Hur fungerar det här med objektiv förresten? Kollade ett kort klipp där det berättades om brännvidd. Blir alldeles knasig i hjärnan av det känner jag. Kollar jag på exempelbilder ser det bara ut som man har olika mycket zoom, men tittar jag på den
här bilden blir jag alldeles snurrig i huvet. Det är som om bakgrunden zoomas in, fastän det närmast ser likadant ut.
Det här med perspektiv är det roliga med olika objektiv tycker jag.
Tänk dig hur du skulle uppleva världen från en myras perspektiv. Allting skulle förmodligen se jättestort ut och vidsträckt. Huset du tittar på skulle vara väldigt långt borta som en liten prick i bakgrunden.
Detta skulle vi kunna översätta till ett vidvinkelobjektiv, låt oss säga 14mm.
Skulle du stå på samma plats som en människa och titta mot samma hus skulle du uppleva att huset är mycket närmre, vi skulle säga att du har ett normalobjektiv i ögonen. Typ 50mm.
Om vi i stället tittar på månen som just går upp över horizonten och det finns ett hus där. Du vill få månen på bild och huset samtidigt.
Tar du upp mobilkameran som förmodligen är typ som ett vidvinkelobjektiv så kommer månen bli som en liten prick.
Tar du upp ett telezoom som sträcker sig till typ 600mm så kommer månen se gigantisk ut bredvid huset, om du lyckas få dem på samma bild.
Perspektivet trycks ihop på tele och drar ut sig på vidvinkel.
På det här viset kan vi leka med världen.
Det är inte kanske alltid man vill fota med ett vidvinkelobjektiv om det är snygga berg i bakgrunden, för då ser de så långt borta ut. Då kanske ett tele objektiv passar bättre tex.