** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fördel Sigma och Canon?

Frustrationen infann sig inte förrän Commlite kom med sin FW-uppgradering 2.0 som innehöll en massa begränsningar. Det är ingen Beta-version. Begränsningarna består av att man då minskat antalet kompatibla kameror än vad som först aviserades.

Bl a försvann en massa NEX och A6xxx samt även A7-seriens första generation. Hur svårt kan det vara att fixa CDAF?

Har forskat vidare på eBay-adaptrarna. Det visar sig att även Amazon (USA) sålt dessa tidiga exemplar med version 1.0 och här måste Commlite farit med osanning eftersom Amazon tillhör deras betrodda återförsäljare.

Nej, jag fortsätter att fokusera manuellt med A7R. Nu har jag konstaterat att det blir säkrare. IQ-vinsten för att uppgradera till A7RII är alldeles för liten och därtill finns inga "säkra" AF-adaptrar. När jag skaffade A7R så var jag helt inställd på att fokusera manuellt så egentligen har inget ändrat sig i grunden.

Dedicerade Sigmaobjektiv med Sigmafattning är pengarna i sjön. Att använda dem native på Sigmas Foveonkameror går säkert bra, men andrahandsvärdet torde bli lågt. Ska även en adapter (om än bra sådan) till för att köra på FE/E-mount är det bättre att slå isvatten i ådrorna och avvakta samt var nöjd med de utmärkta möjligheterna till MF.

Det finns ju en mängd andra märken som inte har fungerande AF-adapter att tillgå för att köra på FE/E. Pentax, Contax, Leica R, Konica, Olympus m fl.

//Lennart

Lennart och Per!

DPreview newsvideo från Yokohama igår 2 mars:

Det verkar som om Sigma fått till det till slut med den nya MC-11adaptern. Enda tredjepartsadaptern som stöder alla AF-funktionerna i de nya sony-kamerna som exv. följande Eye-focus och Lock on AF. Verkar som om Canon-användarna främst är att gratulera. Sorry för er med Nikon men ni får nog vänta ett tag till.

http://www.sonyalpharumors.com/dpre...offer-full-range-of-af-modes-on-sony-e-mount/

Det var väl knappast förvånande heller att det var just Sigma som verkar löst problemen fullt ut först. Det är har ju alltid varit deras affärsidé att göra sina objektiv tillgängliga för andra fattningar. Nu kommer Metabones att framstå som en både onödigt dyr och dålig lösning förmodligen. Lär bli tvärnit i den försäljningen nu om de inte kan ta sig samman och kontra snabbt. Sigmas adapter får man väl fyr typ halva priset och den är dessutom klart bättre om den håller vad denna video lovar.

Lennart och Per!

DPreview newsvideo från Yokohama igår 2 mars:

Det verkar som om Sigma fått till det till slut med den nya MC-11adaptern. Enda tredjepartsadaptern som stöder alla AF-funktionerna i de nya sony-kamerna som exv. följande Eye-focus och Lock on AF. Verkar som om Canon-användarna främst är att gratulera. Sorry för er med Nikon men ni får nog vänta ett tag till.

http://www.sonyalpharumors.com/dpre...offer-full-range-of-af-modes-on-sony-e-mount/

Det var väl knappast förvånande heller att det var just Sigma som verkar löst problemen fullt ut först. Det är har ju alltid varit deras affärsidé att göra sina objektiv tillgängliga för andra fattningar. Nu kommer Metabones att framstå som en både onödigt dyr och dålig lösning förmodligen. Lär bli tvärnit i den försäljningen nu om de inte kan ta sig samman och kontra snabbt. Sigmas adapter får man väl fyr typ halva priset och den är dessutom klart bättre om den håller vad denna video lovar.

Tja, Nikon lär få vänta. Men det är bara att hoppas på att sådan adapter kommer i sinom tid så man hinner bli lagom skumögd.

Lyckas Sigma dessutom få till adaptrar till Pentax m fl så är det bara bra.

Ändå tror jag att Sigma utgår ifrån Sigmafattningen i syftet att själva komma med en ny kamera. Kanske en utvecklad Foveon. Kameror kan de bygga nämligen. Jag hade sedan 2003 och många år framåt en 14mp FF med EF-fattning som tillverkades av Sigma till Kodak (och den innehöll Kodaks sensor). Den lystrade till namnet Kodak Pro SLR/c . Fanns ett syskon till den med Nikonfattning fast den byggde på en Nikon F80 och tillverkades inte av Sigma.

C-versionen som Sigma gjorde var mycket bra på basiso, saknade AA-filter och skärpan var väldigt hög. Dessutom gick att köra ända ned till iso 6. Den höll i många år. Nackdelen var ett jäkla brus när man passerade iso 400. Bäst var den vid iso 160.

Sedan har ju Sigma gjort modeller i eget namn med Foveonsensor som i många fall gav lysande resultat, men var lite omständliga vad gällde att framkalla rawfilerna.

Så jag tror att det dyker upp en ny Sigmakamera framöver. Och gör det inte det är det bra att Sigma finns och sätter eld i röven på andra tillverkare av objektiv och adaptrar.

//Lennart

Tio nya objektiv till Sony A7-serien och sex st till APS-C med funktionalitet som Sonys egna om det håller linan ut! Jag tycker det är en smått sensationell nyhet!. :-o :)

Nu har ju Sigma inte lovat mer än att deras adapter fungerar med just Sigmas objektiv (vissa av dem), medans vi vet att Metabones fungerar (åtminstone hjälpligt) med många Canonobjektiv. Om det är Canon- eller Sigmafattning spelar nog ingen som helst roll för prestanda när det gäller Sigmas adapter, eftersom de förstås vet exakt hur de använder kommunikationsprotokollen i båda fallen. Dessutom är tydligen Sigmas eget protokoll väldigt likt Canons, så det går att konvertera deras objektiv mellan fattningarna genom att byta bajonett.

Enligt Sigmas egen sida (som jag länkade till tidigare) har adaptern inte stöd för AF-C, men det kanske har ändrats?

Det är väl inte konstigare än om Sigma hade gjort objektiv med (F)E-fattning?

Det är nog smartare av Sigma att göra en adapter så slipper de ha en separat produktionslinje för sina objektiv för E-fattning.

Det är nog mycket man kan vilja göra, men om man inte har egen produktionskapacitet för adaptrar så är man hänvisad till vad existerande adaptertillverkare tror är lönsamt att tillverka.

Känns lite beige med adapter om du frågar mig. Ge oss E och FE-objektiv istället.

Nu har ju Sigma inte lovat mer än att deras adapter fungerar med just Sigmas objektiv (vissa av dem), medans vi vet att Metabones fungerar (åtminstone hjälpligt) med många Canonobjektiv. Om det är Canon- eller Sigmafattning spelar nog ingen som helst roll för prestanda när det gäller Sigmas adapter, eftersom de förstås vet exakt hur de använder kommunikationsprotokollen i båda fallen. Dessutom är tydligen Sigmas eget protokoll väldigt likt Canons, så det går att konvertera deras objektiv mellan fattningarna genom att byta bajonett.

Enligt Sigmas egen sida (som jag länkade till tidigare) har adaptern inte stöd för AF-C, men det kanske har ändrats?

Kolla videon. Sedan kan väl du och Martin kolla IRL när ni får en chans. Det borde väl flyta förbi någon adapter snart eller hur? Dpreview gör ju en affär av att inga AF-funktioner nu är utgråade/inaktiva som de annars är.

Känns lite beige med adapter om du frågar mig. Ge oss E och FE-objektiv istället.

Skillnaden i handhavande blir obefintlig till minimal om man köper en adapter per Sigmaobjektiv.

Hur och om priset skulle skilja sig mellan ett objektiv med Sigmafattning + adapter å ena sidan och ett dedicerat Sigmaobjektiv med E-fattning står väl skrivet i stjärnorna.

Det finns förstås en skillnad som kan vara signifikant. Dagens Sigmaobjektiv är förmodligen dåligt anpassade till kontrastfokus, och om Sigma gjorde dedicerade E-objektiv så kanske de skulle känna sig tvungna att åtgärda det, men med tanke på dagens situation (adapter, mm) så tvivlar jag på att Sigma ser det som lönsamt att tillverka dedicerade objektiv med E-fattning.

Å tredje (fjärde?) sidan så kanske adaptern gör att objektivet fungerar bra med kontrastfokus? Nån som vet?

Jag tvivlar på att Sigmas adapter fungerar bra med kontrastfokus. Objektiv som är gjorda för fastdetekterande AF blir alltid sega med CDAF. Däremot fungerar det nog lika bra som det gör på en DSLR med liveview (som använder CDAF).

Skillnaden i handhavande är förstås inte så stor, men objektiven blir ju rätt så stora med adapter.

Kolla videon. Sedan kan väl du och Martin kolla IRL när ni får en chans. Det borde väl flyta förbi någon adapter snart eller hur? Dpreview gör ju en affär av att inga AF-funktioner nu är utgråade/inaktiva som de annars är.

Ja, det ska bli intressant att testa (förutsatt att Martin är snäll och låter mig prova :)). Fungerar det med AF-C så är ju enda nackdelen att man är låst till vissa Sigmaobjektiv, men det är inte fy skam. Det är knappast någon större risk att man stöter på de kompatibilitetsproblem som deras objektiv ibland haft till Canon och Nikon, eftersom protokollet i båda ändar är helt känt för Sigma (oavsett om objektivet har Sigma- eller Canonfattning).

Skillnaden i handhavande är förstås inte så stor, men objektiven blir ju rätt så stora med adapter.
Det är förvisso riktigt, men om inte Sigma konstruerar om objektiven optiskt så blir de lika stora (åtminstone lika långa) med E-fattning.

Ja, det är ju självklart. Sigmas nya 30/1,4 ser inte ut att ha en "inbyggd adapter" på samma sätt som Samyangs objektiv, så de kan uppenbarligen få till det också. Sonys egna 90/2,8 Macro ser däremot ut att ha inbyggd adapter med tanke på storleken :)

Man slipper också risken för glapp och får förmodligen bättre vädertätning utan adapter.

Det är förvisso riktigt, men om inte Sigma konstruerar om objektiven optiskt så blir de lika stora (åtminstone lika långa) med E-fattning.

Det är en poäng men i en situation när folk ändå prioriterar prestanda som Ola och Lennart uppenbart gör, så kanske det är det minsta problemet. De som vill köra kompakt får ju nu en del nya Sigma för APS-C så det kanske läker ihop det med.

Min stora farhåga är dock att om Sigma nu går adaptervägen, så blir det ju tjockobjektiv + adapter och det blir ju ännu värre än dedikerade ljusstarka för FE. Sigma kanske nöjer sig med att fixa adaptern. Det tycker jag skulle vara lite synd om det inte bara handlar om ett övergångsskede. Att de får sälja några få A-mountobjektiv till Sony-användare kan väl knappast väga upp en satsning fullt ut på E-mount istället.

Håller också med Anders om risk för glapp och läckage i en kopplingsyta till.

Skillnaden i handhavande blir obefintlig till minimal om man köper en adapter per Sigmaobjektiv.

Läs Anders, det handlar väl inte bara om handhavande heller och kostnader. Men jag tror inte nödvändigtvis att folk kommer köpa på sig två eller fler adapters, även om de är billiga. Det gör man ju knappt ens med manuella adapters.

Läs gärna kommentarerna under demo-videon på SAR:

nexphotog • a day ago (3/3 marsmin anm.)

I can't believe it. The guy HAD Canon 35F2 EF lens w/ Metabones IV in his hands. He was testing AF on the same guy, at the same booth, first with Metabones, then with MC-11 both as 2 parts of the same testing session. Why couldn't he also just put the Canon 35F2 on MC-11 (same adapter supporting both mounts 2-in-1) right after that Sigma-mount lens test no one cares about? And answer all the important questions here, like whether the MC-11 will actually work with native Canon EF lens at all, will it have fast AF-S or AF-C, will PDAF in video work etc. Was it that difficult to think of?

Jag förstår inte varför man ens skulle fundera på att ha flera adaptrar. Det är ju lika enkelt att låta adaptern sitta kvar på kameran och bara byta objektiiv.

Jag förstår inte varför man ens skulle fundera på att ha flera adaptrar. Det är ju lika enkelt att låta adaptern sitta kvar på kameran och bara byta objektiiv.

Det finns en poäng och den är om man har exv. tre eller fler objektiv och har bara en adapter. Jag har exv. två NEX-PK (Pentax)-adaptrar. För om man växlar mellan dessa objektiv och sätter på ett nativeobjektiv exv. ditt eller mitt 50mm/1,8 och sedan ska skruva på exv. ett av flera Pentax SMC-M, så kan man annars ge sig fan på att adaptern sitter på fel objektiv när man ska ha den. Betydligt mindre meck med två adaptrar då eller så många man behöver.

Adaptern ska ju alltså inte alltid sitta kvar på kameran och det är det som är problemet.

Min stora farhåga är dock att om Sigma nu går adaptervägen, så blir det ju tjockobjektiv + adapter och det blir ju ännu värre än dedikerade ljusstarka för FE. Sigma kanske nöjer sig med att fixa adaptern. Det tycker jag skulle vara lite synd om det inte bara handlar om ett övergångsskede. Att de får sälja några få A-mountobjektiv till Sony-användare kan väl knappast väga upp en satsning fullt ut på E-mount istället.
Sigmas adapter fungerar med Sigmaobjektiv med SA-fattning, så några fler objektiv med A-fattning lär Sigma knappast sälja pga den adaptern.

Sigmas adapter fungerar med Sigmaobjektiv med SA-fattning, så några fler objektiv med A-fattning lär Sigma knappast sälja pga den adaptern.

Och med Sigmas objektiv med EF-fattning (vilket av någon anledning tycks glömmas bort i den här tråden). Eftersom Sigma har full koll på protokollet mellan fattningarna spelar det ingen roll om det är EF- eller Sigmafattning på gluggarna.

Stabilisering i huset eller objektivet

Har just köpt kitobjektivet 28-70 till Sony A7ii.
Båda har ju stabilisering men det ska väl inte vara så bra att köra båda två ihop då de inte samarbetar / vet om varandras existens. Jag vet hur man stänger av stabiliseringen i huset men inte hur man stänger av den på objektivet?
Går detta?
För stabiliseringen är väl "bättre" att ha på, på just det objektivet som har inbyggd stabilisering än att ha på det i huset?
Rörigt nu men ni kanske förstår hur jag menar

Stabiliseringen i objektivet samverkar med sensorstabiliseringen, så båda ska vara påslagna för bästa effekt. Sensorn stabiliserar i x- och y-led medans objektivet tar hand om resten.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar