Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har snart varit med i 11 år på fotosidorna, och jag har aldrig under dom här 11 åren varit med om att någon annan kamera modell än A7-serien, RX100 serien, få ta del av så många synpunkter från alla och envar.
//Bengt.

Återkommer till listan senare.

Det är väl kanske inte helt konstigt att det är så ändå Bengt. Det var ju först med A7r II som det blev dokumenterat i blixtbelysning att en del andra tillverkare inte riktigt hängde med på en del av teknikracets fronter och att många förvånat höjde på ögonbrynen när denna kamera lanserades eftersom den faktiskt kunde låta Canon-användare koppla sina objektiv på denna med en intelligent adapter (låt vara i Metabones fall med några "flaws" där en del av de AF-funktioner som stöddes av Sonys egna FE-objektiv inte stöddes med Metabones adapter. Numera har ju Sigma löst även det.

Eftersom denna plattform alltså blir ett komplement/supplent till Canons plattform så är det många som yrvaket vänder blickarna från Canon och det har aldrig tidigare hänt. Helt plötsligt har Canon-folket fått ett till alternativ att välja mellan. En del har säkert sett detta som ett hot medan andra som tittat lite närmare på Sony-tekniken kanske rent av sett det som en möjlighet.

Det finns ju faktiskt ny teknik i både A7 II-plattformen och även i den nya A6300 som aldrig funnits i Canons prokameror varken förr eller nu. Om man inte hänger upp sig så mycket på vad man alltid tyckt om hur en kamera ska se ut och fungera så kan en del säkert se en hel del verktyg som rent objektivt kommer underlätta arbetet som t.ex. bröllopsfotografer. En del sådana och det var ju de du skrev om i din utgångspunkt har redan tagit detta till sig. Det har de gjort helt utifrån att studera vilka dessa egenskaper är och vad de kan bidra med för att hjälpa fotograferna utföra sina arbeten. I en del fall innebär det att tänka om lite eftersom den nya tekniken ofta gör saker smartare och effektivare än de gamla vanliga verktygen och metoderna.

http://sonymirrorlesspro.com/why-gary-fong-switched-to-sony/

Kolla särskilt mellan minut 2 och 5 där just AF-funktionerna och bröllopsfoto avhandlas. Denna video är lite gammal och avser A6000 så i A6300 finns de vassaste AF-funtioner Sony tagit fram hittills så nu stöds även kontinuerligt följande AF även med Eye Focus vilket jag tror många fotografer som fotar människor och ansikten kommer älska. De är samma och förbättrade funktioner som sitter i flaggskeppet A7r II.

Nedan ser ni hur det funkar med Eye Focus i A6300

https://www.youtube.com/watch?v=Vkx63DsUNx8

Fanboys finns för alla märken, men vad har detta med adaptrar, objektiv och A7 att göra?

Övriga punkter ser jag som kraftigt överdrivna, i och med att samma önskemål finns mot alla tillverkare - inte bara Sony. Sony ÄR inte sämre behandlade än andra, även om du tycks tro det, Bengt.

Håller med dig. Nä jag tror inte heller normalt att testare medvetet behandlas sämre än andra och speciellt inte efter framgången med A7 II-plattformen. Det är ju oftast en nyfiken befogad debatt. Däremot kan man säkert som väldigt inkörd på Canon eller Nikon av slentrian och okunskap missa att man i en del nyare Sony-kameror ofta gör saker på ett helt annat sätt än med Canon eller Nikons system.

I videon oven visar Gary Fong bl.a. hur Canon och Nikon-folk beter sig när de får en Sony A6xxx eller A7 av någon typ i sin hand.

Gary säger: De börjar ofta med att "dumb it down"! Vad menar han med det? Jo att de exv. konfigurerar kameran så att de kan välja fokuspunkt från någon knapp i gränssnittet. Han menar att hade de vetet att det fanns smartare funktioner såsom Eye Focus och att den måste konfigureras och Face Detection (som också blir bättre av konfigurering" så kanske de skulle insett att de inte skulle behövt välja fokuspunkter vid person/porträtt-foto. På köpet fick de förmodligen bättre kontroll på fotograferingen eftersom kameran skulle backa dem bättre än de normalt är vana vid.

Jag vet inte riktigt vilka sorters Canon- och Nikon-fotografera Fong träffar på, men det normala med en Nikon- eller Canon-kamera när man ska fotografera rörliga motiv är inte att pilla med att välja en enskild fokuspunkt.

Ögonhittande AF är jättebra. Grattis till alla Sonyfotografer att ni också har fått det!

Jag vet inte riktigt vilka sorters Canon- och Nikon-fotografera Fong träffar på, men det normala med en Nikon- eller Canon-kamera när man ska fotografera rörliga motiv är inte att pilla med att välja en enskild fokuspunkt.

Ögonhittande AF är jättebra. Grattis till alla Sonyfotografer att ni också har fått det!

Det var nog några saker som flöt ihop där. Han drog flera exempel. "Head nod" (för att kolla att fokus satt) och "fokus - recompose" var ju också exempel som den nya tekniken kommer göra överflödig i de flesta fallen.

Återkommer till listan senare.

Det är väl kanske inte helt konstigt att det är så ändå Bengt. Det var ju först med A7r II som det blev dokumenterat i blixtbelysning att en del andra tillverkare inte riktigt hängde med på en del av teknikracets fronter och att många förvånat höjde på ögonbrynen när denna kamera lanserades eftersom den faktiskt kunde låta Canon-användare koppla sina objektiv på denna med en intelligent adapter (låt vara i Metabones fall med några "flaws" där en del av de AF-funktioner som stöddes av Sonys egna FE-objektiv inte stöddes med Metabones adapter. Numera har ju Sigma löst även det.

Eftersom denna plattform alltså blir ett komplement/supplent till Canons plattform så är det många som yrvaket vänder blickarna från Canon och det har aldrig tidigare hänt. Helt plötsligt har Canon-folket fått ett till alternativ att välja mellan. En del har säkert sett detta som ett hot medan andra som tittat lite närmare på Sony-tekniken kanske rent av sett det som en möjlighet.

Det finns ju faktiskt ny teknik i både A7 II-plattformen och även i den nya A6300 som aldrig funnits i Canons prokameror varken förr eller nu. Om man inte hänger upp sig så mycket på vad man alltid tyckt om hur en kamera ska se ut och fungera så kan en del säkert se en hel del verktyg som rent objektivt kommer underlätta arbetet som t.ex. bröllopsfotografer. En del sådana och det var ju de du skrev om i din utgångspunkt har redan tagit detta till sig. Det har de gjort helt utifrån att studera vilka dessa egenskaper är och vad de kan bidra med för att hjälpa fotograferna utföra sina arbeten. I en del fall innebär det att tänka om lite eftersom den nya tekniken ofta gör saker smartare och effektivare än de gamla vanliga verktygen och metoderna.

Ett stort plus för dig Martin, som jag kan se har uppfattat mitt brev helt korrekt. även denna tråd har inslag om Sony kan få andra användare att snegla på en Sony kamera. Men som jag då tror måste nästa version av A7RII förbättras på flera punkter, därav min långa lista.

Listan är klara fakta över vad som sagts om A7RII, och jag delar i princip varenda punkt. Vad som ställer till det enligt mig och enbart jag, är att personliga önskemål dominerar så starkt att man glömmer vad andra tycker och värdesätter, personliga önskemål är så klart inte fel på något sätt, personlig önskemål har vi så klart alla och envar. Inslaget om fan boys får man väl strunta i om man så vill, tycker dock att så fort någon inte håller med om några av dom kritiska punkterna utan ser till och med en fördel för sig själv, så kanske man borde avvakta lite med att slänga in ordet fanboys, det blir nästan missbruk av ordet kan man tycka.

Behovet av två minneskort har alltid varit uppskattat av den breda massan av fotografer, går inte att undvika liksom, så självklart borde A7RII ha haft det, som ett exempel hur listan. Någon kan invända med att man fotograferat under 10 år utan att kortet har havererat någon gång ( ett personligt omdöme av någon )- Vad lätt hänt att man tappar ett kort på en blöt grusig gångväg, så kan det vara kört om oturen är framme.

Senast ändrad:
Håller med dig. Nä jag tror inte heller normalt att testare medvetet behandlas sämre än andra och speciellt inte efter framgången med A7 II-plattformen. Det är ju oftast en nyfiken befogad debatt. Däremot kan man säkert som väldigt inkörd på Canon eller Nikon av slentrian och okunskap missa att man i en del nyare Sony-kameror ofta gör saker på ett helt annat sätt än med Canon eller Nikons system.

I videon oven visar Gary Fong bl.a. hur Canon och Nikon-folk beter sig när de får en Sony A6xxx eller A7 av någon typ i sin hand.

Gary säger: De börjar ofta med att "dumb it down"! Vad menar han med det? Jo att de exv. konfigurerar kameran så att de kan välja fokuspunkt från någon knapp i gränssnittet. Han menar att hade de vetet att det fanns smartare funktioner såsom Eye Focus och att den måste konfigureras och Face Detection (som också blir bättre av konfigurering" så kanske de skulle insett att de inte skulle behövt välja fokuspunkter vid person/porträtt-foto. På köpet fick de förmodligen bättre kontroll på fotograferingen eftersom kameran skulle backa dem bättre än de normalt är vana vid.

Mitt inslag handlar inte om elaka testare utsedda av konkurrenter som konspirerar mot Sony kameror, herre jösses, listan innehåller bara dom synpunkter och önskemål som under senaste året framkommit i A7-trådar, några har önskat en mera lik DSLR-kamera, några har önskat en OVF i stället för EVF, Skräpper vi för mycket över A7RII så kommer snart ett inlägg om vilken kamera modell är det som används när årets bild skall utses, eller inte säljer väl spegellösa lika bra som DSLR-kameror, och så får vi en tabell som redovisar att Canon säljer 58% och Sony 12%.

Gary Fong skulle jag inte våga att ta med StenÅke, har du glömt att dom uppfattar honom som ett skämt, när du första gången tog med honom för att han prisade Sony, den där han vet ju inget om kameror var en av flera kommentarer.

Ska man sätta fokus exakt på ett litet ställe så funkar det inte med kluster av punkter som rör sig i en blaffa över hela ansiktet. Duger säkert i många situationer så att arbeta med en enskild punkt går ju inte och funkar inte i praktiken. I det här fallet sköter ju kameran detta och jag tycker det är fantastiskt.

Vilka Canon och Nikon - kameror menar du har en motsvarande funktion?

/Mats

Hur menar du nu, rörliga och rörliga motiv. C/N trådar är ju fulla med vad viktigt det är för många att smidigt kunna flytta fokuspunkten med joysticken, det tas ofta upp av testare vad oerhört viktigt och bra det är med att kunna flytta fokus punkten dit man vill ha den. Jag kan dock tycka att man också måste kunna välja själv mellan att flytta den manuellt när man tycker att det passar bättre.

Personligen i min enkla foto värd, så har aldrig riktigt förstått den där användbarheten att börja pilla med flyttning av fokuspunkter, jag vrider bara kameran någon liten bit mot motivet och knäpper av, jag tycker det blir liksom fullt upp att hålla koll på bländare och tid och Iso och motiv. Men många är förvånansvärt flinka och snabba måste ja säga. Men det gäller som sagt bara mig.

Hur menar du nu, rörliga och rörliga motiv. C/N trådar är ju fulla med vad viktigt det är för många att smidigt kunna flytta fokuspunkten med joysticken, det tas ofta upp av testare vad oerhört viktigt och bra det är med att kunna flytta fokus punkten dit man vill ha den. Jag kan dock tycka att man också måste kunna välja själv mellan att flytta den manuellt när man tycker att det passar bättre.
Ja, det är väldigt praktiskt att kunna flytta en fokuspunkt manuellt när motivet är mer eller mindre stationärt (speciellt om man använder ett objektiv som ger extremt kort skärpedjup), men det är för bökigt och pilligt att hålla på med när motiven flyger och far.

Personligen i min enkla foto värd, så har aldrig riktigt förstått den där användbarheten att börja pilla med flyttning av fokuspunkter, jag vrider bara kameran någon liten bit mot motivet och knäpper av, jag tycker det blir liksom fullt upp att hålla koll på bländare och tid och Iso och motiv. Men många är förvånansvärt flinka och snabba måste ja säga. Men det gäller som sagt bara mig.

Jag tror att Per menar att det är väl ingen som står och ställer in fokuspunkter manuellt på rörliga mål och det har han säkert rätt i. Det var därför jag skrev att Gary blandat olika saker lite högt och lågt i sin video. Face Detection och Eye Focus ersätter behovet av fokuspunktsfippel när det gäller alla typer av personmotiv men en del kan ju tycka att de har viss relevans exv. vid foto där inte människor ingår i motiven.

Funktionen för manuell fokuspuntspositionering finns ju också Bengt, så det är inte antingen eller utan både och. På min A7r ligger den på C1-knappen som är en av de man kan programmera. På min A7 II:a har jag helt tagit bort den då jag inte använder den längre. Ser inget behov av det.

Vilka Canon och Nikon - kameror menar du har en motsvarande funktion?
Motsvarande är ett vagt ord. Jag har inte jämfört i detalj, men NIkon har ögonhittande AF och Olympus har också ögonhittande AF. Jag har ingen aning om vad moderna Canon-kameror har. Min senaste Canon är en modell som kom för snart 3 år sen).

Eventuellt är "face recognition" i A7II-serien lite mer exklusivt, men det ska jag låta vara osagt innan jag har läst manualen.

Hursomhelst är det lika lustigt att på nätet läsa om den Nya Fantastiska Finessen hos den Nya Fantastiska Kameran oavsett vilket kameramärke det handlar om. Rätt många webplatser inriktar sig tämligen ensidigt på ett enda märke och har inte en tanke på att jämföra med andra märken.
(Undantaget förstås de som verkligen testar kameror, som Cameralabs, Dpreview, Imaging-resource, mm).

Jag tror att Per menar att det är väl ingen som står och ställer in fokuspunkter manuellt på rörliga mål och det har han säkert rätt i. Det var därför jag skrev att Gary blandat olika saker lite högt och lågt i sin video. Face Detection och Eye Focus ersätter behovet av fokuspunktsfippel när det gäller alla typer av personmotiv men en del kan ju tycka att de har viss relevans exv. vid foto där inte människor ingår i motiven.

Funktionen för manuell fokuspuntspositionering finns ju också Bengt, så det är inte antingen eller utan både och. På min A7r ligger den på C1-knappen som är en av de man kan programmera. På min A7 II:a har jag helt tagit bort den då jag inte använder den längre. Ser inget behov av det.

Ja vad bra, jag vill minnas att afe hade synpunkter på att A6000 liksom bestämde/ styrde för mycket över autofokusen, kommer inte i håg exakt vad det nu var som han menade.

Jag tror inte att jag skulle joxa med fokuspunkter i alla fall om jag hade det. Gamla skolan var att ta fokus på kanske då ett ansikte låsa och komponera om bilden. Den som blir van vid att flytta och styra gillar det nog bättre. Har man aldrig ägt en sådan där effektiv autofokus kamera, med invalbara fokus fönster för olika rörliga motiv. så fick man hitta på andra sätt med det man har att fota med.

Motsvarande är ett vagt ord. Jag har inte jämfört i detalj, men NIkon har ögonhittande AF och Olympus har också ögonhittande AF. Jag har ingen aning om vad moderna Canon-kameror har. Min senaste Canon är en modell som kom för snart 3 år sen).

Eventuellt är "face recognition" i A7II-serien lite mer exklusivt, men det ska jag låta vara osagt innan jag har läst manualen.

Hursomhelst är det lika lustigt att på nätet läsa om den Nya Fantastiska Finessen hos den Nya Fantastiska Kameran oavsett vilket kameramärke det handlar om. Rätt många webplatser inriktar sig tämligen ensidigt på ett enda märke och har inte en tanke på att jämföra med andra märken.
(Undantaget förstås de som verkligen testar kameror, som Cameralabs, Dpreview, Imaging-resource, mm).

Jo men gubbar, vi har haft uppe det är tidigare till diskussion, D750 har ögonfokus DPR visade på det, Skillnaden skulle ha varit att A7RII var först med att låsa på ögat och sedan följa efter mera effektivt, jag tror inte att tidiga A6000 kunde låsa och följa så bra. Jätte gamla A550 hade ansiktsfokus som Gary Friedman påstod kunde följa lekande barn. annars är ansiktfokus en gammal funktion som fans i gamla kompakter på hedenhös tid, ögonfokus hämtade väl idén från ansikts-fokus och var tidigare samman kopplad med ögonfokus, men lär nu vara delad.

Genomslags kraften på vissa så kallade kalle anka funktioner ( som det sades när det kom ) är beroende av vilken kamera sort som får den. Nu kan andra kameramärken var flitiga med FW så det är inte lätt att hänga med vilka nya funktioner som en del kameror får.

För övrigt så tycker jag att Olympus borde släppa en kamera med APS-C sensor, för att öka på valmöjligheten, och då kan man följa springande Får ännu mera effektivt när solen går i moln utan att ha med sig flera olika kameror att släpa på.

Enkel Eye AF har Sony haft på AF-S sedan A7:eek:rna kom för några år sedan (A7r, A7, och A7s sedan fick även A6000 detta och A7 II)´men det nya är följande Eye AF. Det har bara A7r II (som första kamera) och A6300 nu också. Har några andra detta? Inte vad jag vet i alla fall.

Eye AF är toppen ihop med Face Detection men Eye AF som funkar även med följande AF-C är enastående och gör att den som fotograferar kan koncentrera sig på omgivningen istället för kameran. Det är det Gary illustrerade men "head nod" - fotografer som ängsligt kollar om det "blev bra" på bakdisplayen.

Gamla skolan var att ta fokus på kanske då ett ansikte låsa och komponera om bilden.

Förvisso var det så, men lektor Hector Sector bakom katedern torde då även informerat om vikten av att eventuell vinkelförändring vid omkomposition förändrar det man "låst" fokus vid.

Gäller det exempelvis att man lagt fokus på en persons öga med exempelvis en 85/1.4 vid full öppning samt ändrar lite i kompositionen innan man trycker av så blir resultatet kanske att örat eller näsan hamnar i fokus.

Med flyttbara punkter eller "självflyttande" punkter som man låst på motivet undviks detta.

Ovanstående inlägg av Stenis understryker nyttan av detta. Har själv praktiserat metoden med AF-C och ansiktsigenkänning med såväl D800, NX1, Sony A7R. Den sista fungerar bättre på detta efter senaste FW-uppgraderingen.

//Lennart

För övrigt så tycker jag att Olympus borde släppa en kamera med APS-C sensor, för att öka på valmöjligheten, och då kan man följa springande Får ännu mera effektivt när solen går i moln utan att ha med sig flera olika kameror att släpa på.

Att släppa in en katt bland hermelinerna kanske inte är så lyckat. Alla befintliga M4/3objektiv kan inte fylla ut den lite större APS-C-sensorn.

//Lennart

Förvisso var det så, men lektor Hector Sector bakom katedern torde då även informerat om vikten av att eventuell vinkelförändring vid omkomposition förändrar det man "låst" fokus vid.

Gäller det exempelvis att man lagt fokus på en persons öga med exempelvis en 85/1.4 vid full öppning samt ändrar lite i kompositionen innan man trycker av så blir resultatet kanske att örat eller näsan hamnar i fokus.

Med flyttbara punkter eller "självflyttande" punkter som man låst på motivet undviks detta.

Ovanstående inlägg av Stenis understryker nyttan av detta. Har själv praktiserat metoden med AF-C och ansiktsigenkänning med såväl D800, NX1, Sony A7R. Den sista fungerar bättre på detta efter senaste FW-uppgraderingen.

//Lennart

Jovars det är klart, FF-kamera och f/1,2-f/1,4 det blir väl skärpedjup runt 3-4mm det, har visserligen en 50f/1,7 men då rattat in f/8,0 för att få lite skärpedjup, släktträffarna har skett på sommaren så då har det fungerat, kul att ta bilder från sidan och be dom vrida på huvudena mot mig, och det står en 8-10 st det blir några meter att få skärpedjup, närbilder på huvuden då träder 135:an in och gör ett bra jobb, man behöver inte eller stå så nära, för då skall dom göra sig till, lägga huvudet på sned och bredaste leendet.

Att släppa in en katt bland hermelinerna kanske inte är så lyckat. Alla befintliga M4/3objektiv kan inte fylla ut den lite större APS-C-sensorn.

//Lennart

Dom får bygga nya objektiv, Canon har ju EOSM och Nikon har ettan, med olika objektiv. och Canon har STM objektiv för att få autofokusen att hänga med på 70D, så Canon har flera sorters objektiv.

Olympus har fina kameror så jag tycker det är lite synd bara, en FF lär väl inte komma kan jag tro. m4/3 stannar så klart för valmöjligheten med mindre smidiga kameror.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar