Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller inte alls med i din analys av det jag säger. Faktiskt har jag svårt att förstå hur du kan komma till såna slutsatser som du gör.

Terje har testat stabilisator tidigare och avfärdat det, det är alltså inget nytt som behöver testas.

Att Terje hela tiden experimenterar och prövar nya saker behöver man bara titta på hans bilder för att förstå.
 
Terje har testat stabilisator tidigare och avfärdat det, det är alltså inget nytt som behöver testas.

Jag återkommer till min fråga och förtydligar den - har han testat det på Pentax tidigare och avfärdat funktionen hos Pentax bildstabilisator?

Att Terje hela tiden experimenterar och prövar nya saker behöver man bara titta på hans bilder för att förstå.

Vilket gör din förvåning över Terjes byte till Pentax ännu svårare att förstå.
 
Det förklarar det mesta och då är väl förklaringen till pentaxövergången sponsring som de flesta trodde.
 
Jag återkommer till min fråga och förtydligar den - har han testat det på Pentax tidigare och avfärdat funktionen hos Pentax bildstabilisator?
Jag finner frågan löjlig, vad spelar det för roll om det är pentax? Har de en magisk stabilisator som förändrar fotograferingen till skillnad mot övriga märkens stabilisatorer, eller vad?

Vilket gör din förvåning över Terjes byte till Pentax ännu svårare att förstå.
Det har ju förklarats tidigare i tråden men vi kan ta det en gång till.
Terje har förklarat (han är citerad om detta tidigare i tråden) fördelen med att använda samma kameraprylar hela tiden.

Experimenterandet och viljan att testa nya saker ligger främst i det fotografiska och inte i prylarna.

Så mycket experimenterande och test av nya saker tycker jag inte det ligger i att byta kameramärke. Det är mest tidsödande då man ska lära sig nya menyer, knappar o.s.v. Så särskilt kreativt är det inte.
 
Inga principer är förstås så fasta att man inte kan överge dom om man bara får lite gratisprylar. ;-)

Om folk nu verkligen bryr sig så kanske det ger ett litet hack i trovärdigheten bara.
 
Helt riktigt, jag skulle inte tveka en sekund om jag fick gratis pentaxgrejer.

Men nikon (eller canon för min del) har väl å andra sidan inte varit någon princip heller.
 
Det är bara att hålla koll på hans blogg, där kommer han att förklara varför. Det kommer även en längre artikel i Foto 12/08.
 
Det är ju inte lika roligt, då missar man ju hela gissningstävlingen! :p

Men absolut, tack för tipset.
 
Jag finner frågan löjlig, vad spelar det för roll om det är pentax? Har de en magisk stabilisator som förändrar fotograferingen till skillnad mot övriga märkens stabilisatorer, eller vad?
Pentax bildstabilisator fungerar med alla objektiv och därmed kan man upptäcka dess fördelar med andra brännvidder än vad Nikon och Canons lösningar erbjuder. På grund av detta så kan man upptäcka fördelar genom Pentax bildstabilisator som man inte upptäcker hos Nikon och Canon. Därför är ett avfärdande av exempelvis Nikons bildstabilisator inte automatiskt ett avfärdande av Pentax, eftersom systemen bygger på helt olika principer.

Terje har förklarat (han är citerad om detta tidigare i tråden) fördelen med att använda samma kameraprylar hela tiden.

Alla människor rätt att ändra sig, så även Terje.

Så mycket experimenterande och test av nya saker tycker jag inte det ligger i att byta kameramärke. Det är mest tidsödande då man ska lära sig nya menyer, knappar o.s.v. Så särskilt kreativt är det inte.

Faktum är att Pentax gör fotografen mer kreativ eftersom kamerorna har flera lägen som fungerar som en intuitiv förlängning av fotografens arbetssätt där fotografen slipper fastna bland menyer.

Ett exempel på vad jag menar är HyperProgram. Detta läge är ett Program-läge som automatiskt byter mellan bländar- och tidsautomatik beroende på om fotografen rör bländar- eller tidsratten. Det är inte frågan om så kallad programskifte där man med en ratt bläddrar mellan förinställda kombinationer av bländare och tid (givetvis finns den här funktionen också på Pentax för den som vill).

Grundtanken med HyperProgram är enkel. Man ställer bländaren - kameran ställer tiden. Man ställer tiden - kameran ställer bländaren. Den manuellt valda bländaren, eller tiden, behålls mellan tagningarna. Kamerans mätsystem är aktivt och om man har satt exempelvis bländaren så ändrar sig tiden beroende på aktuell ljussituation. Eller tvärtom när man har ställt tiden manuellt och låter kameran sköta bländaren.

Alltså ingen skillnad mellan tids- och bländarautomatik i funktion.
Skillnaden är att man inte behöver koppla om kameran mellan Av och Tv, eftersom detta sker helt automatiskt beroende om man rör bländar- eller tidsratten. I och med att man slipper ändra programväljaren så går det snabbare att växla mellan lägena och kameran kan göra det med ögat mot sökaren.

Det här var ett exempel på de funktioner som Pentax har för att vara så lite i vägen för fotografen som möjligt, vilket gör att fotografen slipper tänka på vilket läge han vill befinna sig eller vilken knapp han ska trycka på. Det blir mer intuitivt, mer direkt och snabbare. Som fotografens förlängda arm.

Det är min övertygelse att en kreativ fotograf som Terje är, kommer uppskatta dessa möjligheter mycket.
 
En stabilisering som man inte finner nyttan med på 400mm ska man helt plötsligt tycka är oersättlig på 17mm. Har du en aning om hur osannolikt det låter?
 
En stabilisering som man inte finner nyttan med på 400mm ska man helt plötsligt tycka är oersättlig på 17mm. Har du en aning om hur osannolikt det låter?

Jag har inte skrivit någonstans att man måste tycka det är oersättligt.
Jag upprepar mitt svar till dig - bara för att man har avfärdat Nikons system så innebär inte det att man automatiskt avfärdar Pentax system eftersom systemen bygger på olika principer. Nej, jag tycker inte detta låter osannolikt. Tvärtom tycker jag det låter osannolikt att automatiskt avfärda B bara för att man avfärdar A när A <> B. Så de antaganden du gör är osannolika och det är uppenbart att du inte har någon aning om hur det osannolikas tonskala verkligen låter mellan dur och moll på en 12 strängad gitarr.
 
...
Ett exempel på vad jag menar är HyperProgram. Detta läge är ett Program-läge som automatiskt byter mellan bländar- och tidsautomatik beroende på om fotografen rör bländar- eller tidsratten.
...
En mycket smart och logisk funktion som jag faktiskt saknar från den Pentax-kamera jag hade för länge sedan.
 
Det är inte så intressant för Terje dock, då han alltid plåtar i helt manuellt läge.

För egen del tycker jag det låter intressant dock.
 
Det är inte så intressant för Terje dock, då han alltid plåtar i helt manuellt läge.

Ja, men då har ju Pentax HyperManuellt läge.
HyperManuellt läge fungerar som så att man med "gröna knappen" snabbt får ett utgångsvärde, enligt programlinjen, för bländare och tid - eller för bara bländare, eller för bara tiden (detta är justerbart). Man är kvar i det manuella läget och kan justera de rekommenderade värdena hur som helst.

Sen har vi ju TAv-läget där man ställer in bländare och tid manuellt, medan kameran fixar ISO-inställningen automatiskt.

Ytterligare funktioner är att vitbalansens förinställda lägen är helt justerbara, alltså lägena för utomhus, blixt, glödlampsbelysning etc etc kan justeras av användaren.

Bara för att nämna ett asplock ur högen...

Så för en manuell fotograf som Terje finns det således många möjligheter med Pentax.
 
Okej, jag tycker det låter fullständigt osannolikt, nu har vi klargjort den skillnaden :p

Jag tycker det är lika osannolikt att döma ut Pentax bildstabiliseringsfunktion utifrån hur Nikon fungerar som att döma ut en framhjulsdriven bils vinteregenskaper på vägen efter hur en bakhjulsdriven bil beter sig.
 
Jag tycker det är lika osannolikt att döma ut Pentax bildstabiliseringsfunktion utifrån hur Nikon fungerar som att döma ut en framhjulsdriven bils vinteregenskaper på vägen efter hur en bakhjulsdriven bil beter sig.
Det handlar ju inte alls om att döma ut pentaxs bildstabiliseringsfunktion.
Det handlar om att inte vilja ha stabilisering i någon annan form än stativ och stadiga armar. Det verkar inte gått fram till dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.