Hej!!
Jag har en vanlig liten digitalkamera, som jag fotat en del med. Men är inte helt nöjd med den. Jag känner att jag vill utvecklas inom foto, till en ny nivå. Mitt mål är att om något år vara en bra hobbyfotograf som tar riktigt bra bilder. Det som jag gillar att fota mest är landskap, hundar, människor, blommor. Funnit intresse för gatufotografering också. När jag köpt min kamera ska jag påbörja min neonskylt jakt. Finns riktigt fina skyltar.
Jag känner ingen som har systemkamera varken spegellös eller med spegel. Finns det nån butik som har igång sina kameror? Utan att man måste be dom om hjälp. Media Markt?
DSLR kameror är det kameror som Nikon D5100? Alltså med spegel?
Jäpp, DSLR är en akronym som betyder digital spegelreflexkamera.
Med motiven du beskriver är det egentligen bara hundarna som kanske kräver en systemkamera. Kompaktkameror finns också av många olika sorter, och det finns såna som man kan utveckla sitt fotograferande mera med. Några av dem är också mer lämpade för ett par av dina motivområden än en grundutrustad DSLR.
Och så hänger det i viss mån på budgeten. Om du exempelvis sätter en övre gräns på omkring femtusen kronor och vill ha extra allt, så handlar det om en DSLR, men om du har större budget kanske du kan göra som många andra, ha mer än en kamera. Jag använder exempelvis mest en kompaktkamera för dagligt bruk, och för gatufoto är den kanske mer lämpad än systemkameran, främst för att den är så oansenlig. Men den har alla möjligheter till manuella inställningar, och den funkar mycket bra också till att ta blommor. Skillnaden i bildkvalité mot systemkameran är närmast försumbar, så det enda jag ibland retar mig på är att den är lite trög på att fokusera och dröjer en stund innan den löser ut efter att jag har tryckt på knappen. Det är också lätt att kompaktens AF-system luras vid en del knepiga motiv. Men om det gällde gatufoto och neonskyltar skulle jag knappast släpa med mig systemkameran. Inte heller för landskap eller blommor har den uppenbara fördelar.
Ett aber med en systemkamera är att den faktiskt kräver tillbehör för många saker som man kanske vill göra. När man till exempel tar blommor vill man gärna kunna komma tillräckligt nära, eller få blomman tillräckligt stor, och då duger kanske inte objektivet som följer med. Lösningen är ett makroobjektiv, som kostar extra, men som också ger nya möjligheter som man inte kan få med kompaktkameran.
En egenskap som jag ser som en stor fördel med kompaktkameran är att den är lätt att ta med sig och att den är ganska oansenlig, så att den inte väcker så mycket uppmärksamhet. Men en kompakt som har alla manuella möjligheter, en att utvecklas med, är inte billigare än de billigaste systemkamerorna.
Om du siktar på en DSLR av instegsmodell, finns flera mycket bra alternativ, och ett som jag ser som rimligt är
Nikon D5100, som har många bra finesser, som vinklingsbar skärm och högupplöst video, och den har en av de allra bästa sensorer som har gjorts, så att den fungerar ganska bra också i svagt ljus. Den kostar mer än de allra billigaste, men inte så mycket som en motsvarande spegellös. Om man tar den med objektivet som går till 105 mm får man också ganska enkelt bättre möjlighet till närbilder genom att bara skaffa en enkel närbildslins.
Men det finns mycket mer därute, och ditt val kanske blir ett annat. Själv skulle jag inte välja en DSLR, eller åtminstone inte en instegskamera av den typen, men mitt val hänger ihop med specifika krav som jag har, och som knappast är samma som dina.
Och ju högre budget du har, ju svårare kan valet bli. eftersom det blir fler att välja emellan och andra ställningstaganden om vilka skillnader som kan vara värda att beakta.