Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ och kamera för marint bruk.

Produkter
(logga in för att koppla)
Spänningen har inget med drifttiden att göra.
Energimängden är det som styr. Amperetimmarna Ah.

Nja, spänningen har lika stor betydelse.
Energimängden är amperetimmarna gånger spänningen.

Grattis till Pentaxen förresten, mina favoritgluggar är faktiskt gamla manuella objektiv (inköpta mestadels på tradera för småsummor). En kul möjlighet.

Nja, spänningen har lika stor betydelse.
Energimängden är amperetimmarna gånger spänningen.

Grattis till Pentaxen förresten, mina favoritgluggar är faktiskt gamla manuella objektiv (inköpta mestadels på tradera för småsummor). En kul möjlighet.

Tackar det kommer att bli bra när jag hämtar ut den men det får vänta lite, annat måste gå före.

Jo den möjligheten var en sak som fanns med i avvägandet också, får se om jag har tur och hittar något bra och prisvärt framöver på beg marknaden.

Batterilösningen ser jag inte som något problem utan snarae en fördel då jag har bra med AA batterier och laddare samt i "nödfall" kan jag ju skaffa engångs i närmaste kiosk, visst inte bra i miljöhänseende med engångs men hellre det och kunna plåta iaf ;-)

En annan fördel som jag tycker AA-batterier har är att många av laddarna till de är förberedda för användning av 12V, vilket kan vara trevligt om man är på en båt. Har man en extern blixt så är det dessutom samma batterityp för både blixt och kamera.

Vill man ladda li-ion batterier på sin båt så måste det antingen finnas en spänningsomvandlare från 12V till 230V, eller så måste man ansluta landström till båten (vilket av naturliga skäl bara kan göras när båten ligger i hamn). Jag i alla fall nte sett någon laddare för li-ion kamerabatterier som går att använda för 12V.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar