Annons

Stativ och kamera för marint bruk.

Produkter
(logga in för att koppla)
Lyfter denna tråd då processen gått framåt och nya ider och frågor har uppkommit så hoppas Ni står ut med det men beslutsångesten är stor ;-(

Har kikat här på FS vad andra fotografer använder och främst då i grupperna Marina miljöer och Natur som ligger närmast det jag ska använda min i, och det som slår mig är att en förkrossande majoritet använder "vanliga" digitala systemare alltså utan vädertätning.
Dessa används till både naturbilder från gömslen och ute på sjön i alla lägen och flest användare har Canon och Nikon (inte konstigt då de ju är störst) från deras instegs upp till semiproffs modeller och inga av dessa har ju någon uttalad tätning, men det verkar som de håller bra ändå.

Fick chansen att testa en Canon EOS 40D igår och det var en höjdare tack för det Erik ;-)

Insåg ju mer tydligt än jag förstått hur stor skillnaden är mellan min och en riktig sytemare med bra optik, dock är 40D lite väl dyr för mig men lillasyster 450D ligger bättre till i pris och har fått bra kritik samt att den enligt testarna är användarvänlig vilket ju underlättar.

Så jag har tänkt om lite när det gäller betydelsen av vädertätning för min användning frågan är om det är dumt eller om jag får mera pang för pengarna då?!

Visst den kommer att ligga i båten men om det regnar så ligger den i väskan nere i ruffen mellan användningarna och skulle jag råka bada med den sä är det ju kört iaf, men håller dessa kameror för långa pass ute i skogen eller vid sjön för andra så bör de göra det för mig med och jag kommer ju undan billigare i pris.

Har sett kit med 450D för 9-10.000 kr där det följer med 18-50 och 55-200 och det med kamerans crop ger ju en del tele och sen går det ju att meka på en 1,4X converter vid behov, det känns som det kan vara en bra start för att sen med mera erfarenheet kompletera med nya gluggar.

Så tänker jag rätt eller fel?

Jag tycker du argumenterar bra.

Vädertätning är bra, men kan man inte motivera prisskillnaden går det lika bra att använda plastpåse.
På med en 5L-plastpåse bakifrån, och tejpa fast (eller gummisnodd) runt motljusskyddet.
Är du i salt miljö kan du sätta på ett UV-filter också, för att skydda frontlinsen. Men köp ett dyrt, tex B&W Pro.

Konverter är dock inte att rekommendera till så pass billig optik. Konvertrar förstör ganska mycket, och om du inte har ett riktigt bra utgångsläge (bra optik) blir det snabbt ganska dåligt. Billig optik brukar ju dessutom inte vara speciellt skarp på största bländare och då tvingas man blända ner, vilket gör att det snabbt blir alldeles för ljussvagt.
Enligt uppgift skall det vara bättre att interpolera upp bilden till motsvarande storlek än att köra konverter på billiga zoomar.

Har sett kit med 450D för 9-10.000 kr där det följer med 18-50 och 55-200 och det med kamerans crop ger ju en del tele och sen går det ju att meka på en 1,4X converter vid behov, det känns som det kan vara en bra start för att sen med mera erfarenheet kompletera med nya gluggar.

Canon har marknadens definitivt bästa konvertrar, svindyra men bra. Men trots detta så kommer du troligtvis se synbara förluster i denna kombinationen.

Problemet är att du förlorar i princip AF. Men det kanske inte är ett problem för dig. Det blir såpass mörkt att AF inte funkar. Tror gränsen är bl 8.

OK låter som Converter var en dålig ide!!

Hittade ett paket på Cyberphoto med en 450D med 18-55 +50-250 båda IS gluggar det ger ju en rejält kraftig tele när man lägger på kamerans Crop värde och risken är förmodligen att det inte går att använda max zoom ombord med handhållen även med bildstabiliseringen för underlaget rör sig och stabiliseringssystemet kan ju bara rädda så mycket men inte allt.

Men kamera, 2 gluggar, minneskort, några filter, väska och lite annat för under 10 tkr känns som ett prisvärt paket?!

...
Ser gärna att kameran har bildstabilisatorn i huset och den funktionen är ett krav då underlaget är så ostadigt, vill även ha en som använder AA batterier för enklare laddning.
...
Bildstabilisering i huset har samtliga Pentax och samtliga Sonys DSLR-modeller. Olympus har inte på E-400/E-410/E-420 (deras billigaste) men på alla sina övriga. Inga Nikon eller Canon-hus har stabilisering.

Vill du ha AA-batterier så går alla bort utom Pentax. Dock har dessa vissa nackdelar, som att batteridriftstiden blir kortare än med Lithium-Jon-batterier. AA-batterier gör alltså att du måste öppna kameran oftare. Inte bra i marin miljö - då blir kamerans inre öppet för salt- och fuktintrång.

För din del är alltså lång batteridriftstid väldigt önskvärt. Bland instegskamerorna så har Sony A200/A300/A350 de längsta driftstiderna.

Du kan å andra sidan hitta en vädertätad Pentax K200D med motsvarande objektiv för 6-7000:-, (eller Pentax K-m med för under 6000:).

Något jag gillar med Pentax är att de behållt sin objektivfattning sen mitten av 70-talet, det gör att man kan hitta oerhört billiga begagnade objektiv. Visserligen är de från 70 och 80-talet manuellt fokuserade, men det går rätt bra att fokusera manuellt med lite övning, och eftersom Pentax har stabiliseringen i kamerahuset så blir alla objektiv stabiliserade.

Köpte själv Tokina RMC 400/5.6 för några hundralappar för inte så länge sedan och jag tycker resultatet med den är riktigt bra.

Bildstabilisering i huset har samtliga Pentax och samtliga Sonys DSLR-modeller. Olympus har inte på E-400/E-410/E-420 (deras billigaste) men på alla sina övriga. Inga Nikon eller Canon-hus har stabilisering.

Vill du ha AA-batterier så går alla bort utom Pentax. Dock har dessa vissa nackdelar, som att batteridriftstiden blir kortare än med Lithium-Jon-batterier. AA-batterier gör alltså att du måste öppna kameran oftare. Inte bra i marin miljö - då blir kamerans inre öppet för salt- och fuktintrång.

För din del är alltså lång batteridriftstid väldigt önskvärt. Bland instegskamerorna så har Sony A200/A300/A350 de längsta driftstiderna.

Har man batterigrepp går det ju att ladda fler kameror med AA.

På tal om det.
6st 2700mAh (totalt 7,2V)
eller
1st 7,4V 750mAh originalbatteri.

Borde inte det ovannämnda ge betydligt bättre batteritid, eller har dom där 0,2V så stor betydelse.

Jag tycker att mina 6st 2700mAh räcker fruktansvärt länge. Har lekt med kameran hur mycket som helst bara för att testa batteritiden, och den knallar på. Gång efter gång.
Originalbatteriet vill jag ladda efter varje fototur, annars tar det slut vid efterföljande dags fototur.

Har inte gjort något seriöst test, men nu när jag har båda uppsättningarna och inte riskerar att bli utan batteri, får jag säkert en bättre uppfattning.
Min nuvarande inställning är att AA-batterierna räcker längre. Kan bero på att jag ser dessa 2700mAh, men jag tycker faktiskt så.

Har som sagt släppt kravet på stabilisering i huset och vädertätningen efter att ha synat vad som används av majoriteten av fotogradfer som fotar i likartade miljöer som mig, men Pentax är inte ute ur leken helt ännu, men fler alternativ finns med.

Har också insett att det finns för och nackdelar med båda varianterna av batterier, visst är AA smidigt och enkelt att byta vid behov men när jag läser specar för de org batterier av Li-Jon typ som de andra kamerorna använder så garanterar tillverkarna 400-800 exponeringar och ca 50% av dessa med blixt och så mycket fotar jag inte på en dag och kan alltid ladda över natten inför nästa dag så det känns inte heller lika nödvändigt längre.

Dessutom är det precis som skribenten ovan säger att batteribyte kräver att kameran öppnas och då är ju vitsen med tätningen till stor del borta, skulle jag behöva mera batteitid än vad org batteriet ger så skaffar jag ett batterigrepp med dubbla batterier så är jag garderad.

Annars finns ju Olympus Olympus E-520 + 14-42/3,5-5,6 + 70-300/4,0-5,6 för runt 8500:-
Olympus har högre cropvärde (2X) än de andra märkena, vet inte om det gäller alla märken. Tänkte mest på telet.

Hittade den här sidan där du kan se hur stort det blir på olika brännvidder.
http://www.tamroneurope.com/flc.htm

Senast ändrad:
Det finns speciella plastpåsar som skyddar alla kameror från alla vädrets makter och desutom går dyka med.
Jag har själv en Ewa Marin- påse som också rymmer en stor blixt. Den tål dykning till 50 meter.
Med en sådan tål kameran vilket väder som helst. Jag kan ev tänka mig att sälja min påse.

Både fotovideo och japanphoto har försäkringar som täcker allt utom stöld under fyra år om miljön skulle oroa.
(Detta utan värdeminskning under alla åren!)

OjOj vilken snurrig process detta blev, men nu är iaf ett beslut taget!

Var in till butiken idag för att kolla in en Canon EOS450D dock fanns inga inne och "min" kontakt på butiken som liksom jag är gammal Pentaxian (jag har kört analog Pentax systemare i +20 år) höll med om att 450.an är mycket bra, men påtalade det jag kände i inledningen av processen att det är nog inte så dumt med lite vädertätning för en sån båt/fiske tok som mig även om inte gluggarna är det och jo batterier måste bytas men iaf.
Batterigrepp skaffas framöver så minskar riskerna vid batteribyte.

Dock ville han ge mig ett mera prisvärt paket än det vanliga kitet då han vet att jag är "nätläsare" och har koll på webbpriserna, sagt och gjort basen blev en K200D* de gluggar som normalt ingår i kit med den byttes mot ljusstarkare gluggar med samma brännvidder, minneskort, batteriladdare med AA batterier, väska, Black rapid rem, filter allt till ett pris som ligger under webbshoparna för den kameran i kit med motsvarande saker!!

Så vad säger man då, jo tack för det jag fixar slantarna och hämtar snart ;-)

*Valde K200D före K20D pga lägre pris, samma batterier som i mina befintliga kameror och jag redan har batterier och laddare för både 230/12V så totalt sett ger den mer pang för pengarna och bildkvaliteten räcker mer än väl för mina behov.

Spänningen har inget med drifttiden att göra.
Energimängden är det som styr. Amperetimmarna Ah.

Ja och nej.
Alla batterier tappar spänning varefter dom laddas ur. Vid en viss spänning vill inte apparaten fungera längre. Ligger man -0,2V redan från start, kan man rimligtvis anta att man förlorar lite kapacitet på det.

Det jag undrade var om det fanns någon riktig guru som vet mer exakt hur man kan räkna på detta.

Med rätt hantering så klarar man sig utan vädertätning.
Jag ligger ofta ute i små gummibåtar och fotar segling, i salt miljö, ibland sverige ibland i tropisk miljö.
Min gamla D100 utan vädertätade gluggar klarade detta fint.

Bifogar en bild på hur det kan se ut ibland när det är djävligt. Jag har med mig en diskhanduk som jag torkar av kameran och objektivet med ibland.

Bilagor

• smc_04_aa_1291.jpg
    smc_04_aa_1291.jpg
    61.7 KB · Visningar: 76
Ja och nej.
Alla batterier tappar spänning varefter dom laddas ur. Vid en viss spänning vill inte apparaten fungera längre. Ligger man -0,2V redan från start, kan man rimligtvis anta att man förlorar lite kapacitet på det.

Det jag undrade var om det fanns någon riktig guru som vet mer exakt hur man kan räkna på detta.
Det finns det säkert.
Men om jag kommer ihåg rätt så har batterierna lite olika karakteristik om de är laddbara eller inte.
Ett laddbart batteri håller spänningen betydligt bättre och när det är slut så dör det fort.
Ett icke laddbart minskar spänningen mer långsamt och hela tiden.
Och var jag har läst det har jag faktiskt ingen aning om, så jag kan inte ange ngn bra källa heller.

Det finns det säkert.
Men om jag kommer ihåg rätt så har batterierna lite olika karakteristik om de är laddbara eller inte.
Ett laddbart batteri håller spänningen betydligt bättre och när det är slut så dör det fort.
Ett icke laddbart minskar spänningen mer långsamt och hela tiden.
Och var jag har läst det har jag faktiskt ingen aning om, så jag kan inte ange ngn bra källa heller.

Har för mig att ha läst detsamma, så det kan mycket väl vara så.

OjOj vilken snurrig process detta blev, men nu är iaf ett beslut taget!

Var in till butiken idag för att kolla in en Canon EOS450D dock fanns inga inne och "min" kontakt på butiken som liksom jag är gammal Pentaxian (jag har kört analog Pentax systemare i +20 år) höll med om att 450.an är mycket bra, men påtalade det jag kände i inledningen av processen att det är nog inte så dumt med lite vädertätning för en sån båt/fiske tok som mig även om inte gluggarna är det och jo batterier måste bytas men iaf.
Batterigrepp skaffas framöver så minskar riskerna vid batteribyte.

Dock ville han ge mig ett mera prisvärt paket än det vanliga kitet då han vet att jag är "nätläsare" och har koll på webbpriserna, sagt och gjort basen blev en K200D* de gluggar som normalt ingår i kit med den byttes mot ljusstarkare gluggar med samma brännvidder, minneskort, batteriladdare med AA batterier, väska, Black rapid rem, filter allt till ett pris som ligger under webbshoparna för den kameran i kit med motsvarande saker!!

Så vad säger man då, jo tack för det jag fixar slantarna och hämtar snart ;-)

*Valde K200D före K20D pga lägre pris, samma batterier som i mina befintliga kameror och jag redan har batterier och laddare för både 230/12V så totalt sett ger den mer pang för pengarna och bildkvaliteten räcker mer än väl för mina behov.

Hej Bo, kan också intyga att en kamera utan vädertätning/tätade objektiv funkar utmärkt till "fiskefoto", alla jag känner kör utan och ingen har haft haverier.

Köp en riktigt bra väska som är vattentät och har ordentligt med vaddering och ha med en handduk eller två ut bara.

Hej Bo, kan också intyga att en kamera utan vädertätning/tätade objektiv funkar utmärkt till "fiskefoto", alla jag känner kör utan och ingen har haft haverier.

Köp en riktigt bra väska som är vattentät och har ordentligt med vaddering och ha med en handduk eller två ut bara.

Mmmm.. det var så jag frågade runt bland fiske/båt polarna med och då följde jag första känslan då den brukar vara rätt och som det sagts i många trådar, alla digitala systemare tar fullt tillräckligt bra bilder så man kan gott välja den man känner mest för och då blev det Pentax k200D för mig då den kändes bäst i handen och hantering ;-)

Det blir en bra väska helt klart, och med normal försiktighet så är jag övertygad om att det kommer att funka fint.

ANNONS