Annons

Första systemkameran - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kanske inga svar på dina frågor men jag kan kanske ge dig något att fundera på.
För det första, det är inget fel på mobil- och engångskameror. Det går att skapa fantastiska bilder även med dem.

Det spelar ingen roll vad du har för kamerautrustning, det är inte kameran som skapar bilder, det är fotografen. En kamera är bara ett verktyg.

En kamerautrustning ger dig två saker, teknisk bildkvalite och ergonomi.
Jag påstår att oavsett vilken ny systemkamera du än köper så räcker den tekniska bildkvaliten till. Rätt hanterad så ger dig kameran skarpa bilder med realistiska färger i tillräckligt hög upplösning.
Ergonomi är den svåra biten. För min del så är kamerans viktigaste uppgift att vara ur vägen när jag ska fotografera, dvs den måste ligga bekvämt i handen och jag måste intuitivt hitta de viktigaste inställningarna utan att behöva ta kameran från ögat. Vad detta betyder i praktiken är väldigt personligt, det enda sättet att ta reda på det är att klämma och känna på grejerna.

Sen får du fundera på hur mycket du orkar bära med dig, en kamera som ligger hemma för att den är för jobbig att ta med sig gör ingen nytta. Det finns en hel del spegellösa varianter att fundera på, de är mindre och lättare än en spegelreflex.
Jag tror att det är en bra ide att skaffa en kamera med en riktig sökare om man vill utvecklas. Med bara en skärm att titta på så blir det svårare att hålla kameran still och så tycker jag att ergonomin blir katastrofalt dålig. Kameran hamnar i vägen mellan mig och motivet och allt blir bara krångligt.

Tack för ditt tips! Jag tycker faktiskt att jag har fått till en del väldigt bra bilder med både mobilkameran och engångskameror. Däremot så känner jag att det inte ger mig riktigt vad jag önskar. Jag tror att om jag införskaffar en systemkamera så kommer jag inte bara fotografera mer utan också seriösare. Det är en av anledningarna till att jag vill köpa mig en.

Sen kan jag även säga att just bildkvalitén känns väldigt viktigt för mig. Jag vill inte bara att min bild skall vara fin på Instagram, utan jag hoppas att jag någon gång i framtiden kan sätta upp min bild på väggen och känna mig glad och stolt över det.

När det kommer till ergonomi så skall jag självklart klämma och känna så mycket jag bara kan innan jag bestämmer mig. Skulle du förresten rekommendera en spegellös kamera? Om jag har förstått det rätt så är dom segare när det kommer till det spontana foto-ögonblicket och det skulle jag tycka var tråkigt.

Sökare är något jag skall tänka på! Tack igen!
 
Jag hade satsat på en spegellös systemkamera, Sony Nex, Olympus OM-D främst. De är små och smidiga, du kan ha med dem överallt, de tar fantastiska bilder. Min favorit hade varit OM-D med dess grymma inbyggda bildstabilisering.

En typisk tjockkamera tar också fantastiska bilder men då man köper till ett par extra objektiv och det drar iväg rejält i storlek. Det är inte lika kul att släpa på en stor ryggsäck som en liten diskret väska.

Det låter positivt att dom är små och smidiga för det känns viktigt tycker jag. Däremot så har jag hört att dom kan vara rätt sega att starta upp när det kommer till det spontana foto-ögonblicket. Hur upplever du det? För det känns också vikigt för mig.

Håller med dig när det kommer till storleken, att den är viktig alltså. Vill mest ta med mig bara kameran + kanske något obejktiv i en smidig väska och sen ge mig ut. Gillar spontanitet. Vill inte packa resväskan dagen innan och ge mig ut.

Stort tack för ditt tips!
 
Håller med och tror att just OM-D E-M5 är mitt i ett prisras pg av M1 och därför ett klipp. Har helt lämnat tjockkameran sedan jag köptem OM- D för 20 000 exponeringar sedan.

Som jag skrev till herren du citerade:

Det låter positivt att dom är små och smidiga för det känns viktigt tycker jag. Däremot så har jag hört att dom kan vara rätt sega att starta upp när det kommer till det spontana foto-ögonblicket. Hur upplever du det? För det känns också vikigt för mig.

Har du någon uppfattning om detta?

Tack för din åsikt!
 
Nu skriver ju TS att han tänker fotografera mycket kvällstid, och då känns det lite fel att rekommendera en m4/3 kamera på grund av att mindre sensorer brukar ge mera brus vid svagt ljus.

Jag rekommenderade ursprungligen Pentax K5 II eftersom den har bra egenskaper just i svagt ljus till ett bra pris. Ser nu att han kan tänka sig att eventuellt höja budget, och i så fall ska han kanske snarare titta på Nikon D600 som har fullformatsensor och väldigt bra dynamiskt omfång. De extra tusenlapparna för att få fullformat kommer att ge väldigt mycket när det gäller minskat brus i svagt ljus. D600 har väl dessutom fördelen att han knappast någonsin behöver byta upp sig till något bättre såvida han inte blir sportfotograf och behöver himla många bilder per sekund.

Se:
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...d2)/Pentax/(appareil3)/793|0/(brand3)/Olympus

Tack för ditt tips! Skall tänka på vikten av att välja rätt sensorer! Tror inte att jag kommer ta så mycket nattbilder. Men som sagt, vill kunna ta bilder även på kvällskvisten.
 
En annan aspekt är strömförbrukning. De flesta spegellösa drar mycket ström och går ned i standby läge när de inte används för att spara ström, vilket kan vara ganska irriterande när det dyker upp något motiv oväntat

Såg nu att jag ville citera dig igen. Det ovan känns väldigt viktigt för mig. Jag vilken kunna ta upp kameran och fånga ögonblicket på en gång. Jag tror faktiskt att jag kommer fotografera människor och byggnader (stadsmiljö) allra mest. Kanske en och annan solnedgång och naturbild. Men jag vill åt det spontana i fotograferandet.
 
Nu pratar vi om en första systemkamera och jag trotr att finlir med tekniska aspekter är lite överkurs. Jag skulle börja med att påstå att som förstakamera behöver man inte bry sig om vilket system man väljer om man håller sig till mer av instegsmodelller - varför? Jo, den dagen man verkligen vill köpa dyrare objektiv vill man ofta ändå skaffa ett bättre kamerahus och ersätta sina kitobjektiv och då kan man ju lika gärna sälja det man har och byta system till det som har bäst pris/ prestanda på just det man behöver. Som ny till systemkameravärden tycker jag det viktigaste är att kameran ligger rätt i handen och har rätt storlek.

Sedan finns en motsättning: då man tar själva bilden är en stor kamera med skönt grepp och rejäla kontroller bäst. Då man bär kameran skall den vara så liten som möjligt - inte lätt detta!

Den avgörande förstafrågan måste bli: spegelreflex (DSLR) vs spegellöst.
DSLR: alla f u Sonys SLT kameror har optisk sökare. Snabbare autofokus (AF) då motivet rör sig. Systemen har funnits länge så det finns gott om objektiv, även begagnat

Spegellöst: mindre kameror. De har antingen elektronisk sökare (EVF) eller ingen alls. Utan EVF är det svårt att hålla telen stilla bort från ansiktet. Kan ha snabb initialfokus men är sämre på att följa motiv. Vissa har en del objektiv i serien (ffa micro 4/3).

Sedan skulle jag tro att överlag så kommer nog alla sensorstorlekar från m43, aps-c till FF räcka i prestanda. Vill man ta naturbilder i sämre ljus finns ju alltid stativ. FF är dyrt (över budget nyt) och skillnaden i brus mellan dagens m43 och APS-C är inte så stor att det i vardagssammanhang borde vara avgörande.

Tack för dina tips, tankar och åsikter!

Precis som du säger har jag förstått att spegelreflex vs spegellöst är en väldigt viktig fråga. Spontant känns det som att jag skulle föredra spegelreflex då jag fått uppfattningen att spegellöst kan vara rätt seg vi uppstarten, så att man kanske missar ett överraskande foto-ögonblick och det vill jag verkligen inte. Vill kunna knäppa bilder på löpande band.
 
Får jag föreslå att TS börjar med att gå till en fotoaffär och känner på en spegellös och en spegelreflex då detta är den stora vattendelaren - innan detta är avklarat är det svårt att ge fortsatta råd.

En övergripande princip vill jag emellertid påpeka: TS är inte låst till något system och kommer nog inte starta med dyra objektiv från dag ett - när man valt mellan spegellöst och spegelreflex, klämm och känn på kamerorna - det är det som känns bäst i just TS händer som är viktigast just nu. Alla system fungerar bra för dessa allmäna önskemål - vilket känns bäst?

Hej,

Det kommer jag verkligen göra! Skall klämma och känna så mycket jag bara kan innan jag köper mig en. Vad anser du om spegelreflex vs spegellös? Har du några tankar eller åsikter?

Som jag har förstått det så förlorar det spegellösa när det kommer till det spontana foto-ögonblick pga tiden det tar att starta upp den. Det känns väldigt tråkigt om det skulle vara så.
 
Hej,

Det kommer jag verkligen göra! Skall klämma och känna så mycket jag bara kan innan jag köper mig en. Vad anser du om spegelreflex vs spegellös? Har du några tankar eller åsikter?

Som jag har förstått det så förlorar det spegellösa när det kommer till det spontana foto-ögonblick pga tiden det tar att starta upp den. Det känns väldigt tråkigt om det skulle vara så.

Den relativt långsammare tiden till uppstart av en spegellös är betydelsefull för vissa och inte andra. Vi pratar någon sekund eller så. Enda sättet att veta om det känns för segt för just dig är att testa. Vore det ett problem för alla skulle spegellöst inte finnas. Däremot är det mer absolut ännu vad gäller sportfoto då spegellöst har svårt med följande autofokus (undantag kan vara Nikon 1 och Olympus EM1).

Likaså är elektronisk sökare (EVF) i spegellös kontra optisk sökare (OVF) en smaksak som man måste känna på själv. Sedan är EVF i olika kameror väldigt olika i storlek, upplösning och responstid - här kan man säga att kvaliteten på EVF följer priset.
 
Bra tips som redan nämnts:

- Känn och kläm, låna gärna

- System som kompis har, gör det lättare att låna grejer av varandra och få tips

- Av dina länkar hade jag valt Canon 700 (eller Nikons motsvarande), men jag hade skippat kitobjektivet och bara köpt huset. Kitobjektivet är riktigt uselt. Sen hade jag köpt en 50/1.4 eller 35/2.0 och kört med fast objektiv tills jag kunde köpa fler objektiv. Då hamnar du i ditt prisläge och har en kompetent kamera att växa med.

- Två rattar för inställningar, sååå skönt, jag har fotat mycket med canon 500, 50 och 5 och det jag saknar tokmycket på 500(samma med 700) är just de två reglagen för snabba inställningar. Jag tycker 500 blir krånglig i jämförelse. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70D är precis vad du har i budget, utan objektiv. Men en begagnad 50D eller 60D skulle du kunna lära dig mycket med och få pengar över till trevligt objektiv.

Känna och klämma skall jag göra! Är bortrest just nu men så fort jag kommer tillbaka skall jag ge mig ut!

Tackar för tips och länkar! Skall kollas!
 
Den relativt långsammare tiden till uppstart av en spegellös är betydelsefull för vissa och inte andra. Vi pratar någon sekund eller så. Enda sättet att veta om det känns för segt för just dig är att testa. Vore det ett problem för alla skulle spegellöst inte finnas. Däremot är det mer absolut ännu vad gäller sportfoto då spegellöst har svårt med följande autofokus (undantag kan vara Nikon 1 och Olympus EM1).

Likaså är elektronisk sökare (EVF) i spegellös kontra optisk sökare (OVF) en smaksak som man måste känna på själv. Sedan är EVF i olika kameror väldigt olika i storlek, upplösning och responstid - här kan man säga att kvaliteten på EVF följer priset.

OK! Testa är något jag verkligen kommer göra! Tänkte bege mig ut och kolla runt i fotobutiker så fort jag får möjlighet!

Vad tycker du att det finns för fördelar och nackdelar när det kommer till EVF vs OVF?

Tack för ditt inlägg!
 
OK! Testa är något jag verkligen kommer göra! Tänkte bege mig ut och kolla runt i fotobutiker så fort jag får möjlighet!

Vad tycker du att det finns för fördelar och nackdelar när det kommer till EVF vs OVF?

Tack för ditt inlägg!

Jag har kameror med båda. För sportfoto/ snabb sekvenstagning vinner OVF varje gång då en EVF "hackar" och visar oftast senast tagen bild vid serietagning.

För allmänfoto är det en svårare fråga. Att bygga en bra OVF kostar pengar. En mindre sensor leder i regel till mindre OVF sökarbild och billigare OVF har spegelsökare som är mörkare än en med pentaprisma. Ingen sådan koppling finns mellan storlek och ljushet på EVF och sensorstorlek. D u återger en EVF en verklig uppfattning av skärpedjup vid stora bländaröppningar (bl 4 och lägre siffror). För allmänfoto föredrar jag därför, i bra ljus i varje fall, EVF äver OVF på billigare kameror. Kommer man upp i 60D/70D, D7000/D7100, K50/ K5 klassen så föredrar jag i många fall OVF f u vid porträtt då jag vill se skärpedjupet. Detta sagt för min sorts foto som jag gör nu, alltså stilla objekt, föredrar jag faktiskt den fina EVF i Sony A77 över OVF i 60D. Långt ifrån alla EVF är lika fina dock.
 
Sen kan jag även säga att just bildkvalitén känns väldigt viktigt för mig. Jag vill inte bara att min bild skall vara fin på Instagram, utan jag hoppas att jag någon gång i framtiden kan sätta upp min bild på väggen och känna mig glad och stolt över det.

När det kommer till ergonomi så skall jag självklart klämma och känna så mycket jag bara kan innan jag bestämmer mig. Skulle du förresten rekommendera en spegellös kamera? Om jag har förstått det rätt så är dom segare när det kommer till det spontana foto-ögonblicket och det skulle jag tycka var tråkigt.

Sökare är något jag skall tänka på! Tack igen!

Eftersom jag fotograferar mest människor och ganska mycket gatufoto så har tyvärr alla spegellösa jag känt på varit för långsamma. Jag gillar storleken och vill nog gärna ha en men har inte hittat någon som fungerar för mina behov (som jag kan betala för...)
När det gäller bildkvalite så behöver du inte vara orolig, med en modern systemkamera så är det inga problem att få bra utskrifter i A4-storlek och kanske till och med A3. Det är möjligt att du får se upp lite med de mindre sensorerna i många spegellösa, men med en sensor i storleksklassen runt APS-C så kommer du inte att få några problem på den fronten.

Med ditt resonemang så skulle jag inte rekommendera en spegellös, jag tycker att det låter som om du är ute efter en DSLR med optisk sökare. De reagerar fortare och är mer flexibla enligt min uppfattning. Båda typerna har olika för- och nackdelar så gör som du tänkt och känn och kläm lite så tror jag att du hittar vad som är rätt för dig.
 
Hej,

Som jag har förstått det så förlorar det spegellösa när det kommer till det spontana foto-ögonblick pga tiden det tar att starta upp den. Det känns väldigt tråkigt om det skulle vara så.

Jag tycker nog att den oron är ngt överdriven. Jag har haft samma bekymer i valet mellan DSLR och spegellösa. Så jag valde att börja med testa begagnad MFT(micro four third, spegellösa) för att känna efter. Ifall det inte går kommer jag inte förlora särkilt mycket på det. Så jag köpte en Panasonic G5 för 2500 kr här på fotosidan som jag hämtade ut igår.

Jag har inte hunnit testa så ordentligt än. Men jag har testat det med att väcka kameran från Standby läge. Och det tar INGET TID alls, så fort man trycker på knappen så är den redo. Jag testade bara med EVF då det är så jag kommer att fota. Skulle jag gissa på tiden från det är total mörkt i EVF till AF är redo, så tror jag att det är kortare än 1 sekond.

Så för min del så är start tiden inget issue längre (start tid efter man sätt på kameran är också mycket snabb, skulle tro under 1 sekond där också).
Hoppas att jag inte hitta något riktigt irritationsmoment så jag måste överge MFT. Vikt och smidighet lockar starkt.

MVH
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.