Annons

Stängt hårdkritikpoolen

Produkter
(logga in för att koppla)
Har lagt ut en del bilder på onexposure, "som" har jag fått publicerade men väldigt många ratade. samtidigt har jag en känsla av att det hela är toppstyrt. Man söker en speciell sorts bilder gärna säljbara...
 
Jag tycker det var riktigt dåligt att "hård-kritik" försvann, personligen så hade vell endå den poolen mer bilder som var av mer yrkesfotografer, studiobilder och på en högre proffesionell nivå... Nu blandas alla studentfoton och halvdanna semesterbilder från grekland och svartvita husdjurs bilder med vidriga ramar ihop med dem som är seriösa och genomarbetade...

När jag går in o kommenterar så orkar jag inte sitta o skrolla igenom 150 000 bilder på solnedgångar från västkusten utan vill komma till de fotografer som faktiskt har potential och anstränger sig ocg då var vell en lösning med nån form av trappstegs pools lkösning grymt bra, sen om kritikerna var förlama skall vell inte ni bekymra er om. det e ju upp till kritikerna och dem kommer ju fortsätta vara lika lama nu när bilderna är blandade...

jag såg de olika delarna som Mjukstart- där uber amatörerna fanns, bildkritik- där semi proffsen o de mer seriösa amatörerna var och hårdkritik där semi-proffsen, seriösa amatörerna och proffsen sammlade sina bilder...

Detta är en försämring o och jag tycker inte eran motivering håller, det kanske inte blev så att kritiken blev hårdare där men visst fyllde den nån form av syfte....

MVH Rasmus
 
Jag tycker...
(och det är mycket möjligt att någon redan har "tyckt" det här - men jag är lat och orkar inte läsa alla kommentarer) *host*

Kör tre pooler.
En pool som skulle kunna innehålla bilder där man efterfrågar saklig kritik om/över bilden. Lite som "hård kritik" ungefär.
Jag tror att de som lägger in bilder där också vet att dom kan få både bra och dålig kritik om sina bilder.
Vill man lämna en "Wow-kommentar" skulle det väl kunna ske m.h.a. ett betygssystem eller så? (som nu ungefär...) och/eller nån form av färdiga bookmarks?

En pool skulle kunna vara för bilder där fotografen vill ha tips och råd. Lite mjukare helt enkelt.

En pool skulle kunna vara ett rent bildplank, där rookies som jag själv kunde lägga ut våra semesterbilder från Grekland, våra katter, solnedgångar och annat liksom "bara" är bilder.

... eller det kanske räcker med två pooler.
En kritikpool och ett bildplank.
:)
 
Varför det då?

Att ni bara fick in 'vanlig' kritik beror väl på er annonsering eller saknad därav. Det är ert fel och bara ni kan ändra på det. (Jag anser att detta ämne ligger i hårdkritik poolen :)

Gör det klart att denna pool är till för de som vill känna till varenda små fel i bilden. Det är klart att inte alla ser eller vågar kommentera dessa men då kan de låta bli.
Bilderna kan i och för sig ligga i båda pooler och få sina snälla 'oj vad vackert' för en halvdan bild i ena poolen och 'grässtrån nummer 62 från höger är överexponerad' i den andra.

Det är lika klart att de finns de som vill utveckla sig så mycket de kan och till detta behövs det skarp-ögd kritik.
Att ha en mjukstart pool är toppen, man vet då att bilderna är gjorda av nybörjare så man tar inte på sig hård-handskarna utan försöker lätt peka ut fel och förbättringar.

Jag ser å sidan inte varför man inte kan begära hårdare kritik och lägga då i denna pool. Som sagt vill man utvecklas måste man höra det... Kritiken skall alltid vara konstruktiv förstås annars får den som kritiserar låta bli. Om du inte kan komma med något som förbättrar bilden kom inte med något. Ingen behöver höra 'dags att sälja kameran och hitta på något annat ed'

Men en hel del vill höra sanningen om sina bilder, hur kan de annars bli bättre. Man kan inte alltid själv se fel i sitt eget arbete medan andra lätt kan - gör annonseringen klart och tillbaks med denna pool men gör det så att bilder kan ligga i flera pooler samtidigt!
 
Som sagt innan. Skapa en "visa-upp"-pool. En pool där merparten av alla husdjur och barnbilder kan läggas.
Tror jag hade inneburit att de kritkpoolerna som fanns hade höjts ett par snäpp i kvaliten, att fler hade kommenterat samt (kanske viktigast) att de som tar imot kritiken faktiskt förväntar sig kritik och inte "ooooh så gullig".
 
Öppna hårdkritikpoolen igen

Hej,

Jag är visserligen ny på Fotosidan men tycker att det saknas en pool för hårdare kritik. Mjukstart och kritik är ok (bra) men för den som verkligen vill ha reda på om bilderna duger något till skulle det behövas en pool för hård kritik.

Mitt försag är att bilderna skulle kritiseras av proffs och inte vem som helst. En panel på ca tio "riktiga" fotografer och/eller bildbedömare. Det är möjligt att denna åsikt redan framförts men jag har inte läst alla inlägg. För att inte överbelasta bedömarna borde det finnas en maxgräns på en (eller kanske två) bild(er) i månaden som man får lägga in. Då måste man själv verkligen välja ut vad man tycker är det allra viktigast för att se vad proffsen tycker. Kanske skulle bilderna också vara tvugna att sorteras i några (få) grupper för att rätt bedömare skall titta på dom. Det är ju inte säkert att en modefotograf bedömer en naturbild på samma sätt som en naturfotograf, eller tvärtom.

Om det sen finns folk som inte kan ta hård kritik så behöver dom ju inte lägga in sina bilder.
 
Har diskussionen dött?

Känns som diskussionen dött men jag tror att det kan vara läge att förnya den lite grann.

Är relativt färsk inom fotografering och har stor nytta av att få kritik och kommentarer på mina bilder då de hjälper mig att utvecklas som fotograf.

Men det känns som att det läggs upp så otroligt mycket "skitbilder" alltså bilder som är enbart till för att, som någon skrev, visas upp och inte för att få kritik. Man vill ha ett "Åååh vad fin" om sin bäbis eller sitt barn eller liknande.

Självklart förstår jag att det är en subjektiv bedömning om vad som kan anses vara bilder som passar in.

Kanske man skulle ha förifydda val som man kan klicka i när man lägger in bilden, vill man ha kritik eller hård kritik eller vill man bara visa upp den. och någon gallringsfunktion eller moderator som tar bort bilder utan intresse som ligger i vägen.

Kom igen nu! Vi kan få det här till att fungera.

/Kai
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.