Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart/vita filmer??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Svart/vita filmer??

Graal skrev:
Kanske lite utanför tråden men se till att filmen är ordentligt upptinad. Tog en av mina direkt ur frysen och den blev väldigt tunn och kontrastlös till skillnad från den andra som blev vältecknad, trots samma emulsion och samtidig framkallning. Blev dock användbara negativ då de passade ganska bra för kopiering med min sandwichmetod.

Tack för påminnelsen! Jag har filmen i min ryggsäck sen jag åkte från Malmö så den är nog rätt tempererad vid det här laget. :)
 
Har just framkallat två neopan 1600 i xtol 1:1. Måste säga att jag är mycket nöjd med den kombinationen!

/D
 
Re: Ett litet tips

Fredrik72 skrev:
Jag har aldeles nyligen börjat köra med en kombination som jag tycker är aldeles oslagbar. Tri-x i Rodinal 1:200 i 2 timmar. Man agiterar första halvminuten, sedan låter man allt stå till 2 timmar har gått. Sköljer ock fixerar normalt. Kornet blir hyffsat fint, och mycket vackert måste jag säga. Älskar denna kombo och kommer köra det så länge det finns Rodinal att tillgå =)

Nu har jag testat. Negativen hänger på tork, och det ser helt klart lovande ut. Tack för tipset, det ska bli spännande att skanna dessa imorgon!
 
Re: Re: Ett litet tips

arvro395 skrev:
Nu har jag testat. Negativen hänger på tork, och det ser helt klart lovande ut. Tack för tipset, det ska bli spännande att skanna dessa imorgon!

Jag har framkallat svartvit film sedan 1985 men egentligen utan att tänka så mycket på processen. Först använde jag uteslutande D-76, sedan provade jag vid några tillfällen T-max-framkallare, nu har jag gått över till x-tol.

Stämmer det att riklig agitering leder till ökat korn och bättre skärpa medan framkallning med minimal agitering ger ett finare korn men sämre skärpa? Jag har läst att framkallning utan agitering ger luddiga kanter mellan högkontrastdelar i negativet.

Det skulle vara kul att se ett exempel från din rulle när du skannat.
 
Jag har nu fotat några rullar neopan 1600 som jag framkallat i xtol och är som sagt väldigt nöjd. Dock så tycker jag nog att filmen inte riktigt håller 1600 ASA utan ligger nog snarare runt 1000. Detta är dock bara den känsla jag får. Kornet blir dock för känsligheten väldigt fint. Lite synd bara att filmen är dyr. Ingen som vet om man kan beställa den i "lösvikt" nånstans?

Xtol i kombination med HP5+ ger ett markant mindre korn än med Acutol, vilket ju stämmer med teorin. Då xtol är relativt miljövänlig kommer jag nog fortsätta med den som standardframkallare men använda Acutol och Rodinal till Efke 25.
 
Mmm..neopan 1600 i Xtol är verkligen fantastiskt. Makalöst fint korn för känsligheten. Fast som du säger håller den inte 1600. Enligt Lars Kjellberg håller den så lite som 640. Men jag får ändå fantastiskt mycket bättre resultat med den efter 1600 än med pressad TriX. Tyvärr verkar man bli tvungen att beställa från Japan om man vill ha råfilm.

Nu ligger min nya ljusmätare på posten. När jag hämtat den ska det bli Rolleicord med TriX och PanF på allvar.
 
Re: Re: Ett litet tips

arvro395 skrev:
Nu har jag testat. Negativen hänger på tork, och det ser helt klart lovande ut. Tack för tipset, det ska bli spännande att skanna dessa imorgon!

Nu har jag skannat lite. Tja, jag tror inte att filmen håller ISO 400. Ett halvt steg underexponerat kanske. Dessutom tycker jag att framkallningen ser lite ojämn ut på sina håll. Ena kanten av en bild kan vara lite mörkare t.ex.
Kornet och skärpan är rätt schyst. Här kommer en exempelbild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/564708.htm?set=lp
 
Skapliga kanteffekter har du fått iallafall (inte så konstigt med två timmars framkallning utan aggitering kanske :)), såvida du inte kört med oskarp mask på stor radie men låg procent för att simulera kanteffekten och få hög lokal kontrast?
 
Galaxens President skrev:
Skapliga kanteffekter har du fått iallafall (inte så konstigt med två timmars framkallning utan aggitering kanske :)), såvida du inte kört med oskarp mask på stor radie men låg procent för att simulera kanteffekten och få hög lokal kontrast?

Kanteffekter -- vad menas med det? Övergången mellan jacka och vatten i vänsterkanten -- är det en kanteffekt? Beror det på att framkallaren tar slut och inte kan framkalla vattnet (på bilden alltså) ordentligt?
Nej, jag har inte kört med oskarp mask med stor radie. Däremot med liten radie. Jag är nybörjare på det här med att skärpa bilder, så jag kan säkert ha gjort det för mycket eller för lite.
Högerkanten är lite efterbelyst eftersom den var konstigt ljus på orginalet. Ojämn framkallning antar jag.

Jag vet inte om jag vågar prova detta igen. Samtidigt gillar jag stuket på bilden, så det kanske blir någon mer experimentrulle.

Fredrik: Exponerar du efter 400 ASA? Vilken temperatur kör du?
 
Där är kanteffekten också tydlig. Kolla t.ex. bakom huvudet. Hans hår är väldigt mörkt och vid övergången till skåpet så är bakgrunden bra mycket ljusare medan lite längre bak så är skåpet återigen mörkare. Dvs i övergången mellan ljust och mörkt får man en lokal kontrasthöjning. Det kommer sig av att när du framkallar utan(liten) agitering under en rellativt långt tid (utspädd framkallare) så avtar framkallningstakten allt eftersom framkallaren i de ljusa (på negativet mörka) områden förbrukas. I och med att du inte agiterar så kommer ny framkallare till enbart genom diffusion som långsamt strävar efter att utjämna koncentrationen på framkallaren. Således kommer koncentrationen återställas snabbast där det är närmast till högre koncentration på framkallaren, dvs från angränsande områden som är mörka i bilden (mindre svärta i negativet), t.ex. från det mörka håret i bilden.

Om du tar en bild i storlek ca 600 pixlar längs längsta sidan och applicerar oskarp mask med en radie på ca 7-8 pixlar och en amount/mängd runt 50-60 procent och treshold på 0 så får du en efterlikning av samma effekt. Sjustera mängden för ifall du vill ha det tydligare eller mindre tydligt.
 
arvro395 skrev:
Kanteffekter -- vad menas med det? Övergången mellan jacka och vatten i vänsterkanten -- är det en kanteffekt? Beror det på att framkallaren tar slut och inte kan framkalla vattnet (på bilden alltså) ordentligt?
Ja precis den jag menar. Många jobbar hårt på att få kanteffekten och andra hävdar att den är en myt. Man pratar ofta om stand-development och vissa framkallare som skall vara bättre än andra för det. Jag har inte försökt få fram den speciellt seriöst själv utan bara försökt agitera mer sällan med någon tri-x rulle någon gång och inbillat mig att jag sett effekten lite gran men i dina bilder verkar den betydligt tydligare. Blir lite nyfiken att testa den på lite större bladfilm då det borde bli mer som en oskarp mask effekt (liten radie på oskarpheten) pga den mindre förstoringsgraden. Jag har någon flaska rodinal, frågan är om jag står ut 2 timmar i totalt mörker ;-).
 
Tack för förklaringen!
Ja, det låter onekligen spännande att testa det med lite större negativ. Själv kan jag inte komma upp i större än 6x9, men det är ju fortfarande rätt mycket större än småbild. Stora negativ och skarpt korn kan vara riktigt snyggt också!

Nu när jag vet vad jag ska titta efter är kanteffekten som sagt rätt tydlig. Bilderna får en rätt speciel känsla, som säkert kan vara rätt fräck i rätt sammanhang. Jag återkommer när jag skannat lite fler bilder.
 
Galaxens President skrev:
frågan är om jag står ut 2 timmar i totalt mörker ;-).
Varför skall det vara mörkt? Kör du med skål kan du väl bara täcka över den, tända lampan, hälla upp kaffe och läsa en god bok? Eftersom det ju ändå inte skall agiteras.
 
Nej, du har rätt Jim. Jag har en HP combiplan som jag brukade köra dip 'n' dunk i innan jag skaffade jobo-maskin och med den kan jag ju faktiskt sätta på locket efter agiteringen i början. Nu har jag ingen ursäkt kvar att inte prova :).
 
Sparkar igång den här tråden igen.

Har kört ett par rullar EFKE KB400 som jag framkallat i Acutol. Tycker dock att filmen blir väldigt kornig. Har bland annat jämfört med Kodak BW400CN som jag tycker blir mycket mer finkornig.

Tidigare i tråden står visserligen att mer högkänsliga filmer blir något kornigare i Acutol. Men jag undrar ändå om här finns någon rutinerad EFKE-kännare som kan uttala sig om filmens kornkaraktär?

/Joakim
 

Bilagor

  • tyskakyrkan.jpg
    tyskakyrkan.jpg
    57.7 KB · Visningar: 274
EFKE KB400, det är ingen T-korns-film, eller? Kodaks BW400CN uppfattar jag som otroligt finkornig med tanke på känsligheten. Att jämföra den med Tri-X, som jag är mer van med, är som dag och natt när det gäller korn. Kan tänka mig att det är liknande med KB400.
 
Efke KB400=Ilford HP5+
Acutol passar bäst till långsammare filmer om man inte vill ha korn. Jag tycker t.ex. den är utmärkt till Efkes långsammare filmer. Vill man ha finare korn med HP5 så passar xtol alldeles utmärkt. HP5 har traditionellt korn. Jag har dock använt acutol till HP5 och tri-x en del, ffa till 120-film då jag eftersträvat lite "råare" intryck som t.ex. här och
här .
 
Liax skrev:
...
Har kört ett par rullar EFKE KB400 som jag framkallat i Acutol. Tycker dock att filmen blir väldigt kornig. Har bland annat jämfört med Kodak BW400CN som jag tycker blir mycket mer finkornig.
...

/Joakim

Är inte BW400CN en C41 film och således pigmentbaserad precis som färgnegativ och därmed är det inte silverkorn man ser. Blir lite av de berömda äpplena som man jämför med päronen eller?
 
Igen: Någon som har erfarenhet av t-max 3200 pressad till 6400? Tips på tider och framkallare tas tacksamt emot.
/ F.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.