Annons

Sover svenska Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jordi

Aktiv medlem
70-200 4L IS finns redan i handeln men inte på svenska Canons sida. Detta gäller även nya Canon G7
och en del andra nya gluggar. Slött
 
Vad är viktigast? Att de prioriterar att få ut sina grejor på marknaden, eller att sitta och uppdatera hemsidan?

Nej, skämt å sido...så visst kan man tycka att de bör uppdatera hemsidan..men hur viktigt är det. Informationen finns, bara inte på svenska.

Vad är det för någon information du saknar?
 
Jag håller med Jordi, om det är som herr Ekvall säger då kan ju svenska Canon lika gärna lägga ner hemsidan; den behövs ju inte, informationen finns ju på annan sätt. Vilken logik!? Kanske det gäller att hålla sig väl med mäktiga marknadskrafter?
 
Hehe.. jag får helt enkelt sluta skriva, eftersom allt jag skriver tycks vinklas på helt fel håll. Jag är bara så trött på allt gnäll och att allt numera skall serveras på ett silverfat...

Undra varför Canon säljer så mycket? Det beror ju inte då på den dåligt uppdaterade hemsidan. Det är ju konstaterat nu... Det verkar som marknadskraften ändå fungerar..

Jag frågar igen, vad är det för information som saknas? Varför är det så viktigt att den finns på hemsidan omedelbums?
 
Jeppe skrev:
Hehe..

Jag frågar igen, vad är det för information som saknas? Varför är det så viktigt att den finns på hemsidan omedelbums?

Jag vet, ibland blir det jobbigt, men det förvånar mig att du som forumvärd försvarar en slapp och slö hemsida.
Inte skulle du acceptera att nyheter och forumdiskussioner här på FS skulle ta dagar att komma ut i etern?

Vi lever i ett blixtsnabbt cybersamhälle och då måste vi få gnälla när någon slöar till; speciellt när det är Herren själv. Som en ursäkt för Canon så finns det andra dåliga exempel: turistbyrån i Arjeplog tex, där har man under fliken ”aktiviteter” vad som hände i somras.

Det är viktigt att vi får information BUMS därför att den finns.

Det kan aldrig vara riktigt att försvara att det går lika bra att vänta.

Som tur är hänger inte Canons framtid på den svenska dotterns slöhet när det gäller upppdatering av hemsidan.
 
Än en gång så försvarar jag inte det, utan ställer mig mera frågan vart vi är på väg och vad som är viktigt i livet. Kan det vara för att dagens samhälle är så uppjagat och intensivt? Allt skall ske omedelbumspåmomangen och när någon inte hinner med så är det någon som gnäller. I det långa loppet tror jag att detta kan leda till en bred utbrändhet bland folket.

Jag sitter här nu på jobbet och väntar på en behörighet i datasystemet.. Man känner sig rastlös och streessen ökar för varje minut. Man vet hur mycket man har att göra och vilken tid man har till förfogande...och vad har nu denna utsvävning att göra med att Canon inte uppdaterar sin hemsida?

Kanske för att personen som är tilldelad uppgiften sitter i möte hela dagarna, har en massa andra arbetsuppgifter som är viktigare, vad vet jag?

Inte skulle du acceptera att nyheter och forumdiskussioner här på FS skulle ta dagar att komma ut i etern?

Jo, faktiskt.. en del diskussioner borde inte kommit ut öht. ;)
 
Jeppe skrev:
Vad är viktigast? Att de prioriterar att få ut sina grejor på marknaden, eller att sitta och uppdatera hemsidan?

Nej, skämt å sido...så visst kan man tycka att de bör uppdatera hemsidan..men hur viktigt är det. Informationen finns, bara inte på svenska.

Vad är det för någon information du saknar?

Även om du vill skämta har du tydligen uppfattningen att det inte är välrldens viktigaste att ha en uppdaterad hemsida. Idag är det ofta den enda infokanalen om produkter då många ine längre har broschyrer. Har man en hemsida skall den vara uppdaterad och trovärdig annars bör den läggas ned. Annat är skitsnack.
Visst kan man söka info på andra hemsidor men det är inte det som saken handlar om.Det är bara att konstatera, dåligt av Canon. Finns inga ursäkter att de säljer så bra att det inte behövs. Man tar sig för pannan!
 
Jag har väl inte heller sagt att det var bra av Canon eller?

Men jag lägger ner nu. Det leder ingenstans. Någon av er får väl ringa till Canon och klaga. Klaga här hjälper ju inte....eller hur?
Men det är väl sådär lagom typiskt svenskt..
 
Varför inte använda den mentala energin på något konstruktivt och mer positivt? Kreativt tänkande. Bildideer etc.
 
Hur användbar är egentligen Canons hemsida? Hur användbar är *någon* tillverkares hemsida? Det som står där är bara glassig högglansinformation, som inte säger speciellt mycket.

Vill man få ny info om en produkt knallar man ändå till oberonde sajter som dpreview.com eller fredmiranda.com. Där hittar man mycket mer info, och kritiska analyser av produkten.

Vore modigt av en tillverkare att ta tillvara all denna energi som folk investerar i att prata om deras produkter, och tillåta en öppen diskussion direkt på den egna hemsidan. Men det vågar väl ingen.

//Ulf
 
Lieden.se skrev:
Hur användbar är egentligen Canons hemsida? Hur användbar är *någon* tillverkares hemsida? Det som står där är bara glassig högglansinformation, som inte säger speciellt mycket.

Vill man få ny info om en produkt knallar man ändå till oberonde sajter som dpreview.com eller fredmiranda.com. Där hittar man mycket mer info, och kritiska analyser av produkten.

Vore modigt av en tillverkare att ta tillvara all denna energi som folk investerar i att prata om deras produkter, och tillåta en öppen diskussion direkt på den egna hemsidan. Men det vågar väl ingen.

//Ulf

Dom läser nog mer än vi tror men dom deltar nog betydligt mer sällan. Kollar du på Adobes site kring Lightroom så pågår ju en massa interaktivitet mellan användare och Adobe-folk. De kommunicerar om de har intresse av det och det har de exv. vid utveckling av nya produkter ibland.

http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/

Kolla under "community"-fliken. Där finns en massa kommunikation.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Kollar du på Adobes site kring Lightroom så pågår ju en massa interaktivitet mellan användare och Adobe-folk. De kommunicerar om de har intresse av det och det har de exv. vid utveckling av nya produkter ibland.
Stämmer. Fast med mjukvara är det lite annorlunda, där har många tillverkare forum på sina hemsidor, om inte annat för att avlasta den egna personalen med supportfrågor. Det är ju bättre ifall användarna lär upp och kan hjälpa varandra.

Vad gäller hårdvara är det ofta frågor av typen "är Nikon bättre än Canon?" eller "är zoom A bättre än zoom B?" eller "gör 1DMkII bättre bilder än 30D?" och det verkar ingen tillverkare vilja ha på sin hemsida.
 
canon

nonchalans mot oss konsumenter å tala om att det kommer optik kamera lr dyl å sen inte hålla sin hemsida up to date men det har canon gjort förr dom surfar på ryktet å sen hinner nån foto tidning testa objektet innan det dyker upp på hemsidan som tur är kan dom på canon i stockholm faxa information om produkten som du är intresserad av en tröst i sorgen !!
 
Lieden.se skrev:
Vad gäller hårdvara är det ofta frågor av typen "är Nikon bättre än Canon?" eller "är zoom A bättre än zoom B?" eller "gör 1DMkII bättre bilder än 30D?" och det verkar ingen tillverkare vilja ha på sin hemsida.

Nej, de har insett att den diskussionen vill de inte ge sig in i. Något som kanske fler borde inse.

Välj - fotografera - var nöjd.
 
Canon Sveriges hemsida är dåligt uppdaterad och ofullständig, och har varit det sedan jag först tittade på den. Inte för att det spelar mig någon roll, jag baserar inte mina val på deras information. Jag köper i huvudsak inte heller mina Canon-prylar från svenska återförsäljare eftersom Canons lagerhållning och leveranstider är ungefär på samma nivå som hemsidan... för mig kunde dom lika gärna lägga ner faktiskt, information och shopping finns på Internet nuförtiden, och support finns i användarforum snarare än från tillverkarna. Något som Canon *är* bra på är support och reparationer - förutsatt att man är CPS-medlem förstås.

Det här kan tyckas vara kraftig kritik men det är inte alls specifikt för Canon eller kamerabranchen, jag tycker det gäller de flesta tillverkare idag.
 
Detta är en ganska slapp attityd som inte bara gäller Canon. Att Internet i dag är den primära källan för inhämtande av information kan inte ha undgått någon vid det här laget.

Tillverkarna/leverantörerna gör stora investeringar i nya produkter, därför är det förvånande att man inte meddelar kunderna när produkterna finns att tillgå. Detta borde vara det mest grundläggande skyddet för sina investeringar.

Kunderna å andra sidan som planerar inköp, vilket ofta är en betydande investering för i synnerhet privatpersoner, behöver tillgång till produktinformation för att för att kunna göra rätt val, det är inte minst viktigt att veta vad som "lurar runt hörnet". Den självklara källan för information borde ju i första hand vara tillverkarnas/leverantörernas hemsidor och inte diverse "skvaller" från 3:e part.

//Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.