arvro395
Aktiv medlem
markus skrev:
Det låter spännande Arvid! Vilken film körde du och hur exponerade du? Återkom gärna med resultaten efter mer testande
Jag testade Neopan vid ISO 640 och Tri-X vid ISO 1600.
Jag återkommer när jag vet mer!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
markus skrev:
Det låter spännande Arvid! Vilken film körde du och hur exponerade du? Återkom gärna med resultaten efter mer testande
Nä snömos är det inte.alf109 skrev:
Tror egentligen detta med olika framkallares olika egenskaper är mest snömos (undantaget rodinal), min erfarenhet säger mig att det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att skilja ut neg beroende på vilken framkallare som användts.
Erik Schalin skrev:
Nä snömos är det inte.
Kolla senaste Black & White photography där man testar olika finkornsframkallare.
Men det finns säkert olika grader i helvetet också.
Erik Schalin skrev:
Nä snömos är det inte.
Kolla senaste Black & White photography där man testar olika finkornsframkallare.
Men det finns säkert olika grader i helvetet också.
Det är duktigt folk som testar.alf109 skrev:
Min poäng är att om man hittar en framkallare som man tycker funkar får man oftast bättre ressultat genom att kallibrera sin process med denna än att hoppa mellan olika framkallare.
Jag har inte läst testen. Kan du kort nämna de framkallare som speciellt utpekas för att vilja ha en överexponering?Erik Schalin skrev:
vissa framkallare ville ha en överexponering
Erik Schalin skrev:
Ngt jag aldrig har funderat över är att en framkallare som ger fint korn förlorar en del av särpeintrycket.
Liax skrev:
Läste tidigare i tråden att flera testat att framkalla Ilford HP5 med just Acutol (KB400 ska ju vara samma film) men fått för täta negativ.
wipe skrev:
Jag lyckas inte hitta något sådant påstående när jag tittar tillbaka i den här tråden.
PS. Glädjande att du blev inspirerad.
Fredrik72 skrev:
Jag har aldeles nyligen börjat köra med en kombination som jag tycker är aldeles oslagbar. Tri-x i Rodinal 1:200 i 2 timmar. Man agiterar första halvminuten, sedan låter man allt stå till 2 timmar har gått. Sköljer ock fixerar normalt. Kornet blir hyffsat fint, och mycket vackert måste jag säga. Älskar denna kombo och kommer köra det så länge det finns Rodinal att tillgå =)
Liax skrev:
Det där var nog den konstigaste framkallningen jag hört talas om!
/Joakim
larsborg skrev:
Trevligt!
Tillbaka till Basic!
Jag använder nu alltid, liksom tidigare, en enda sv/v film, Kodak Tri-X-Pan, standard exponerad efter ISO 400!
Kanske är det en liten skillnad idag, mot gårdagens Tri-X-Pan, men den är fortfarande en mycket säker film, ger perfekta resultat.
Standard metod för perfekta bilder:
Kodak Tri-X-Pan, framkallad i Kodak D-76, fixerad i Kodak F-24!
Ilford har oxå fina filmer, men jag har fastnat för klassikern Tri-X.
Graal skrev:
...som i helgen fotade med Efke R100 i en basic Certina Certo nybörjarkamera från 1955, med hela 2 exponeringsmöjligheter, och fick bilder som jag blev väldigt nöjd med.
dJb skrev:
Befinner mig på besök hos mina föräldrar i Boden nu och har grävt fram en gammal bälgkamera, zeiss ikon och en Agfa super silette mätsökare. Båda från 50-talet. Tänkte ta ut och "rasta" dem lite. Zeissen har jag använt tidigare och den funkar finfint.
/David