ANNONS
Annons

Svart/vita filmer??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle slå ett slag för Ilford Delta 100 & 400. Inte lika finkorniga som T-Max men med bättre felmarginal i framkallning och en rakare kurva. FP4+ och HP5 är också trevliga "klassiska filmer". Alla fotografer har sina favoriter.

Neopan är ganska ok men svåra för mig att få tag på.

Tobias: Varför framkallar du +400 i Tmax Dev? Tmaxframkallaren är speciall gjord för att pressa Tmaxfilmer och ganska dyr och inte allt för bra till annat. Testa acutol eller D76 så får du ett liknande resultat, och mycket mer kemi för pengarna.

Jag pressar filmen rätt ofta till 1600, sen tycker jag inte Tmax framkallaren är så farligt dyr, använder den till sista droppen dessutom. :)

Har köpt D76 med, men jag då blev jag avskräckt
av att blanda till så mycket på en gång. Kunde inte få ta på mindre påsar den gången.

Efter att Agfa tog bort sin 25a så använder jag Ilfords Panf+ ibland när ljuset tillåter.

Jag har inte riktigt kommit underfund med den i studion än. Att jag använder den i studion är ett sätt att kunna använda större bländare med blixtarna.

Tobias: D76 finns bara i påse för att blanda 3,8l. Då gör du en förrådslösning som håller i 6månader.

Acutol och Aculux finns som koncentrat, båda rekomenderas av photax.

Det är den jag använt, men jag har inget utrymme för brukslösning i nuläget.
D76 har jag sett i 1-literspåsar med.

Hur är det med Acutol, är det engångframkallare? Jag hittar ingen info på Photax hemsida hur många filmer en flaska räcker till.

Senast ändrad:
jag använder Rodinal och Ilfotech HC, gissar att den motsvarar Kodak HC 110.

De håller mycket länge och blandar vatten med några ml när man behöver. Koncistensen på Ilfotech är ungefär som sirap.

Mycket smidigt iom att man styr temperaturen med vattnet.

Acutol är främst till för långsammare filmer och funkar då utmärkt. Jag brukar framkalla mina efke 25 och 50 i Acutol. Man späder den i ungefär 1+9-1+15. Kan inte på rak arm säga hur många filmer en flaska räcker till men det kan du ju räkna ut. En flaska är 500ml. Jag tycker dessutom det är betydligt smidigare att ha en koncentrerad framkallare än att hålla på med pulver och förrådslösningar.
För snabbare filmer skulle jag dock rekommendera en annan framkallare även om det funkar med acutol. Av Patersons framkallare är Aculux 2 lämpligare.

/David

Testade acutol enl photax rekommendationer på kb50 och fick väldigt tunna neg, har för mej att jag fått tunna neg när jag använt den framkallaren även till andra filmer tex neopan 400. Undrar om ni som använder denna framkallare förlänger de rekommenderade tiderna eller hur ni bär er åt. Fick ingen skuggteckning alls i kb50 efter ei50 när rekommenderade tider och aggiteringsmönster användes.

alf109 skrev:
Ah David goes mätsökare ;o)
Grattis till nya kameran!
/Affe

Tackar! Känns lite "pluttigt" bara efter att ha mest fotat mellanformat nu ett tag! :)

Angående tiderna för acutol så är dom i kortaste laget. Jag brukar förlänga dem något och förväter dessutom filmen.

Jag är lite sugen på att testa efke 25 med neofin blå som ursprungligen gjordes för adox-filmerna.

Jag köpte förresten några rullar neopan 1600 härom dan.. vilken framkallare rekommenderar du till den? Stod med en liter ilfotec hc i handen i går och hade den inte kostat 460 spänn hade jag nog testat den.

/David

Kör numera xtol 1 + 1 till alla filmer, funkar bra tycker jag. Tror egentligen detta med olika framkallares olika egenskaper är mest snömos (undantaget rodinal), min erfarenhet säger mig att det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att skilja ut neg beroende på vilken framkallare som användts. Dom testade detta i den gamla "materiallära för fotografer" och konstaterade just detta. Det bästa man kan göra är förmodligen att välja en framkallare man trivs med och hålla sig till den, jag körde alltid d76 förut, men har gått över till xtol då den är snällare mot miljön. Ser ingen skillnad på negativen om jag kör stock eller 1 + 1, varken med d76 eller xtol. Kör numera därför alltid 1 + 1 och slänger framkallaren efter användning för att få samma ressultat varje gång. När man kör stock kan man iofs återanvända framkallaren, men det är då svårare att få ett jämt ressultat då man bör kompensera framkallningstiden beroende på hur många rullar man kört. Kommer att testa extol 1 + 2 eller 1 + 3 vid nattfoto då högre spädning påstås ha en kompnserande effekt, nackdelen är att det även skall ge ett högre korn, detta i teorin.....

Jag är medveten om att ni förmodligen känner till detta redan, men kan kanske vara intresant för andra trådläsare.

Hur som helst, jag körde mina neopan 1600 i xtol 1 + 1 20 grader 7,5 min aggitering första 30 sek därefter en trippelvändning (ca 10 sek) varje hel minut. Fick väldigt (för känsligheten) finkorniga neg och bra "tryck", lite samma karaktär som gamla trix eller hp5+.

Trevlig tråd!

dJb skrev:

Angående tiderna för acutol så är dom i kortaste laget.

Jag kollade på Patersons datablad för framkallare här, och på näst sista sidan finns ett stöd för längre tider, i alla fall om man vill uppnå gamma=0,7. Ligger tiderna för gamma=0,7 närmare de tider som fungerat bäst för dig?

Någon som har erfarenhet av t-max 3200 pressad till 6400? Tips på tider och framkallare tas tacksamt emot.
/ F.

Jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga men eftersom tråden är aktiv kastar jag mig in. Är det någon som har erfarenhet av Diafine? Det verkar vara en nästan osannolikt trevlig framkallare för mig som inte tycker det är speciellt roligt att vara nogrann.

wipe skrev:
Trevlig tråd!

Jag kollade på Patersons datablad för framkallare här, och på näst sista sidan finns ett stöd för längre tider, i alla fall om man vill uppnå gamma=0,7. Ligger tiderna för gamma=0,7 närmare de tider som fungerat bäst för dig?

Ja typ. En kombination som funkat för mig med R25 (120) är Acutol 1+14 i ca 6 minuter med 1 minuts förvätning. Jag agiterar med 3 vändningar/hel minut och 1 vändning/halv minut. (Alltså agitering var 30.e sekund).
Jag är dock långt ifrån någon expert men det tycker jag har fungerat bra för mig. Jag tror dock att man med fördel skulle kunna sänka koncentrationen och öka framkallningstiden något men då jag är nöjd med resultatet nu så har jag inte testat det.

Det viktiga är nog att man lär sig ett fåtal framkallare och filmer så att man får ett reproducerbart resultat. Själv kommer jag nog fortsätta med acutol och rodinal för långsammare filmer och testa xtol för hp5 och neopan 1600 bl.a. för att den är förhållandevis miljövänlig.

/David

markus skrev:
Jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga men eftersom tråden är aktiv kastar jag mig in. Är det någon som har erfarenhet av Diafine? Det verkar vara en nästan osannolikt trevlig framkallare för mig som inte tycker det är speciellt roligt att vara nogrann.

Hej!
Jag köpte två paket Diafine för ett tag sedan. Har blandat till det ena, men bara testat två rullar hittills. Jag vet inte om jag gjorde något fel, men jag fick väldigt tunna negativ. Minst ett steg underexponerat såg det ut som.
Jag ska testa mer så fort jag får tid. Kanske klantade jag till det vid blandningen av kemikalierna eller något sånt. Men, det verkar vara en spännande framkallare och jag ska som sagt testa mer så fort jag får tid.

Testade Rodinol för första gången sen gymnasiet och blev väldigt positivit överaskad. Det ger en mustig råhet med HP5+. Såg inte altför kornigt ut i 645 utan beskärning. Ska testa i 135 också.

Mitt recept:
exponerat för skuggor, + lite kontrast
(för framkallning i dosa)
HP5+
EI 400 / Rodinol 1+25 6,2min 20°c

Agitering enligt Ilfords anvisningar (Agit. först 10 sek. genom att vända fyra gånger på 10 sek. och sedan varje hel minut.
Jag använder stoppbad.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/553753.htm?set=lp

"Hej!
Jag köpte två paket Diafine för ett tag sedan. Har blandat till det ena, men bara testat två rullar hittills. Jag vet inte om jag gjorde något fel, men jag fick väldigt tunna negativ. Minst ett steg underexponerat såg det ut som.
Jag ska testa mer så fort jag får tid. Kanske klantade jag till det vid blandningen av kemikalierna eller något sånt. Men, det verkar vara en spännande framkallare och jag ska som sagt testa mer så fort jag får tid."

Det låter spännande Arvid! Vilken film körde du och hur exponerade du? Återkom gärna med resultaten efter mer testande

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar