Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sover svenska Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ähh ska ajg vara ärlig så bryr jag mig inte det minsta ang hemsidan. Som någon skrev, det är enbart ren propaganda och reklam skrivna med ord som kan få en soptunna att verka högteknologisk. Men kanske just det är anledningen till den "dåliga" uppdateringen?

Jag vet av erfarenhet på andra ställen att man inte få uppdatera sina sidor hur som haver då informationen skall vara unik för varje land med endå hålla en enhetlig ståndpunkt till produkterna och godkännas från högre makter. Även om saker och ting formuleras olika på en nationell hemsida så ska innebörden vara samma var du än befinner dig och i många fall skall layouten vara igenkänningsbar. Rena spekulationer från min sida, men att Canon Sverige skuille enbart vara lata tror jag inte en sekund på... som det brukar heta så finns det alltid en naturlig förklaring till saker och ting.
 
[email protected] skrev:
Detta är en ganska slapp attityd som inte bara gäller Canon. Att Internet i dag är den primära källan för inhämtande av information kan inte ha undgått någon vid det här laget.

Tillverkarna/leverantörerna gör stora investeringar i nya produkter, därför är det förvånande att man inte meddelar kunderna när produkterna finns att tillgå. Detta borde vara det mest grundläggande skyddet för sina investeringar.

Kunderna å andra sidan som planerar inköp, vilket ofta är en betydande investering för i synnerhet privatpersoner, behöver tillgång till produktinformation för att för att kunna göra rätt val, det är inte minst viktigt att veta vad som "lurar runt hörnet". Den självklara källan för information borde ju i första hand vara tillverkarnas/leverantörernas hemsidor och inte diverse "skvaller" från 3:e part.

//Magnus

Vill bara tillägga att även "3:e partsskvallret" är en viktig källa för information då det ofta är opartiskt eller bygger på erfarenheter.

Bättre att föregå än att föregås ;)
 
Jordi skrev:
70-200 4L IS finns redan i handeln men inte på svenska Canons sida. Detta gäller även nya Canon G7
och en del andra nya gluggar. Slött

Hej

Det är väl knappt någon som har börjat sälja 70-200 mm f/4 IS, vem har denna i lager?

MVH

Omar
 
Handlarna är snabba att lägga upp nya produkter i sina system och på webben, långt innan dom finns för leverans...
 
Lieden.se skrev:
Stämmer. Fast med mjukvara är det lite annorlunda, där har många tillverkare forum på sina hemsidor, om inte annat för att avlasta den egna personalen med supportfrågor. Det är ju bättre ifall användarna lär upp och kan hjälpa varandra.

Vad gäller hårdvara är det ofta frågor av typen "är Nikon bättre än Canon?" eller "är zoom A bättre än zoom B?" eller "gör 1DMkII bättre bilder än 30D?" och det verkar ingen tillverkare vilja ha på sin hemsida.

Håller med, med mjukvara handlar det ju ofta om att få till användardialogen så att den funkar och då finns det väl ingen bättre expert på den än användarna. Om sen användarna själva kan lära upp varann så är väl det bara "bingo".
 
Anders Östberg skrev:
Handlarna är snabba att lägga upp nya produkter i sina system och på webben, långt innan dom finns för leverans...

Dom måste ofta göra detta för att annars kan de inte hantera att beställa från leverantörerna och distributörer på ett rationellt sätt. Många affärssystem med tillhörande webbar kan i en del fall inte dölja en produkt för kunderna om den finns upplagd i systemen. Finns den upplagd så kan man lägga order. Sen är det ju inte fel att "sälja" en obefintlig produkt om folk bara orkar vänta. Om konkurrenterna heller inte har nåt att leverera så är ju det riskfritt. Ingen annan har ju nåt heller.
 
De fattar inte hur mycket de missar, inte bara pga att den är dåligt uppdaterad, men mest för att den tillhör kategorin "den finns för att vi måste ha en".

En hemsida för ett företag skal skapa mervärde för kunden, annars kan det lika gärna va. (mervärde i detta fallet är inte bara rena produktdata)
 
Lieden.se skrev:
Hur användbar är egentligen Canons hemsida? Hur användbar är *någon* tillverkares hemsida? Det som står där är bara glassig högglansinformation, som inte säger speciellt mycket.

Vill man få ny info om en produkt knallar man ändå till oberonde sajter som dpreview.com eller fredmiranda.com. Där hittar man mycket mer info, och kritiska analyser av produkten.

Vore modigt av en tillverkare att ta tillvara all denna energi som folk investerar i att prata om deras produkter, och tillåta en öppen diskussion direkt på den egna hemsidan. Men det vågar väl ingen.

//Ulf
Det räcker väl med allt nonsens som skrivs i de otaliga fora som finns därute. Tror inte webben behöver fler sk diskussionsforum ...
 
tormig skrev:
Det räcker väl med allt nonsens som skrivs i de otaliga fora som finns därute. Tror inte webben behöver fler sk diskussionsforum ...

Jag håller faktiskt med Ulf. Fred Miranda exv. är ju en sajt med mängder av användar omdömen om olika kameror objektiv och tillbehör. Jag tycker dessa är oerhört värdefulla om man vill slippa köpa "grisen i säcken". Om man exv. kollar på omdömen kring 3:e partsoptik som Sigma, Tamron och Tokina kan ju jag som har en Minolta ta hjälp av omdömen inskrivna av både Canon- och Nikon-användare, vilket är väldigt användbart om man inte har något av de mest spridda kameramärkena. Jag har själv varit väldigt glad åt den hjälpen vid några tillfällen.

Just oberpoende användaromdömen som de som finns även på FS recensionsbanken är ovärderliga för många i all sin ovetenskaplighet. De och oberoende reviews från de viktigaste testsajterna är mycket viktigare för folks köpbeslut än nån hallelujatext från tillverkarens egen sajt (så där kan jag hålla med Jesper, som ser Canonsajten för vad den är - varken mer eller mindre). Hur mycket förtroende har man egentligen för nån som har "Trust me I'm in sales and I work for the best camera corporation in the world!" tryckt på skjortan? Man bör väl ändå ha koll på den som uppenbart talar i egen sak om man inte ska bli helt blåst. Det är bättre att lyssna på de som vågar säja att kejsaren saknar kläder om han faktiskt gör det! De som säjer att han trots allt är välklädd kommer förmodligen att leda oss vilse.
 
Jeppe skrev:

Jag frågar igen, vad är det för information som saknas? Varför är det så viktigt att den finns på hemsidan omedelbums?

Omedelbums?? Nu har Canon Ixus 850 IS funnits i affärerna flera veckor. Jag har förgäves försökt få mer teknisk info om kameran på Canons hemsida men den finns inte där.

Det finns väl inget samband mellan att uppdatera en hemsida och att få ut grejor i affärerna? Det är knappast samma gubbar som jobbar på lagret och med webben?

Nej, ibland försvarar du Canon lite väl mycket Jesper här på sidorna...
 
jag håller med...

Jag vet (eftersom jag mailat och frågat dem) att uppdateringsförseningarna på Canons hemsida beror på att de väntar på en svensk översättning. Tydligen är informationen styrd centralt (Internationellt), och det är t.ex. därför information om EX-blixtar inte finns på hemsidan. Canon i Sverige kan tyvärr inte påverka sidan så mycket.

Men jag håller alltså med helt om att det är dålig stil, speciellt eftersom vissa modeller har andra namn i andra länder, så borde de verkligen se till att ha rätt info på sin egen sida, och först.

Kan passa på att klaga på Nikons hemsida också. Deras 'tekniska specifikationer' innehåller oftast bara ett fåtal punkter, och saknar ibland objektivets ljusvärden, storlek på LCD osv. Mycket dåligt.

Dessutom är det lite dåligt på Canons sida, om man har en produkt framme och klickar på 'broschyr' så kommer man till en sökmotor för broscyrerna. Sådant borde ju länkas direkt till rätt broschyr.

Nog klagat från mig idag :)
 
hehe gött mos att få säga "vad vad det jag sa" :) min lilla hypotes gjorde jag rdan på sid 2 :)

*klapapr mig själv på huvudet*
 
Oj, det här ämnet var populärt.

Jobbar du för Canon Jesper?

Nej det är inte superviktigt, men det är ett stort företag som troligtvis har anställt flera personer för att sköta hemsidan vilket de inte gör.
I slutändan kommer kostnaden på produkten och jag har köpt Canonprylar för 35000:- så jag klagar.

När man klickar på Nedladdningsbara Broschyrer
kommer man hit http://www.brochures.canon-europe.com/index2.php
vilket man gjort i flera månader.

Det finns ingen information om tillbehör på sidan

Nikon har till och med nedräkning när det kommer ett nytt hus
 
Jeppe skrev:
Vad är viktigast? Att de prioriterar att få ut sina grejor på marknaden, eller att sitta och uppdatera hemsidan?

Nej, skämt å sido...så visst kan man tycka att de bör uppdatera hemsidan..men hur viktigt är det. Informationen finns, bara inte på svenska.

Vad är det för någon information du saknar?

Eh, att uppdatera sin hemsida ÄR väl att få ut sina grejor på marknaden. Canon sverige behöver väl knappast utveckla och bygga sakerna. Deras primära mål är väl att sälja så mycket som möjligt, och att kontinuerligt uppdatera tillhör marknadsföring.
Som kund kan man väl få ställa lite krav.
Utan oss - inget Canon
 
Lägg ner Fotosidan; det är bara gnäll!

När jag för andra gången läser vår forumvärds inlägg i denna tråd blir jag förskräckt.

Min tolkning av JEs inlägg i denna tråd är:

1. Han anser att vi gnäller på tok för mycket.

2. Det är inte viktigt att komma ut med information så snabbt som möjligt. Ekvall tycker vi är dumma som ifågasätter Canons dåligt uppdaterade hemsida.

3. Värden tycks också anse att många diskussioner på FS aldrig borde tillåtas.

Nu kan inte jag bedöma hur mycket av Jesper Ekvalls inlägg som är skämt eller ironi eller bara resultat av en ovanligt dålig dag, men förordar han inte indirekt att forumet lika gärna kan läggas ner?

Vi behöver inte snabb information och det finns ingen anledning att klaga.

Det trodde jag var viktiga anledningar att FS finns och är så populär.

Kanske vi skall lägga ner hela internet? Det är ju där vi är och det som utvecklingen i samhället handlar om.
 
Jag säljer Canonpryttlar och det är inte första gången/året som Canon inte har info om nya produkter på hemsidan, jag anser att info om produkter skall finnas omgående på hemsidan! Det visar att Canon lever tycker jag. Livsviktigt?, njaäeintekanskeändå,,,men varför inte? Varför inte påtala detta för Canon? Skicka ett mejl, det skadar inte. Det konstiga är att så fort en produkt försvinner ur sortimentet då går det blixtsnabbt att ta bort produkten från hemsidan.

/ Kenneth
 
Re: Lägg ner Fotosidan; det är bara gnäll!

Dagens överreaktion/övertolkning? :)
 
Re: Lägg ner Fotosidan; det är bara gnäll!

hornavan skrev:
Kanske vi skall lägga ner hela internet? Det är ju där vi är och det som utvecklingen i samhället handlar om.
Om utvecklingen i samhället handlar om internet är blir jag RIKTIGT j-a mörkrädd...

Har någon påtalat bristerna på svenska Canons hemsida för dem? Om inte tycker jag det låter mer som gnäll istället för att göra det som krävs, att visa Canon att deras kunder vill mer av dem. Jag är benägen att hålla med Jeppe, ofta kommer folk till forum som detta och klagar istället för att vända sig dit klagomålen verkligen bör ställas. Då kan det knappast ha varit så viktigt, eller?
 
Självklart har jag redan pratat med Canon.
Eftersom jag inte fick svar på mail ringde jag.
Killen jag fick prata med hade ingen aning om att
70-200 4 skulle komma (finns redan) med is.
Canon sverige är bara en distributions-central.
Kanske nån enstaka säljare som vet något om produkterna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.