Jag hade tänkt hålla käften, men r2d2 triggade mig...
Jag tillhör också de spegellösa entusiasterna och är mycket nöjd med min Fuji XE1. Den har det mesta gemensamt med både XE2, XT10 och XT1 (bildkvaliten är exakt densamma) men kostar inte mer än 1000-1500kr. Med tanke på din budget så bör du spara pengar på kamerahuset och lägga desto mer på objektivet. Skit in i kameran ger skit ut... Fujis 18-55/2,8-4 är en mycket kompetent kitzoom. Komplettera det med en prime, typ 35mm eller 27mm så har du ett väldigt trevligt startkit. Angående batteritid så har jag varit på fjällvandring i 2veckor med min kamera, knäppt 1500 kort och bara gjort slut på 2 batterier, så batteritiden är inte så dålig om man bara tänker sig för lite.
Sen så är det självklart så att både jag och r2d2 nu har varit partiska. Du har ännu inte nämnt något om vad du har tänkt ha kameran till och vilka krav du har på kameran, detta är egentligen det viktigaste.
Alla Canon- och Nikonentusiaster kommer som sagt var snart att flå oss och säga att man inte kan fotografera sport med spegellös kamera och att batteritiden är dålig. Svaret är ja på båda dessa påståenden jämfört med deras stora spegelkameror, allt är dock relativt... Ska du nischa dig åt sportfotografering och tänker dig en professionell framtid som fotograf ska du definitivt satsa på canon eller nikon. Vill du köpa teleobjektiv med autofokus utan att först råna en bank så ska du också skaffa någon av de större tillverkarna (här finns även Pentax, olympus och panasonic med på listan över stora tillverkare). Men ska du ägna dig åt vardagsfotografering med "normala" brännvidder så kan du satsa på i princip vilket märke som helst.
Brytpunkten för de som använder spegellöst brukar vara vikt och storlek, spegellösa system är både mindre och lättare att bära med sig. Regeln är: stor+tung=ligger hemma. Liten+lätt=hänger på axeln.
Det finns ca en miljard andra trådar som denna på fotosidan. Vill du läsa om andra nybörjares åsikter och livsval så kan jag rekommendera dig att läsa dom. Tyvärr så blir 90% för påverkade av canon- och nikonentusiaster för att våga köpa något annat, så frågan är: hur lättpåverkad är du?
Fridens liljor till er alla