Samma personer filar på sina argument från tråd till tråd. Ingen byter sida, vad jag kan se
Håller med vad gäller din slutsats också.
Kommer inte byta märke pga stabillisering.
Kanske inte "bytt sida", för det handlar inte om det, men däremot att mer förstå och uppskatta den andra sidan än jag gjort tidigare.
Alltså eftersom jag kör Sony och det därmed alltid är stabilisering så har jag tidigare inte brytt mig om att leta efter objektiv med detta och inte varit beredd att betala massa extra för det gång på gång i varje objektiv.
Men nu har jag köpt mig ett Sigma 150-500 med stabilisering i och jag måste äga att jag tycker det är fantatiskt! Framförallt för att AFen låser bättre och att åtm just detta objektivs stab är väldigt effektiv, men det tar ju inte bort fördelen med att ha det i kameran, bara att stänga av kamerans stab när man använder just detta objektiv.
Så det är ju alldeles självklart att det är bättre att ha det i kameran än att inte ha det i kameran. Enda argumentet emot detta är möjligen att då finns det inte lika stort utbud av stabiliserade objektiv, eftersom marknaden för det inte blir lika stor, men nu har ju åtminstone Sigma börjat att låta alla deras stabiliserade objektiv vara tillgängliga med stab även för Sony. Hoppas att andra följer efter.
Den stora skillnaden är dock att för stora grupper av objektiv finns inga stabiliserade alls att tillgå!
Det finns ljussvaga normalzoomar och teleobjektiv, men några riktigt ljusstarka objektiv med stabilisering finns inte öht. Så det är i de flesta fall inte frågan om objektiv vs sensor, utan stabilisering vs ingen stabilisering alls.
Det FINNS INGA ljusstarka stabiliserade primes och då kan man argumentera hur mycket som helst om att det skulle varit bättre om det hade funnits... Förstår allvarligt inte varför vs-frågan kommer upp på det här sättet gång på gång, när det ju är en ickefråga. Ta vilken 85/1,4 som helst och jämför.
Stabiliserad sökare anser jag inte är något problem. Egentligen tvärtom att det är bättre att inte ha stabiliserad sökare och istället en skakmätare, för att det är då enklare att avgöra när bästa tillfället är att trycka av. Det missar man med ett stabiliserat objektiv och när den optiska stabiliseringen jobbar i sina ytterligheter uppstår optiska fel i bilden, så att det skulle vara effektivare är bara då det råkar hamna helt rätt, men ibland kan det bli helt fel. Inga objektivtester visar ju hur bilden ser ut när stabiliseringen arbetar i sitt maxläge, alla skärpetest mm. är ju gjorda med stab avstängt och på stativ.
Titta på den här bilden tagen av Lennart Aspman
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1097813.htm
Tagen med Canon 70-200/2,8 L IS USM och där stabiliseringen råkat hamna i sin ytterlighet. Det är ingen skakoskärpa eller felfokus, bara optiska fel på ena halvan av bilden skapade av stabiliseringen.
Den enda stora fördelen jag ser med objektivbaserad stabilisering är att AF-sensorerna får ett stilla mål att låsa på. Framtiden heter elektronisk sökare (gäller alla märken, men C&N ligger lite efter som vanligt) och då när bilden skapas av sensorn blir den stabiliserad även med sensorstabilisering.
När nästa generation AF med sensorerna inbyggda i sensorplattan så man slipper spegeln helt blir även AF-punkterna stabliliserade.
Kamerahus kommer och går, men bra optik består.
Skulle vara sant om det inte fanns behov att uppgradera objektiven för att stabiliseringssystemet förbättras. Varje gång en uppdaterad kameramodell med stabilisering släpps så är den också ytterligare förbättrad så att alla objektiv får ett lyft.
Nu börjar också kavliteten bli så fantastisk att det går att med hjälp av högre ISO få till riktigt korta slutartider så att behovet av stabiliering minskar och om det inte behövs är det ju onödigt att ha betalat extra för det i varje objektiv och dessutom får dras med tyngre ömtåligare prylar.
Självklart är det helt överlägset att ha stabilisering inbyggt i kameran jämfört med att inte ha det, framförallt för att det gör det möjligt att få stabilisering på riktigt ljusstarka högklassiga objektiv också och när man använder ett lång tele med stabilisering är det ju bara att stänga av det. Kan inte förstå något argument emot detta faktiskt.
Detta lär komma på Canon och Nikon också, vilka då har fördelen att det finns stabiliserade objektiv i de fall där det är bättre, det saknas till stor del för systemen som har kamerastabilisering.
Problemet Canon och Nikon har är deras retorik och att de kan ha målat in sig i ett hörn, men det kommer elektroniska sökare och sensorbaserad stabilisering även på dessa i framtiden, det är ptm. jag helt övertygad om, eller så hinner de inte få till det innan behovet minskat så mycket pga. ökade ISO-prestanda.
/Mats