Annons

Svart/vita filmer??

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja jag tänkte bara ge ett exempel på en
Ilford HP5+ pressad till 800

framkallad i D76 1+1 i 11min 20°
13min stod det på förpackningen
men valde 11min för att mindre tätt neg.

tycker att påsarna i överkanten på bilden
är lite urfrätt undras om det är överexp.
eller överframkallat har svårt att se skillnad

är rätt nöjd med filmen.har ju kört trix osså
med Acutol
just en sådan här bild inomhus i
utan blixt tycker jag HP5 passar bättre
det är väl det att den teckna skugorna lättare?
 

Bilagor

  • mjöl.jpg
    mjöl.jpg
    53.8 KB · Visningar: 226
EFKE KB400 en gång till...

Har nu framkalla ännu en rulle EFKE KB400, fast denna gången i ID-11 med spädningen 1+1 och tiden 13 minuter. Resultatet blev i stort sett detsamma. Det vill säga kornigt värre.

Jag har framkallat tusentals filmer i mina dagar, men detta är första gången jag stött på den här sortens ihärdiga problem. Jag börjar ifrågasätta vad det är för slags film jag köpt.

Jag tänker nu köpa en rulle Tri-X och en rulle HP5 Plus för att framkalla som jämförelse. Men jag ska också köra en rulle EFKE i en annan och nyare kamera än min Pentax MX. För detta håller på att göra mig tokig.

/Joakim

PS. I bilden nedan har jag mätt på snön och sedan överexponerat tre steg.
 

Bilagor

  • trad.jpg
    trad.jpg
    38.5 KB · Visningar: 174
ID11 (D-76) och Acutol tror jag ger ungefär samma resultat. De är båda sk utjämningsframkallare. Prova en finkornsframkallare typ Microdol-X eller Perceptol men då får man i regel exponera ngt rikligare. Eller varför inte blanda ID11 (D76) själv men istället för metol blandar du i fenidon i konc 0,3g per l. Då ska du få se på finkorn med ISO 400-film.
 
dJb skrev:
Hehe du kämpar med dina KB400..

Här är KB400 exponerad efter ei3200 och då blir det ju i alla fall rätt kornigt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/562503.htm?set=lp

Hehehehe...ja det är otroligt vad man kan köra fast när det vill sig illa. Men nu börjar snart alternativen ta slut. Jag undar om den film jag köpt verkligen är en HP5 Plus som alla påstår.

Trots flera alternativexponeringar, olika framkallningsvätskor och olika framkallningsmetoder så får jag negativ med en påstådd 400 film som mer ser ut som en sönderpressad ISO 100 film.

Jag fattar det inte!

/Joakim
 
Graal skrev:
ID11 (D-76) och Acutol tror jag ger ungefär samma resultat. De är båda sk utjämningsframkallare. Prova en finkornsframkallare typ Microdol-X eller Perceptol men då får man i regel exponera ngt rikligare.

Ja det stämmer ju. Men enligt vad jag läst mig till ska ID-11 ge ett bra resultat med HP5 Plus.

Nåväl, tänkte bara vifta lite med varningsflaggan om det är någon som tänkt sig att bunkra upp med en stor mängd EFKE KB400. Den är uppenbart mycket kornig om det nu inte är så att jag fått en dålig sändning.

Ska som sagt jämföra med några andra filmer för säkerhets skull.

/Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.