Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Svart/vita filmer??
- Trådstartare rili
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Vet inte om skillnader/likheter kommer fram här men följande bilder är kraftiga delförstoringar från dels Neopan 400 och dels Tri-X 400 (nya emulsionen). Bilderna är kraftiga och lika delförstoringar från mina provfotograferingar med Neopan 400 och Tri-X 400 i våras. De fotograferades med samma kamera och samma optik (en Voigtländer Bessa R2 med Nokton 35mm/1,2) på stativ och med samma tid/bländare och vid samma tillfälle. Dock är inte bildutsnitten exakt samma men lika stora. Negativen är scannade i samma scanning och alltså exakt lika. De har skärpts med 0,4 i radius och 100%. De båda filmerna är framkallade i samma dosa vid samma tillfälle och alltså behandlade exakt likadant. Vad som skiljer är kontrasten. Tri-X skulle behövt något förlängd framkallning för att få samma kontrast som Neopan och då skulle också kornet också blivit något grövre. Min bedömning av de här testnegativen är att Tri-X ser finkornigare ut. Vid framkallning till samma kontrast tror jag ändå att kornigheten skulle blivit relativt lika.
Neopan 400
Neopan 400
Bilagor
Graal
Avslutat medlemskap
Som jämförelse kommer här en lika stor bild av en jämngrå yta från gamla Tri-X emulsionen. den är från en scanning lika de första bilderna och bildutsnittet är lika stort och en kraftig delförstoring. Framkallaren var densamma och tiden densamma, dock inte optiken men samma fabrikat en Voigtländer Heliar 15mm men det ska ju inte ha någon betydelse för kornstruktur men ev för kontrast. Filmen har legat i frys till bara någon dag före exponeringen. Vad ser jag, jo den gamla Tri-X har grövre korn än både nya Tri-X och Neopan. Om den något äldre infrysta emulsionen, olika framkallningstillfällen etc har haft inverkan på detta vet jag inte. Ska även scanna en tidigare Tri-X som exponerats och framkallats utan att ha varit infryst.
Bilagor
Graal
Avslutat medlemskap
Här kommer en scanning från gammalt Tri-X negativ. Nu blir jag mera konfunderad. Framkallaren var denna gång D76 1+1 och inte Acutol 1+9 och 8 min som dom förra. Tiden kommer jag inte ihåg men bilden är tagen i solsken så jag tror knappast att mer än normalframkallning 8.40 använts. Visserligen är ytan ljusare men kornet ser inte så "luddigt" ut utan det verkar skarpare. Men frågan är om det är större eller mindre? Tycker mera det liknar Neopan 400 som ser ngt skarpare ut än nya Tri-X (men det kan bero på kontrastskillnaden eftersom detta negativ har normalkontrast.
Bilagor
alf109
Aktiv medlem
Tror du kan vara något på spåren här. När jag kör den nya trix på 8 min 40 sek får jag tunna negativ, kornet blir förvisso finare beroende på underframkallning. Det var så jag upptäckte att dom bytt emulsion, jag förstod nämligen inte varför mina trix blev så tunna. Kodak hade i och för sig informerat om att framkallningstiderna skulle förlängas, men har man kört samma film i 20 år så kollar man inte alltid upp saker och ting utan förutsätter att det är samma gamla vanliga film som det alltid har varit. Hur som helst förlängde jag framkallningstiden och upptäckte då att jag fick ett annorlunda korn, lite samma tendens till "grisighet" som man kan uppleva med TMAX 400 och att den distinkta trix-känslan var borta. Har sedan dess försökt med olika framkallare, aggitering, tider, fix osv utan att hitta tillbaks till den unika gamla trix. Den film som till sin karaktär mest liknar vad jag snackar om är Neopan 1600, alltså djup svärta och hög kontrast (förvisso grövre korn i och med högre känslighet). Huruvida kornet är större eller inte är säkert en subjektiv bedömning, men ett distinktare korn ger ju högre skärpeintryck och bilden upplevs därmed som skarpare. Som exempel kan nämnas tmax 400 som har ett väsentligt finare korn, men ofta upplevs som motsatt då det lätt blir kornanhopningar som inte är särskilt vackra kombinerat med ett odistinkt korn.
B.T
Avslutat medlemskap
Jag har just framkallat en HP5+ och så här i en
första titt när filmen hänger på tork
så verkar det vara mer tryck i den är Trixen
samt så blev jag förvånad överden fina skuggteckningen
känns som den är något mer ljuskänslig än Trix samt att kornet är grövre.
den verkar som den har dom egenskaper jag är ute efter,
är tänkt att kombinera den med Tmax 100
undras om det är lönt att ladda film själv
hur går det till igentligen blir någon bit av filmen ljus skadad eller,
tejpar man fast filmen vid spolen?
alf109
Aktiv medlem
B.T skrev:
Jag har just framkallat en HP5+ och så här i en
Tankeöverföring
Hängde precis upp en hp5 själv i badrummet (min första på säkert 20 år). Tyckte min verkade väldigt mörk, körde med xtol 1+1 i 12 min. Hur körde du din?
dJb
Aktiv medlem
Fler som framkallat HP5 i dag.. jag sitter och skannar två rullar just nu.
Exponerade efter 800ASA framkallar jag dem 12min 40sek i Acutol 1+9. 20 grader.
(F.ö. första rullen med min nya Bessa R3A)
Angående att ladda själv så tycker jag det är mycket smidigt. En liten bit blir ju ljusskadad men det är väldigt lite i det stora hela. Och visst blir det billigare.. 30,5m Efke KB400 (HP5) kostar 335:- hos photax och räcker till ungefär 19 36-bilders rullar vilket ger en kostnad på ca 17-18:-/rulle.
Exponerade efter 800ASA framkallar jag dem 12min 40sek i Acutol 1+9. 20 grader.
(F.ö. första rullen med min nya Bessa R3A)
Angående att ladda själv så tycker jag det är mycket smidigt. En liten bit blir ju ljusskadad men det är väldigt lite i det stora hela. Och visst blir det billigare.. 30,5m Efke KB400 (HP5) kostar 335:- hos photax och räcker till ungefär 19 36-bilders rullar vilket ger en kostnad på ca 17-18:-/rulle.
B.T
Avslutat medlemskap
Ja du Affe jag hadde ju pressat min film till 1600 och
framkallat i D76 1+0 eller stock 12,5 min
men jag har kört en Trix på samma vis kom inte ihåg hur många min nu,
men det var enligt rek.
men helt klart HP5an blev ju något mörkare sänker nog
Framkalltiden med 20 % nästa gång
OK David det är något att fundera på!
framkallat i D76 1+0 eller stock 12,5 min
men jag har kört en Trix på samma vis kom inte ihåg hur många min nu,
men det var enligt rek.
men helt klart HP5an blev ju något mörkare sänker nog
Framkalltiden med 20 % nästa gång
OK David det är något att fundera på!
Senast ändrad:
alf109
Aktiv medlem
Jippi!!
Har just hittat min nya "trix", den heter Ilford HP5 Plus. Rullen blev lite tät, så jag får korta framkallningstiden lte, men filmen ger den känsla som den gamla trix hadde. Kontrastrik med ett snyggt distinkt korn, en ny gatufoto favorit vid sidan av Neopan 400 som ger ett finare korn och mjukare gråskala. Här ett par exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/552291.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/552293.htm?set=lp
Har just hittat min nya "trix", den heter Ilford HP5 Plus. Rullen blev lite tät, så jag får korta framkallningstiden lte, men filmen ger den känsla som den gamla trix hadde. Kontrastrik med ett snyggt distinkt korn, en ny gatufoto favorit vid sidan av Neopan 400 som ger ett finare korn och mjukare gråskala. Här ett par exempel:
dJb
Aktiv medlem
alf109 skrev:
Jippi!!
Mycket stiligt Affe! Jag tycker själv om HP5 mycket och har precis laddat en rulle och ska bege mig ut nu!
rili
Medlem
Tack alla ni för era tips angående filmer. Mycket intressant läsning. Verkar som Ilford´s HP5+ verkar vara något i min smak. Skall även testa Neopan 400 & 1600 rullarna. Verkar bli fina bilder även från dem.
Bilden från 400+ rullen ser också bra ut.
Skall försöka fixa till "mörkrummet" under veckan om man hinner för att börja framkalla lite film och bilder. Skall beställa lite film från Scandinavianphoto så man har lite av varje hemma.
Vettigast blir kanske att ladda själv så man får ned priset per rulle.
Jag tackar så mycket till er alla som skrivit i denna tråd.
MVH
Richard Lineruth
Bilden från 400+ rullen ser också bra ut.
Skall försöka fixa till "mörkrummet" under veckan om man hinner för att börja framkalla lite film och bilder. Skall beställa lite film från Scandinavianphoto så man har lite av varje hemma.
Vettigast blir kanske att ladda själv så man får ned priset per rulle.
Jag tackar så mycket till er alla som skrivit i denna tråd.
MVH
Richard Lineruth