Annons

Större bilder på FS

Produkter
(logga in för att koppla)
En dum fråga, men jag har Elements och kan inte riktigt hitta hur jag skall göra för att ändra storleksenheten till just pixlar och hur jag kan ändra på storleken?

Någon som vet?

Olika storlek, varför ?

Jag ändrade bildstorlek på en av mina bästa Akvariebilder till 2715 x 1920 utan att se någon skillnad i visningsläget i mitt album.

Samma bild finns i FS galleriet och där märktes skillnaden rejält. ..Var tvungen att skrolla i både höjd och sidled för att se bilden.

Jag tittar via en Laptop på 15 tum. Se bilden i FS galleriet http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=652983

Mvh Göran

Jag ändrade bildstorlek på en av mina bästa Akvariebilder till 2715 x 1920 utan att se någon skillnad i visningsläget i mitt album.
På en 15" ser du nog ingen skillnad, men på större displayer visas den större.

Jag har fixat problemet med Galleri FS. (Även där skall visningen anpassas som i Förstora-läget framöver, inte hunnit med det än)

I portfolion visas bilderna som tidigare, där är alla mina bilder 1024 pixlar på längsta sidan och dom vill jag gärna slippa göra om till större upplösning, så jag hoppas det inte ändras något där beträffande förstorafunktionen.

I portfolion visas bilderna som tidigare, där är alla mina bilder 1024 pixlar på längsta sidan och dom vill jag gärna slippa göra om till större upplösning, så jag hoppas det inte ändras något där beträffande förstorafunktionen.
Vi kommer troligen lägga till en Portfolio-look som ger en responsiv design (dvs anpassar sig efter browserns storlek såsom Förstora), så det blir valbart då.

Och observera att det är ju helt frivilligt hur pass stora bilder man vill lägga på Fotosidan.

Vi kommer troligen lägga till en Portfolio-look som ger en responsiv design (dvs anpassar sig efter browserns storlek såsom Förstora), så det blir valbart då.

Och observera att det är ju helt frivilligt hur pass stora bilder man vill lägga på Fotosidan.

Nya bilder laddar jag förstås upp i större upplösning, men jag menar att det är bra om de gamla i portfolion kan ses så stora som de gör nu. På fotosidan kan man fortfarande se bilder som har måtten 1024 x 1024 i större storlek om man först förstorar och sedan trycker ned F11-tangenten.

De är rätt små också. Men enklaste sättet att navigera på platta är med "swipe" - dra med fingret över bilden åt höger eller vänster.

Kan du vara snäll och lägga in valmöjligheten att inaktivera swipe-funktionen. På en smartphone så måste man kunna zooma in och navigera runt i bilden på ett smidigt sätt utan att nästa bild ploppar upp hela tiden.

Kan du vara snäll och lägga in valmöjligheten att inaktivera swipe-funktionen. På en smartphone så måste man kunna zooma in och navigera runt i bilden på ett smidigt sätt utan att nästa bild ploppar upp hela tiden.

På min WP8 verkar det inte fungera så där behöver det inte inaktiveras. :p

Min bild blev mindre vid förstoring. Vad göra?

Hej! Testade nyss nya storleken.

Eftersom jag har mest höjdare testade jag med en sån. http://www.fotosidan.se/pools/view/11241/2925327.htm

Bilden blev lite mindre vid förstoringen. Mätt med tumstock på skärmen 18 cm bred innan förstoring och 17,5 cm efter förstoring.

Skärmen har 1920x1200 pixlar - men på höjden så tar ju diverse paneler däruppe en del plats.

Med förra förstoringsläget fick man i o f s skrolla. Men det blev iallafall en mer detaljerad bild. Nu hittar jag inget fungerande förstoringsläge. Ska det verkligen vara så eller har jag gjort nåt fel?

Hej! Testade nyss nya storleken.

Eftersom jag har mest höjdare testade jag med en sån. http://www.fotosidan.se/pools/view/11241/2925327.htm

Bilden blev lite mindre vid förstoringen. Mätt med tumstock på skärmen 18 cm bred innan förstoring och 17,5 cm efter förstoring.

Skärmen har 1920x1200 pixlar - men på höjden så tar ju diverse paneler däruppe en del plats.

Med förra förstoringsläget fick man i o f s skrolla. Men det blev iallafall en mer detaljerad bild. Nu hittar jag inget fungerande förstoringsläge. Ska det verkligen vara så eller har jag gjort nåt fel?

För en stående bild så kan den bli mindre, och det är meningen. Den anpassar bilden efter skärmen så att du skall se bilden som helhet. Innan såg man en beskuren bild. Detta kan upplevas sämre men eftersom sidan är responsiv så anpassar den sig efter skärm (även suftplattor och smartphones) så som helhet är den bättre. Sen med tiden så kommer folk ladda upp större bilder och då kommer det inte fungera att se 100% eftersom man då får scrolla väldigt mycket.

Men det är inte omöjligt att vi lägger till en Visa 100% länk (som fotografen då får styra över).

Senast ändrad:
Kul initiativ med större bilder! Bläddringsfunktionen verkar dock lite seg i min iPhone 4 provade även på en iPhone 5 båda uppkopplade på wifi 30/30 uppkoppling
/Thobias

Bättre med mindre bild efter förstoring??????????

För en stående bild så kan den bli mindre, och det är meningen. Den anpassar bilden efter skärmen så att dy skall se bilden som helhet. Innan såg man en beskuren bild. Detta kan upplevas sämre men eftersom sidan är responsiv så anpassar den sig efter skärm (även suftplattor och smartphones) så som helhet är den bättre. Sen med tiden så kommer folk ladda upp större bilder och då kommer det inte fungera att se 100% eftersom man då får scrolla väldigt mycket.

Men det är inte omöjligt att vi lägger till en Visa 100% länk (som fotografen då får styra över).

Stämmer inte. Bilden kan faktiskt ses ses i sin helhet på ex vis Cityscapes innan "förstoringen". Efter förstoringen blir den mindre, gissningsvis för att ge plats för pilar mm ovanför. Det här är ingen höjdare för höjdare.

Hoppas verkligen att ni hittar en lösning eller i alla fall återinför "klassisk" förstoring så man kan se detaljer i bilden.

Stämmer inte. Bilden kan faktiskt ses ses i sin helhet på ex vis Cityscapes innan "förstoringen". Efter förstoringen blir den mindre, gissningsvis för att ge plats för pilar mm ovanför. Det här är ingen höjdare för höjdare.

Hoppas verkligen att ni hittar en lösning eller i alla fall återinför "klassisk" förstoring så man kan se detaljer i bilden.

Jag trodde du frågade om nya bildvisningssidan så det var det jag svarade på. Skärm är inte det enda som används. Skulle du sitta på en suftplatta (som vi ser i vår statistik är alltmer vanligt) och tittar på Fotosidan liggande så kommer du se en betydligt större bild så fort du roterar plattan. Den nya bildvisningssidan är gjord för klara massa olika sätt att kolla bilder.

Att visa en 2880px stående bild i 100% förstoring på den skärm du har idag kommer inte ge den effekt du tänker. Det kommer bli meningslöst eftersom du bara kommer en rejält beskuren bild i taget. Och med tiden så kommer 1024 vara ett format som bilderna inte är uppladdade i.

Märkligt. Vi har testat på den. Då får vi ta ett varv till.

Jag har Xperia S (android). Bilderna i maxupplösning anpassar sig inte till helskärm. När man zoomar in och ska justera in bilden till helskärm så kommer nästa bild istället. Detta gör att bildvisningen i maxupplösning i princip är obrukbar. Ifall detta gäller alla androidtelefoner så borde ni lägga in valmöjligheten att slippa swipe-funktionen. Avsaknaden av respons i det här ärendet tolkar jag som att ni inte har stött på problemet. Mitt tips är att ni lånar någon bekants androidtelefon, så får ni se hur frustrerande det är. Jag hade i alla fall uppskattat om ni kan lägga in det i personliga inställningar.

Jag har Xperia S (android). Bilderna i maxupplösning anpassar sig inte till helskärm. När man zoomar in och ska justera in bilden till helskärm så kommer nästa bild istället. Detta gör att bildvisningen i maxupplösning i princip är obrukbar. Ifall detta gäller alla androidtelefoner så borde ni lägga in valmöjligheten att slippa swipe-funktionen. Avsaknaden av respons i det här ärendet tolkar jag som att ni inte har stött på problemet. Mitt tips är att ni lånar någon bekants androidtelefon, så får ni se hur frustrerande det är. Jag hade i alla fall uppskattat om ni kan lägga in det i personliga inställningar.

Du menar att vi skulle låna ngn telefon för att testa? Det borde vi kanske göra. Inte tänkt på det.

Vi har testat på Android 4.2.2 och jag ser inte det problemet du har. Vad kör du för version.

När man trycker på knappen F11 för helskärmsläge på bilder som är mindre än mitt skärmformat 1920x1080, blir bilderna skarpare. bilderna är uppladdade med höjden 900 px.
Webbläsare google chrome.

Jag trodde du frågade om nya bildvisningssidan så det var det jag svarade på. Skärm är inte det enda som används. Skulle du sitta på en suftplatta (som vi ser i vår statistik är alltmer vanligt) och tittar på Fotosidan liggande så kommer du se en betydligt större bild så fort du roterar plattan. Den nya bildvisningssidan är gjord för klara massa olika sätt att kolla bilder.

Att visa en 2880px stående bild i 100% förstoring på den skärm du har idag kommer inte ge den effekt du tänker. Det kommer bli meningslöst eftersom du bara kommer en rejält beskuren bild i taget. Och med tiden så kommer 1024 vara ett format som bilderna inte är uppladdade i.

Jag har för mig om att jag skrev det här förut, så antingen blev jag censurerad eller så glömde jag trycka på "Skicka svar" knappen.
Iaf, i firefox, högerklickar man brevid bilden, väljer "View info", trycker på media-tabben, letar upp bilden i listan, kopierar adressen, klistrar in i adressfältet o trycker enter så kan man ctrl-scrolla för att kolla bilden exakt hur stort man vill. Smidigt o bra o bör inte låsas bort sådär som ni gör med den fula rutan som dyker upp när man högerklickar på bilden. :)

Högerklick handlar ju inte om vi vill spärra saker för hyggliga människor utan för ett ge lite skydd till fotografen.

Och nej du blev inte censurerad. :) Den där info vet ju varenda kotte nuförtiden så du är ingen whistle blower som vi kommer leta efter resten av livet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar