John.H
Medlem
Hej,
Jag är i startgroparna till att köpa min första systemkamera. Jag hittade in här på forumet och har läst ett par trådar som berör mitt ämne men kan inte riktigt hitta ett träffande svar.
Grundförutsättningar
-Budget - ca 8000
-Ska till USA i sommar
Tänkt att använda kameran till
- Börjar med att fota ormar i Nevadaöknen
- Kameran kommer åka med på fiskeresor
- Närbilder på djur och natur
- Mörkerbilder
Plan/idéer
-Läsa ett par fototidningar och dess tester fram till Juli
-Kolla av pantbanker i Las Vegas, dit jag kommer på USAresan (begagnat alltså)
-Göra ett kameraköp 2dagar efter ankomst
Jag har ju sett att priserna är bra mycket billigare i USA än här hemma. Jag är typen av människa som sällan köper saker och när jag gör de så köper jag lite bättre sak på en gång. Både för och nackdelar med det givetvis. Jag har i dagsläget alltså ingen systemkamera så jag kommer inte ha jättehöga förväntliningar på att jag fixar superbilder på första resan. Resan är dock inte avsedd för fotografering i första hand då jag har annat jag ska göra primärt. Fotograferingen och djur/natur kommer bli avslappningen i det hela. En bonus.
Något jag bör tänka på? Jättedumt att köpa begagnad (fattar ju att jag kanske inte får med precis allt som ingår vid köp i affär)?
De jag sneglat på är Nikon 300 och Olympus E3. Tåliga rackare men rätt dyra. Iaf i Sverige.
Är jag ute och cyklar? Bör jag tänka om helt på något sätt?
Jag är i startgroparna till att köpa min första systemkamera. Jag hittade in här på forumet och har läst ett par trådar som berör mitt ämne men kan inte riktigt hitta ett träffande svar.
Grundförutsättningar
-Budget - ca 8000
-Ska till USA i sommar
Tänkt att använda kameran till
- Börjar med att fota ormar i Nevadaöknen
- Kameran kommer åka med på fiskeresor
- Närbilder på djur och natur
- Mörkerbilder
Plan/idéer
-Läsa ett par fototidningar och dess tester fram till Juli
-Kolla av pantbanker i Las Vegas, dit jag kommer på USAresan (begagnat alltså)
-Göra ett kameraköp 2dagar efter ankomst
Jag har ju sett att priserna är bra mycket billigare i USA än här hemma. Jag är typen av människa som sällan köper saker och när jag gör de så köper jag lite bättre sak på en gång. Både för och nackdelar med det givetvis. Jag har i dagsläget alltså ingen systemkamera så jag kommer inte ha jättehöga förväntliningar på att jag fixar superbilder på första resan. Resan är dock inte avsedd för fotografering i första hand då jag har annat jag ska göra primärt. Fotograferingen och djur/natur kommer bli avslappningen i det hela. En bonus.
Något jag bör tänka på? Jättedumt att köpa begagnad (fattar ju att jag kanske inte får med precis allt som ingår vid köp i affär)?
De jag sneglat på är Nikon 300 och Olympus E3. Tåliga rackare men rätt dyra. Iaf i Sverige.
Är jag ute och cyklar? Bör jag tänka om helt på något sätt?