Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.
Det klarnade lägligt upp igår under kvällen. Det blev också kallt.
Med objektivet EF 200mm f2.8 så tog jag 2 serier. Den första på ca 200 bilder x 2s ISO 1000 blev OK. Den korta exponeringstiden valde jag för att Orions nebulosa inte skulle bli helt utfrätt då kärnan är väldigt ljusstark.
Den andra serien (300 bilder) blev misslyckad av oklar anledning, Siril ratade de flesta bilderna. Det som kom fram var helt kaputt med bruna streck och ränder över bilden. Konstigt nog kan jag inte se att RAW-filerna ser defekta ut.
Nåja, jag hade behövt längre exponeringstid och fler bilder men resultatet är inte helt tokigt ändå. Det finns givetvis mer att önska men är ganska snyggt ändå.

Orions bälte och svärd (EF 200/2,8 EOS R5):

Bilagor

• Orion belt & sword 1_II_1440.jpg
    Orion belt & sword 1_II_1440.jpg
    598 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:
Hej.
Det klarnade lägligt upp igår under kvällen. Det blev också kallt.
Med objektivet EF 200mm f2.8 så tog jag 2 serier. Den första på ca 200 bilder x 2s ISO 1000 blev OK. Den korta exponeringstiden valde jag för att Orions nebulosa inte skulle bli helt utfrätt då kärnan är väldigt ljusstark.
Den andra serien (300 bilder) blev misslyckad av oklar anledning, Siril ratade de flesta bilderna. Det som kom fram var helt kaputt med bruna streck och ränder över bilden. Konstigt nog kan jag inte se att RAW-filerna ser defekta ut.
Nåja, jag hade behövt längre exponeringstid och fler bilder men resultatet är inte helt tokigt ändå. Det finns givetvis mer att önska men är ganska snyggt ändå.

Orions bälte och svärd (EF 200/2,8 EOS R5):
Bra så långt. Det är ett typiskt objekt som behöver lite tricks, 2s kan nog vara bra om det är det som behövs för kärnan. Men komplettera med 40-60s för resten. Hästen är betydligt mörkare, förutom stjärnan som är där. Du kan ta det igenom Siril som två stackar och centrera resultaten i PS samt blanda lagren så att det blir en jämn exponering. Du kan sedan ta den tillbaka till Siril för att lägga tillbaka stjärnorna från en av stackarna

Bilagor

• IMG_9935.png
    IMG_9935.png
    5 MB · Visningar: 23
Bra så långt. Det är ett typiskt objekt som behöver lite tricks, 2s kan nog vara bra om det är det som behövs för kärnan. Men komplettera med 40-60s för resten. Hästen är betydligt mörkare, förutom stjärnan som är där. Du kan ta det igenom Siril som två stackar och centrera resultaten i PS samt blanda lagren så att det blir en jämn exponering. Du kan sedan ta den tillbaka till Siril för att lägga tillbaka stjärnorna från en av stackarna
Riktigt snyggt! Tack för värdefulla tips.

Riktigt snyggt! Tack för värdefulla tips.
När man gör en sådan blandning innan man lägger på stjärnorna så är det väldigt viktigt att det är samma pixelstorlek på den stjärnlösa som stjärnmasken, så det gäller att välja rätt mask och inte förändra formatet på bilden i PS. Men i regel är det bara kärnan i Orion man behöver centrera in från 2s bilden

Det vore intressant att veta data om din bild: fotograferingen, kamera etc... :cool:

Det vore intressant att veta data om din bild: fotograferingen, kamera etc... :cool:
Den är med Samyang 135/2 med ZWO filterhållare för Nikon F med ett Optolong Ultimate filter samt kameran som är ASI 533 MC PRO. Det är en lätt setup, som väger:

ASI533 med filterhållare 642g
Samyang 135/2 väger 913g

I övrigt väger min guide 400g som är en ASI120MM mini och guide scope ZWO30F4

Detta objektiv är mitt tyngsta, min 300/4 väger mindre, så jag belastar inte min EQ5 med mer än 2kg.

Just denna bild är med 19 st 300s exponeringar. Har enbart exponerat med 300s men jag gjorde två versioner i Siril en som i princip var svart med enbart kärnan rätt exponerad och en version som var allt annat och där kärnan var överexponerad och har sedan blandat dessa i PS.

Jag har detta objekt flera gånger, denna är från 2023, du ser kanske att running man inte syns och det beror på att jag använt smalbandsfilter. Så jag har senare gjort nya versioner med bredbandsfilter blandat med smalbandsfilter samt olika exponeringar

Den är med Samyang 135/2 med ZWO filterhållare för Nikon F med ett Optolong Ultimate filter samt kameran som är ASI 533 MC PRO. Det är en lätt setup, som väger:

ASI533 med filterhållare 642g
Samyang 135/2 väger 913g

I övrigt väger min guide 400g som är en ASI120MM mini och guide scope ZWO30F4

Detta objektiv är mitt tyngsta, min 300/4 väger mindre, så jag belastar inte min EQ5 med mer än 2kg.

Just denna bild är med 19 st 300s exponeringar. Har enbart exponerat med 300s men jag gjorde två versioner i Siril en som i princip var svart med enbart kärnan rätt exponerad och en version som var allt annat och där kärnan var överexponerad och har sedan blandat dessa i PS.

Jag har detta objekt flera gånger, denna är från 2023, du ser kanske att running man inte syns och det beror på att jag använt smalbandsfilter. Så jag har senare gjort nya versioner med bredbandsfilter blandat med smalbandsfilter samt olika exponeringar
Suveränt!
Intressant att det blir så bra med 135mm på en relativt liten (men ypperlig) sensor. Då tänker jag bl.a på utsnittet. Med ett längre teleskop så kanske man måste göra en mosaik för att få med hela baletten.
Självklart är det stor skicklighet bakom spakarna när det blir så fint!

(Jag skulle kunna skaffa en astrokamera och köra med mina fina Canon L telen och skippa planerna på ett teleskop. Exempelvis 300mm f2.8 på en astrokamera med M43-format eller kanske APS-C)

Just nu står R5 och RF 100-500 ute i kylan och tuggar 20 sekunders subbar mot Pållen. Hoppas det blir lyckat med följning osv. 😁

Senast ändrad:
Det ena utesluter inte det andra. Även om man någon gång skulle skaffa en refraktor triplet i 400-600mm så har man troligen nytta av brännvidderna 135 och 300mm och med de objektiv man redan har. Köper man2” filter så kan man använda dem i en annan filterhållare. Iaf mina objektiv har fungerat fint, man måste var vara väldigt noga med att ställa fokus, det är med tiondels millimeter precision, men när man väl gjort det så håller den fokus över natten och t.o.m när jag har skiftat filter. Tycker mig se att fokus kan driva mer när det gäller teleskop, men om det gäller även refraktor vet jag inte.

Lycka till med dina körningar. Det är ganska mycket månljus nu så jag avstår dessa dagar.

Det kliar lite i fingrarna. För att komma vidare känns det nu som att det behövs bättre montering och följning än vad jag får med mitt enklare Adventurer.
Igår blev det 280 exponeringar x 20s alltså ca. 1,5 tim med telezoom 500mm f7,1.
Jag misstänker att 20 sekunder är för lite med f7,1 för att det ska bli tillräckning signal i den mörkaste partierna i bilden.
Men oavsett det så hade gårdagens projekt behövt flerdubbelt så lång exponeringstid sammanlagt, i prinicip halva natten.
Jag har också problem med bandning från kamerans sensor när bilderna är så här underexponerade. Det kommer fram vid den kraftiga stretchningen efter stackningen.
Följningen är också dålig tyvärr.

Hästhuvudet i Orions bälte:

Bilagor

• Horsehead Orion belt_H1440.jpg
    Horsehead Orion belt_H1440.jpg
    951.1 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Själva hästen blev ju bra men synd med bandning. Du har många utmaningar. 500mm blir ju svårare än 100-300mm. F/7 är ju ganska ljussvagt. Kanske bättre att sätta objektivet på 250mm och både för att få ner brännvidden och öka ljuskänsligheten. Man borde ju eftersträva tider mellan 30-45s det borde gå med trackern.

Kan förstå att livet med en tracker kan vara frustrerande hade ju det livet tidigare och går ju inte att jämföra med en rigg som man styra från soffan och som förhoppningsvis enbart tickar på

Detektivarbete 🧐
I bilden nedan ser man hur en stjärna har rört sig under tagningen som varade 90 minuter igår. Från första exponeringen till den sista. På den första exponeringen var den vid det blå korset, på den sista vid det röda korset.
Granskar man stjärnorna i detalj så ser man att de blivit ovala i samma riktning som stjärnan rört sig.
I polarskopet så har Polaris haft exakt position på klockan, vilket tyder på att trackerns rotation och riktning har varit korrekt. Så jag drar slutsatsen att något annat i riggen kan ha spårat ur. Kanske L-skenans runda kameraplatta el. dylikt.

Hur som helst så behöver jag en montering med bättre precision som klarar tyngre last. Det innebär i princip även behov av guidning.

"Ur spår":

Bilagor

• Track_90min.jpg
    Track_90min.jpg
    1.3 MB · Visningar: 14
Senast ändrad:
😁, det där har jag också sysslat med. Då jag inte kan se polaris så var bl.a tvingad till drift alignment. Man kunde välja några stjärnor i olika riktningar och beroende på hur driften såg ut så fick man tips på vad man skulle göra

Nu har du ju ställt in den precist så det är kanske inte samma problem som jag har med fel utgångsläge.

Spänningen såg jag var viktig, hade med problem med batteridrift och det gick bättre när jag använde powebank

😁, det där har jag också sysslat med. Då jag inte kan se polaris så var bl.a tvingad till drift alignment. Man kunde välja några stjärnor i olika riktningar och beroende på hur driften såg ut så fick man tips på vad man skulle göra

Nu har du ju ställt in den precist så det är kanske inte samma problem som jag har med fel utgångsläge.

Spänningen såg jag var viktig, hade med problem med batteridrift och det gick bättre när jag använde powebank

Oavsett vad det är som stör mest så duger inte min rigg för mina ändamål.
Det finns många faktorer som kan störa.
På rätt många bilder så är stjärnorna relativt runda och skarpa, men på en hel del bilder så är de ovala och luddiga. Kanske är det så att trackern roterar ryckvis pga. kugghjulsdriften. Så att vissa bilder blir OK men andra lite utdragna om trackern roterar lite mer under exponeringen. Men det är bara mina funderingar...

Tack för de intressanta länkarna.

Oavsett vad det är som stör mest så duger inte min rigg för mina ändamål.
Det finns många faktorer som kan störa.
På rätt många bilder så är stjärnorna relativt runda och skarpa, men på en hel del bilder så är de ovala och luddiga. Kanske är det så att trackern roterar ryckvis pga. kugghjulsdriften. Så att vissa bilder blir OK men andra lite utdragna om trackern roterar lite mer under exponeringen. Men det är bara mina funderingar...

Tack för de intressanta länkarna.
Jag använder min tracker endast för Vintergatan med ett vidvinkel. Det blir inte så kritiskt med pol inställningen utan jag sätter upp den på en höft mot norr, men jag kan ungefär fördubbla min tid med trackern från en 20s till 40s så den är ändå användbar. Min rigg med guidning kör jag normalt med 300s. När jag använder TC1,4 till min 300mm, som tar lite ljus, så använder jag 420s detta är inga problem med en vikt på 2kg som jag har i min utrustning

Jag följer Peters som alltid goda råd och har satt ihop en rigg som fungerar bra.
Canon EF 300/2,8 L IS är ett drömobjektiv och lämpar sig för astro även om det väger ca 3 kg. Nu skippade jag L-skena och motvikt som blir för tungt och använder ett kvalitets tilt-huvud för kameran i stället.
Lasten blir ca 4 kg med kamera och fästen.
Förvånande nog så gick det bra att ta 30 sekunders bilder med bra följning.
Bild 1

Orions bälte och nebulosan fick lagom plats i bilden.
Det blev 74 bilder som stackades i Siril. Efter lite handpåläggning i photoshop så är jag nöjd med min nybörjarbild. Men det går säkert att finslipa lite mer på detaljerna
Bild 2

Bilagor

• PXL_20250218_202300904.NIGHT.RAW-01.COVER.jpg
    PXL_20250218_202300904.NIGHT.RAW-01.COVER.jpg
    466.9 KB · Visningar: 18
  • Orion 300mm H1440.jpg
    Orion 300mm H1440.jpg
    1.6 MB · Visningar: 17
Det tar sig Jan Olof, du börjar ju få kläm på astrofotandet! Visst är det rätt kul att lära sig nya tekniker!? Både runt fotograferandet och processandet av datan!

Äntligen lite klar himmel! Jag åkte ut till Mälarhusen på sydkusten igår, en av de mörkare platserna i Skåne och fick ihop 4,5 timmar på Leos triplett, galaxerna M65, M66 och NGC 3628. Fotat i LRGB med 1,5 timmar RGB och 3 timmar Lum. Stackat i Astropixelprocessor och processat i Pixinsight.

Bilagor

• Leos_Triplet_NorthernPanorama_k1.png
    Leos_Triplet_NorthernPanorama_k1.png
    3.3 MB · Visningar: 14
Det tar sig Jan Olof, du börjar ju få kläm på astrofotandet! Visst är det rätt kul att lära sig nya tekniker!? Både runt fotograferandet och processandet av datan!

Äntligen lite klar himmel! Jag åkte ut till Mälarhusen på sydkusten igår, en av de mörkare platserna i Skåne och fick ihop 4,5 timmar på Leos triplett, galaxerna M65, M66 och NGC 3628. Fotat i LRGB med 1,5 timmar RGB och 3 timmar Lum. Stackat i Astropixelprocessor och processat i Pixinsight.
Tjusig bild och intressant trio på ett och samma bräde.
Tack David. Med läromästare som du och andra i tråden så blir man onekligen inspirerad.
Igår natt var det i särklass den vassaste stjärnhimlen på länge, det var länge sedan som jag kunde se så många konstellationer. Trots att mina syn inte är den bästa eftersom den börjar mattas.

• Gilla
Reaktioner: dJb
Hos Astrotec.se kommit in ZWO kamera. Med imponerat 1,45 µm storlek. Normal brukar vara 2,4 till 2,9 µm. Jag har två st vanligt teleskop som jag kan montera en kamera dit. Med en pixelstorlek på endast 1,45 µm så blir detaljrikedomen i bilderna mycket hög och behovet av brännviddsförlängning blir mindre. Kameran kan även användas som guider. Det finns lins på kamera, den används till fånga upp meteorit svärm. Har stativ gänga under. Ta bort linsen och fotografera ihop med en teleskop.

Senast ändrad:
Jag följer Peters som alltid goda råd och har satt ihop en rigg som fungerar bra.
Canon EF 300/2,8 L IS är ett drömobjektiv och lämpar sig för astro även om det väger ca 3 kg. Nu skippade jag L-skena och motvikt som blir för tungt och använder ett kvalitets tilt-huvud för kameran i stället.
Lasten blir ca 4 kg med kamera och fästen.
Förvånande nog så gick det bra att ta 30 sekunders bilder med bra följning.
Bild 1

Orions bälte och nebulosan fick lagom plats i bilden.
Det blev 74 bilder som stackades i Siril. Efter lite handpåläggning i photoshop så är jag nöjd med min nybörjarbild. Men det går säkert att finslipa lite mer på detaljerna
Bild 2
Vackert och fina stjärnor. Du har även fått med lite struktur i bakgrunden så att den in bara är svart. Om kärnan blev utfrätt i Siril så hade jag provat att ta fram två versioner från Siril där man tar kärnan från en väldigt försiktigt strechad version när man då mixar dessa i PS. Men riktigt bra, du har väl snart några användbara bilder att göra någon musmatta och koppar mm av

Hos Astrotec.se kommit in ZWO kamera. Med imponerat 1,45 µm storlek. Normal brukar vara 2,4 till 2,9 µm. Jag har två st vanligt teleskop som jag kan montera en kamera dit. Med en pixelstorlek på endast 1,45 µm så blir detaljrikedomen i bilderna mycket hög och behovet av brännviddsförlängning blir mindre. Kameran kan även användas som guider. Det finns lins på kamera, den används till fånga upp meteorit svärm. Har stativ gänga under. Ta bort linsen och fotografera ihop med en teleskop.
Har funderar på något sådant för planeter och galaxer som är väldigt små. Jag vill ju använda mitt ZWO filterhållare och den ASI kamera jag har nu har 17,5 i registeravstånd men denna har 12,5, men det kanske är möjligt att lägga en 5mm distans som ger rätt gänga mot filterhållaren. Ska titta mer på denna

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto