Michael Johansson
Aktiv medlem
Jag blir lite nyfiken på vilka inställningar som gäller för kameran när den "så hårt försöker ligga kvar på 1/60 i A-mode". Jag har inte märkt detta eftersom slutartiden helt är avhängit av den bländare jag väljer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir lite nyfiken på vilka inställningar som gäller för kameran när den "så hårt försöker ligga kvar på 1/60 i A-mode". Jag har inte märkt detta eftersom slutartiden helt är avhängit av den bländare jag väljer.
I dpreview-artikeln användes auto-ISO.Jag blir lite nyfiken på vilka inställningar som gäller för kameran när den "så hårt försöker ligga kvar på 1/60 i A-mode". Jag har inte märkt detta eftersom slutartiden helt är avhängit av den bländare jag väljer.
Antagligen dum fråga men varför använda Auto-ISO? Det ger ju två variabler som kameran väljer att hålla koll på.
Jag använder auto-ISO hela tiden men skiftar mellan A och M beroende på ljuset. När det börjar mörkna och man hela tiden befinner sig över bas-ISO så är det bara att skifta till M-läget, och då har man full kontroll över slutartiden, som kan varieras beroende på motivet och hur stor chans man tror sig ha att få bilden skarp.Jag skulle nog hellre använda M-läget och auto-ISO än A-läget och auto-ISO.
Exponeringskompensationsratten funkar fint även i M-läge med auto-ISO! Dock är den lite bökigare att vrida på än de två andra inmatningshjulen. Jag upplever att kameran vill underexponera gravt när ljuset är lågt, så denna funktionalitet är mycket välkommen.Möjligen att det är ett sämre val om det inte finns exponeringskompensation i M-läget.
Jag förstår inte riktigt varför det är så svårt att få spegellösa att exponera korrekt. Min D3 satte exponeringen mycket bättre än NEX-7 och A7r hela tiden, men det är förstås ett annat sätt att mäta.
För långtidsexponeringar tycker jag dock att det fungerar bra (med den lilla erfarenhet jag har av A7r).
... eller så väntar man bara tills man ligger "rätt" i produktcyklerna. Om man släpper en ny modell när Sonys A7r dessutom droppar lite i pris som de nu gjort med 35:an i kit exv. så blir det ju ännu svårare att få ekonomi i det hela.
Att inte ta fram en FF idag känns väl som ett vågspel om man vill vara med på allvar. Priserna på FF har ju sjunkit så pass nu med A7rna att det är en tidsfråga när husen kommer ner kring 10 000 en bit in i produktcyklerna.
Jag undrar verkligen över intresset för A77 och NEX 7 uppföljarna. Tveksam till om det ens kommer vara värt besväret för Sony. I alla fall till det pris jag sett i förhandssnacket för A77:an.
NEX-objektiven är väl helintegrerade som det är helt sömlöst idag och befintliga A-mounts via A-mountadaptern på ett väldigt bra sätt med microjustering och allt. Vad de ska med SLT på sikt (utom i adapters) när man kan integrera AF-sensorer på huvudsensorn och få fasdekt -AF som på A7 i nya kameror undrar man ju lite över.
Tycker också de borde lägga ner nyproduktion av A-mounts och istället fokusera helt på E/FE-mount. ser man bara till att hålla kompatibiliteten levande med A-mounts så borde väl inte det vara några större problem. Ju längre man fortsätter producera SLT-hus så ju längre skjuter man fram den tidpunkten om man inte gör någon typ av hybridlösning på de nya tjockkamerahusen så de kan ta båda fattningarna
De där bilderna ur A7r ser ju inte så bra ut. Särskilt den nedersta.