Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bra bilder i rörelser

Produkter
(logga in för att koppla)

Lorettah

Medlem
Hej,

Jag förstår inte vad jag gör för fel. :(
Försöker att ta bra och skarpa bilder i rörelser och ställer då in kameran (D5000) på bilder i rörelser (springande gubben) men nästan ingen bild blir skarp.. Däremot om jag ställer in allt manuellt så blir det liite bättre men ingen större skillnad.
Vad gör jag för fel?

Vill kunna fotografera hundar i rörelser rakt framifrån..

Bilagor

• DSC_0450.jpg
    DSC_0450.jpg
    24.8 KB · Visningar: 536
  • DSC_0525.jpg
    DSC_0525.jpg
    29.3 KB · Visningar: 527
Mittpunkt

Hej,

Jag förstår inte vad jag gör för fel. :(
Försöker att ta bra och skarpa bilder i rörelser och ställer då in kameran (D5000) på bilder i rörelser (springande gubben) men nästan ingen bild blir skarp.. Däremot om jag ställer in allt manuellt så blir det liite bättre men ingen större skillnad.
Vad gör jag för fel?

Vill kunna fotografera hundar i rörelser rakt framifrån..

Börja med att se till att du väljer mittpunkten. Låter du kameran själv välja så kan det bli att den lägger fokus fel. Se också till att du har snabb slutartid genom att blända upp och eller höja ISO.

Du bör kolla att du har autofokusen (AF), i rätt läge. I din situation fungerar det nog bäst med AF-C (Continues mode), eventuellt fungerar det även med AF-A (auto mode) men jag är inte säker på hur väl kameran löser det i AF-A, jag har ingen egen erfarenhet av Nikon.
Om du har AF-S (Singel mode) så fokuserar autofokusen på dit objekt och stannar sedan i det läget och är då hunden på väg mot dig så kommer den ju snabbt ur fokus. Fokuset hamnar bakom hunden då den är något närmare dig när bilden tas än när fokuseringen skedde. Kör du med AF-S kommer fokuseringen att kontinuerligt följa med hunden när den kommer närmare.

Finns en lite AF guide här http://www.kenrockwell.com/nikon/d5000/af-settings.htm

Edit:
Och precis som Tonyeagle skrev, se till att ha snabba slutartider för att inte få rörelseoskärpa.

Råden du fått är bra. En annan sak som gör att hunden upplevs oskarp är att den är väldigt långt bort. Det blir helt enkelt inte så många pixlar kvar som ska återge huvudmotivet. Om du följer råden du fått och försöker komma närmare (antingen med ett teleobjektiv eller vänta tills den kommer nära, så kan det bli roligare och bättre bilder.

AF-C är en bra början. Att använda mittpunkten som utgångspunkt är åxå bra, men man bör välja "dynamic area" (har inte koll på vad Nikon kallar det på svenska) så att man inte enbart använder mittpunkten. Med dynamic area kommer kameran att använda alla fokuspunkter för att följa motivet, så även om motivet kommer utanför mittpunkten så kommer kameran fortsätta följa motivet och det funkar oftast bra eftersom kameran dels känner av avståndet till motivet (om man har D- eller G-objektiv) och dels använder ljusmätningssensorn för att känna av vilka färger motivet innehåller och följa dessa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar