Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag syftade faktiskt på det hyfsat absurda i att sätta ett objektiv, där en av de främsta egenskaperna är att det är litet, på en D3. En annan framstående egenskap är att objektivet ovanligt nog för ett manuellt fokuserat Nikkor har chip så att det ger ljusmätning på kameror utan AI-koppling. Inte heller det vidare värst nödvändigt på D3 som har AI-koppling.
Men inte finns det väl NIkonkameror utan AI-koppling längre? De försvann så vitt jag vet 1977. Eller har lowend-kamerorna inte längre AI-koppling utan får bländarinformation via kontakterna?

Grejen med Nikkor 45/2.8P är just som du påpekar att det har elektriska kontakter för att föra över objektivdata till kameran (vilken P:et står för). Det är, såvitt jag vet, det enda manuellt fokuserade Nikonobjektiv som har det. Man får alltså EXIF-data med det objektivet, vilket man inte så lätt får med andra manuella objektiv,

Fast kanske inte på en A7 ...

Det finns en 500/4P som fungerar på samma sätt. Till skillnad från 45:an är det ett objektiv som absolut är värt att förse med adapter och använda på A7, eftersom det är jäkligt bra.

Jag syftade faktiskt på det hyfsat absurda i att sätta ett objektiv, där en av de främsta egenskaperna är att det är litet, på en D3. En annan framstående egenskap är att objektivet ovanligt nog för ett manuellt fokuserat Nikkor har chip så att det ger ljusmätning på kameror utan AI-koppling. Inte heller det vidare värst nödvändigt på D3 som har AI-koppling.

Jag bockade också av att det var litet på en jättekamera men också att det var halvdåligt på en värstingkamera och det verkar ju också som lite att "elda för kråkorna".

Nu var det inte passningen det gällde. Det var den mer eller mindre (till 99% mer) totala avsaknaden av AF jag närmast åsyftade. Passningen var bra men har en adapter prefixet "AF" så förtjänar tillverkaren inte precis omdömet toppklass för att uttrycka sig milt:)

På mina MF-adaptrar har jag inte sparat på slantarna: Kipons bästa och dyraste adapter med bländarstyrning för Nikon på FE/E-fattning, Novoflex med bländarstyrning för Nikon på NX-fattning och Metanobes för Nikon på Fujifattning.

Råkade dock ut för en adapter som blev mer eller mindre "stationär" på objektivet (lyckligtvis ett billigt kitobjektiv). Fast det jämnade ut sig då fattningen mot kamerahuset glappade både radialt och axialt till den grad att det bara fanns två alternativ: Adapter med objektiv lossnar från kamerahuset eller, om man har tur, så kunde kombinationen användas som tilt/skiftobjektiv.

Det tog mig c:a 4 timmar under 2 dagar att med milt våld, invektiv, mörka tankar på slägga eller nitroglycerin, någon minuts övervåld innan bågfilen kom fram. Mätning med skjutmått och indikatorklocka visade nämligen att själva cylindern var oval (0,9 mm bredare åt ett håll vilket orsakade spänningar), Sedan blev objektivet fritt och oskadat. Trots att adpatern nu var tudelad kostade jag på mig att paketera delarna och betala porto samt returnera densamma samt uttrycka mina ärliga åsikter om tillverkarens kompetens.

Lite mer sublimt uttryckt kan man nog säga att innehållet i bifogat brev hovsamt vädjade till tillverkaren att tillgripa en bra spade samt påbörja en grävning ned till Dantes inferno och stanna där.

//Lennart

Det där verkar som en nära döden upplevelse. Sedan gick kattjäkeln och dog också så att du inte längre kunde ha honom som "stresskula". Sympati!

Mer info om firmware 3.0 för A7r

Citat från Sonys download-sida:

Det låter nästan för bra.
Support för min SEL70200G - "Supports the Fast Hybrid AF function and future Fast Hybrid AF compatible E mount lenses" Tjoho om det är sant.
Adds the Focus hold button function (antar de menar de som sitter på objektivet.

Undrar om: "Supports the Liveview Grading and Smooth Reflection applications", innebär att man nu kan se liveview-bilden i Capture One 8 och 9 tethering även med A7r? Det gick nämligen inte förut utan bara med de nya A7 II:eek:rna. (min anm. Det måste man ju bara kolla också.)

Jag har kollat: det är inte första april.

File Description

This utility updates the ILCE-7R camera firmware to version 3.10 and provides the following benefits:

Improvements over version 2.00:
•New lenses are supported.
•The lens name will be correctly recorded in the EXIF
•The AF can be used in movie recording mode with the SEL85F14GM

Benefits provided by previous updates and included in version 3.10:
•The startup time is shortened
•Improves camera function and provides picture improvement for the new lenses (SEL35F14Z, SEL24240, SEL28F20, SEL90M28G)
•Improves the power-on time after downloading the Smart Remote Control application of the PlayMemories Camera Apps™
•Provides support for the SEL70200G lens:
◦Supports the Fast Hybrid AF function and future Fast Hybrid AF compatible E mount lenses
◦Adds the Focus hold button function
•Reduces start-up time: The start-up time has been reduced in cases when the camera is switched on immediately after being switched off
•Improves image quality
•Provides support for additional PlayMemories Camera Apps and additional features for previously supported apps:
◦Supports the Liveview Grading and Smooth Reflection applications

◦Supports the smooth automatic exposure feature in the Time-lapse application ver. 2.00 and later.

PDAF gäller väl bara med de nya GM-objektiven och A7X-kameror som har sådana AF-pixlar?

Det är det vi får se. PDAF funkar ju sedan tidigare med exv. SEL 70-200 G som jag har sedan tidigare med exv. A7 II. Vi har ju i firmware 2.x redan fått exv. stöd för den AF-teknik som finns i de senare A7 II-orna. A7 II kom ju ett år tidigare än A7r II som ju kunde hantera även tredjepartsobjektiv via adapter och ge dessa PDAF styrt av de AF-punkter som avsatts på huvudsensorn. Det gav exv. mitt gamla Sigma 150-500 PDAF med EA3-adaptern på A7 II.

Nu undrar jag om det verkligen finns fysiskt dedikerade PDAF-sensorer på huvudsensorn eller om man bara mjukvarumässigt styr ett antal områden på sensorn för PDAF:s räkning. Om det skulle vara fallet så skulle det kanske inte vara något problem att införa Hybrid AF i efterhand. Om det verkligen krävs fysiskt dedikerade områden på sensorn som är kopplade helt separat från övriga delar av sensorn så förstår jag om det inte skulle gå att införa detta i efterhand men det kanske t.o.m. skulle gå att emulera de funktionerna i mjukvara.

Skulle detta funka så skulle det i ett slag göra A7r till en betydligt mindre nischad kamera än den är idag på samma sätt som A7 II blev en mer flexibel kamera än den var innan den fick "samma" typ av firmware som A7r II. Det skulle vara smått sensationellt.

Sony har ju även tidigare korrigerat firmware i både 70-200mm/4:an och 35mm/2,8:an (firmware 2.x)

Sensor rengöring

Va fan två veckor har gått sedan jag fick a7:an på posten och nu har jag en svart prick på mina foton!
Hur rengör jag sensorn på bästa sätt själv?
Det är garanterat damm på sensorn och inte på objektivet

Det brukar fungera med en gummituta för att blåsa bort dammet (finns från flera olika tillverkare). Sitter skräpet fast på sensorn använder jag Sensor Gel Stick, som man duttar bort skräpet med.

Det brukar fungera med en gummituta för att blåsa bort dammet (finns från flera olika tillverkare). Sitter skräpet fast på sensorn använder jag Sensor Gel Stick, som man duttar bort skräpet med.

Blir det inget gel kvar då sensorn som gör att man enklare får damm på sensorn nästa gång eller hur funkar det där. Jag har aldrig kört något annat än torra tops om jag inte fått bort dammet och sedan blåst. Men Gel Stick kanske man skulle testa istället. För mig har min metod funkat i alla år men det kanske faktiskt är bättre med din.

Det har fungerat utan problem de gånger jag använt det, och det är tydligen också den metod som används av en del kameratillverkare. Man rengör gelepinnen med engångspapper, och den lämnar inga synliga spår efter sig.

Tops är inte bra just för att de släpper från sig en massa fibrer. Sensor gel stick går att hitta på nätet, och är bra tycker jag (och många med mig)

Va fan två veckor har gått sedan jag fick a7:an på posten och nu har jag en svart prick på mina foton!
Hur rengör jag sensorn på bästa sätt själv?
Det är garanterat damm på sensorn och inte på objektivet
För kameror där man kan byta objektiv går det inte att undvika att det förr eller senare hamnar damm på sensorn (såvida man inte låter den ligga i ett renrum). Slumpen gör att man emellanåt kan få en stor plupp nästan genast. T.o.m. kameror med fasta objektiv kan ibland levereras med någon/några irriterande dammfläckar.

Du kan vara lugn för att det inte handlar om något fabrikationsfel. Damm går inte att undvika på kameror med fast sensor. Vill du slippa dammbekymmer så är enda alternativet att köra med en analog kamera, där det damm som samlats på filmrutan som du vet dras bort när nästa ruta matas fram. Men även där kan det förstås komma damm på någon filmruta, men detta stannar ju som sagt inte kvar till nästa bild.

Använd en STOR blåsbälg som huvudredskap, ex. Giotto Rocket Air:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6606488/giotto/blasbaelg-rocket-air

Lås slutaren i öppet läge enligt instruktionen (på nätet finns fylligare manualer ifall det inte står något om saken i den medlevererade bruksanvisningen). Håll kameran med fattningen neråt och se till att inte vidröra sensorn med blåsbälgsspetsen.

Små gummitutor som är avsedda att klämmas mellan tummen och pekfingret och en pensel runt mynningen har funnits sedan innan jag föddes (vilket var mycket längesedan...). Jag köpte en sådan i unga dar för 3 kr tror jag. Samma fabrikat som denna:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1604371/hama/rengoerings-kit-foer-optik

Varför denna typ av tuta fortfarande säljs är för mig helt obegriplgt. Den är enligt min mening FULLSTÄNDIGT värdelös. Är alldeles för svag, och både suger in och blåser ut luft och damm genom samma munstycke. Ordentliga blåsbälgar (som Giotto ovan är ett exempel på) gör inte så utan suger in ny luft genom en filtrerad ventil längst bak. Och blåseffekten är storleksordningar bättre än den lilla gummitutan, som knappt blåser bort någonting alls.

En annan sak du ska undvika är alla former av tryckluft. Burkar sprutar då och då ut otyg, och tryckluftskompressorer kan ofta börja med att blästra...

Inte heller ska du blåsa med munnen. Plötsligt kommer det lite saliv, vilket brukar betyda våtrengöring.

Våtrengöring är också något du i princip ska undvika helt, och i 99.5 % av fallen behövs det ej utan det räcker med torrengöring. SKULLE du ha fått något kletigt där torrengöring inte räcker, så behöver du läsa på ordentligt om hur andra har gjort, ifall du ska ge dig på det själv.
.

Senast ändrad:
Firmare 3.0

Nu har jag uppdaterat till firmware 3.0 både i min A7r och min A7 II och det var ju lite intressant.

Jag tycker det gjorde nytta och då främst i min gamla A7r. Om jag börjar med det som inte funkar så fick man ingen LiveView-bild i Capture One, så det var viss besvikelse även om man inte kan få allt för 50 spänn. Man fick inte heller något stöd för tredjepartsobjektiv som i A7 II:eek:rna.

Men det som var positivt var ändå bra:

- A7r startar nu klart snabbare och känns rappare överhuvudtaget.
- AF är klart snabbare nu i A7r och jag har testat med Zeiss 35mm/2,8 växelvis på A7r och A7 Ii och jag har faktiskt svårt att se eller känna någon särskilt skillnad mellan hur dessa ekipage presterar rent AF-mässigt. Men nu är ju 35:an ett fast vidvinkel så det är kanske inte så utslagsgivande trots att klockan nu är kvart över tolv och det är hyfsat nedsläckt.

Jag har även testat Sony 70-200:an på flera brännvidder. Det märkliga här också är att jag inte ser någon större skillnad där heller i prestanda. På 70, 100 och även 135mm så är det svårt att se någon skillnad här heller. På 200mm händer det att båda missar och där missar möjligen A7r lite oftare men det är alltså hårfint där med.

- Testade följande AF också och där beter de sig lite olika och i en del fall är det inte till A7 II:ans fördel märkligt nog. Det finns ett antal skillnader i beteende:
1. I A7 II så finns en ram i sökarbilden och hållen man sig inte inom den så tappar man taget om motivet. I A7r däremot finns inge sådan ram så där kan motivet hållas över hela sökarbilden konstigt nog.
2. Man har även två varianter av Lock on AF i A7r en ON och en låser vid till hälften nedtryckt avtryckare. I A7 II har man bara på och av men den aktiveras också via avtryckaren om man valt ON.

Tycker att A7r skötte sig hyfsat nu och jag vet att jag inte var imponerad när jag försökte använda funktionen på en av mina semestrar för något år sedan.

En annan sak i A7 II är att sökarbilden nu stabiliseras även i förstoringsläget vilket är klart bra.

Vore bra om någon annan också kunde kolla detta. Men jag är försiktigt positiv till förbättringarna då speciellt i A7r som jag tycker fått en ansiktslyftning. I A7 II var ju det mesta på plats redan i version 2.x av firmware.

Det finns heller inget stöd för Eye Fokus i följande AF i A7r precis som tidigare men det kan möjligen även vara så att Eye focus också drar nytta av att AF fungerar lite bättre än det gjort tidigare. Har inte gjort någon allvarligare test av detta än att köra mot porträttfoton än och det är väl inte riktigt rättvisande antar jag men det funkar bra där med.

Jag har slutligen gjort samma tester med NEX 7 som har en äldre variant av kontrast AF och den har varit klart långsammare. Den har som regel att även flexa flexible spot när den används så den "pinpointar" inte fokus heller på samma sätt som de andra två kamerorna gör även i dunkelt ljus.

Tack S-Å för utförlig rapport. Gör uppdateringsförsök imorgon.
Bra råd om sensorrengöring Gunnar! Jag kör faktiskt med tryckluft från ELFA men ytterligt noggrann med att drivgasen som kan vätska sig inte kommer med ut vilket händer om man håller flaskan upp-och-ner. Har gjort en våtrengöring (Green Clean) av sensorn på min a77II och det blev riktigt bra, peppar, peppar...

uppdaterade nyss min A6000 och som vanligt görs det via datorn i stället för minneskort som alla andra. Första försöket misslyckades, men som tur var gick det bra andra gången.

Har också genomfört våtrengöringn på några av alla mina (allt för många) kameror, men har en subjektiv upplevelse av att så fort man har börjat med våtrengöring, så behöver man fortsätta med detta. Vilket inte är så kul - svårt att undvika flammighet, tar längre tid, är mycket besvärligare. Medan torrengöring går på ett kick. I alla fall om man har tillgång till en BRA sensor lupp, som Quasar Plus Sensor Loupe 7X. Den är visserligen dyrare än alla andra jag sett, men ger också en så mycket tydligare bild av dammet att den tveklöst är värd merpriset över t.ex. Delkin Sensorscope lupp.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar