Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Zeiss FE 55mm bästa AF-objektiv på DxO med A7r

Lite cool är det allt att det bara är Zeiss i toppen på DxO:s objektivtestlista och att FE 55/1,8 på en A7r får bästa poäng för ett AF-objektiv som de någonsin uppmätt. Bara manuella OTUS är bättre (på Nikon) och det var ju lite bättre på A7r också (med adapter). Det ligger drygt 6000 poster i listan.

Väldig dominans för Zeiss och Nikon. Man undrar var Canon är lite lätt förvånat. Verkar inte som vidvinklar och normalobjektiv är deras paradgren direkt och inte hjälper det att deras sensorer är sämre heller.

Jag tycker det ser verkligt lovande ut för Sony och Zeiss. Hoppas att Zeiss håller stilen med det som kommer i år och nästa år också.

http://www.dxomark.com/en/Lenses/Ratings
 
Lite cool är det allt att det bara är Zeiss i toppen på DxO:s objektivtestlista och att FE 55/1,8 på en A7r får bästa poäng för ett AF-objektiv som de någonsin uppmätt. Bara manuella OTUS är bättre (på Nikon) och det var ju lite bättre på A7r också (med adapter). Det ligger drygt 6000 poster i listan.

Väldig dominans för Zeiss och Nikon. Man undrar var Canon är lite lätt förvånat. Verkar inte som vidvinklar och normalobjektiv är deras paradgren direkt och inte hjälper det att deras sensorer är sämre heller.

Jag tycker det ser verkligt lovande ut för Sony och Zeiss. Hoppas att Zeiss håller stilen med det som kommer i år och nästa år också.

http://www.dxomark.com/en/Lenses/Ratings

Otus har vi ju sett smått otroligt bra resultat ifrån och utan att mäta kurvor men istället kolla med ögat är det svårt skilja på den gluggen och FE 55/1.8.

Canons vidvinklar och vidvinkelzoomar i den ljsusstarkare klassen har jag inte speciellt mycket till övers för när det gäller kantskärpa på fullformat, men i rättvisans namn har ju Canon fått fram en rad andra riktigt bra gluggar när det gäller andra brännvidder. Efter vad jag hört ska de nu göra en "Nikon", d v s en egen version av den berömda 14-24/2.8. (En del Canonfotografer kör denna Nikonglugg på sina FF-hus via adapter)

Jag hoppas nu även på att Sigma blandar sig i leken och börjar ta fram FE-gluggar. Sigmas Art-serie med 35/1.4 i spetsen plus deras macrogluggar är otroligt bra och prisvärda.

FE 55/1.8 borde säljas som alternativpaket med A7R även om det är väldigt bra att paketet A7R+FE 35/2.8 nu finns.

30.000:- för OTUS svider lite för mycket och fräter hål i pengapungen (dessvärre eftersom den skulle suttit fint på min D800), men för de som har A7R är ju FE 55/1.8 betydligt mer överkomlig även om gluggen inte precis är superbillig.

//Lennart
 
Samyang gör uppenbarligen en del rätt också men de är väl som OTUS helt manuella också eller hur?
Verkar inte finnas några Leica-objkektiv i DxO:s lista om jag inte sett helt fel. Testar inte DxO några? Leica finns ju med som filter på sidan.

Under 10 000 för en Zeiss FE 55:a framstår ju som riktigt prisvärt även om det också är en hel del pengar.
Synd bara att de inte lagt in stabilisering i den som det ju är i Sonys 50mm/1,8. De kan ju för det finns ju i Zeiss FE 24-70mm zoom.

Tycker också det är konstigt att man inte kan få välja en 55:a i kit om man nu kan få en 35:a.
 
Lite cool är det allt att det bara är Zeiss i toppen på DxO:s objektivtestlista och att FE 55/1,8 på en A7r får bästa poäng för ett AF-objektiv som de någonsin uppmätt. Bara manuella OTUS är bättre (på Nikon) och det var ju lite bättre på A7r också (med adapter). Det ligger drygt 6000 poster i listan.

Väldig dominans för Zeiss och Nikon. Man undrar var Canon är lite lätt förvånat. Verkar inte som vidvinklar och normalobjektiv är deras paradgren direkt och inte hjälper det att deras sensorer är sämre heller.

Jag tycker det ser verkligt lovande ut för Sony och Zeiss. Hoppas att Zeiss håller stilen med det som kommer i år och nästa år också.

http://www.dxomark.com/en/Lenses/Ratings

Tyvärr har dxomark ett mycket begränsat utbud av tester av objektiv till spegellösa kameror, särskilt MF-gluggar, tex. Leica, Vogtländer mfl.
 
Synd för Leica-objektiven intresserar nog många nu.

Är det någon som förstår Zeiss satsning på objektiv till NEX (APS-C). NEX är ju billiga kamerahus och dessa Touit-objektiv är ju inte direkt budget. Touit 50 mm f/2,8 kostar nära 8500:- och då är det ju bara en tusenlapp till FE 55:an.
 
Synd för Leica-objektiven intresserar nog många nu.

Är det någon som förstår Zeiss satsning på objektiv till NEX (APS-C). NEX är ju billiga kamerahus och dessa Touit-objektiv är ju inte direkt budget. Touit 50 mm f/2,8 kostar nära 8500:- och då är det ju bara en tusenlapp till FE 55:an.

Funderade också över detta. Det enda jag kan komma fram till är att man uppenbarligen inom tillverkarleden verkligen tror på att framtidens sensorer kommer att bli mindre och mindre fast med ökande IQ och DR och därmed anser att APS-C är ett lämpligt format.

Jag kan inte riktigt säga emot där heller. Finns ju fantastiskt fina resultat redovisade med såväl Toshibas soh Sonys 24mp APS-C.

Tydligen verkar man även tro på Fujis satsning och Touit-objektiven lanseras med Fuji- och E-fattning.

32mm/1.8 är väl helt okej på en APS-C om bokehn är lugn. Kan konkurrera med en FF i det avseendet som kör en 55:a på f/2.5.

Så tydligen anser man att ryktet om APS-C:s död inom snar framtid är helt obefogat.

//Lennart
 
Funderade också över detta. Det enda jag kan komma fram till är att man uppenbarligen inom tillverkarleden verkligen tror på att framtidens sensorer kommer att bli mindre och mindre fast med ökande IQ och DR och därmed anser att APS-C är ett lämpligt format.

Jag kan inte riktigt säga emot där heller. Finns ju fantastiskt fina resultat redovisade med såväl Toshibas soh Sonys 24mp APS-C.

Tydligen verkar man även tro på Fujis satsning och Touit-objektiven lanseras med Fuji- och E-fattning.

32mm/1.8 är väl helt okej på en APS-C om bokehn är lugn. Kan konkurrera med en FF i det avseendet som kör en 55:a på f/2.5.

Så tydligen anser man att ryktet om APS-C:s död inom snar framtid är helt obefogat.

//Lennart
Börjar vi inte halka väldigt off-topic nu? Igen?
 
Mja, värre Off-Topic har väl förekommit... Diskussionen handlar ju i alla fall huvudsakligen om objektiv för E-mount. Borde ändå kunna få förekomma tycker jag - trådarna kan väl inte bli hur torftiga som helst om de ska kunna fortsätta att ha något intresse.. Off-Topic-skräcken har ju gjort att många av oss knappt våga skriva någonting alls längre.
 
Börjar vi inte halka väldigt off-topic nu? Igen?

Nej! Tråden handlar om A7/A7r, en funktionsdiskussion. Några A7r-ägare har vittnat om att de använder E-mountgluggar på sina kameror. D v s kör dem i motsvarande APS-C läge vilket de finner vara funktionellt.
Nu lanseras ytterligare objektiv (Touit) exklusivt för Sony-E och Fujifattning. Det är väl helt adekvat att diskutera varför man valt att enbart tillverka dem för APS-format när A7-serien rönt så mycket uppmärksamhet.

Därtill är det väl viktigt att man ser hur E- och FE-mount integreras med varandra rent funktionellt.

//Lennart
 
Bra rutet!

Annars vågar snart ingen skriva nånting alls. Off-Topic-skräcken (självcensuren) ökar hela tiden.
 
Att diskutera om något är OT är väl synnerligen OT ;)

Touitobjektiv tycker jag hör hemma i en tråd om A7-kamerorna, eftersom de kan användas på dessa utan adaptrar. I praktiken kanske det dock inte blir så vanligt.

Att 50/2,8 ligger så nära i pris till FE 55/1,8 har nog göra med att den förra är ett makroobjektiv, och dylika brukar vara dyrare än vanliga. Kommer det en motsvarande som tecknar ut FF lär den säkert kosta ytterligare några tusenlappar (Zeiss 100/2,0 Makro som är helt manuell kostar 13 KKr på Cyberphoto).
 
A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Ang DxO:
Resultatet är beroende av både gluggen och sensorns upplösning.

Sony och Nikon testas vid 36mpix, Canon och Leica inte.
 
Tror inte det hjälper att jämföra med annat än just det objektivet. Skllnaden mellan 16 och 24 megapixel är dock generellt inte jättelätt att se i praktiken tycker jag, så det fungerar säkert bra på A7r också. A7r har en modernare sensor och är riktigt bra i dåligt ljus, och där tycker jag inte min NEX-7 är fullt så kul.

Stenis har väl både A7r, NEX-7 och 50/1,8 så han kan säkert testa. Jag tror skillnaden främst blir när 50 mm inte räcker till så att bilden ska beskäras ytterligare - då kan nog de extra pixlarna i NEX-7 göra nytta.
 
................Att 50/2,8 ligger så nära i pris till FE 55/1,8 har nog göra med att den förra är ett makroobjektiv, och dylika brukar vara dyrare än vanliga. Kommer det en motsvarande som tecknar ut FF lär den säkert kosta ytterligare några tusenlappar (Zeiss 100/2,0 Makro som är helt manuell kostar 13 KKr på Cyberphoto).

Kan vara så att det är dyrare av det skälet. Att ett makro är manuellt tycker jag inte gör något om man bara använder det som det. Mitt Tamron 90mm kan man ju använda som porträttobjektiv och till annat också och då kan det ju vara bra med AF för de som gör det, men det gör jag väldigt sällan.
 
Ang DxO:
Resultatet är beroende av både gluggen och sensorns upplösning.

Sony och Nikon testas vid 36mpix, Canon och Leica inte.

Leica verkar de inte testa överhuvudtaget ännu så vi har inget att jämföra med där. Annars verkar det ju som man får ut ca 10% högre upplösning ur en A7r än en A7 om jag inte läst fel i de tester jag läst.
 
Tror inte det hjälper att jämföra med annat än just det objektivet. Skllnaden mellan 16 och 24 megapixel är dock generellt inte jättelätt att se i praktiken tycker jag, så det fungerar säkert bra på A7r också. A7r har en modernare sensor och är riktigt bra i dåligt ljus, och där tycker jag inte min NEX-7 är fullt så kul.

Stenis har väl både A7r, NEX-7 och 50/1,8 så han kan säkert testa. Jag tror skillnaden främst blir när 50 mm inte räcker till så att bilden ska beskäras ytterligare - då kan nog de extra pixlarna i NEX-7 göra nytta.

Det är väl en bra sammanfattning av läget tycker jag. Av något skäl tycker jag NEX 7:an fokuserar stabilare än A7r med Sony 50mm/1,8. Jag använde det en del på min semester. Sedan är det inte fel att ha 8 MP till att skära i som du säger. Men det är i alla fall 16 och inte 10 som med A7:an.
 
Kan vara så att det är dyrare av det skälet. Att ett makro är manuellt tycker jag inte gör något om man bara använder det som det. Mitt Tamron 90mm kan man ju använda som porträttobjektiv och till annat också och då kan det ju vara bra med AF för de som gör det, men det gör jag väldigt sällan.

Makroobjektiv är inte alltid bra på längre avstånd - det krävs s.k. flytande linselement för att det ska bli bra, men det har väl nästan alla moderna dylika. Touit 50/2,8 är nog ett jäkligt bra makroobjekiv med tanke på tillverkaren, och det lär komma motsvarigheter med FE-fattning.

Angående begreppet FE-fattning tycker jag det är lite lustigt, eftersom det inte finns några begränsningar mellan E- och FE-fattning. Det går att montera objektiven hur som helst mellan fattningarna, och använda dem antingen i beskuret läge eller utan. Canon har sin EF-S, som fysiskt skiljer sig från EF, men så är ju inte fallet här.
 
Det är väl en bra sammanfattning av läget tycker jag. Av något skäl tycker jag NEX 7:an fokuserar stabilare än A7r med Sony 50mm/1,8. Jag använde det en del på min semester. Sedan är det inte fel att ha 8 MP till att skära i som du säger. Men det är i alla fall 16 och inte 10 som med A7:an.

Har du möjlighet att ta samma bild med NEX-7 och 50:an och A7:r och lägga upp nånstans (eller skicka till mig)?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.