Jag är lite cynisk och säger att svartvitt åker snålskjuts på tre olika områden.
1. Det visar världen ur ett annat perspektiv. På samma vis som drönare, VSCO-filter, ND-filter, färgmättnad, extrem vidvinkel och blixtar under en period automatiskt blev intressanta bilder så fångar svartvitt något vi inte ser i vardagen. Det kan dock bli en övergångsfas. Likt seascapes så har jag tröttnat på alla tusentals svartvita gatusnapshots. Ofta känns det som att svartvitt används när man försöker "rädda" en bild och göra den intressant vilket sänker hela trenden.
2. Det är associerat med bra bilder. Under några årtionden så inbillar jag mig att mångas upplevelse av svartvita bilder var historiska ögonblick eller fantastiska fotografer. Iwo Jima, Normandie, Che Guevara, Lunch atop a Skyscraper. Eddie Adams, Dorothea Lange, Henri Cartier-Bresson. Likt hur Kate Woodman anklagas för att vara en dålig kopia av Gregory Crewdson så åker svartvitt snålskjuts på historien. Inom film har vi liknande där Fortunate Son automatiskt får alla att förstå vilken tidsperiod vi är i.
3. Det är enklare än färg. Det räcker inte med att fånga motiv med rätt komposition utan kräver även kunskap om färglära och att lyckas fånga det i bilden. Motargumentet är att svartvitt istället kräver rätt kontrast men jag menar att det är lättare än färglära och det är enklare i bildredigeringen. Saul Leiter är en av mina favoritfotografer som på ett tydligt sätt visade hur kompositionen av färgerna kan övertrumfa kompositionen av "motivet" och ändå ge en bättre bild. Men det är svårt att lyckas med.
Mycket av min negativitet kring svartvitt kommer ifrån gatusnapshots. Folk som vandrar på stan, pekar kameran på något som rör sig och sedan försöker få bilden att bli intressant genom att kasta ett filter på den. Bruce Gilden är väl skräckexemplet. Martin Parr är på samma spektrum där han hade sin period med hög färgmättnad som nästan fick bilderna att börja spricka. Jag uppskattar fortfarande svartvita historiska bilder eller fotografer som Hiroshi Sugimoto och Michael Kenna men svartvitt på nätet tenderar att vara blaskigt.