För kameror där man kan byta objektiv går det inte att undvika att det förr eller senare hamnar damm på sensorn (såvida man inte låter den ligga i ett renrum). Slumpen gör att man emellanåt kan få en stor plupp nästan genast. T.o.m. kameror med fasta objektiv kan ibland levereras med någon/några irriterande dammfläckar.
Du kan vara lugn för att det inte handlar om något fabrikationsfel. Damm går inte att undvika på kameror med fast sensor. Vill du slippa dammbekymmer så är enda alternativet att köra med en analog kamera, där det damm som samlats på filmrutan som du vet dras bort när nästa ruta matas fram. Men även där kan det förstås komma damm på någon filmruta, men detta stannar ju som sagt inte kvar till nästa bild.
Använd en STOR blåsbälg som huvudredskap, ex. Giotto Rocket Air:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6606488/giotto/blasbaelg-rocket-air
Lås slutaren i öppet läge enligt instruktionen (på nätet finns fylligare manualer ifall det inte står något om saken i den medlevererade bruksanvisningen). Håll kameran med fattningen neråt och se till att inte vidröra sensorn med blåsbälgsspetsen.
Små gummitutor som är avsedda att klämmas mellan tummen och pekfingret och en pensel runt mynningen har funnits sedan innan jag föddes (vilket var mycket längesedan...). Jag köpte en sådan i unga dar för 3 kr tror jag. Samma fabrikat som denna:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1604371/hama/rengoerings-kit-foer-optik
Varför denna typ av tuta fortfarande säljs är för mig helt obegriplgt. Den är enligt min mening FULLSTÄNDIGT värdelös. Är alldeles för svag, och både suger in och blåser ut luft och damm genom samma munstycke. Ordentliga blåsbälgar (som Giotto ovan är ett exempel på) gör inte så utan suger in ny luft genom en filtrerad ventil längst bak. Och blåseffekten är storleksordningar bättre än den lilla gummitutan, som knappt blåser bort någonting alls.
En annan sak du ska undvika är alla former av tryckluft. Burkar sprutar då och då ut otyg, och tryckluftskompressorer kan ofta börja med att blästra...
Inte heller ska du blåsa med munnen. Plötsligt kommer det lite saliv, vilket brukar betyda våtrengöring.
Våtrengöring är också något du i princip ska undvika helt, och i 99.5 % av fallen behövs det ej utan det räcker med torrengöring. SKULLE du ha fått något kletigt där torrengöring inte räcker, så behöver du läsa på ordentligt om hur andra har gjort, ifall du ska ge dig på det själv.
.