Annons

Större bilder på FS

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är grundsvaret på det:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1944274&postcount=131

och ett kompletterande:

Att visa en 2880px stående bild i 100% förstoring på den skärm du har idag kommer inte ge den effekt du tänker. Det kommer bli meningslöst eftersom du bara kommer en rejält beskuren bild i taget. Och med tiden så kommer 1024 vara ett format som bilderna inte är uppladdade i.

Jag förstår resonemanget, men håller inte riktigt med om det meningslösa med att se en beskuren bild. När det gäller makrobilder, för att ta ett exempel, är det trevligt att kunna se detaljerna av det som avbildas. Och det vore synd om alla de som inte har en superdunderskärm fråntas den möjligheten.

Mvh, Toni

Pratbubbla som ikon för sidofält makes no sense.
Bylinen nere till höger "Copyright © Fotografnamn" eller om det är ”© Fotografnamn”, vore det inte bättre med en ev. licenstext? © ≠ CC! Alla verk är väl automatiskt copyright (upphovsrättsskyddade) om inget annat anges? Tecknet © saknar såvitt jag förstår juridisk funktion?

Högerklickpopupen samma sak, fast med (C). Varför C-tecknet öht, och varför popup? Irritationsmoment för de få som klickar högerklick på bild.

Fyra dela ikoner tycker jag kan ersättas med en. En som även inkluderar en rå länk, för oss som vill dela med oss via mail och andra sätt.

”Stora” bilder blir på min MBP13 med Firefox 600px av tillgängliga 700px på höjden.

Jag har är för det mesta inzoomad med 3-5 steg på fotosidan, det fungerar för allt utom stora bilder. Då försvinner sidofältet! (Redan vid två steg inzoomat).
Popupen som meddelar om inzoomning är bra, men när jag klickat 'OK' kan väl sidan förstå att jag har bekräftat meddelandet och inte behöver upprepa sig?

En fin funktion vore valbar bakgrundsfärg, en dimbar ligthsswitch likt 'L' i LR!

Pratbubbla som ikon för sidofält makes no sense.
Bylinen nere till höger "Copyright © Fotografnamn" eller om det är ”© Fotografnamn”, vore det inte bättre med en ev. licenstext? © ≠ CC! Alla verk är väl automatiskt copyright (upphovsrättsskyddade) om inget annat anges? Tecknet © saknar såvitt jag förstår juridisk funktion?

Högerklickpopupen samma sak, fast med (C). Varför C-tecknet öht, och varför popup? Irritationsmoment för de få som klickar högerklick på bild.

Pratbubblan kanske inte är den bästa men heller inte helt fel.
Copyright är nog bara ngt som ligger kvar av hävd.
Spärrat högerklick är för att ge litet skydd de fotografer som är oroliga för stöld.

Fyra dela ikoner tycker jag kan ersättas med en. En som även inkluderar en rå länk, för oss som vill dela med oss via mail och andra sätt.

Vi har flera direkt för att vi vill göra det lätt dela till vanligaste tjänsterna.
Mail kommer finnas under "other share" ikonen.

”Stora” bilder blir på min MBP13 med Firefox 600px av tillgängliga 700px på höjden.

Inte 100 på vad du menar med den infon.

Jag har är för det mesta inzoomad med 3-5 steg på fotosidan, det fungerar för allt utom stora bilder. Då försvinner sidofältet! (Redan vid två steg inzoomat).
Popupen som meddelar om inzoomning är bra, men när jag klickat 'OK' kan väl sidan förstå att jag har bekräftat meddelandet och inte behöver upprepa sig?

Testa att zooma in bara text (för jag gissar det är texten du vill ha inzoomat). Finns i FF

En fin funktion vore valbar bakgrundsfärg, en dimbar ligthsswitch likt 'L' i LR!

Vi hade det innan men har bestämt att nu är det en färg som gäller för alla bilder, för att få en lugn bläddring mellan bilder.
L labbar vi just nu med att använda för att öppna sidan i helskärm. Kommer nog släppa det idag.

NY funktionalitet:

Tryck L på tangentbordet så kommer moderna webbläsare att öppna upp bilden i fullskärm.
Vid navigering vill webbläsaren inte behålla detta läget utan det blir per bild.

Vi tog bort den då den ställde till lite problem på läsplattor, nuddade man bilden tolkades det lätt som klick och man for tillbaka. Men jag har kopplat tangenten ESC så det är ett snabbkommando för att stänga.
Tack, det ska testas, synd bara att man måste lyfta på handen (I-lands problem).

mvh Martin

(nerkortat)
Dvs att av 700px på höjden så är det endast 600px som används av själva bilden.

Tack för tipset att endast zooma text!
I Firefox: Visa -> Zoom -> Zooma endast texten

L tangenten fungerar fint. Kunde man inte valt en mer logisk bokstav, såsom Fullscreen, Helskärm, Stor bild, Zooma in. (Går lite snabbare om man har vänsterhanden på tangenbordet och musen i höger).

Ikonografisk inkonsekvens: I förstoraläget favoritar man en bild med hjärtikonen, i vanliga läget med en stjärna. I förstoraläget betyder pratbubblan visa sidokolumn, i vanliga läget betyder pratbubblan bevaka.
I förstoraläget har ni en twitterfågel, i vanliga läget ett twitter 't'.

Vad gäller udda tecken är det endast ett som jag anser behövas, det dubbla typografiska (sneda) citationstecket – ”citat”.

Mycket vill ha mer.

Jättekul och en ENORM skillnad i upplevelsen av bilderna på fotosidan.
Visst jag har inte surfat runt så mycket foto de senaste åren men det är oerhört trevligt att uppleva en fotosida som tillåter en att uppleva en stor bild.
Jag vill att jag aldrig (och jag brukar aldrig säga aldrig :)) att mina ögon ska få uppleva små bilder igen :)
En njutning som jag har är att kika på bilder på i full skärm och bara bläddra mellan dem, det har varit ganska trevligt eftersom bilderna har varit små.
När jag fick se cyklisten som är en stor bild på fullskärm så fick jag en så stor njutning så jag gärna, GÄRNA vill ha den igen.

Eftersom ni gett fingret vill jag ha hela handen.

Konkreta förslag:
  • Alla bilder zoomas upp till skärmbredden. Ja, jag vet att det blir dassigt för små bilder men det känns bättre än att hoppa mellan olika bildstorlekar 2560 -> 800 ->600 -> 750 - > 1280 osv.
  • Sökfunktion på storlek på bilder, ni har släppt lös storleksnazin i mig, jag vill inte se på en liten bild längre.
Ett stort stort tack för stora bilder, jag trodde inte jag skulle bry mig i närheten av vad jag gör.

Dvs att av 700px på höjden så är det endast 600px som används av själva bilden.

Tack för tipset att endast zooma text!
I Firefox: Visa -> Zoom -> Zooma endast texten

L tangenten fungerar fint. Kunde man inte valt en mer logisk bokstav, såsom Fullscreen, Helskärm, Stor bild, Zooma in. (Går lite snabbare om man har vänsterhanden på tangenbordet och musen i höger).

Ikonografisk inkonsekvens: I förstoraläget favoritar man en bild med hjärtikonen, i vanliga läget med en stjärna. I förstoraläget betyder pratbubblan visa sidokolumn, i vanliga läget betyder pratbubblan bevaka.
I förstoraläget har ni en twitterfågel, i vanliga läget ett twitter 't'.

Vad gäller udda tecken är det endast ett som jag anser behövas, det dubbla typografiska (sneda) citationstecket – ”citat”.

Vi har en medveten passepartout runt bilden för att skapa lugn.
Därför att L har motsvarande funktion i Lightroom
Hav förtröstan, nuvarande bildvisning kommer ärva ner färg/form inom kort.
Jag rekommenderar dig varmt att inte utmana amerikanska program med udda tecken. Kör dubbelfnutt istället speciellt som det i en bildbeskrivning inte finns några behov av rätt tyopgrafi.

Jättekul och en ENORM skillnad i upplevelsen av bilderna på fotosidan.
Visst jag har inte surfat runt så mycket foto de senaste åren men det är oerhört trevligt att uppleva en fotosida som tillåter en att uppleva en stor bild.
Jag vill att jag aldrig (och jag brukar aldrig säga aldrig :)) att mina ögon ska få uppleva små bilder igen :)
En njutning som jag har är att kika på bilder på i full skärm och bara bläddra mellan dem, det har varit ganska trevligt eftersom bilderna har varit små.
När jag fick se cyklisten som är en stor bild på fullskärm så fick jag en så stor njutning så jag gärna, GÄRNA vill ha den igen.

Eftersom ni gett fingret vill jag ha hela handen.

Konkreta förslag:
  • Alla bilder zoomas upp till skärmbredden. Ja, jag vet att det blir dassigt för små bilder men det känns bättre än att hoppa mellan olika bildstorlekar 2560 -> 800 ->600 -> 750 - > 1280 osv.
  • Sökfunktion på storlek på bilder, ni har släppt lös storleksnazin i mig, jag vill inte se på en liten bild längre.
Ett stort stort tack för stora bilder, jag trodde inte jag skulle bry mig i närheten av vad jag gör.

Jag tänker mig att vi kommer införa en HD-ikon på tumnaglar/visningssidan så man vet att det finns en rejäl bild att kolla på. Tror det blir finfint :)

Där var en fråga om Portfolio också, och det kommer inom kort ett nytt skin (ligger faktiskt som BETA redan nu så man kan välja det, men vi har inte riktigt byggt klart allt. Det heter 100%. Testa det gärna med inställningen Egen stor bild som bakgrund) som lite bättre kommer använda stora bilder eller iallafall vara lite responsiv till skärm.

Här kan ni se hur det kan te sig:

http://www.elmfeldt.fotosidan.se/

Förstoring vid höjdformat

Hej David! Nu blir jag lite tjatig och det är inte bra för dialogen. Men vad ska jag ta mig till? You are the captain. You are the boss. I am just a (paying) passenger. Hoppas att du kan ta till dig ett budskap fast det inte stämmer med det ni jobbar så hårt med just nu.

Då det gäller liggande bilder är vi överens om att förstoring är bra att ha!

Samma gäller bilder i höjdformat. För att studera sådana bilder behövs faktiskt förstoringsfunktionen. Jag tror inte att det behövs för alla bildtyper, men för landskap och stadslandskap betyder ofta detaljerna väldigt mycket. Att scrolla är väl inte perfekt, men behövs för att se detaljer som kommer bort på thumbnail eller 640 pixlar.

Hoppas att ni fixar detta!

Hej David! Nu blir jag lite tjatig och det är inte bra för dialogen. Men vad ska jag ta mig till? You are the captain. You are the boss. I am just a (paying) passenger. Hoppas att du kan ta till dig ett budskap fast det inte stämmer med det ni jobbar så hårt med just nu.

Då det gäller liggande bilder är vi överens om att förstoring är bra att ha!

Samma gäller bilder i höjdformat. För att studera sådana bilder behövs faktiskt förstoringsfunktionen. Jag tror inte att det behövs för alla bildtyper, men för landskap och stadslandskap betyder ofta detaljerna väldigt mycket. Att scrolla är väl inte perfekt, men behövs för att se detaljer som kommer bort på thumbnail eller 640 pixlar.

Hoppas att ni fixar detta!

Vi kommer inte ändra att så att stående bilder visas beskuret. Surfplattor/smartphones blir mer och mer av vår trafik och på de apparaterna så kan man vrida skärmen och då kommer bilden visas fint både på stående och liggande. Så det överväger.

Men för att skärmtittare så skall få lite bättre så har vi har lagt till att man kan trycka L på tangentbordet. Då förstorar du bilden en helt del. Att lägga till en 100% länk (som styrs av fotografen) har vi diskuterat men det står inte högst upp. Högre upp står att fixa så att Galleri FS har samma visning, och en HD-ikon på tumnaglar/600px bilderna så man vet att man kan se en bild riktigt stort.

Jag får det inte att funka

Jag laddar upp en bild i 2880X1920. Tittar i "mina bilder" och konstaterar att bildstorleken ser ut som förut. Fyller inte min skärm. Menyerna för bildstorlek som i exmplet ser jag inte.
Jag laddar upp bilden till min blogg och ingen större storlek där heller. Jag har också Fotosidans plugin i Lightroom 5 och där verkar formatet låst till 1024x1024.

Gör jag nått fel eller ?

Björn

Nåt är fel tror jag (antagligen skit bakom ratten)

Den här bilden är större:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2941441.htm?set=mp

Om det syns eller inte beror ju på skärmstorleken... För rätt många lär bilden inte visas större än innan och i vissa fall tvärtom, om man inte kör i helskärmsläge.

Jag lägger in en bild och när jag ska titta på den själv hamnar jag på sidan som om jag ska lägga in den en gång till. Man klickar väl bara på bilden för att se den i presentationsläge? Jag har en 24 tumsskärm.

Jag lägger in en bild och när jag ska titta på den själv hamnar jag på sidan som om jag ska lägga in den en gång till. Man klickar väl bara på bilden för att se den i presentationsläge? Jag har en 24 tumsskärm.

Gå till fliken Bilder (det är den andra ser) istället för Mina bilder, alternativt så klickar du på textlänken "Så visas den för andra" under tumnageln när du är i "lägga in igen"-läge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar