Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Makroobjektiv är inte alltid bra på längre avstånd - det krävs s.k. flytande linselement för att det ska bli bra, men det har väl nästan alla moderna dylika. Touit 50/2,8 är nog ett jäkligt bra makroobjekiv med tanke på tillverkaren, och det lär komma motsvarigheter med FE-fattning.

Angående begreppet FE-fattning tycker jag det är lite lustigt, eftersom det inte finns några begränsningar mellan E- och FE-fattning. Det går att montera objektiven hur som helst mellan fattningarna, och använda dem antingen i beskuret läge eller utan. Canon har sin EF-S, som fysiskt skiljer sig från EF, men så är ju inte fallet här.

Har ett 105/2.8 AF-S G ED Micro-Nikkor som tecknar väldigt skarpt på långdistans och evighet, liksom ett AF-S 60/2.8 G ED Micro-Nikkor som har samma egenskaper. Däremot ägde jag tidigare ett Canon EF 100/2.8 usm som inte var så skarpt på längre avstånd. Så troligen har du rätt i att modernare macrogluggar har flytande linselement.

Jag håller i grunden med om att det bara skulle kallas E-fattning. Fast då måste nog till ett tillägg för de gluggar som tecknar ut fullformat och då kanske FE inte är en dum beteckning om man vill tolka "F=full" (alltså inte onykter:). Mer lyckat hade väl varit EF, men den beteckningen har ju Canon lagt beslag på.
Men varför inte E resp E+.

Vidare borde det klart framgå på adptrarna till E-fattning om de endast passar NEX, men inte ger fullformat med A7/A7r. En del adaptrar är så "trånga" att de inte tillåter ett FF-objektiv att teckna ut fullt på en A7/A7r.

//Lennart
 
Har ett 105/2.8 AF-S G ED Micro-Nikkor som tecknar väldigt skarpt på långdistans och evighet, liksom ett AF-S 60/2.8 G ED Micro-Nikkor som har samma egenskaper. Däremot ägde jag tidigare ett Canon EF 100/2.8 usm som inte var så skarpt på längre avstånd. Så troligen har du rätt i att modernare macrogluggar har flytande linselement.

Jag håller i grunden med om att det bara skulle kallas E-fattning. Fast då måste nog till ett tillägg för de gluggar som tecknar ut fullformat och då kanske FE inte är en dum beteckning om man vill tolka "F=full" (alltså inte onykter:). Mer lyckat hade väl varit EF, men den beteckningen har ju Canon lagt beslag på.
Men varför inte E resp E+.

Vidare borde det klart framgå på adptrarna till E-fattning om de endast passar NEX, men inte ger fullformat med A7/A7r. En del adaptrar är så "trånga" att de inte tillåter ett FF-objektiv att teckna ut fullt på en A7/A7r.

//Lennart

Sony själva är ju långtifrån något föredöme när det gäller adaptrarna för A-mount till E. Nu finns det fyra stycken.
 
Sony själva är ju långtifrån något föredöme när det gäller adaptrarna för A-mount till E. Nu finns det fyra stycken.

Så är det! Kunde minskas till två: En med fritt blås för FF och därmed också APS-C utan med endast kontakter så att CDAF fungerar med A-mount som har SAM/SSM. D v s en budgetvariant motsvarande gamla LA-EA1 och en dito som även tar skruvdrift samt medger microjustering.

P g a ghosting och ljusförlust vill jag inte se några fler adaptrar med "translucient mirror".

Fast det lär väl bli version 5 ---10 :).

Ska det numera omdöpta NEX-systemet ses som helintegrerat med A7-konceptet tror jag Sony bör bli ännu mer konsekvent än bara byta namn på NEX. Sedan har vi ju blixtskor som varierar från modell till modell samt mikrofoner som fungerar i det ena fästet men inte i ett annat.

//Lennart
 
Får lura på något bra motiv då med lite detallj. Ni vill alltså att jag tar en bild med NEX 7 och en med A7r med samma Sony 50mm/1,8 eller hur?

Hej
Ett motiv med lite detaljer I vore roligt. Då vädret inte är så bra skulle ett inomhus funka bra. Gärna ett rätt platt motiv. eller saker på samma avstånd
Det jag skulle vilja är.
Ta ett kort auto med den ena sedan samma (bländare, tid, iso, avstånd) med den andra.
Gärna bl 5.6 då 50 är skarpast där
Kolla gärna skärpan med DMF så du ser att den sitter på samma saker.
A7r bör vara APC läge och täcka samma som Nex-7
Sedan om du kan även FF läge....

//Rikard
 
Leica verkar de inte testa överhuvudtaget ännu så vi har inget att jämföra med där. Annars verkar det ju som man får ut ca 10% högre upplösning ur en A7r än en A7 om jag inte läst fel i de tester jag läst.

Ungefär hälften av teoretiskt max om man jämför enbart sensorerna. Inte så illa.
Det vore trevligt om A7R bara vore 10% dyrare än A7 också ...
 
Angående begreppet FE-fattning tycker jag det är lite lustigt, eftersom det inte finns några begränsningar mellan E- och FE-fattning. Det går att montera objektiven hur som helst mellan fattningarna, och använda dem antingen i beskuret läge eller utan. Canon har sin EF-S, som fysiskt skiljer sig från EF, men så är ju inte fallet här.

Ja, precis. Det är ju objektivens optiska egenskaper som skiljer sig, så man ska nog hellre tala om E- resp. FE-objektiv (och inte blanda in fattningen där).

Det är f.ö. trevligt när folk tar med E eller FE när de skriver om objektiv för NEX^H^H^HILCE. Åtminstone för mig, som inte är helt inne i Sonys system, kan det vara svårt att veta vilket objektiv som avses om man bara får brännvidd och ljusstyrka.
 
Hej
Ett motiv med lite detaljer I vore roligt. Då vädret inte är så bra skulle ett inomhus funka bra. Gärna ett rätt platt motiv. eller saker på samma avstånd
Det jag skulle vilja är.
Ta ett kort auto med den ena sedan samma (bländare, tid, iso, avstånd) med den andra.
Gärna bl 5.6 då 50 är skarpast där
Kolla gärna skärpan med DMF så du ser att den sitter på samma saker.
A7r bör vara APC läge och täcka samma som Nex-7
Sedan om du kan även FF läge....

//Rikard

Det blir ju ganska lika förhållanden oavsett vilken kamera man sätter objektivet på. Det motsvarar ju APS-C båda två. Däremot kan man ju inte fixa någon FF med det objektivet på A7r. Jag har ju andra objektiv men det blir ju en lite annan sak.

Jag kör alltid DMF med orginalobjektiven. Flexible spot är ju lite väl flexibel och oprecis ibland. Jag fattar inte riktigt vilken logik den arbetar med. Ibland punktfocuserar den och ibland inte. Tycker det är klart irriterande ibland med NEX 7. I A7:an verkar detta mer utvecklat då man kan välja storlek dår på spoten.
 
Så är det! Kunde minskas till två: En med fritt blås för FF och därmed också APS-C utan med endast kontakter så att CDAF fungerar med A-mount som har SAM/SSM. D v s en budgetvariant motsvarande gamla LA-EA1 och en dito som även tar skruvdrift samt medger microjustering.

P g a ghosting och ljusförlust vill jag inte se några fler adaptrar med "translucient mirror".

Fast det lär väl bli version 5 ---10 :).

Ska det numera omdöpta NEX-systemet ses som helintegrerat med A7-konceptet tror jag Sony bör bli ännu mer konsekvent än bara byta namn på NEX. Sedan har vi ju blixtskor som varierar från modell till modell samt mikrofoner som fungerar i det ena fästet men inte i ett annat.

//Lennart

Spegeln försvinner nog inte förrän hela spegellösa sortimentet har AF-punkter på sensorerna och hybrid-AF.
 
Så är det! Kunde minskas till två: En med fritt blås för FF och därmed också APS-C utan med endast kontakter så att CDAF fungerar med A-mount som har SAM/SSM. D v s en budgetvariant motsvarande gamla LA-EA1 och en dito som även tar skruvdrift samt medger microjustering.

P g a ghosting och ljusförlust vill jag inte se några fler adaptrar med "translucient mirror".

Fast det lär väl bli version 5 ---10 :).

Ska det numera omdöpta NEX-systemet ses som helintegrerat med A7-konceptet tror jag Sony bör bli ännu mer konsekvent än bara byta namn på NEX. Sedan har vi ju blixtskor som varierar från modell till modell samt mikrofoner som fungerar i det ena fästet men inte i ett annat.

//Lennart

Hur upplevde du bildkvaliten med 14-24 var det kraftigt skärpetapp i hörnen samt rosa bilder ;-) rent handhavande mässigt så skulle inte en heffa klump som 14-24 passa på A7 för mig vitsen är en mindre totalpaket annars kan man lika gärna köra D800.
 
Hur upplevde du bildkvaliten med 14-24 var det kraftigt skärpetapp i hörnen samt rosa bilder ;-) rent handhavande mässigt så skulle inte en heffa klump som 14-24 passa på A7 för mig vitsen är en mindre totalpaket annars kan man lika gärna köra D800.

Inget dramatiskt, men det var den glugg jag var intresserad av att se hur den blev på en A7R. Gluggen är ju lite speciell. iso 400, f=8

Annars är det ju som du skriver inget kul med en enkilosklump på A7R. Klicka för att förstora bilderna!

//Lennart
 

Bilagor

  • hörnskärpa1.jpg
    hörnskärpa1.jpg
    125.5 KB · Visningar: 42
  • hörnskärpa2.jpg
    hörnskärpa2.jpg
    86.2 KB · Visningar: 43
  • mittskärpa.jpg
    mittskärpa.jpg
    99.1 KB · Visningar: 36
  • bakgård.jpg
    bakgård.jpg
    83.7 KB · Visningar: 41
Det där ser rätt bra ut tycker jag. Den lilla skärpeförlusten i hörnen ser ut att bero på CA, och det kan man kanske korrigera i något bra bildbehandlingsprogram.

Det är väl som väntat, att vidvinklar konstruerade för spegelreflexkameror ger hyfsat bra resultat också på A7r.
 
Då borde min zeiss 21mm med nikon fattning funka bra :) den är inte gigantisk skulle passa skapligt tills Sony kommer med en vidvinkel till A7. Var hittar man adapter för nikon fattning?
 
Jag köpte min Novoflexadapter på Scandinavian för dyra pengar (och den fungerar också med objekiv som saknar bländarring).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.