förklarat sig om detta så är det enda du skriver spekulation. Eftersom det du skriver är spekulation så blir även ditt påstående om att jag inte har en aning om hur det osannolika låter, också en spekulation.
 
En helt ovidkommande parallel:

När det gamla golfproffset och värdsettan (tror jag han var) helt plötsligt bytte till ett nästan okänt japanskt märke på sina klubbor förvånades många.

När det sedan visade sig att han bara hade märket utanpå bagen, inte inuti så var det ganska tydligt att bytet inte hade något alls med redskapen att göra.

Detta inlägg har inget med Terje Hellesös skäl att göra
 
Senast ändrad:
kontentan av 13 sidor verkar i det hela ju vara att ni grabbar tycker att Terje är en sellout.kommentar på det Sagan?
 
Varför gillar han inte (nikons) bildstabilisering? Bilden är väl lika äkta även om objektivet är stabiliserat.
 
Har Terje uttryckligen sagt att han inte vill ha Pentax bildstabiliseringsfunktion?

För att citera Bryggarn:

För att förtydliga, helt manuellt betyder i Terjes fall (sist jag pratade med honom för ett år sedan iallafall):
Ingen programautomatik, ingen elektronisk stabilisering, ingen autofokus och vitbalansen alltid på solljus för att efterlikna diafilm så långt det är möjligt.
Detta för att ha total kontroll.
 
Jag skrev ju vad precis jag vad tyckte: "Terje har ingen anledning att vara nikon trogen på något sätt". Tydligare än så blir det inte.
 
???

Det här är fan i mig otroligt, en 13 sidor lång tråd om att Terje byter kameramärke... Jag då, som bytte från film till digital kamera och dessutom bytte märke, inte blev det någon tråd av det, inte ens ett inlägg.

Om nu T läser detta så hoppas jag att han skrattar gott åt tråden och spekulationerna.
 
Varför gillar han inte (nikons) bildstabilisering? Bilden är väl lika äkta även om objektivet är stabiliserat.
Jag skulle gissa att han inte tyckte att nyttan av stabiliseringe var värd det Nikon tog betalt för den. I Pentax fall så tror jag att han tvärt om har svårt att motivera att slå av stabiliseringen när han fotograferar på frihand.
 
Det här är fan i mig otroligt, en 13 sidor lång tråd om att Terje byter kameramärke... Jag då, som bytte från film till digital kamera och dessutom bytte märke, inte blev det någon tråd av det, inte ens ett inlägg.
Det kan ju bero på att Terje är en förebild för många fotografer och en offentlig person med böcker, kurser, föreläsningar och mycket annat.

Eller vad tror du?

Om nu T läser detta så hoppas jag att han skrattar gott åt tråden och spekulationerna.
Det gör han säkert och det unnar jag honom.
 
I Pentax fall så tror jag att han tvärt om har svårt att motivera att slå av stabiliseringen när han fotograferar på frihand.
Terje har inga som helst svårigheter att motivera det. Han vill inte använda elektronisk stabilisering eftersom han vill ha full kontrol själv.
Det har han nämnt otaliga gånger.
 
TB-trött

Jag skulle gissa att han inte tyckte att nyttan av stabiliseringe var värd det Nikon tog betalt för den. I Pentax fall så tror jag att han tvärt om har svårt att motivera att slå av stabiliseringen när han fotograferar på frihand.

Du skojar?? Du har inte läst ett ord av vad Terje de facto uttalat och som citeras här? Han vill ha full kontroll, du tror att det är plånboken han menar att han vill ha kontroll över??

Har Terje uttryckligen sagt att han inte vill ha Pentax bildstabiliseringsfunktion?

Ja det har han, med formuleringen inte någon elektronisk stabilisering. Eller har Pentax uppfunnit en ångdriven variant?

Den här tråden börjar ju påminna om någon sorts bibeltolkning...
 
du bara devalverar dig mer och mer för varje inlägg.
ska ni inte slänga er med lite ord som sonyfantaster och pentaxfanatism på engång så är det gjort.
 
Nej jag skulle naturligtvis inte tacka nej heller. :)

Nja, en annan väntar ju in ett fett sponsorkontrakt från Leica nu när deras digitala mellanformatare snart dyker upp. Jag vill inte ångra att jag tackade ja till Casio och sen få anbud från Leica..

Men vi får se hur jag gör. Om Leica inte klämmer in en bildstabilisator i huset så får det bli Casio. Lite får de ändå anstränga sig om jag skall vara deras frontfigur.
 
Det finns för- och nackdelar med alla system. Jag gissar att den största fördelen för Terje med Pentax är ekonomisk sponsring - det är ju ingen hemlighet att hans och hustruns företag i Söderhamn haft det kärvt ekonomiskt.

Jag har svårt att tro att Terje helt kommer att gå över till Pentax, utan snarare har det som ett komplement (precis som många redan skrivit här). Dels för att Pentax sortiment faktiskt inte innehåller samma möjligheter som Nikons, och dels för att företaget saknar representation i Sverige - reparationer, låneutrustning med mera är ganska viktigt för yrkesverksamma fotografer.

Bildmässigt är jag övertygad om att Terje kan göra likartade bilder, oavsett vad det står på prylarna, men om det inte går att köpa t.ex. en 500/4 så går det inte heller att göra de bilder som kräver den gluggen ...

/afe
 
Du skojar?? Du har inte läst ett ord av vad Terje de facto uttalat och som citeras här? Han vill ha full kontroll, du tror att det är plånboken han menar att han vill ha kontroll över??



Ja det har han, med formuleringen inte någon elektronisk stabilisering. Eller har Pentax uppfunnit en ångdriven variant?

Den här tråden börjar ju påminna om någon sorts bibeltolkning...
Jag har läst det mesta här, men vet inte i vilka sammanhang de är uttalade i, eller varför Terje anser att stabiliseringen gör att han får mindre kontroll över bilderna. De gånger det finns en fördel i att stabilisera kameran med ett stativ så bör även andra typer av stabilisering ge en viss fördel, om än inte i samma utsträckning. Men det finns tillfällen då stativ inte går att använda.

Frågan är vad Terje menar med elektronisk stabilisering, för oftast brukar man skilja på mekanisk- och elektronisk stabilisering, och med elektronisk stabilisering menas då teknik som inte innehåller någon mekanik, tex den typ av stabilisering som finns i några av kompaktkamerona från Samsung som Terje använt. Optisk stabilisering och sensorstabilisering är av mekanisk typ.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.