Det vore fint om du kunde ge någon referens till detta.
Jag skulle kunna göra det, men har ingen lust att ägna massa tid åt att söka i forumen för att bevisa nåt för dig. Det finns där, har sett det gång på gång. Om du vill ha egen referens kan du gå till närmaste Expert, Elgiganten eller Media Markt eller så och ställa dig och lyssna på fotoavdelningen en stund. Eller själv fråga efter en kamera och nämna att du hört att stabilisering inbyggt i kameran vore bra. Det finns mycket som sägs som inte är för kundens bästa, utan istället det som bäst gagnar säljarens egen privata säljbonus osv.
Det finns många som efterfrågar Zeiss och skulle vilja ha dessa objektiv med AF, bara att skumma lite i Canon-forumen t.ex. på samma sätt finns massor av diskussioner om "vilket ska jag välja" 70-200/4 IS eller 70-200 utan IS, för 70-200/2,8 IS har jag inte råd med. Likaså Canon 550D-ägare som undrar om hur det funkar med blixt osv. och undrar varför inte deras kamera som bara är ett år gammal inte har stöd för trådlös blixt.
Själv inväntar jag att mitt nybeställda Zeiss Sonnar 135/1,8 med AF ska komma med posten, men det är ju inget som du behöver sukta efter, för det är säkert mediokert jämfört med dina 15 år gamla pärlor
.
Alla system har sina fördelar och nackdelar, men det vore bra med lite mer korrekta fakta istället för desinformation för de som ska välja ett system. Själv har jag varit på vippen att slänga t allt och handla mig en Canon 7D för att jag irriterat mig på att AF inte är så snabb som jag skule önska. Skiljer en del mellan olika objektiv, men Tamron 70-20/2,8 och Sony 28-75/2,8SAM t.ex. skulle kunna vara betydligt snabbare tycker jag. Men jag står ut ett tag till med samma system, för enligt uppgift ska de kommande Sony-kamerorna ha "insanely fast AF", så vi får väl se.
Sant att utbudet av stabiliserade objektiv är begränsat, men jag är mycket nöjd med stabilisering i huset och objektiv-os på det teleobjektivet som jag har. Det duger åt mig, men kortare ljusstarka telen med snabbare AF skulle inte vara så dumt. Ser fram emot Zeiss 135an ;-)
Nä, du behöver inte sälja nåt och köpa Sony. Finns massa bra saker att välja och det fina är att alla får välja vilket man vill. Synd bara att många inte får tillgång till ett bra underlag när dom ska välja, så det inte blir informerade val.
Det där att byta kamera för ett objektivs skull är nog inte så dumt. Specielt om objektivet kostar 2-3 gånger mer eller ännu mer än kamerahuset. Fler skulle tjäna på att göra just det. Om jag hade behov av stabiliserade ljusstarka 600-800 mm. objektiv så letar man rätt på det bästa av dessa och om det råkar vara ett Canon (troligt) så får man väl komplettera med ett bakstycke i form av en 1DMk4 eller nåt för att matcha det. Behöver inte betyda att man slänger allt annat man har, det går ju att ha flera system. Jag har flera kameror och flera objektiv, visserligen av samma märke, men oftast kör jag vissa objektiv på den ena kameran och andra på den andra. Skulle kunna vara två olika märken faktiskt.
/Mats