Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jo… men när jag lagt tid på att fota analogt, framkallat filmen, kanske till och med förstorat den på papper, då skulle jag bli duktigt upprörd om programmet tog bort filmkornet
I mitt fall har det inte varit min avsikt att ta bort kornet från mina Agfa CT 18 eller CT 21 (ISO/ASA/50 och 100). Men en del av det korn jag talar om har varit så gräsligt att jag bara inte stått ut med det så istället har jag lagt på ett mycket finare kors som det i Tri-X eller i Kodaks senare svartvita T-Max 100som är ännu finkornigare för att istället slå sönder det mest gräsliga av diafilmens kornkluster som ofta klumpat ihop sig i just blå himlar.
Att dra ned Microcontrast i Photolab som till skillnad fram andra konverterare har hela tre kontrastvarianter har varit fullständigt avgörande för mig. Annars hade de bilderna gått i soporna. Så illa har det ofta varit. En helt borttagen Microcontrast har även tagit bort allehanda andra orenheter som gamla bilder kan vara märkligt fulla av. Av detta följer också att dessa bilder inte mår särskilt bra av Photolabs dehaze-verktyg Clear View Plus eftersom detta lutar sig starkt mot just Microcontrast.
Jag har verkligen inget emot kornet men jag vill bestämma hur det ska se ut och inte hur kornet blivit av en ibland suboptimal lagring av bilderna under drygt 40 år. Diabilder är väl kanske den typ av film som inte åldras med någon särskilt raffinerad gras. Den tekniska kvaliteten på dessa bilder hamnar ofta mellan medioker till usel. Ofta handlar det vid repro av dessa filmer mest om att begränsa åldrings- och förvaringsskadorna så gott det går.
Du kan ju kolla den här portfolion med 45 år gamla bilder (från 1978). Inte sällan har de tappat hela eller stora delar av den gröna kanalen också, så färgerna är ofta men inte alltid rätt usla. Det är därför jag konsekvent lagt på en brun ton på dessa då jag helt enkelt inte kunnat motivera den tid det skulle tagit att försöka restaurera färgerna bättre.
När det gäller skärpningen i Photolab så funkar vare sig Unsharp Mask eller skärpningen i Lens Correction. Det bästa verktyget har varit Fine Contrast för att åtminstone få någon skärpningseffekt. Min enda chans till skärpning har varit att skärpa dem så gott det låtit sig göras vid exporten och då med "Bicubic Sharpen".
Jag kommer nog testa att först köra denna typ av bilder genom Capture One i framtiden just för skärpningens skull och C1 ger mycket mer detalj ur dessa bilder än Photolab gör. Problemet dock är att Photolab vägrar läsa DNG från C1, så det blir istället att exportera ut några sunkiga gamla TIFF som jag bara hatar - men vad gör man?
Kolla himlarna
Exempel på hur dessa bilder ser ut som fixats med Tri-X emulering (1978)
Sten-Åke Sändh - Portfolio (fotosidan.se)
Exempel på bilder fixade med T-Max 100 emulering (1973)
Petra - Den glömda staden - Fotosidan
Jag tror Petra-bilderna varit bland de knepigaste att få ordning på. Prövade även med Topaz Sharpen, men gillade inte hur det blev. Jag har svurit en hel del över kornet i originalbilderna och övriga orenheter framförallt i himlarna som gamla dian ofta drabbas av. Den filmen har ju i mitt fall oftast suttit i gamla Agfa klisterramar, vilket bara det ger en del speciella problem.
Senast ändrad: