Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sover svenska Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med Jeppe oxå, vad har handhavandet med en Canon kamera, kvittar vilken, med uppdateringen på Canons svenska hemsida?
Ingenting alls, faktiskt!
Kolla viktiga data, sa någon!
Rena skämtet, det visar tydligt hur en del konsumenter är totalt insnöade på mediet Internet.
Lever dessa framför sin dator, kollar kanske (?)hur kameran fungerar och inväntar sedan nästa modell?
Har dessa hysteriska konsumenter upptäckt den medföljande instruktionsboken i kartongen till kameran?
Eller måste den oxå bara finnas på Internet för nedladdning?
Gå ut och fotografera mera, då blir sinnet lugnt igen! :), :)
 
larsborg skrev:
Jag håller med Jeppe oxå, vad har handhavandet med en Canon kamera, kvittar vilken, med uppdateringen på Canons svenska hemsida?
Ingenting alls, faktiskt!
Kolla viktiga data, sa någon!
Rena skämtet, det visar tydligt hur en del konsumenter är totalt insnöade på mediet Internet.
Lever dessa framför sin dator, kollar kanske (?)hur kameran fungerar och inväntar sedan nästa modell?
Har dessa hysteriska konsumenter upptäckt den medföljande instruktionsboken i kartongen till kameran?
Eller måste den oxå bara finnas på Internet för nedladdning?
Gå ut och fotografera mera, då blir sinnet lugnt igen! :), :)
Om du inte är intresserad av produkter, varför är du då inne och kollar och skriver under rubriken
"Teknikfrågor"? Ut och plåta själv så du kan lägga upp lite bilder...
 
larsborg skrev:
Har dessa hysteriska konsumenter upptäckt den medföljande instruktionsboken i kartongen till kameran?
Eller måste den oxå bara finnas på Internet för nedladdning?
Gå ut och fotografera mera, då blir sinnet lugnt igen! :), :)

Nys, Lars - det var ett, ursäkta, ganska korkat inlägg. Du vill ju ha information från nätet för ett eventuellt köp. Och innan du köpt en kamera har du knappast en instruktionsbok att titta i.

Och ja - var är dina egna bilder? Du som säger dig fotografera så mycket...
 
Re: Lägg ner Fotosidan; det är bara gnäll!

hornavan skrev:
När jag för andra gången läser vår forumvärds inlägg i denna tråd blir jag förskräckt.

Om vi nu ska gå lite off topic - är det inte så att Jeppe har rätt i att det gnälls en hel del över saker som egentligen inte har någon betydelse här?

Jag förskräcks mer av trådar som denna (liksom trådar angående bildkvalitet etc.) än leverantörernas eventuella oförmåga att uppdatera sina hemsidor. Är det verkligen så viktigt för er att olika sajter är konstant uppdaterade, och innehåller det just ni vill veta eller se?
 
Re: Re: Lägg ner Fotosidan; det är bara gnäll!

AFE skrev:
Om vi nu ska gå lite off topic - är det inte så att Jeppe har rätt i att det gnälls en hel del över saker som egentligen inte har någon betydelse här?

Jag förskräcks mer av trådar som denna (liksom trådar angående bildkvalitet etc.) än leverantörernas eventuella oförmåga att uppdatera sina hemsidor. Är det verkligen så viktigt för er att olika sajter är konstant uppdaterade, och innehåller det just ni vill veta eller se?

Ja för mig är det uppenbarligen viktigt att en produktsite uppdateras i takt med att produkterna
kommer ut på marknaden, annars hade jag aldrig skapat tråden.
Vad som har, eller inte har betydelse för mig kan inte du avgöra. Det är dock roligt att du vill vara med och diskutera saker som är helt oviktiga
för dig.
 
Min tolkning av denna tråd är att Jepser försöker skämta lite , men vissa andra ser problemet med ouppdatera kameraproducentwebsidor som ett så stort problem att skämtet inte riktigt går hem.

Allvarligt talat, idag i högre grad än någonsin tidigare är det ju en barnlek att få tag i tekniskt information och även (viktigare) erfarenheter från diverse testare. Givetvis kan den officiella webbsidan för en viss produkt hjälpa företaget att sälja produkten i fråga, men i den här tråden låter det snarast som det är en slags mänsklig rättighet att få tillgång till informationen.
 
Min syn på det hela är att tillverkarnas egna sidor *inte* är det viktigaste beslutsunderlaget vid ett köp. Dom är ju så att säga inte opartiska så bortsett från själva produktspecen så föredrar jag att kolla in oberoende tester och utvärderingar.
 
-------------------------------------------------
Jordi Vives skrev:

Om du inte är intresserad av produkter, varför är du då inne och kollar och skriver under rubriken
"Teknikfrågor"? Ut och plåta själv så du kan lägga upp lite bilder...
-------------------------------------------------

Intresserad av produkter?
Teknikfrågor?
- Det enda jag såg var rubriken på Diskussioner på Forum, den verkade vara skriven av en missförstådd konsument, då Canons svenska hemsida inte var uppdaterad och andra berättade att Canon Sv AB inte var informerade om helt nya produkter!
Världen hos dessa konsumenter, naiva (?), rasade samman!
Plåtat har jag gjort sedan tidigt 60-tal, men för att lägga upp på FS krävs det tillgång till mitt arkiv, det har jag inte, är inte nu i bostaden i Sverige, utan i Schweiz och Österrike, för jobbet!


-------------------------------------------------
Bo Ignell skrev:

Nys, Lars - det var ett, ursäkta, ganska korkat inlägg. Du vill ju ha information från nätet för ett eventuellt köp. Och innan du köpt en kamera har du knappast en instruktionsbok att titta i.

Och ja - var är dina egna bilder? Du som säger dig fotografera så mycket...
-------------------------------------------------

Korkat inlägg?
Vem vill ha information från nätet för ett eventuellt köp?
Smågrabbarna?
Har du ingen fotoaffär i närheten, bor på wichan?
Instruktionsbok kan alla säljare i fotoaffärer öppna från en förpackning, där får nybörjarna fram allt, trodde jag.
Även prova produkten!

Mina egna bilder?
Kan inte nå mitt arkiv!
Skulle bristen på bilder från mig, innebära att jag inte är ute/inne och fotograferar?

Nä, tyvärr, många inlägg på Forum håller en förvånande låg klass, mycket klagan och ingen egen koll på verkligheten, ingen erfarenhet alls!
 
Jordi skrev:
Självklart har jag redan pratat med Canon.
Eftersom jag inte fick svar på mail ringde jag.
Killen jag fick prata med hade ingen aning om att
70-200 4 skulle komma (finns redan) med is.
Canon sverige är bara en distributions-central.
Ja, då gjorde du mer än vad många gör (och även om du och jag tycker det är självklart blir man mörkrädd när man ser hur många som inte förstår att det är så det ska gå till...).

Tråkigt om de inte svarar på mail eller inte har koll när man ringer. Att de är en sälj-/distributionsorganisation är ingen ursäkt för att inte veta om vad som komma skall, tvärtom! Har det gått ut en pressrelease från moderbolaget bör de rimligtvis veta minst så mycket. Man får hoppas att Canon Sverige hade en dålig dag. Fick du svar från killen på varför de har en dåligt uppdaterad sajt och vem som var ansvarig för det, eller sade han att det skulle åtgärdas? Om inte så verkar intresset vara svalt att göra kunderna glada.

Det var länge sedan jag hade någon kontakt med Canon, men då var de mycket tjänstvilliga och gav mig den information jag behövde (det var pre-Internet). Upplevde att jag fick minst lika bra service där som jag får av min nuvarande kameratillverkare (det hemska N-ordet :).
 
Re: Lägg ner Fotosidan; det är bara gnäll!

hornavan skrev:
När jag för andra gången läser vår forumvärds inlägg i denna tråd blir jag förskräckt.

Min tolkning av JEs inlägg i denna tråd är:

1. Han anser att vi gnäller på tok för mycket.

Det är korrekt uppfattat. Det gnälls på tok för mycket om än det ena än det andra. Klagomål som egentligen borde ställts till respektive tillverkare/företag hamnar här och meningen med det är?

A) Att berätta hur missnöjd man är, utan att låta företaget komma med en rimlig förklaring

B) Det är lättare att skriva rakt ut i etern än till ansvarig.

hornavan skrev:
2. Det är inte viktigt att komma ut med information så snabbt som möjligt. Ekvall tycker vi är dumma som ifågasätter Canons dåligt uppdaterade hemsida.

Har inte påstått att någon är dum, däremot tycker jag det dumt att klaga här på något som borde klagas hos respektive leverantör och nej, jag tycker inte att det är livsviktigt att komma ut med information så snabbt som möjligt, det kan jag väl få tycka utan att ni hoppar på mig? Att jag "försvarar" Canon är väl inget precist, detta råkar vara en Canon-diskussion i vilka jag är mest aktiv i. Men jag har absolut inget för att jag försvarar Canon.

hornavan skrev:
3. Värden tycks också anse att många diskussioner på FS aldrig borde tillåtas.

Nej, nu läser du mina inlägg som f-n läser biblen. Jag sa att många diskussioner inte borde finnas på FS. Blanda inte in min roll som forumvärd. Hade jag velat, så hade jag ju ganska enkelt kunnat censurera dessa inlägg. Men väljer i min roll dom forumvärd att låta bli. Men jag måste att i egenskap av "privatperson" få lov att tycka oxå, eller hur?

hornavan skrev:
Nu kan inte jag bedöma hur mycket av Jesper Ekvalls inlägg som är skämt eller ironi eller bara resultat av en ovanligt dålig dag, men förordar han inte indirekt att forumet lika gärna kan läggas ner?

En del är allvar en del är ironi över det faktum att det gnälls för mycket.

hornavan skrev:
Kanske vi skall lägga ner hela internet? Det är ju där vi är och det som utvecklingen i samhället handlar om.

Internet är en outtömlig källa av data, det gäller bara att göra information av den. Det finns både bra och dåliga sidor med Internet. En av de dåliga sidorna kan jag tycka är att folk förväntar sig en massa saker och blir sura när de inte får tillgång till information.

I slutändan kommer kostnaden på produkten och jag har köpt Canonprylar för 35000:- så jag klagar.

Bra poäng. Klart du ska klaga, men här?

Jag har köpt Canonprylar för 200.000 kr.. har varit inne på canon.se ungefär lika många gånger som jag har fingrar på mina händer.... Canons sida suger fett, därför går jag inte in där. Nikons sida är grymt mycket bättre, ja faktiskt de flesta andra tillverkares är bättre. Men jag gråter inte blod över det...

Tack till er som uppfattat andemeningen med mina inlägg. Ni andra som gnäller på mig, helt okej. Jag gillar Canon och står för det. Att detta kan uppfattas som att jag "försvarar" märket är väl inget nytt? Det gör de flesta här på FS (sitt eget då alltså). Däremot gnäller jag inte på andra märken mer än när jag är ironisk. Så jag ska sluta med det, det kan missuppfattas.

Mvh
Jeppe - privatpersonen och forumvärden.
 
När Canons produkter är så bra så att det inte finns något kvar att klaga på, då angriper man tillverkarens hemsida! :)

Fördelen med internet är ju att man har ALTERNATIV, dvs informationen man söker går med all säkerhet att hitta någon annanstans. Den här diskussionen känns mest som "jag är sysslolös - Vad kan jag klanka ner på?"

Jag kan ju tänka mig det omvända scenariot som hade skapat precis lika mycket gnäll - Canon hade lagt ut information på hemsidan INNAN produkterna hade funnits i butik, herrejäklar vilket ståhej det hade blivit då. Det finns ju handlare som har "behandlats" på samma sätt sida upp och sida ner här i forumet.

Information skall läggas ut så fort den finns, det låter som en kommentar från en bortskämd cyberpunk-slyngel :) Det är ju trots allt människor som sitter bakom maskinerna och då kan det finnas fullt legitima skäl till att saker och ting inte kommer ut på webben. Bra eller dåligt kan man ju alltid diskutera - Men lägg för all del också med ett mått av förståelse för t ex Canon.

Potentiella rubriker på kommande trådar i forumet, som behandlar liknande ämnen:

"Dåligt av Canon att stava sitt namn med C - Dom är ju så bra och borde heta Kanon istället"

"Jag gillar inte den röda färgen i Canons logga på nätet - Den syns inte så bra på min okalibrerade skärm."

"Dåligt av Canon att sno delar av sitt namn från Nikon - on kommer därifrån"

"Dåligt av Canon att inte ha sin japanska sida på svenska"

"Dåligt av Canon att inte skicka med en tub med Kalles kaviar, nu när jag har betalat så mycket för en kit-glugg"

"Dåligt av Canon att inte ha telefonservice dygnet runt, jag kan ju se deras telefonnummer på webben dygnet runt"

"Dåligt av Canon att inte skicka mail till mig där dom säger att dom gillar mig - Jag har ju skrivit flera gånger på fotosidan att jag gillar Canon. Läser dom inte vad folk skriver om dom på webben?"

Ibland skall man kanske inte ta sig själva på för stort allvar?
 
Jag tycker att du ska låta trådskapare lägga ut precis vilka trådar som helst utan att du ska göra dig löjlig över det. Är det ingen tråd som intresserar dig? Fine - det finns säkert andra.
 
Senast ändrad:
larsborg skrev:
[-------------------------------------------------
Korkat inlägg?
Vem vill ha information från nätet för ett eventuellt köp?
Smågrabbarna?
Har du ingen fotoaffär i närheten, bor på wichan?
Instruktionsbok kan alla säljare i fotoaffärer öppna från en förpackning, där får nybörjarna fram allt, trodde jag.
Även prova produkten!

[/B]

okej big guy - jag bor i Göteborg, var bor du?

Du har inte ens en summarisk presentation av dig själv här på Fotosidan. Så låt höra - vem är du och vad är dina meriter inom fotografi som gör att du kan klappa folk på huvudet. Berätta.
 
Senast ändrad:
Slowfinger skrev:
Jag tycker att du ska låta trådskapare lägga ut precis vilka trådar som helst utan att du ska göra dig löjlig över det. Är det ingen tråd som intresserar dig? Fine - det finns säkert andra.

Vem var detta menat till - Mig eller Jesper?
 
Det stod under ditt inlägg så det var till dig.

Och du Lars Borgkvist: jag har kollat dina inlägg i andra forum och börjar få en bild av dig. Det här citatet från dig säger det mesta:

"Jag brukar alltid ge pengar, omkring 1000:-, beror på vädret, till de som är negativa till att bli fotograferade!
Ingen har ännu tacka nej!
Javisst, foto hobbyn är dyr, den har kostat mig flera hundra tusen kronor, men så har jag oxå fått verkligt fina bilder.
Det kostar att ligga på topp!"

Wow! - du måste verkligen vara en riktig fotograf du. Vilket magasin jobbar du för. Hur "gammal" är du :))
 
Slowfinger skrev:
Det stod under ditt inlägg så det var till dig.

Du kanske skulle kunna hålla tråden on-topic innan du hoppar på alla som skriver i tråden?

Dra ner lite på testosteronet och adrenalinet innan du hoppar på mig, Lars och andra som inte tycker som du?

Om du hade läst mitt inlägg, så handlar det definitivt om ämnet, som defintivt intresserar mig - Dessutom står det i min fulla rätt att skriva i tråden med humor och annat som kan eventuellt vara av nytta. Om du inte gillar vad andra tycker och har att säga i diskussionen, så får det ju stå för dig - Men du har ju inte på något sätt tolkningsföreträde i den här frågan.

Så med andra ord får jag skriva i tråden och du får helt enkelt gilla läget...

Jag respekterar din åsikt, men inte utan samma bemötande som jag skrev till trådskaparen:

Man kanske inte skall ta sig själv på allt för stort allvar?
 
Canon är antagligen för stort, dom säljer ju inte enbart fotoprodukter så det kanske tar lite längre tid för dom att uppdatera sin sida.

Nikon tex är ju ett mer specifikt fotoföretag och det kansle inte är så konstigt att deras hemsida tilltalar fotoentisiaster mer.

kent.
 
canon

canon sida är bedrövligt skött när det gäller up to date sant men klaga hos canon här på forumsidan kan ni ju inget påverka .Nä ring upp tillverkaren å säg eran åsikt å att dom får skärpa till sig har jag gjort massa ggr men det har inte hjälpt har även talat med chefen sj från canon i stockholm å han bara beklagar.Vilket svar !!!! men det händer inget så är det med miljardföretag dom gör som dom vill bara å acceptera vi är små skitkonsumenter i deras ögon. Å jag har köpt kameror å optik för flera hundra tusen so what vem har inte det ?? som sagt var angrip pudelns kärna här på forumet läsar inte canons kostymsnubbar för reklam ändå jag lovar !!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.