Annons

Stängt hårdkritikpoolen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att det är toppen att ni infört intressegrupperna så att vi som vill slipper dessa kritikpooler.
 
nu har jag inte läst alla inlägg, så det är möjligt att jag upprepar något.

jag tycker att det var tråkigt att pool-systemet inte funkade. det var bra med 3 olika pooler där man kunde gå in och titta på bilder av olika kvalité. olika fotografer "behöver" ju olika typer av kritik, en total nybörjare får kanske inte ut så mkt av en kommentar om den är smockad med tekniska termer och petiga detaljer om komposition. medan en duktig fotograf inte får ut så mkt av för simpla kommentarer.

menmen, det är väl bara till att tuta och köra!
 
Idé

Man kanske kan ha två alternativa boxar istället som man kan klicka i när man kommenterar en bild:
- Beröm, eller
- Konstruktiv kritik

Då får man kanske kritikern att tänka till, och så kan man få en blänkare på sin sida typ "Du har fått beröm för 9 bilder, och kronstruktiv kritik på 8 bilder."

/h
 
Fel rikning

Sorry,

Men jag tycker att Fotosidan tagit ett steg i Fel riktning!!

Jag kan hålla med om att det behövdes en förändring. Men, nu samlas "kreti och pleti" i "Bildkritik".

Man borde istället beakta tankar och "regler". Nu, får jag känslan av att många duktiga som vill få lite beröm lägger sina bilder i mjukstart. Och många som inte fattade sin kapacitet lade sina bilder i "Hård kritik".

NU, hamnar det mesta i "Bildkritik". En sörja som inte känns stimulerande. Det blir tråkigare att titta och jag tror att "fotokonsten" urholkas.

Det som nog gick fel var att "Hård kritik" skall vara just hård kritik, konstruktiv kritik, vilket innebär att man tycker men också har ett fotografiskt förslag på förbättring!!! Att bara dyka in och "kräkas" är för simpelt!

Kritik för mig är att vara Konstruktiv och förbättra!!!

Annars kan ni lägga in en kategori "Tyck till".....

Backa tillbaka och skärp kraven på Konstruktiv Kritik!!!

/Det är ju läckert med allt Fotointresse!!!!
Mvh, Peter-L
 
Självkritik och Konstruktivitet!!

Jag håller med dig David!

Men lika mycket som att lägga ut en bild kärver självkritik, så krävs det självkritik av fotografer som kritiserar!! Att tycka, är för simpelt. Att förbättra är kreativt, för alla!! Så, att va Kontruktiv, är säkert också en Grundregel!! Då hade säkert "Hård kritik" varit kvar. Fotografer hade hittat sin "nivå", både vad gäller foto och kritik!! /PL
 
Tycker ni skjuter fel!

Det som är bristen är nog inte att det blir färre kategorier utan att alltför få kommer med konstruktiv kritik på de bilder som läggs ut. Jag ser alltför många bilder som inte fått en enda kommentar trots att det finns avsevärt att förbättra. Det verkar som om medlemmarna blivit trötta i fingarna och inte orkar kommentera. Sedan är det alltför ofta som de som får kritik inte tar till sig utan förgävelse försöker försvara sin bild. "Kill your darlings" verkar vara ett talesätt som inte fungarer på fotosidan.

Birdland
 
Bra beslut

Jag tycker det är ett bra beslut. Jag saknar konstruktiv kritik över lag. Personligen vill jag gärna ha kritik som får mig att tänka till och att utvecklas annars finns det ingen anledning att lägga bilden i någon kritikerpool - eller?
 
Jag kommer inte att sakna Hård-kritik poolen för 5 röda, inte minst då man läser vissas inställning om att bara för bilden låg i hård-kritik så får inget annat än just hård kritik lämnas, helst konstruktiv för att alla ska vara nöjda. För var någonstans har ni läst er till att det inte är okey med övriga kommentarer som t.ex. "vackert motiv"?

Sen att hård-kritk fick många upplagda bilder med total avsaknad av självkritik... Ett suddigt snapshoot på en ekorre, hur många sådana motiv dök t.ex. inte upp under sommaren? Eller små söta barn, husdjur, "what ever", direkt från familjealbumet som mest betyder något för den som satte fingret på avtryckaren och i övrigt inte uppvisar någon fototeknisk kvalitet, om ens viljan att ta en bra bild. Upplevelsen har mer varit i form av att fotografen bara vill visa "den här bilden har jag fångat" men ingen vill såra fotografen eller sticka ut hakan med risk för efterföljande följetonger till diskusioner. Inte undra på att ingen orkar kommentera, kritiken avmattas och åsikterna börjar dra isär.
Intressegrupper bildas istället hit och dit för bättre bilder, mer kommentarer, slutna bild grupper o.s.v. och skådespelet kan börja.


/Håkan
 
h.pettson skrev:
JFör var någonstans har ni läst er till att det inte är okey med övriga kommentarer som t.ex. "vackert motiv"?
Om jag lägger upp en bild för bildkritik ser jag det nog nästintill förolämpande om t.ex. bara "söt katt," eller "snygg tjej" skrivs. Alltså om motivet kommenteras men inte bilden. Indirekt säger det ju att bilden är totalt ointressant. Det fanns inget att säga om bilden.. Så hellre ingen kommentar alls, eller åtminstone en rad om varför bilden är ointressant eller annat också tycker jag.
 
Senast ändrad:
Värst vad man var bildlig av sig, men det framgår klart i vad du skriver Lotta, att Vacker bild är för dig acceptabelt medans Vackert motiv inte är önskvärt hos dig. Men skulle du hellre stå okomenterad då du har en bra bild ur flera aspekter än minsta lilla positiva yttring?

Johan, under Bildregler, stycket Kommentarer står det att man bör undvika. M.a.o. är det lika förbjudet som SL och deras mobiltelefonsförbud. Och i Konsten att ge bildkommentar så står den stora frågan Varför och man kan läsa om att sätta ord på känslan som ges. Alla kanske inte har tiden, ron eller ordförådet att leka Kafka för något de känner är vackert, vy, motiv, modell som bild!
Vi kanske borde nog haft en 10-gradigt poängsystem för bedömning med söt och ful eller vackert och groteskt, bra eller dåligt kanske? För att slippa läsa dessa motbjudande fåstaviga beröm som några lagt in imellanåt och inte tillfört något konstruktivt kritiserande/beröm???

Konstigt att på detta forum har rösterna efter Bild-poliser aldrig hörts lika högt som rösterna efter Kritik-poliser... Men det är väll för att det känns lättare att angripa "omdömena" eller avsaknaden av sådana då det blir mer tredje person än att ge sig på bilderna direkt.


/Håkan
 
h.pettson skrev:
Johan, under Bildregler, stycket Kommentarer står det att man bör undvika.

Ja visst är det jobbigt att följa uppmaningar och rekommendationer. Det är i princip omöjligt att inte följa den rebelliska tonårsrösten på insidan och göra precis tvärtom.

Stoppar du fingrarna i väggkontakten också, bara för att det rekommenderas att inte göra så? :)

/Johan
 
^^*suck*

Självklart inte, men det är skillnad på bör och skall. Fast du kanske troget står kvar på det sjunkande skeppet för ingen har ropat "Alle man i båtarna"?

/Håkan
 
h.pettson skrev:
Värst vad man var bildlig av sig, men det framgår klart i vad du skriver Lotta, att Vacker bild är för dig acceptabelt medans Vackert motiv inte är önskvärt hos dig. Men skulle du hellre stå okomenterad då du har en bra bild ur flera aspekter än minsta lilla positiva yttring?
Ja faktiskt. Med hänvisning till mitt förra inlägg..
och tillägget att jag inte samlar på kommentarer utan hellre får svar på mina frågor. Lägger jag en bild i kritikpool betyder det att det är en fråga om bilden, även om den inte formuleras i text.
 
Kvinnor är så förbannat oegoistiska.

Jag är förövrigt en sån som stoppar fingret i kontakten om det finns en skylt som säger att man inte får det.
Och det står jag för med stolhet.
-Anders
 
Senast ändrad:
Kanske ett steg i rätt riktning?

När jag var aktiv i bildpoolerna upplevde jag att det var alldeles för mycket skräpbilder som kom upp i bildpolerna. Det är ju självklart en definitionsfråga vad som är en bra bild eller ej. Man är kanske är en mindre bra fotograf som behöver tips, men då bör man ju välja en korrekt pool. Men många fattade ju inte att de inte platsade i Hårdkritik poolen, snarare mjukstart.

Nu påstår inte jag att jag är någon bra fotograf på något sätt, jag valde poolerna efter bildens kvalitét och då mina kunskaper förbättrades. Ibland kunde man faktiskt både få bra och konstuktiv kritik i Bildkritikpoolen. Men oftast var det helt meningslösa kommentarer bara. Trots att man hade skrivit vad man ville ha feedback på.
Jag tröttnade helt enkelt på att bra bilder som fotografer tar blir synliga i pooler i ungefär en halv dag, sen har bilden drunknat i skräpbilder som inte ens skulle publicerats på nätet.

Det bästa vore att det skulle ställas krav på bilderna INNAN de publiceras på fotosidan så hade den mesta skiten sållats bort. Fråga mej inte hur. Men så tycker jag att det borde funka i hårdkritik poolen.

Ett "skitbildsfilter" kanske vore en idé?

Fd.
aktiv medlem.
 
Jag har aldrig varit någon flitig kritiker, men har idag helt slutat att kritisera "bra" bilder eftersom det är totalt meningslöst. Om jag är(inte ofta) på kritikerhumör går jag ut och letar upp "dåliga" bilder istället och ger några förhoppningsvis konstruktiva kommentarer på dessa. Det finns undantag. Ibland stöter man på en bild som är helt fantastiskt bra och eftersom jag inte är någon högskoleutbildad(finns det eg) fotograf med mvg i 10 poäng kritik så nöjer jag mig i de fallen med att ge en "WOW"-kommentar.

Lite lustigt i alla dessa oändliga diskussioner om bildkritikens kvalitet brukar vara den kontraproduktiva iden att man ska lägga upp bra bilder men ändå få konstruktiv kritik. Som jag ser det så lägger vi antingen upp våra bra bilder och får beröm(förhoppningsvis) för dem oavsett berömmets kvalitet då.

Eller så lägger vi BARA upp våra dåliga bilder för att höra om någon kan ge lite konstruktiv feedback på hur vi skulle gjort för att lyckas bättre...

Vem vet...kanske är detta en ganska bra ide egentligen. Ha två olika bildforum. Ett där man lägger sina bra bilder som man hoppas ska generera wowkommentarer(i de fall de inte gör det av olika anledningar kan man ju givetvis ge lite konstruktiv kritik) och ett där man lägger sina misslyckade bilder och förväntar sig riktigt konstruktiv kritik. Ett dilemma i sammanhanget som jag ser det iallafall är ju att man i dagens digitala värld oftast bara slänger bilder direkt som man inte är nöjd med...

Jaja det var mina 2 ören...

För övrigt tycker jag det är pretantiöst och elitistiskt att snacka om "konstruktiv kritik"

Mvh
Jerry
 
h.pettson skrev:
.....

Alla kanske inte har tiden, ron eller ordförådet att leka Kafka för något de känner är vackert, vy, motiv, modell som bild!

....

Konstigt att på detta forum har rösterna efter Bild-poliser aldrig hörts lika högt som rösterna efter Kritik-poliser... Men det är väll för att det känns lättare att angripa "omdömena" eller avsaknaden av sådana då det blir mer tredje person än att ge sig på bilderna direkt.


/Håkan

Halleluja!
 
En lite feg tanke kanske men tänk om man skulle kunna ge bildkritik anonymt. Fler kasnke skulle våga vara hårda då? En annan tanke är att sortera hårdare i olika genres? Att bildpoler bara handlar om vilken typ av foto det är. Ingen kritikpool utan bara en massa typer av foto. Men då måste det finnas så många att välja bland att allas foton passar någonstans.

Bara lite tankar.
 
Jag tror att det är väldigt svårt att ge kritik alls om man inte samtidigt har en stor kunskap om fotografi och fotografiets uppbyggnad eller bildens uppbyggnad.Vem kritiserar i grunden bilder på våra fotoskolor? The master him self...
Med vänlig hälsning
Hans
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.