Annons

Stängt hårdkritikpoolen

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag saknar en dialog mellan fotografen och betraktaren. En offentlig dialog som ingen annan kan blanda sej i men som inte omöjliggör en ny dialog mellan fotografen och annan betraktare.

Varför?

Bara för att jag inte vet ett smack om fotografen som lägger sin bild i bildkritik. Bakgrund? Kunskap? Målsättning? Varför? Budskap? Syfte? o.s.v.

Det kan ju "skilja mil efter mil mellan mej o Sankte Per", t.o.r., och om jag som "kritiker" inte vet de hur i helskota ska jag kunna komma med nåt vettigt och utvecklande eller kunna utveckla mej själv!?

Enda undantaget är "Mjukstart" där man i.a.f. kan förmoda att det är noviser på stapplande ben, vilket inte utesluter en dialog där heller! En dialog som ta me f_n kan vara lika nyttigt för båda...oavsett ålder eller "skicklighet"!!!

/Leif
 
Mattsen skrev:
Eller kanske, med tanke på att en av dina "wow-kommantarer" lyder så här, citat; "Suverän komposition och snyggt ljus! Den här är verkligen stilren och skön att se på. Gillas."

Vad skiljer detta från ett "WOW" med undantag av lite mer "pladder"?
Jag tycker att det är en jädra skillnad. I den övre så förklaras ju VAD det är som är "wow". Nåt man verkligen ruttnar på är "ååååh, vilken fin!" om varenda bild som har ett gulligt motiv (i 99% av fallen är det kvinnor som fäller sådana kommentarer, av någon anledning).

*duckar*
 
Makten skrev:
(i 99% av fallen är det kvinnor som fäller sådana kommentarer, av någon anledning).

*duckar*
Men kollar du på lite kommentarer under tjejbilder också och inte bara vid söta djur och barn så jämnas nog statistiken ut ska du se.
 
Makten skrev:
Jag tycker att det är en jädra skillnad. I den övre så förklaras ju VAD det är som är "wow". Nåt man verkligen ruttnar på är "ååååh, vilken fin!" om varenda bild som har ett gulligt motiv (i 99% av fallen är det kvinnor som fäller sådana kommentarer, av någon anledning).

*duckar*

Jag förstår vad du menar. Och jag gör precis som du, försöker beskriva VAD det är jag gillar med bilden när jag inte hittar nåt att "anmärka" på.

Men det är just det kravet att man bara SKA hitta nåt att anmärka på annars ska man bara hålla käften som jag tycker hela den här lååångdragna debatten i hundtralas trådar verkar gå ut på. Och då blir det bara såå fel ibland, när den som sitter och ska skriva en konstruktiv kommentaer (som denne har fått veta att man måste göra för att överhuvudtaget få skriva) svettas över och försöker hitta i varje fall en kritvit näsduk som ju kanske har utrfätta högdagrar....

Och jag tror inte du behöver ducka.... Antingen så läser inte de kvinnor du syftar på dessa "konstruktiv-kritk-annars-kan-det-kvitta-diskussioner" eller så skiter de helt enkelt i det och kör sina egna race....
 
Mattsen skrev:

Men det är just det kravet att man bara SKA hitta nåt att anmärka på annars ska man bara hålla käften som jag tycker hela den här lååångdragna debatten i hundtralas trådar verkar gå ut på. Och då blir det bara såå fel ibland, när den som sitter och ska skriva en konstruktiv kommentaer (som denne har fått veta att man måste göra för att överhuvudtaget få skriva) svettas över och försöker hitta i varje fall en kritvit näsduk som ju kanske har utrfätta högdagrar....
Det där tror jag du missuppfattat eller fantiserat ihop på egen hand. Iaf hör inte jag till de som tycker något sånt och eftersom du gått på mig tidigare i tråden innfinner sig ändå en känsla av att du tror jag skulle vara en av de (om de ens finns?) som står bakom en sån åsikt. Om så är ber jag dig snällt att läsa om.
 
lottawe skrev:
Det där tror jag du missuppfattat eller fantiserat ihop på egen hand. Iaf hör inte jag till de som tycker något sånt och eftersom du gått på mig tidigare i tråden innfinner sig ändå en känsla av att du tror jag skulle vara en av de (om de ens finns?) som står bakom en sån åsikt. Om så är ber jag dig snällt att läsa om.

Fantiserat? Nej så livlig fantasi har jag inte.
Men varför skriver du att jag har "gått på dig"??

Beklagligt om du tar det så. Jag ser det aldrig som att man "går på" någon i trådarna här, även om man har rätt olika uppfattningar.

Och jag har inte påstått att just du tycker så...
 
Sorry, jag använde ordet "gå på" felaktigt kanske, för sanningen är att jag varken sitter och gråter (ler snarare) eller ens har tagit illa vid mig eller nåt.. Det enda jag menade var att du påpekat att jag måste inse och diskuterat ganska mycket som svar på mina inlägg... Och kanske det är en missuppfattning som lett till att vi fortfarande sitter här?

Skitsamma, vi behöver inte tycka lika.
 
Mattsen skrev:
Men snälla Lotta du måste nån gång inse att det finna tusentals medlemmar här som inte kan skriva kommentarer av den typen att de utvecklas själva.
Det du "propagerar" för är orimligt med den konstellation av medlemmar FS har.

Du får det att låta som om FS bara dragit till sig medlemmar med språksvårigheter? :)
Jag tror att 95% av medlemmarna (och kanske fler), inkl mig själv, kan leverera betydligt bättre kommentarer än vad vi gör.

Jag tycker dessutom du är inkonsekvent. För jag vill minnas att du ondgjort dig över korta och negativa kommentarer du fått på de lättklädda bilder du publicerat. De borde rimligtvis på samma sätt "vara bättre än inga alls" - eller förhåller det sig annorlunda när det rör sig om negativ kritik?

/Johan
 
Om det nu har varit en obetydlig skillnad mellan poolerna tycker jag det är bra att samla det i en gemensam pool istället.

/Susanne
 
Och en sak till...medlemmarna på FS är helt kapabla till att ge konstruktiv kritik, både vad som är bra och vad som är mindre bra. Sedan kan man ju önska att ännu flera är aktiva.

/Susanne
 
hansen2 skrev:
Du får det att låta som om FS bara dragit till sig medlemmar med språksvårigheter? :)
Jag tror att 95% av medlemmarna (och kanske fler), inkl mig själv, kan leverera betydligt bättre kommentarer än vad vi gör.

Jag tycker dessutom du är inkonsekvent. För jag vill minnas att du ondgjort dig över korta och negativa kommentarer du fått på de lättklädda bilder du publicerat. De borde rimligtvis på samma sätt "vara bättre än inga alls" - eller förhåller det sig annorlunda när det rör sig om negativ kritik?

/Johan

Löjlig ironi, du vet vad jag menar. Och det handlar inte om språksvårigheter. I många trådar har detta påpekats av "noviser" att de inte kan formulera sig "konstruktivt".

Och ja, negativ kritik ska aldrig lämnas utan motivering. Det trodde jag tom du visste...

Och vad f_n har mina motiv med saken att göra? Väx upp...
 
lottawe skrev:
Det enda jag menade var att du påpekat att jag måste inse och diskuterat ganska mycket som svar på mina inlägg... Och kanske det är en missuppfattning som lett till att vi fortfarande sitter här?

Kan va så. Och tyvvär är jag inte perfekt på att alltid hålla en lugn o balanserad ton i mitt "ordval", men tänker ändå inte be om ursäkt för det. Om jag "diskuterar" istället för att ge svar på dina frågor, är du rätt bra på att avsluta dina inlägg med sidådär två tre nya frågor Lotta :)
Men skitsamma... Vi har olika uppfattningari mkt, antagligen tur det...
 
Mattsen skrev:
Löjlig ironi, du vet vad jag menar. Och det handlar inte om språksvårigheter. I många trådar har detta påpekats av "noviser" att de inte kan formulera sig "konstruktivt".

Det kan jag förstå, få nybörjare tycker sig kunna förmedla konstruktiva ändringsförslag. Just därför har jag tidigare berört att man kanske inte skall snöa in på konstruktivitet i kommenterandet. Att vara konstruktiv kan lika gärna vara detsamma som att vara konkret. Dvs vad upplever jag som bra/dåligt i en bild och kanske även varför. Inte bara att jag tycker en bild är bra eller dålig. Det krävs ingen som helst fotografisk skolning för att formulera vad man känner och upplever.

Och ja, negativ kritik ska aldrig lämnas utan motivering. Det trodde jag tom du visste...

Har också läst eller hört det ngnstans men då har det handlat om sammanhang såsom t.ex Mjukstartpoolen. Att man inte skall ge negativ kritik till en nybörjare utan en klar motivering så att h*n inte skall nedslås och tappa sugen.
Men när det rör sig om riktig bildkritik förstår jag faktiskt inte varför det skulle vara ok med omotiverad positiv kritik men inte ok med en omotiverad negativ kritik - är inte båda precis lika oanvändbar?
Smakar man på ordet 'bildkritik' inser nog de flesta att det handlar om mer än bara spontana reaktioner.

Och vad f_n har mina motiv med saken att göra? Väx upp...

Det här begrep jag inte till en början. Men efter en stunds funderande tror jag att du ryggmärgsreagerar för att jag kanske nämnde dina modellbilder i ett negativt sammanhang. Men du kan slappna av, det hade kunnat handla om vilka bilder som helst. Om inte annat ber jag om ursäkt för missförståndet.

/Johan
 
Jag gillade idén med hård kritik, det är definitivt vad jag vill ha på alla bilder som jag tar/gör. Dock så kan jag förstå varför ni stängde den, de flesta personer kommenterade inte i linje med poolreglerna. Det var aldeles för mycket "jättebra bild" typ av kommentarer. Inget fel i den typen av kommentarer visserligen, men det finns en tid och plats för allt. Vill jag att folk ska bara säga bra saker om mina bilder så kan jag ladda upp dom på typ deviantART eller något, där existerar knappt fenomenet kritik.

Vet inte om det blir speciellt bättre med den poolen stängd dock. Det kanske blir mer kommentarer i överlag men frågan är om mängden värdefulla kommentarer ökar eller minskar för oss som verkligen vill ha hård kritik.
 
hansen2 skrev:
.
.
.
Just därför har jag tidigare berört att man kanske inte skall snöa in på konstruktivitet i kommenterandet. Att vara konstruktiv kan lika gärna vara detsamma som att vara konkret. .
.



Men när det rör sig om riktig bildkritik förstår jag faktiskt inte varför det skulle vara ok med omotiverad positiv kritik men inte ok med en omotiverad negativ kritik - är inte båda precis lika oanvändbar?


.
.
Om inte annat ber jag om ursäkt för missförståndet.

/Johan


Nej, ordet konstruktivitet tror jag skrämmer en del till att "våga" skriva något överhuvudtaget.
Kanske nåsgot i stil med; "Försök berätta vad du tykcer är bra/dåligt med bilden" vore bättre.

Laddar man upp en bild (antagligen för att man själv tycker att den är ganska eller mkt bra) är det lätt att förstå en kortis som "Fin bild".

Laddar man upp en bild (antagligen för att man själv tycker att den är ganska eller mkt bra) vill man gärna veta varför någon skriver "Gillas ej" eftersom som denne har motsatt uppfattning om bilden. Det gäller npg både "noviser" och proffs". Jag har själv råkat ut för detta en gång, fått ett kort "gillar inte bilden" och funderade givetvis över varför hon tyckte så.

Jo, det blev nog ett missförstånd. Uppfattade det lite som "lägre än Glocalnet" NHF
 
Hallå hallå!

Ofta brukar folk säga att dom inte gillar negativ kritik om man inte samtidigt får veta vad som är fel. Jag tycker att det lika mycket gäller för positiv kritik. Även om man går igång som aldrig förr på bilden så är det kanske egentligen endast för ljuset, budskapet eller nåt annat och inte hela bilden. Resten, det man inte går igång på behöver nödvändigtvis inte vara fel för det! Beskriv i dessa fall VAD i bilden du gillar så är alla trådar som den här ur värden. Man behöver inte alltid hitta fel.
 
Kanske kunde betygsätta/klassifisera kritikerna också. Klart man blir glad om någon gillar bilden. Men får man konstruktiv kritik som gör att man lär sig något och kan skapa bättre bilder så är det ju mer värt.

Som nybörjare uppskattar jag alla tips jag kan få.

Hur vore det om man kunde betygsätta de personer som kritiserat ens egna bilder? "Månadens mentor" vore väl en bra titel för proffsen som ger konstruktiv kritik!?

Bara en idé...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.