FrankRosenthal
Medlem
Jag har kanske inga svar på dina frågor men jag kan kanske ge dig något att fundera på.
För det första, det är inget fel på mobil- och engångskameror. Det går att skapa fantastiska bilder även med dem.
Det spelar ingen roll vad du har för kamerautrustning, det är inte kameran som skapar bilder, det är fotografen. En kamera är bara ett verktyg.
En kamerautrustning ger dig två saker, teknisk bildkvalite och ergonomi.
Jag påstår att oavsett vilken ny systemkamera du än köper så räcker den tekniska bildkvaliten till. Rätt hanterad så ger dig kameran skarpa bilder med realistiska färger i tillräckligt hög upplösning.
Ergonomi är den svåra biten. För min del så är kamerans viktigaste uppgift att vara ur vägen när jag ska fotografera, dvs den måste ligga bekvämt i handen och jag måste intuitivt hitta de viktigaste inställningarna utan att behöva ta kameran från ögat. Vad detta betyder i praktiken är väldigt personligt, det enda sättet att ta reda på det är att klämma och känna på grejerna.
Sen får du fundera på hur mycket du orkar bära med dig, en kamera som ligger hemma för att den är för jobbig att ta med sig gör ingen nytta. Det finns en hel del spegellösa varianter att fundera på, de är mindre och lättare än en spegelreflex.
Jag tror att det är en bra ide att skaffa en kamera med en riktig sökare om man vill utvecklas. Med bara en skärm att titta på så blir det svårare att hålla kameran still och så tycker jag att ergonomin blir katastrofalt dålig. Kameran hamnar i vägen mellan mig och motivet och allt blir bara krångligt.
Tack för ditt tips! Jag tycker faktiskt att jag har fått till en del väldigt bra bilder med både mobilkameran och engångskameror. Däremot så känner jag att det inte ger mig riktigt vad jag önskar. Jag tror att om jag införskaffar en systemkamera så kommer jag inte bara fotografera mer utan också seriösare. Det är en av anledningarna till att jag vill köpa mig en.
Sen kan jag även säga att just bildkvalitén känns väldigt viktigt för mig. Jag vill inte bara att min bild skall vara fin på Instagram, utan jag hoppas att jag någon gång i framtiden kan sätta upp min bild på väggen och känna mig glad och stolt över det.
När det kommer till ergonomi så skall jag självklart klämma och känna så mycket jag bara kan innan jag bestämmer mig. Skulle du förresten rekommendera en spegellös kamera? Om jag har förstått det rätt så är dom segare när det kommer till det spontana foto-ögonblicket och det skulle jag tycka var tråkigt.
Sökare är något jag skall tänka på! Tack igen!