Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Större bilder på FS

Produkter
(logga in för att koppla)
Högerklick handlar ju inte om vi vill spärra saker för hyggliga människor utan för ett ge lite skydd till fotografen.

Och nej du blev inte censurerad. :) Den där info vet ju varenda kotte nuförtiden så du är ingen whistle blower som vi kommer leta efter resten av livet :)

Bra, då vet jag det då iaf, för det har faktiskt hänt en gång tidigare att jag har blivit ninjacensurerad utan att ens få en liten notis om det. :p
Men aja, jag tycker iaf såna där spärrar bara är irretrande, även på sidor som typ flickr. Ser lixom inte riktigt vad den skyddar emot förutom att den spärrar från att kolla typ exif-data eller spara ner bilden enkelt för eget bruk (eller vill inte folk att man gör sånt?).

Du menar att vi skulle låna ngn telefon för att testa? Det borde vi kanske göra. Inte tänkt på det.

Vi har testat på Android 4.2.2 och jag ser inte det problemet du har. Vad kör du för version.

Jag har testat med Android 2.3.7 och 4.0.4 och upplevt samma problem i båda versionerna. Enligt min gamla forumtråd länk, så är det åtminstone en till som har haft samma problem.
Jag börjar misstänka att jag har förklarat mig otydligt. Själva problemet är att man navigerar runt på en touch screen genom att dra fingret över skärmen. Eran swift-funktion bygger också på att man drar fingret över skärmen. Dessa funktioner är alltså inkomplatibla med varandra. Problemet borde alltså finnas på alla telefoner där swift-funktionen fungerar.
Det här upplevs kanske inte som ett problem på en surfplatta som ändå har en relativt stor skärm, men på en smartphone vill man ju kunna anpassa bilden exakt till helskärm och man vill ju kunna zooma in med finger-pinch-greppet och navigera runt i bilden.

Bra, då vet jag det då iaf, för det har faktiskt hänt en gång tidigare att jag har blivit ninjacensurerad utan att ens få en liten notis om det. :p
Men aja, jag tycker iaf såna där spärrar bara är irretrande, även på sidor som typ flickr. Ser lixom inte riktigt vad den skyddar emot förutom att den spärrar från att kolla typ exif-data eller spara ner bilden enkelt för eget bruk (eller vill inte folk att man gör sånt?).

Vi meddelar aldrig om ninjecensureringar. Det ligger ju i sakens natur liksom. Och om vi gjorde det så var du säkert värd det. :)

Jag gillar högerklick, men fler tycker fortfarande att nedladdningsskydd är viktigt.

Jag börjar misstänka att jag har förklarat mig otydligt. Själva problemet är att man navigerar runt på en touch screen genom att dra fingret över skärmen.

(klippte lite för att det inte skulle bli så långt)

Nah, inkompatibla är de inte. Men svårt att få perfekt.

Just handhavandet är svårt att förklara. Så här testade jag. Klickade fram en bild i nya "förstora"-läget, sen pinchade jag på den för att "förstora" den. Det var inga problem. Och sen gör jag swipe för att navigera till nästa bild.

Däremot kan den ibland detektera pinchandet som att man navigerar till nästa bild. Det känns som en inställningsfråga kombinerat med handhavandet. Kan nog bli svårt att få alla nöjda.

Även på stora drakar upplever jag också navigering/zoom som svårt, tex på facebook. Där kan man inte pincha alls i vissa lägen. Tror det hela är ganska lurigt att få till klockrent för alla användarfall.

Testar på telefonen. Samsung S2. Swipe för att byta funkar väl. Zooma med pinch på bilden funkar inte alls. Scrolla kan funka i containern utanför bilden. För att få pinch zoom måste jag börja nånstans utanför bilden i en container ovanför, och det är i princip bara en smal remsa uppe och nere så det är sjukt lurigt, sen kan det gå att zooma och flytta runt ungefär som man förväntar sig.

I det här läget är det bättre att använda gamla sättet då pinch zoom funkar direkt där. Enklare att få en bild över hela skärmen där.

Testar på telefonen. Samsung S2. Swipe för att byta funkar väl. Zooma med pinch på bilden funkar inte alls. Scrolla kan funka i containern utanför bilden. För att få pinch zoom måste jag börja nånstans utanför bilden i en container ovanför, och det är i princip bara en smal remsa uppe och nere så det är sjukt lurigt, sen kan det gå att zooma och flytta runt ungefär som man förväntar sig.

I det här läget är det bättre att använda gamla sättet då pinch zoom funkar direkt där. Enklare att få en bild över hela skärmen där.

Jag förstår inte. Vi måste prata om varandra. Jag blir orolig när det inte funkar alls (får du inte upp sidan alls eller?), och blir därför fundersam när det funkar när jag testar.

Jag körde på en HTC precis och inga problem med att pincha i en bild. Det identifierade dilemmat att navigera runt i pinchad bild som ger bildbyte när man pillar på den zoomade bilden är kanske inte märkligt men ingen bugg. Du drar kanske med ett finger och det innebär swipe. Det man man testa är att man måste dra längre för att trigga swipe.

får du inte upp sidan alls eller?

Jodå det gör jag. Ska försöka förklara bättre.

Det funkar inte att zooma på bilden. Däremot kan det gå att zooma i någon yta utanför bilden. Då kan jag zooma hela sidan tills bilden täcker skärmen. Sen kan jag inte navigera därifrån (fast inte helt konsekvent här).

Jodå det gör jag. Ska försöka förklara bättre.

Det funkar inte att zooma på bilden. Däremot kan det gå att zooma i någon yta utanför bilden. Då kan jag zooma hela sidan tills bilden täcker skärmen. Sen kan jag inte navigera därifrån (fast inte helt konsekvent här).

Android 4.2.2 och standard-webläsaren?

Och vad menar du med att zooma? Jag pinchar alltså för att få den effekten.

Det funkar bra med vanliga webläsaren. Har helt glömt att det finns en standardläsare på telefonen. Jag har alltid bara använt Chrome.

(klippte lite för att det inte skulle bli så långt)

Nah, inkompatibla är de inte. Men svårt att få perfekt.

Just handhavandet är svårt att förklara. Så här testade jag. Klickade fram en bild i nya "förstora"-läget, sen pinchade jag på den för att "förstora" den. Det var inga problem. Och sen gör jag swipe för att navigera till nästa bild.

Däremot kan den ibland detektera pinchandet som att man navigerar till nästa bild. Det känns som en inställningsfråga kombinerat med handhavandet. Kan nog bli svårt att få alla nöjda.

Även på stora drakar upplever jag också navigering/zoom som svårt, tex på facebook. Där kan man inte pincha alls i vissa lägen. Tror det hela är ganska lurigt att få till klockrent för alla användarfall.

Med ordet navigera så menar jag att flytta sig runt i samma bild, inte att byta till nästa (skrolla är kanske ett bättre ord). Jag har undersökt saken lite närmare och observerat att det går att skrolla bilden ifall man först drar fingret i höjdled, men man måste flytta bilden i sidled inom någon sekund annars så fryser bilden sig i denna led och det går bara att skrolla upp och ner. Min slutsats är att det går att komma runt problemet, men det känns så trixigt så att jag hellre hade velat kunna stänga av "byta-till-nästa-bild-swipe-funktionen" helt.

Jag tycker det är bra att det görs försök att förbättra bildvisningen på fotosidan och att man kan visa större bilder är en välkommen förbättring!
Jag har inte läst hela den här tråden ska sägas, men jag har märkt ett par avigsidor med det nya förstoringsläget. Jag har en bärbar dator med låg upplösning och på den blir stående bilder betydligt mindre än bilden som ska förstoras. Det känns inte helt klockrent, även om jag förstår intentionen med att visa hela bilden på samma gång.
En annan sak jag märkt är att vissa liggande bilder, som till skillnad från de stående blir större när man förstorar dem, tappar i skärpa när man klickar upp dem i förstoringsläget (bilder som förut blev skarpare i 100%-läget). Det känns inte heller så väldigt kul.
Jag såg att någon föreslog ett val att visa bilden i 100% som förut om man vill det. Jag lägger min röst på det :)

Mvh, Toni

Ett tips är att ikonen för att visa sidokolumnen skulle behöva vara tydligare - kör man på en platta går det ju inte att använda mouse-over för att ta reda på vad man ska klicka på för att få tillbaks den när man stängt den.

En pratbubbla borde väl snarare betyda Kommentera eller nåt sånt ;)

Jag tycker det är bra att det görs försök att förbättra bildvisningen på fotosidan och att man kan visa större bilder är en välkommen förbättring!
Jag har inte läst hela den här tråden ska sägas, men jag har märkt ett par avigsidor med det nya förstoringsläget. Jag har en bärbar dator med låg upplösning och på den blir stående bilder betydligt mindre än bilden som ska förstoras. Det känns inte helt klockrent, även om jag förstår intentionen med att visa hela bilden på samma gång.
En annan sak jag märkt är att vissa liggande bilder, som till skillnad från de stående blir större när man förstorar dem, tappar i skärpa när man klickar upp dem i förstoringsläget (bilder som förut blev skarpare i 100%-läget). Det känns inte heller så väldigt kul.
Jag såg att någon föreslog ett val att visa bilden i 100% som förut om man vill det. Jag lägger min röst på det :)

Mvh, Toni

Här är grundsvaret på det:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1944274&postcount=131

och ett kompletterande:

Att visa en 2880px stående bild i 100% förstoring på den skärm du har idag kommer inte ge den effekt du tänker. Det kommer bli meningslöst eftersom du bara kommer en rejält beskuren bild i taget. Och med tiden så kommer 1024 vara ett format som bilderna inte är uppladdade i.

Ett tips är att ikonen för att visa sidokolumnen skulle behöva vara tydligare - kör man på en platta går det ju inte att använda mouse-over för att ta reda på vad man ska klicka på för att få tillbaks den när man stängt den.

En pratbubbla borde väl snarare betyda Kommentera eller nåt sånt ;)

Med din kapacitet kommer du snart lärt dig den ikonen :)

Mvh, Toni

Detta svarade jag inte på. Det där låter som en browsergrej och som kommer vara samma oavsett sajt där en bild visas i mindre format än sitt original.

Jag har snarare upplevt det omvända, dvs att bilden blir skarpare. Opera skärper mer än Firefox, Safari och Chrome (där tre senare upplever bilden rätt exakt samma).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar