Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
uppdaterade nyss min A6000 och som vanligt görs det via datorn i stället för minneskort som alla andra. Första försöket misslyckades, men som tur var gick det bra andra gången.
Ja det är egendomligt. Sony förefaller att behöva utvidga sin mjukvaruavdelning med folk som kan ges tid till att leta igenom övriga marknaden och kolla ifall det finnas andra som gör vissa saker smidigare och bättre.
 
Nu har jag uppdaterat till firmware 3.0 både i min A7r och min A7 II och det var ju lite intressant.
---
Man kan lugnt utgå från att jämförelser av olika FW på olika modeller liksom jämförelser med tidigare FW-versioner är av stort intresse för många. Tack för att du tar dig an detta detta, och lägger ner tid att redogöra för dina erfarenheter för oss!

---
- Testade följande AF också och där beter de sig lite olika och i en del fall är det inte till A7 II:ans fördel märkligt nog. Det finns ett antal skillnader i beteende:
1. I A7 II så finns en ram i sökarbilden och hållen man sig inte inom den så tappar man taget om motivet. I A7r däremot finns ingen sådan ram så där kan motivet hållas över hela sökarbilden konstigt nog.
---
Det du observerar korrelererar ganska väl med vad som kan förväntas beroende på de olika tekniska egenskapera fär CDAF respektive On-sensor PDAF. A7 II:ans PDAF-sensorer täcker inte hela sökar/bildytan, utan alla ligger inom den gröna ramen du ser i sökaren. Naturligt att dessa PDAF-sensorer inte funkar utanför den ram de befinner sig inom.

A7R har enbart CDAF-mätning, men dessa ligger spridda över i princip hela bildytan. Denna sensors högre upplösningen ger inte bara bättre möjligheter till noggrannare manuell inställning (som ju ökar med upplösningen) utan kan sannolikt förmodas vid AFockså ge bättre möjligheter att igenkänna mönster i motiven med större noggrannhet., vilket förstås kan ge fördelar.

---
Det finns heller inget stöd för Eye Fokus i följande AF i A7r precis som tidigare men det kan möjligen även vara så att Eye focus också drar nytta av att AF fungerar lite bättre än det gjort tidigare. Har inte gjort någon allvarligare test av detta än att köra mot porträttfoton än och det är väl inte riktigt rättvisande antar jag men det funkar bra där med.
---
Nej, jag känner inte till att det f.n. exixsterar mer än två kameror på marknaden som är kapabla till kontinuerlig Eye Focus - Sony Alpha A7R II och CybersShot RX1 II. På dina olika A7:eek:r har du som du vet möjlighet till AF-S Eye Focus . Men det är förstås fullt möjliigt att dina båda A7:eek:rs Eye Focus AF-S prestanda KAN ha förbättrats.
.
 
Senast ändrad:
För kameror där man kan byta objektiv går det inte att undvika att det förr eller senare hamnar damm på sensorn (såvida man inte låter den ligga i ett renrum). Slumpen gör att man emellanåt kan få en stor plupp nästan genast. T.o.m. kameror med fasta objektiv kan ibland levereras med någon/några irriterande dammfläckar.

Du kan vara lugn för att det inte handlar om något fabrikationsfel. Damm går inte att undvika på kameror med fast sensor. Vill du slippa dammbekymmer så är enda alternativet att köra med en analog kamera, där det damm som samlats på filmrutan som du vet dras bort när nästa ruta matas fram. Men även där kan det förstås komma damm på någon filmruta, men detta stannar ju som sagt inte kvar till nästa bild.

Använd en STOR blåsbälg som huvudredskap, ex. Giotto Rocket Air:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6606488/giotto/blasbaelg-rocket-air

Lås slutaren i öppet läge enligt instruktionen (på nätet finns fylligare manualer ifall det inte står något om saken i den medlevererade bruksanvisningen). Håll kameran med fattningen neråt och se till att inte vidröra sensorn med blåsbälgsspetsen.

Små gummitutor som är avsedda att klämmas mellan tummen och pekfingret och en pensel runt mynningen har funnits sedan innan jag föddes (vilket var mycket längesedan...). Jag köpte en sådan i unga dar för 3 kr tror jag. Samma fabrikat som denna:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1604371/hama/rengoerings-kit-foer-optik

Varför denna typ av tuta fortfarande säljs är för mig helt obegriplgt. Den är enligt min mening FULLSTÄNDIGT värdelös. Är alldeles för svag, och både suger in och blåser ut luft och damm genom samma munstycke. Ordentliga blåsbälgar (som Giotto ovan är ett exempel på) gör inte så utan suger in ny luft genom en filtrerad ventil längst bak. Och blåseffekten är storleksordningar bättre än den lilla gummitutan, som knappt blåser bort någonting alls.

En annan sak du ska undvika är alla former av tryckluft. Burkar sprutar då och då ut otyg, och tryckluftskompressorer kan ofta börja med att blästra...

Inte heller ska du blåsa med munnen. Plötsligt kommer det lite saliv, vilket brukar betyda våtrengöring.

Våtrengöring är också något du i princip ska undvika helt, och i 99.5 % av fallen behövs det ej utan det räcker med torrengöring. SKULLE du ha fått något kletigt där torrengöring inte räcker, så behöver du läsa på ordentligt om hur andra har gjort, ifall du ska ge dig på det själv.
.



Åter igen tusen tack :)
 
Lite fundersam! Hört och läst flera som har skrivit att Sony's nya 24-70mm F/2,8 skall vara den skarpaste 24-70n som har gjorts.. Men enligt DXomarks tester så blir den klådd ganska ordentligt av Nikons 24-70mm F/2,8G. (????)
 
Tack för länken!

Har provat 2 ggr men men får meddelandet "Uppgradering finns inte för din modell. Uppdateringsförfarandet avbröts"

Har kameran USB Mass storage mode och det verkar vara kontakt mellan kameran och datorn.

Windows 7 och Sony A7R

Har försökt köra den nedladdade filen "Update_ILCE7V310"

Någon som har en aning om vad jag gör för fel?
 
Tack för länken!

Har provat 2 ggr men men får meddelandet "Uppgradering finns inte för din modell. Uppdateringsförfarandet avbröts"

Har kameran USB Mass storage mode och det verkar vara kontakt mellan kameran och datorn.

Windows 7 och Sony A7R

Har försökt köra den nedladdade filen "Update_ILCE7V310"

Någon som har en aning om vad jag gör för fel?

Den länken är till gamla 7:an och inte A7r.

Här är rätt länk.
Visste inte om du kör 32 eller 64-bit Windows så välj själv:

http://esupport.sony.com/US/p/model...te_id=1&region_id=1&tab=download#/downloadTab

Pröva igen och lycka till.

Här är länken till samlingssidan för alla berörda modeller.

http://www.sonyalpharumors.com/sony-releases-firmware-update-3-10-for-the-a6000/
 
Lite fundersam! Hört och läst flera som har skrivit att Sony's nya 24-70mm F/2,8 skall vara den skarpaste 24-70n som har gjorts.. Men enligt DXomarks tester så blir den klådd ganska ordentligt av Nikons 24-70mm F/2,8G. (????)

Kan inte se att FE GM-versionen är testad. Var det inte A-mountversionen du kikade på?
 
Tusen tack!
Nu fungerade det!

Hoppas du blir lika positivt överraskade som både Lennart och jag blev. Glöm dock inte att kolla så att dina Sony/Zeiss-objektiv uppgraderats med ny firmware.

Här är kompatibilitetslistan:

http://sony-eur-eu-en-web--eur.cust...ch-lenses-are-compatible-with-fast-hybrid-af?

Som du ser så är denna lista gammal och refererar till kamerafirmware 1.x. Nu har vi 3.0 och ytterligare en del nyheter och förbättringar.

Som du ser så finns alltså inte A7r med i listan och det beror ju på att den inte var utrustad med PDAF som exv. A7. Men det märkliga är som sagt att jag inte ser någon prestandaskillnad med mina Hybrid AF-kompatibla objektiv och single shot AF (AF-S) när jag jämför prestanda mellan min A7 II (som har stöd för Hybrid AF från början) och A7 r som ursprungligen inte haft det. Det tycker jag är lite märkligt, så det skulle ju vara kul att veta i detalj vad Sony gjort med kamerorna i den senaste uppgraderingen. Som jag tidigare sagt så har ingen brytt sig om att ge oss en ny firmware 3.x till NEX7 och den har alltså en märkbart sämre presterande AF än både A7 II men alltså även A7r med exv. Sony 70-200/4 G. Men jämför jag som sagt A7r och A7 II efter firmware-uppgraderingen till 3.x så kan i alla fall inte jag avgöra vilken som är snabbast och ev. mer pålitlig i sin fokuslåsning.

Jag skulle vilja veta vad som är hårdvara och mjukvara i förutsättningarna för fungerande Hybrid-AF. Vad är exv. en "fokuspunkt på huvudsensorn" som det pratas om. Är det något fysiskt eller logiskt eller en kombination av dessa?

Som Lennart så pregnant uttryckte det: "Tanken är ful, men det slår mig (efter att sett vad Fuji gjort med sin gamla X. Pro 1 genom 5 uppgraderingar=snabbare än NEX-7 och mer exakt. När Nex-7 introducerades ansågs Fujin vara en slö jävel jämfört med Nexen) att en jävla massa finesser som vi tror är hårdvarurelaterat inte alls är det utan bygger på mjukvara.
 
Senast ändrad:
PDAF gäller väl bara med de nya GM-objektiven och A7X-kameror som har sådana AF-pixlar?

Ja så borde det ju vara och det borde ju också vara så att den nya hybrid-AF:en med ett objektiv såsom Hybrid-AD -kompatibla Sony FE 70-200mm/4 borde vara både snabbare och mer låsningssäkert om det sitter på en A7 II än på en A7r, men det ser jag alltså inte alls i single shot (AF-S).
 
Lite fundersam! Hört och läst flera som har skrivit att Sony's nya 24-70mm F/2,8 skall vara den skarpaste 24-70n som har gjorts.. Men enligt DXomarks tester så blir den klådd ganska ordentligt av Nikons 24-70mm F/2,8G. (????)

Tony Northrup har testat det och påstod att det var likvärdigt, DX0 hade använt A99, Northrup A7RII som har betydligt fler pixlar, ger nog större utslag då på den typen av mätningar.
 
Om det är som på min A6000 används inte hybridfokus alls vid AF-s, utan bara med AF-c.

Det skulle ju kunna vara en förklaring att A7 II och A7r med 70-200mm/4:an uppför sig så likartat med AF-S. Men då undrar man ju vad de gjort för att få upp hastigheten i AF-S i jämförelse med exv. NEX 7 (den har ju precis som A7r CDAF. Vi upplever ju dessutom att AF-C är lite rappare och mer responsiv än den varit tidigare i gamla A7r som blivit lite trevligare att umgås med efter senaste firmwareuppdateringen.

Men med AF-C finns vissa skillnader och A7 II har en mindre box inramad som markerar var de har sina AF-punkter antar jag. Så länge man lyckas hålla sig inom den boxen är A7 II vassare än A7r men fördelen med A7r är att där kan man följa motiven över hela skärmen som man kan även med den mer avancerade A7r II. Men i fallet A7r så måste det vara CDAF-områdena som används. A7r II har heller inte den begränsning som A7 II har där PDAF-fokuspunkterna ligger i centrumramen och inte som i A7r II där de täcker hela skärmen eller mer korrekt hela sensorn. Dessutom finns ju en uppsättning CDAF-områden över hela skärmen/sensorn även i A7r II.
 
Tony Northrup har testat det och påstod att det var likvärdigt, DX0 hade använt A99, Northrup A7RII som har betydligt fler pixlar, ger nog större utslag då på den typen av mätningar.

Ja så är det nog för de hus med fler pixlar ger klart högre perceptueell upplösning. Den som inte tror det kan labba/simulera detta själv på DxO-sitens del där man testar olika kombinationer hus/objektiv.
 
SLR Lounge och ett inspel om naturfoto med upp till 200mm

Fick ett utskick från SLR Lounge idag. bl.a. fanns en artikel om "MY TOP TEN MUST HAVE PIECES OF PHOTOGRAPHY EQUIPMENT". Bland dessa fanns ett 70-200mm zoom som författaren tyckte var oundgängligt. Jag har ju ett själv och gillar det men jag sätter min Zeiss 35:a högre men icke desto mindre så finns några länkar om naturfoto med detta zoom som jag tycker är väldigt illustrativa.

Jag lyfter detta eftersom man i andra sammanhang haft diskussioner kring att Sony lanserat sina 70-200mm som bra för "naturfoto". En del kritiska röster tycket det var väl kort med 200mm och det kan väl jag instämma i generellt men nu har vi fått nya kamerahus som ställer detta lite på ända. Min och andras poäng kring att 200mm kan räcka långt idag om man har dem på de nya högupplösande kamerorna 5Ds eller A7r II med 50 resp. 42 Mp. Då får man ännu mer spelrum än den fotograf haft som tagit nedanstående fina bilder med sin 70-200mm zoom. Dessutom kan man kanske sluta tänka på teleförlängare som ändå stjäl bildkvalitet om vi ska vara ärliga.

https://www.slrlounge.com/wildlife-photography-gear-deer-hunter-series-part-1/

https://www.slrlounge.com/maintain-your-sanity-with-nature-photography-deer-hunter-update/

Notera att dessa bilder tydligen tagit med en gammal Canon 5D MK II.

Ett bra 70-200mm är verkligt användbart och jag ska absolut börja använda mitt oftare. Nu när det kommer ett ljusstarkare 70-200mm ser vi att priserna börjar sjunka ned mot och under 10.000 på den internationella marknaden för Sony FE 70-200mm/4 G men det nya blir inte direkt billigt som vanligt.
 
Lock on AF, Face detection och Eye focus

Tycker faktiskt det är lite intressant att testa AF-funktionsdetaljerna lite även med A7r. Har ju sett en del av Gary Fongs instruktionsvideos för både A6000 och A7r II tidigare, som jag tycker varit ganska värdefulla. Face Detection t.ex. har ju av en del kallats Kalle Anka-funktion (förmodligen för att den ofta är tänkt att användas av föräldrar som vill fota sina småbarn) alltså ingen riktig proffs-air över det. Ofta är ju barn blixtsnabba att flytta sig just när man ska trycka av och i lägen som dessa kan Face Detection hjälpa en hel del.

Gary Fong och andra fann ofta att Face Detection-funktionen var mycket stabilare i sin låsning på målet (om det nu gällde porträtt eller mänskliga mål rent allmänt). Det beror delvis på att den går igång direkt (och nu sker det jättesnabbt även med en gammal A7r) men den är alltså även mer stabil i sin följning av målen. Det är lite oklart varför det är så men det beror kanske på att ett ansikte är en mer väldefinierad infomängd än allt annat. Så Face Detection kan i just dessa specifika fall vara ett riktigt bra val. Face Detection kan dessutom fungera som ett substitut för Eye Focus även under kontinuerlig fokus (AP-C) i de modeller som saknar detta. I dag är de enda Sony-kamerorna som har Eye Focus under AF-C A7r II och A6300. Även A7 II:an som alltså tillhör de nya A7:eek:rna, saknar den allra vassaste formen av Eye Focus under AF-C.

Lock on AF har dock fördelen att bättre gå att styra med ett halvt nedtryck istället men den är alltså inte riktigt lika säker som Face Detection och det gäller samtliga modeller - även A7r II.

Tar man sig omaket att registrera ansikten och prioritera dessa så kan det hela bli verkligt intressant för exv. bröllopsfotografer. Om bruden prioriterats som ett och brudgummen två och andra i stigande skala så kommer kameran automatiskt att låsa på det ansikte bland bildens alla ansikten som har högst rang i klassningen i tur och ordning. Jag såg en video av Gary Fong om detta också. Har testat det själv och tycker det är verkligt fräckt och användbart inte minst. Om bruden vandrar ut ur bild så kommer den rama brudgummens direkt istället. Kommer hon tillbaka in i bilden så flyttar kameran ramen och låsningen till hennes ansikte istället. Ganska cool och väldigt effektivt.

Tycker det hänt väldigt mycket på detta område sedan Gary Friedman (som alltså var den förste vad jag vet) att upptäck Face Detection i den första DSLR som fick funktionen - Sony A550. Han var lyrisk redan då där han jagade sina småungar i trädgården bland buskarna och insåg att den rätt använd kunde bli en "game changer" för exv. småbarnsfotografer. En bonus var också att inga grenar och kvistar störde fokuseringen som ju hela tiden sattes på ansiktena. Så det kanske inte är för sent att börja titta på dessa funktioner i detalj om ni inte gjort det redan. Jag tycker inte det är något att skämmas för ens om man har en A7r II :).

Jag kommer själv använda Face Detection i högre grad än jag gjort tidigare när jag jagat mina barn barn med kamera. Har inte alltid lyckats så bra med dessa som jag skulle vilja, så nu ska jag inte längre låta dessa verktyg ligga oanvända i "verktygslådan". Det kanske jag fortsatt skulle gjort om jag inte uppdaterat firmware även i gamla "Bettan" (A7r) till 3.1. Det är först nu den kameran blivit tillräckligt responsiv vid start och följande AF.

Riktigt kul present denna firmware.
 
Senast ändrad:
Viktigt också:
Om Face Detection är aktivt i single mode (AF-S) så överstyr Eye Focus om man aktiverar det. Fokus på närmaste öga prioriteras alltid framför helt ansikte.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.