Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Face Detection and the Focus hold button function i firmware 3.0

Ytterligare en finess i anslutning till Face Detection - focus hold

Enligt texten till firmware-uppgraderingen
◦Adds the Focus hold button function

Jag testade med att slå på Face Detection (vanliga On-läget). Då kommer kameran att börja leta efter ansikten. Hittar den ett så visas en vit ram runt det ansikte som för tillfället valts att fokusera på. Om man då har exv. ett Sony FE 70-200mm även på en gammal A7r (med firmware 3.1 förstås) så kan man trycka på någon av de tre Focus Hold-knappar som finns på objektivet så låser kameran på det ansikte som för tillfället är inramat och sedan blir ramen istället gråsvart. Efter det ska det mycket till för att kameran ska sumpa det ansiktet.

Jag har som sagt i princip inte alls använt Face Detection eller för den delen följande AF (AF-C) i min gamla A7r tidigare. Men med firmware 3.1. så känns det faktiskt som om detta blivit fullt användbart på ett helt annat sätt än tidigare och det är jättekul. Eye Focus däremot har jag använt en hel del tidigare och den funktionen lever ju nu i en helt annan symbios med just Face Detection än tidigare då ju kameran rent generellt blivit snabbare i dessa funktioner och mer responsiv. Bra är nu också att man slipper slå på Face Detection bara för att få Eye Focus att funka i A7r. De har fixat några andra saker också där det finns beroenden mellan olika funktioner i exv. Function-menyn så att användarna ska slippa att behöva komma ihåg dessa saker själva. Jag har efterlyst det själv tidigare.
 
Senast ändrad:
Trevligt StenÅke att du delger oss dina tester, så passande när du nu också har A7II och kan jämföra. En framgång att Sony faktiskt denna gång tänkte till och gav FW till den äldre A7R, det var ett antal som väntade på uppgraderingar till Nex7 och gamla A77 som aldrig kom tyvärr. Kanske vi ser en vändning eller åtminstone en förhoppning att Sony inte struntar i dom som har en äldre kamera från fabriken.


Det ser ut som att det går att göra mera än vad man kan tro med FW, man blir som sagt förvånad vad Fuji lyckas att förbättra med FW hela tiden, en bra referens att snegla på om vad som går och inte går att göra.



//Bengt.
 
Tungt Lennart, Sigma har uttalat sig på SAR idag om att de aldrig kommer göra en adapter för Nikon-objektiven till E-mount. För struligt tydligen.
 
Tungt Lennart, Sigma har uttalat sig på SAR idag om att de aldrig kommer göra en adapter för Nikon-objektiven till E-mount. För struligt tydligen.

Nja. det tror jag inte riktigt på (struligheten alltså). Tror i så fall mer på att orsaken ligger i att man på Sigma inte ser någon större business i att göra en Nikon-adapter.

Orsak: Under ett par år har ju Sony FE och Nikons fullformatare ganska lika IQ (sensorer och sensorteknik) vad gäller DR och lågljusegenskaper. Jämför Nikon D8X0 och A7R/A7RII till exempel. Vad vi hittills sett är att Canons kameror avsevärt sämre vad gäller exempelvis DR på basiso samt ett tydligare intresse för Canonfotografer att åtmisntone snegla på A7-serien som komplement.

Det är ju knappast raketforskning eller hjärnkirurgi det handlar om att få fram en AF-adapter även om protokollen för Nikon och Canon är olika.

Därtill kommer att det tillverkas alltfler manuella gluggar även för dslr.

Så, det får bli enligt Kajsa Wargs recept för min del: "Man tager vad man haver" och plåtar med. Och hittills har jag varit mycket nöjd med resultaten MF och Nikongluggar gett på A7R.
Men en AF-adapter skulle inte suttit i vägen. Så lite svider det i alla fall.

Å andra sidan finns det fler tillverkare (dock utan Sigmas kompetens misstänker jag) som kanske till sist får tummen ur akterkastellet och visar upp en helt fungerande AF-adapter. Men det är inte livsnödvändigt för mig.

//Lennart
 
Nä så är det ju, att just Canon-användarna förmodligen har ett klart större incitament att glana på Sony (i princip 2 hela stegs DR) men Nikon har ju faktiskt heller inte visat upp något med de senaste sensorerna från Sony. Det har bara Sony hittills och det är väl det som mycket förklarar att Sony fått så pass mycket ljus på sig det senaste året. Det hade nog inte skett på samma sätt annars.
 
Det mest imponerande med Sonys sensorer är nästan bredden tycker jag. De är ju i topp i princip över hela linjen nu. Men mellanformatmarknaden har de inte gått in i än med hela kameror utan bara med sensorn i Phase Ones nya CMOS-mellanformatare med 100 MP.
 
Nä så är det ju, att just Canon-användarna förmodligen har ett klart större incitament att glana på Sony (i princip 2 hela stegs DR) men Nikon har ju faktiskt heller inte visat upp något med de senaste sensorerna från Sony. Det har bara Sony hittills och det är väl det som mycket förklarar att Sony fått så pass mycket ljus på sig det senaste året. Det hade nog inte skett på samma sätt annars.

Se det så här: Skillnaden mellan A7R och A7RII är otroligt liten vad gäller ren IQ. Det är först i extremare lågljus som II:an drar ifrån och A7R är i princip omöjlig att skilja från D800/810E vad gäller IQ och skugglyftning samt avsaknad av bandningstendenser. En D810 på basiso är ytterligare 1/3 EV vassare. Så nog har de fått ut ganska likartade egenskaper.

Så incitamentet är vi ju helt klart överens om. Kan också vara så att Nikon filar på en spegellös egen variant i aps-c och ff-format. Det är mycket vi inte känner till.

Jag tror dock inte att Sony tänker ge sig in i MF-segmentet mer än att leverera sensorer.

Fast en sak är lite besynnerlig: Många är de Canonfotografer som här på FS burit vittnesbörd om att de där 2-3 stegen i DR är "betydelselösa" samtidigt som en del just avväger att implementera en A7-kamera i sitt Canonsystem. Lite motsägelsefullt.

DR har betydelse.

//Lennart
 
Fast en sak är lite besynnerlig: Många är de Canonfotografer som här på FS burit vittnesbörd om att de där 2-3 stegen i DR är "betydelselösa" samtidigt som en del just avväger att implementera en A7-kamera i sitt Canonsystem. Lite motsägelsefullt.

DR har betydelse.
Jag skulle tro att det inte är samma Canonfotografer som säger de två olika sakerna.

De som tycker att dynamikskillnaden inte spelar roll fotograferar antagligen utomhus i Sverige, och då spelar det ofta ingen roll eftersom man ändå måste skruva upp ISO en hel del.

Igår på eftermiddagen fotograferade jag fårvallning och jag tror inte att jag gick under ISO 2000 under hela fotograferingen. Jag använde EF 100-400/4.5-5.6 och man behöver rätt korta slutartider för att inte fåren och hunden ska bli helsuddiga.

De som tycker att det spelar roll fotograferar väl helt enkel betydligt mer på bas-ISO (kanske inomhus i studio, t.ex.).
 
Se det så här: Skillnaden mellan A7R och A7RII är otroligt liten vad gäller ren IQ. Det är först i extremare lågljus som II:an drar ifrån och A7R är i princip omöjlig att skilja från D800/810E vad gäller IQ och skugglyftning samt avsaknad av bandningstendenser. En D810 på basiso är ytterligare 1/3 EV vassare. Så nog har de fått ut ganska likartade egenskaper.

Så incitamentet är vi ju helt klart överens om. Kan också vara så att Nikon filar på en spegellös egen variant i aps-c och ff-format. Det är mycket vi inte känner till.

Jag tror dock inte att Sony tänker ge sig in i MF-segmentet mer än att leverera sensorer.

Fast en sak är lite besynnerlig: Många är de Canonfotografer som här på FS burit vittnesbörd om att de där 2-3 stegen i DR är "betydelselösa" samtidigt som en del just avväger att implementera en A7-kamera i sitt Canonsystem. Lite motsägelsefullt.

DR har betydelse.

//Lennart


Sony och Phase One har ju ett hyfsat samarbete vad det verkar och en Sony MF kanske skulle äventyra detta.

När det gäller Canon, så kan ju det vara så att en del faktiskt sett att bildkvalitet inte bara handlar om antalet pixlar som ju Canon hittills verkar satsa på. En av de tidigaste jämförelser som gjorts mellan 5Ds, A7r II och gamla A7r när det gällde bildkvalitet där man lyfte skuggorna lite visade ju just i det fallet att t.o.m. gamla Bettan A7r klarade sig bättre än 5Ds men att den nya sensorn är lite vassare på sista marginalen. Så där framstod Canons pixeljakt som lite ihålig och lättköpt trots att man faktiskt nu har sensorn med flest antal pixlar.

Beträffande Nikon så är det ju i så fall konstigt att de aldrig verkar komma till skott med sina nya spegellösa i så fall. Men är det inte egentligen så att Nikon har ett litet dilemma här genom att redan tidigare ha satsat på en mindre spegellös och att de i så fall riskerar att få parallella produktlinjer att underhålla som man kanske inte vill ha av ekonomiska skäl. Det är fortsatt väldigt tyst.
 
Jag skulle tro att det inte är samma Canonfotografer som säger de två olika sakerna.

De som tycker att dynamikskillnaden inte spelar roll fotograferar antagligen utomhus i Sverige, och då spelar det ofta ingen roll eftersom man ändå måste skruva upp ISO en hel del.

Igår på eftermiddagen fotograferade jag fårvallning och jag tror inte att jag gick under ISO 2000 under hela fotograferingen. Jag använde EF 100-400/4.5-5.6 och man behöver rätt korta slutartider för att inte fåren och hunden ska bli helsuddiga.

De som tycker att det spelar roll fotograferar väl helt enkel betydligt mer på bas-ISO (kanske inomhus i studio, t.ex.).

Men samtidigt är det tydligen så att en del Canon-fotografer är tveksamma till att ta in ett Sony-hus som komplement eftersom Sony ännu inte fullt ut tillfredsställer deras behov som "system" och då menar jag inte specifikt objektiv utan annan kringutrustning (hörde detta på Scandinavian). Vissa saker finns alltjämt enbart tillgängliga för Nikon och Canon. Sony har en bit kvar på stillbildssidan att nå kritisk massa och etablera sig som alternativ industristandard men ju mer allt nu flyter ihop med exv. 4 K-stödet i stillbildskamerrna, så borde väl Sony kunna inkorporera även high end kamerorna i sin serviceorganisation.

Det var ju bara någon vecka sedan en av de fotografer som haft hög Sony-profil i USA skrev att han tänkte gå tillbaka till Nikon igen då servicen inte fungerat. Tror att Sony behöver vara betydligt mer lyhörda här i framtiden om det ska funka.
 
Nog fins det frågetecken kring Sony, A7RII för 30000 Kr och man gör blundern att inte fixa plats för två minneskort, det kom ju Defcon 5 Red-Alert, kommer bröllopsfotografen våga chansa med ett kort, några extra batteri fixar väl åtminstone någorlunda hyggligt ett vanlig bröllop. C/N kör hårt med ständigt nya objektiv som inte passar för spegellösa, Canon/Nikon kunderna vill inte ha några spegellösa kameror som börjar vid Eos 5DMKIII eller D750.


Canon G7XMKII som nu mera smattrar Rawformat som aldrig förr, är väl nästan förbi RX100 serien, fastän 4K och sökare saknas.


Jag förstår inte hur Sony någonsin skall kunna bryta sig in bland dom stora elefanterna, fins en inte en chans till det. En mikrochans vore om Sony började att tillverka 100% funktionella adaptrar för Nikon/Canon till FE alldeles själva.

A99II får inte byggas så länge den är en SLT, det går ju inte att få 15-1600 vid lågljus-parametern när konkurrenter nosar på 3000.


//Bengt.
 
Nog fins det frågetecken kring Sony, A7RII för 30000 Kr och man gör blundern att inte fixa plats för två minneskort, det kom ju Defcon 5 Red-Alert, kommer bröllopsfotografen våga chansa med ett kort, några extra batteri fixar väl åtminstone någorlunda hyggligt ett vanlig bröllop. C/N kör hårt med ständigt nya objektiv som inte passar för spegellösa, Canon/Nikon kunderna vill inte ha några spegellösa kameror som börjar vid Eos 5DMKIII eller D750.


Canon G7XMKII som nu mera smattrar Rawformat som aldrig förr, är väl nästan förbi RX100 serien, fastän 4K och sökare saknas.


Jag förstår inte hur Sony någonsin skall kunna bryta sig in bland dom stora elefanterna, fins en inte en chans till det. En mikrochans vore om Sony började att tillverka 100% funktionella adaptrar för Nikon/Canon till FE alldeles själva.

A99II får inte byggas så länge den är en SLT, det går ju inte att få 15-1600 vid lågljus-parametern när konkurrenter nosar på 3000.


//Bengt.

Vaddå Defcon alerts? Har det med detta att göra? Det här handlar väl inte om krigstillstånd eller?

Kommer bröllopsfotografen våga chansa? Pajar ett kort så pajar ett kort och det är ju synd men du kan ju exv. skaffa dig flera A6300 exv. som backup om nu det är ett problem och även om du har ett par sådana så väger de säkert mindre än en PRO Canon med stort klumpigt objektiv och ett par A6300 är säker billigare ändå än en enda av Canons Promodeller. Det kanske passar en del för det finns unika uppsidor också med exv. A6300 för just bröllopsfotografer.

Just för bröllopsfotografer så har ju Gary Fong lyft fördelarna med Sonys Face Detection och numera följande Eye-Focus i nya A6300 (som tidigare bara funnits i A7r II). Sånt har inte Canon tidigare haft i sina promodeller eftersom man förmodligen mer sett det som konsumenttillvända funktioner som proffs inte är intresserade av och det borde kanske intressera en del. Det är en killer feature just för personfoto att ha följande AF som kombineras med Face Detection och Eye Focus. Ihop kan det vara verkligt användbart och flexibelt. Face Detection och Eye Focus ersätter dessutom i stort behovet man annars kan ha av att förvälja fokuspunkter innan tagning. Face detection kan användas med förregistrerade ansikter i prioritetsordning och då håller kameran automatiskt ordning på motivhierarkin under fotograferingen om man vill det eller så kör man fritt och låser vid behov.

Att bryta sig in Bengt börjar alltid någonstans där komplementet visat sig betydligt bättre än det man har och mycket tyder på att A6300 har sådan kvaliteter i jämförelse med många av protjockisarna. Det ska bli väldigt intressant att följa A6300:ans segertåg för jag tror att den har precis de egenskaper som ett attraktivt komplement bör ha och som sagt, snart kan man få en för 10 000:-. Vad har Canon och Nikon att matcha det med just dessa funktioner som är som gjorda för bröllopsfotografering.

Men för Sonys del så var det nog smart att vänta med att släppa A6300 tills de som ville ha A7r II fått sina kameror levererade. Risken är väldigt stor nu att A6300 kommer kannibalisera en del av den kommande försäljningen av både A7r II och A7s II.

Det kan mycket väl bli så att när många bröllopsfotografer riktigt fattat vad Sony faktiskt skickat med i A6300 så kan denna kamera mycket väl bli den kamera man väljer som komplement till övrig utrustning och då kommer inte 30 000 sätta ribban efter som denna kamera snart kommer kosta 1/3 av vad en A7r II kostar. Bildkvaliteten är enastående och det enda man skulle kunna klaga på är att den inte har IBIS men det finns ju som sagt objektiv med inbyggd stabilisering inte minst till APS-C så det är nog inget större problem det heller.

Det är inte bara "proffskameror" som kan vara användbara arbetsredskap för "proffs". Jag tror 2016 kan komma att bli ett intressant år också för Sonys APS-C -fotografer.
 
"Segertåg", "krig", "Defcon", "kamp"...

Grabbar (för det är nog mest det med dessa åsikter); måste man ständigt se allt som ett krig och en kamp??

Kan man inte bara använda sina kameror till det som man tycker de är bra på, och acceptera att det mesta har sina styrkor och svagheter?

Är det viktigt för självkänslan att stödja ett enda brand/kameramärke och mäta sin lycka i om de "vinner" över de andra varumärkena?

Det sagt; jag gillar idén någon hade om att Sony själva skulle ta fram en adapter för Canon/Nikon till E-mount med AF - hade varit riktigt trevligt!

Dock inte för att vinna något krig - bara något praktiskt väldigt användbart för mig som användare.
 
"Segertåg", "krig", "Defcon", "kamp"...

Grabbar (för det är nog mest det med dessa åsikter); måste man ständigt se allt som ett krig och en kamp??

Kan man inte bara använda sina kameror till det som man tycker de är bra på, och acceptera att det mesta har sina styrkor och svagheter?

Är det viktigt för självkänslan att stödja ett enda brand/kameramärke och mäta sin lycka i om de "vinner" över de andra varumärkena?

Det sagt; jag gillar idén någon hade om att Sony själva skulle ta fram en adapter för Canon/Nikon till E-mount med AF - hade varit riktigt trevligt!

Dock inte för att vinna något krig - bara något praktiskt väldigt användbart för mig som användare.

Självklart och sunt skrivet! I övrigt:Tyvärr tror jag att det är en smärre utopi att Sony skulle göra adaptrar med AF för Nikon och Canon. Men jag håller med om att det hade varit mycket trevligt.

Sedan: Mäkeskramare kommer det tyvärr att finnas så länge det finns olika märkeskrämare:):) Här kan jag i alla fall anse mig som helt oskyldig: Använder följande systemkameror Sony, Nikon, Fuji och Samsung. Och jag kan hitta många fel på vilket som helst av dem om jag anstränger mig.

Men jag har dem av en anledning: Fördelarna för mig personligen överväger och det är roligare att leta fördelar. Men jag försvarar inte nackdelarna.

Så jag håller med om att det bästa för att FS-diskussioner ska bli fruktbara är att de som känner sig träffade kravlar upp ur skyttegravarna:)


Mvh//Lennart
 
Jag har snart varit med i 11 år på fotosidorna, och jag har aldrig under dom här 11 åren varit med om att någon annan kamera modell än A7-serien, RX100 serien, få ta del av så många synpunkter från alla och envar.

1. brister med objektiv

2. menyerna katastrof

3. autofokus problem

4. dåliga batterier

5. EVF-bristfällig

6. dubbla minneskort saknas

7. allmänhet för dyra

8.Lossless saknas

9. Dålig buffert.

10. för lite bps

11. problem med teleobjektiv, med högre telemöjlighet, tar inte fokus.

12: stora problem med vidvinkel objektiv.

13. Stor saknad av FW uppdateringar.

14. Huskroppen för klen, vid användning av större tyngre objektiv

15. Dålig hjälp vid dom få Sonyaffärer som fins kvar.

15a. dålig service, brist på tillbehör.

16. Blixtsystemet ljusår från Nikon.

17. önskemål om OVF

18. för olik dom bästa DSLR

19. säljer generellt inte så bra som DSLR.

20. åter igen, superkonstigt detta med att inte få lossles Raw

20a. som alla andra har och som egentligen bara måste finnas.

21. Sonymärkestrogna måste dämpa sig, upplevs som överkänsliga
för kritik mot det egna märket, förstår inte att DSLR fortfarande säljer
överlägset bäst, och därmed är bättre.

22. Fan boys, fins bara hos Sony, övriga ägare är annorlunda funtade
liksom klokare, sansade på något sätt, liksom inget viktigt med en kamerausling.
Är någonting ändå inte riktigt bra, så får vi vänta ett antal år till den nya
modellen kommer, då kan viss kritik dyka upp över den gamla.

Det här är punkter som ofta kommit på tal under något år med en Sonytråd,
och det mesta är nog sann kritik tyvärr.

A6300 är nog ingen revolution som någon påpekade snabbt ( dämpa sig nu Sonygubbs var väl andemeningen med det )- Men det är roligt att den verkar lite bra tycker jag nog, och givetvis fins det många andra jättefina modeller som tex Fuji plus många andra.


//Bengt.
 
Fanboys finns för alla märken, men vad har detta med adaptrar, objektiv och A7 att göra?

Övriga punkter ser jag som kraftigt överdrivna, i och med att samma önskemål finns mot alla tillverkare - inte bara Sony. Sony ÄR inte sämre behandlade än andra, även om du tycks tro det, Bengt.
 
Jag har snart varit med i 11 år på fotosidorna, och jag har aldrig under dom här 11 åren varit med om att någon annan kamera modell än A7-serien, RX100 serien, få ta del av så många synpunkter från alla och envar.

1. brister med objektiv

2. menyerna katastrof

3. autofokus problem

4. dåliga batterier

5. EVF-bristfällig

6. dubbla minneskort saknas

7. allmänhet för dyra

8.Lossless saknas

9. Dålig buffert.

10. för lite bps

11. problem med teleobjektiv, med högre telemöjlighet, tar inte fokus.

12: stora problem med vidvinkel objektiv.

13. Stor saknad av FW uppdateringar.

14. Huskroppen för klen, vid användning av större tyngre objektiv

15. Dålig hjälp vid dom få Sonyaffärer som fins kvar.

15a. dålig service, brist på tillbehör.

16. Blixtsystemet ljusår från Nikon.

17. önskemål om OVF

18. för olik dom bästa DSLR

19. säljer generellt inte så bra som DSLR.

20. åter igen, superkonstigt detta med att inte få lossles Raw

20a. som alla andra har och som egentligen bara måste finnas.

21. Sonymärkestrogna måste dämpa sig, upplevs som överkänsliga
för kritik mot det egna märket, förstår inte att DSLR fortfarande säljer
överlägset bäst, och därmed är bättre.

22. Fan boys, fins bara hos Sony, övriga ägare är annorlunda funtade
liksom klokare, sansade på något sätt, liksom inget viktigt med en kamerausling.
Är någonting ändå inte riktigt bra, så får vi vänta ett antal år till den nya
modellen kommer, då kan viss kritik dyka upp över den gamla.

Det här är punkter som ofta kommit på tal under något år med en Sonytråd,
och det mesta är nog sann kritik tyvärr.

A6300 är nog ingen revolution som någon påpekade snabbt ( dämpa sig nu Sonygubbs var väl andemeningen med det )- Men det är roligt att den verkar lite bra tycker jag nog, och givetvis fins det många andra jättefina modeller som tex Fuji plus många andra.


//Bengt.

Nr 21 i din lista vet i fan om jag är enig med dej,vad hände när en hästfotograf delade med sig av sina och sina kompisars omdöme om canon.Jo hon blev mobbad och idiotförklarad av canonmaffian och avslutade sitt medlemskap på fotosidan. vet att detta inte hör till tråden men men men.
 
Fanboys finns för alla märken, men vad har detta med adaptrar, objektiv och A7 att göra?

Övriga punkter ser jag som kraftigt överdrivna, i och med att samma önskemål finns mot alla tillverkare - inte bara Sony. Sony ÄR inte sämre behandlade än andra, även om du tycks tro det, Bengt.

Nej det handlar inte om särbehandlingar/felaktigheter vad gäller A7 serien och något mera A7RII. Det jag skrev är en exakt summering av året som gått vad gäller kritik och önskemål om särskilt A7RII och som jag delar det mesta av kritiken med.

5DMKIII och D750 har vad jag vet ingenting från listan att plocka in, det står A7RII helt ensam om. Hur det är med FW och Nikon vet jag faktiskt inte, även om jag själv velat ha en FW med D810:ans autofokus till D800, plus D750 förbättrade AF i mörker till både D800 och D810, men Nikon kanske inte eller kan göra det Fuji kan. har inte läst om några sådana önskemål från D800 ägare i alla fall, men kan så klart ha missat det.


Jag håller absolut med dig afe om att A7RII borde haft plats för två minnes kort, eller att lossless ala Canon borde ingå, bara för att ta några få exempel hur högen.


A7RIII kommer nog att ha mindre punkter på listan hoppas jag.
 
Nr 21 i din lista vet i fan om jag är enig med dej,vad hände när en hästfotograf delade med sig av sina och sina kompisars omdöme om canon.Jo hon blev mobbad och idiotförklarad av canonmaffian och avslutade sitt medlemskap på fotosidan. vet att detta inte hör till tråden men men men.


JoJo det går att finna en del som du skriver, men det var betydligt värre förr om åren, råare, lite otäckare. det är väl mest lite DR tjebbel nu för tiden annars.
 
Jag har snart varit med i 11 år på fotosidorna, och jag har aldrig under dom här 11 åren varit med om att någon annan kamera modell än A7-serien, RX100 serien, få ta del av så många synpunkter från alla och envar.

Intresset växer för Sony med just väldigt lyckade modeller som RX100-serien och A7-serien (positivt för företaget), och därmed kanske även en lite nyare och större bredare publik med troligen lite mer varierade krav och synpunkter. Inte helt märkligt om du frågar mig.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.