Kustbo
Aktiv medlem
200-300m är fruktansvärt långt.
30-50m är ganska normalt åtel-avstånd.
Jag fotar mesfåglar på 2,5m, och dom fyller inte ut hela bilden med 300mm-optik (480mm motsvarande på fullformat).
Vad är målet. Vill du bara ha "bevisbilder" i fjärran, eller vill du kunna se vad örnen fiskat upp?
70-300-objektiven är lite varierande i prestanda. Tillverkarnas egna är nuförtiden riktigt bra, men tredjepartsmodellerna är inte så mycket att hurra för. Generellt sett brukar dom dessutom tappa lite skärpa mellan 250-300mm.
Målet är att kunna ta "bra" bilder för en glad amatör som mig på det jag ser från båten/skärgårdsöarna och ute på sjön blir avstånden ofta stora, därför fundering på brännvidder och vad man behöver och vad som är hanterbart från ett rörligt underlag som ju en båt är även när det är vindstilla så är den inte helt stilla.
Några typiska scenarion som jag har testat att fota och skulle vilja ha bätttre resultat på:
Från båten ser jag ett Rådjur/Älg stå i strandkanten och beta en tidig morgon, avståndet är 200-400 m, det går att köra lite närmare men motorljudet skrämmer dem så det är svårt att komma närmare än 100-150m ofta inte närmare än vad det var när djuret upptäcktes.
Nästa situation är när en Örn ligger och seglar så där mäktigt högt uppe och den i horisontalplanet är 200-400 m bort men diagonalavståndet (fotoavståndet) blir ju längre med tanke på höjden, där vill jag se på bilden och kunna avgöra om det är "gammel ernie" eller en ungfågel.
Har jag tur att fånga den när den tar ett byte så vill jag kunna se vad det var som blev middag, även det på 200-300m horisontalavstånd.
Nästa motiv som ofta dyker upp är att fota saker i direkta närområdet som när det simmar en orm förbi bara några meter från båten, eller när en säl ligger och följer efter båten på <15m avstånd, men även att fota mera monumentala saker som fyrar och rena vyer.
Så behoven skiftar rejält och jag inser att jag kan behöva 2-3 olika gluggar som jag får skifta mellan, men det är OK bara det blir bra och som sagt min ambition är inte att tävla med proffsen.
Vad jag kommit fram till efter att ha läst en hel del är att kvaliteten på optiken gör större skilland för bildkvalitetten än olika hus, så det blir mera "pang för pengarna" med att välja ett något enklare hus och bättre gluggar istället för tvärtom, rätt eller fel?