Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Idag fick jag testa Samyangs nya 50/1.2 och 21/1.4 (båda för APS-C, men de lyser ut en större bildcirkel om än inte FF enligt uppgift). 50:an är riktigt mysig och prisvärd (cirka 4 000:).

Jag har också fått låna en kamera av lite äldre snitt för ett par veckor framöver, och kan inte upphöra att förundras över hur små det faktiskt går att göra bra och ljusstarka objektiv. Objektivet på bilden är en Kanadatillverkad Summilux 35/1.4. Dessa objektiv är tyvärr långt från gratis - den nya ASPH-varianten (som är lite större) kostar en sisådär 45 TKr ...

Bilden är tagen med min A6000 och Samyang 50/1.2. Foto: Martin Agfors
.
 

Bilagor

  • Lost my image sensor-_2016-03-05.jpg
    Lost my image sensor-_2016-03-05.jpg
    79.2 KB · Visningar: 30
Idag fick jag testa Samyangs nya 50/1.2 och 21/1.4 (båda för APS-C, men de lyser ut en större bildcirkel om än inte FF enligt uppgift). 50:an är riktigt mysig och prisvärd (cirka 4 000:).
50:an är jag riktigt nyfiken på vad du tycker om efter lite användning. Den har ju fått rätt bra recensioner på nätet. Extra kul vore det om du finge chansen att prova den på en A7 av något slag. Nedbländat kanske den är användbar och med lite tur kanske det räcker med lite beskärning på full öppning.
 
Jag kunde tyvärr bara testa den några timmar idag, men det är helt klart ett mycket bra objektiv. I vissa situationer är CA klart märkbart (på full öppning), men det är lätt att bli av med i efterbehandlingen. Det är ett mycket bra porträttobjektiv på APS-C och 21:an är ett bra objektiv att gå runt på stan med. Båda är rätt så små för att vara så pass ljusstarka och har en bra mekanisk känsla - inte som Zeiss kanske, men inte så himla långt ifrån som prislappen antyder.

Större bilder finns på min flickr.
.
 

Bilagor

  • Ett glömt namn_2016-03-05.jpg
    Ett glömt namn_2016-03-05.jpg
    78.8 KB · Visningar: 23
  • Peekaboo_2016-03-05.jpg
    Peekaboo_2016-03-05.jpg
    86 KB · Visningar: 14
  • Peter_2016-03-05.jpg
    Peter_2016-03-05.jpg
    87.8 KB · Visningar: 23
  • Rauni_2016-03-05.jpg
    Rauni_2016-03-05.jpg
    87.9 KB · Visningar: 18
  • Martin_2016-03-05.jpg
    Martin_2016-03-05.jpg
    88.8 KB · Visningar: 16
Hittade den här gamla bilden i gömmorna. Ibland blir det bara fånigt med adapter (som är längre än objektivet). Objektivet i fråga är inte ens speciellt bra :)
.
 

Bilagor

  • Nex-7 with Nikkor 45mm f-2.8P_2012-05-03.jpg
    Nex-7 with Nikkor 45mm f-2.8P_2012-05-03.jpg
    87.4 KB · Visningar: 28
Det stämmer bra det. Den fungerade bra på den kameran, men är inte så himla skarp. På en APS-C blev brännvidden lite svåranvänd. Jag skulle inte använda den på en A7 heller då det finns mycket bättre objektiv som blir ungefär lika stora (och ljusstarkare). Dessutom är den rätt så dyr (en del samlare gillar den) och nu är den såld.
.
 

Bilagor

  • Nikon D3_2012-07-24.jpg
    Nikon D3_2012-07-24.jpg
    88 KB · Visningar: 21
Sigmas adapter fungerar med Sigmaobjektiv med SA-fattning, så några fler objektiv med A-fattning lär Sigma knappast sälja pga den adaptern.

Nää men var väl inte så länge sedan som det kom något från Sigma även för A-mount vilket verkar vara lite konstigt fokus med tanke på vad som säljs och växer. Vi väntar fortfarande på E-mountobjektiv från Sigma och vi kommer fortsatt få vänta eftersom de ju nu gjort en adapter till sin egen fattning bl.a.

Men ska man verkligen köpa en adapter för Sigmas fattning när de gör en som om jag inte missuppfattat det funkar till deras objektiv med Canon-fattning också. Jag antar att andrahandsmarknaden för Sigma/Sigma är ännu mer begränsad en den vi lider med för Sony.
 
Det är förvisso riktigt, men om inte Sigma konstruerar om objektiven optiskt så blir de lika stora (åtminstone lika långa) med E-fattning.

Men om man läser vad en del skriver så finns det nog en marknad för dem också för det är inte alla som är som du och jag och uppskattar små grejor. En del tar gärna större grejor bara de är ljusstarka och skarpa.
 
Det stämmer bra det. Den fungerade bra på den kameran, men är inte så himla skarp. På en APS-C blev brännvidden lite svåranvänd. Jag skulle inte använda den på en A7 heller då det finns mycket bättre objektiv som blir ungefär lika stora (och ljusstarkare). Dessutom är den rätt så dyr (en del samlare gillar den) och nu är den såld.
.

I A7r II-tråden blev några delvis med rätta åthutade för att det skrevs för mycket som inte handlade om A7r II (läs Fuji denna gång) men det är väl en västanfläkt mot denna Nikon-orgie. :) (skojar bara)

Med adaptrar finns ingen nedre gräns för hur dåliga objektiv man kan sätta på en Sony - och ingen övre heller. Jag väntar spänt på Holga-bilder tagna med A7r II och Sonys A-mount-adapter eller kanske någon istället känner sig fullständigt fri att skruva på en Holga tillsammsn med sin Metabones Canon till E-mount. Nästan alla vägar bär som bekant inte bara till Rom utan även till E-mount.
 
I A7r II-tråden blev några delvis med rätta åthutade för att det skrevs för mycket som inte handlade om A7r II (läs Fuji denna gång) men det är väl en västanfläkt mot denna Nikon-orgie. :) (skojar bara)

Med adaptrar finns ingen nedre gräns för hur dåliga objektiv man kan sätta på en Sony - och ingen övre heller. Jag väntar spänt på Holga-bilder tagna med A7r II och Sonys A-mount-adapter eller kanske någon istället känner sig fullständigt fri att skruva på en Holga tillsammsn med sin Metabones Canon till E-mount. Nästan alla vägar bär som bekant inte bara till Rom utan även till E-mount.

Jag har provat med Lensbaby på A6000 och det blev ungefär så dåligt som förväntat. Med en A7 lär det bli ännu sämre, då kantskärpa helt saknas på det objektivet. Med den billiga Nikonadapter jag har gick det inte ens att använda, då det helt enkelt inte låste fast, men med Novoflexadaptern sitter det bra (fast bilderna blir ju inte bättre för det).
 
"Vägen till helvetet är kantad med goda föresatser"

"Allting går...om inte annat åt helvete"

2 sentenser som exempelvis adaptertillverkaren Commlite borde ha som slogan för sina AF-adaptrar.

//Lennart

Som sagt: "Med adaptrar finns ingen nedre gräns för hur dåliga objektiv man kan sätta på en Sony - och ingen övre heller". Man kanske ska tillägga att det heller inte finns någon undre gräns för hur dåliga adaptrar kan vara och det gäller både dumma och "intelligenta". Skillnaden mellan dessa två typer är väl främst att de senare ger folk större förväntningar och i en del fall infrias tyvärr inte dessa.

Har man otur så kommer man om olyckan verkligen är framme inte någonsin mer komma in i sin kamera utan konservöppnare till hjälp. Det finns som sagt adaptrar som passar så illa att de inte ens går att ta av utan att tillgripa våld och i värsta fall är det rörtång som gäller. (lätt hårddraget om man säger så)
 
Just så! Med en dyr och fin kamera, och/eller ett dyrt och fint objektiv är det dumt att använda dåliga adaptrar eftersom de riskerar att skada både det ena och det andra. Det kan tyckas att det inte är någon fara att bara testa, men med lite otur fallerar det redan vid denna första test. Inte så kul om bajonetten på den nyinköpta A7R II går sönder, eller bajonetten på den Leica Noctilux man just monterat blir skadad bara för att man skulle testa lite.

Billiga adaptrar (inte alla dock) från eBay är billiga av en orsak, och de har inte alltid den precision i tillverkningen som faktiskt krävs för att objektiv och kamera ska fungera bra ihop.

Det är förstås upp till var och en att värdera om det är värt att ta risken att skada kameran och eller objektivet. Jag tog risken med min gamla NEX, och billiga objektiv, men jag skulle inte göra det med en A7R II och dyra gluggar efter att ha insett hur dåligt de kan passa ihop.
 
Jag har provat med Lensbaby på A6000 och det blev ungefär så dåligt som förväntat. Med en A7 lär det bli ännu sämre, då kantskärpa helt saknas på det objektivet. Med den billiga Nikonadapter jag har gick det inte ens att använda, då det helt enkelt inte låste fast, men med Novoflexadaptern sitter det bra (fast bilderna blir ju inte bättre för det).

Ja, också får du skit för att du varit hyfsat seriös och använt den där "45/2,8:an till en D3" när de borde tagit all heder av dig när du gått ner dig i "Lensbaby-träsket" istället. På toppen av det så ska du övergå till Fuji. Finns det något slut på denna förnedring?

("Det mest komiska är väl ändå att du, om jag minns rätt, hade den där AI-P 45/2,8:an till en D3. :) "), skrev Stenlund.

Det känns som om du har en viss uppförsbacke nu för att skaffa dig lite mer cred som seriös fotonörd. :) En del av dina Sony-bilder blev ju bra! Du kommer att ångra dig!
 
Ja, också får du skit för att du varit hyfsat seriös och använt den där "45/2,8:an till en D3" när de borde tagit all heder av dig när du gått ner dig i "Lensbaby-träsket" istället. På toppen av det så ska du övergå till Fuji. Finns det något slut på denna förnedring?

("Det mest komiska är väl ändå att du, om jag minns rätt, hade den där AI-P 45/2,8:an till en D3. :) "), skrev Stenlund.

Det känns som om du har en viss uppförsbacke nu för att skaffa dig lite mer cred som seriös fotonörd. :) En del av dina Sony-bilder blev ju bra! Du kommer att ångra dig!

Jag syftade faktiskt på det hyfsat absurda i att sätta ett objektiv, där en av de främsta egenskaperna är att det är litet, på en D3. En annan framstående egenskap är att objektivet ovanligt nog för ett manuellt fokuserat Nikkor har chip så att det ger ljusmätning på kameror utan AI-koppling. Inte heller det vidare värst nödvändigt på D3 som har AI-koppling.
 
Som sagt: "Med adaptrar finns ingen nedre gräns för hur dåliga objektiv man kan sätta på en Sony - och ingen övre heller". Man kanske ska tillägga att det heller inte finns någon undre gräns för hur dåliga adaptrar kan vara och det gäller både dumma och "intelligenta". Skillnaden mellan dessa två typer är väl främst att de senare ger folk större förväntningar och i en del fall infrias tyvärr inte dessa.

Har man otur så kommer man om olyckan verkligen är framme inte någonsin mer komma in i sin kamera utan konservöppnare till hjälp. Det finns som sagt adaptrar som passar så illa att de inte ens går att ta av utan att tillgripa våld och i värsta fall är det rörtång som gäller. (lätt hårddraget om man säger så)

Nu var det inte passningen det gällde. Det var den mer eller mindre (till 99% mer) totala avsaknaden av AF jag närmast åsyftade. Passningen var bra men har en adapter prefixet "AF" så förtjänar tillverkaren inte precis omdömet toppklass för att uttrycka sig milt:)

På mina MF-adaptrar har jag inte sparat på slantarna: Kipons bästa och dyraste adapter med bländarstyrning för Nikon på FE/E-fattning, Novoflex med bländarstyrning för Nikon på NX-fattning och Metanobes för Nikon på Fujifattning.

Råkade dock ut för en adapter som blev mer eller mindre "stationär" på objektivet (lyckligtvis ett billigt kitobjektiv). Fast det jämnade ut sig då fattningen mot kamerahuset glappade både radialt och axialt till den grad att det bara fanns två alternativ: Adapter med objektiv lossnar från kamerahuset eller, om man har tur, så kunde kombinationen användas som tilt/skiftobjektiv.

Det tog mig c:a 4 timmar under 2 dagar att med milt våld, invektiv, mörka tankar på slägga eller nitroglycerin, någon minuts övervåld innan bågfilen kom fram. Mätning med skjutmått och indikatorklocka visade nämligen att själva cylindern var oval (0,9 mm bredare åt ett håll vilket orsakade spänningar), Sedan blev objektivet fritt och oskadat. Trots att adpatern nu var tudelad kostade jag på mig att paketera delarna och betala porto samt returnera densamma samt uttrycka mina ärliga åsikter om tillverkarens kompetens.

Lite mer sublimt uttryckt kan man nog säga att innehållet i bifogat brev hovsamt vädjade till tillverkaren att tillgripa en bra spade samt påbörja en grävning ned till Dantes inferno och stanna där.

//Lennart
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.