Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har jag insett att det finns en separat nedbländingsknapp på FD-adaptern (eller om det är på objektiven), så jag förstår vad du menar. Men varför man skulle vilja fokusera vid full öppning och sen blända ner kan jag inte begripa. Särskilt inte med äldre objektiv som i regel ger lite (eller mycket) fokusförskjutning. EVF:en är ju lika ljus och fin hela tiden, så vad är vitsen?


Så varför klarar du dig där utan att veta vilket bländarvärde som ställts in? Jag har haft en drös mätsökarkameror och vet hur de fungerar.

Ja vi kan ju ha olika sätt att arbeta på, var å en efter tycke å smak. I min värld anser jag att skärpedjupet är som minst vid full öppning därför ställer jag in skärpan där, jag menar, blir det exakt korrekt där kommer det även vara det efter nedbländning. Det blir för mig enklare/exaktare att fokusera på högsta öppning och blända ner därefter. Ex. vid porträtt vill jag ha exakt fokus på ögonen även om vid nedbländning näsan och ögonen båda ligger i fokusområdet så kan jag inte urskilja vilket av ögonen eller näsan som är EXAKT i fokus såvida jag inte öppnar upp bländaren först för att fokusera ögonen och därefter bländar ner och får näsa och öron "på köpet" tack vare nedbländningen. Är du med, även om du jobbar på ett annat sätt?

Med mätsökarkameror har du inget val, som jag sa spelar det ingen roll vilken bländare du har vid fokusering, däremot är jag mycket väl medveten vilket skärpedjup jag vill ha vid exponering så i det fallet ställer jag önskad bländare innan fokusering för att eftersträva "teoretiskt" önskat skärpedjup. Visst, man kan säga att jag inte klarar skärpedjupet lika bra med mätsökare som med EVF, men man får hålla tillgodo med det tekniken har att erbjuda.
 
Är du med, även om du jobbar på ett annat sätt?
Ja, fast jag förstår inte riktigt vinsten ändå:) Nu vet jag förstås inte om du zoomar in när du fokuserar, men det gör jag. Vilken bländare jag använder sker tämligen intuitivt för att jag vet tillräckligt väl vilket skärpedjup det kommer att bli, så jag kan välja den direkt och sen fokusera på den del av motivet som ska vara skarpast.

Om du nu tycker att den funktion du beskriver med FD-objektiv är bra, så kan jag tipsa om att Olympus OM-objektiv funkar likadant. Fast med den adapter jag har så finns en liten spak som gör att objektivet bländar ner ändå. Den torde dock gå att plocka bort på en halv minut, och sen kan man använda nedbländningsknappen som sitter på varje objektiv. Om man vill.

För min del är EVF:en helt perfekt för att slippa fokusförskjutning med ljusstarka objektiv, som annars är ett problem både med spegelreflexkameror och mätsökarkameror. Det är bland annat därför jag ifrågasätter vinsten med ditt förfarande.
 
Fick min kipon adapter häromdagen, och som någon nämnde i ett tidigare inlägg så var adaptern inte riktigt av den kvalité man förväntat sig. Adaptern är välbyggd, men med dålig passform = ), missförstå mig rätt, bra konstruerad med riktiga fjädrar i bajonetten för objektivet, men fjädrarna var alldeles för löst spända. Detta löste jag dock genom att dutta på lite smältlim mellan fjädern och godset, efter det blev passformen riktigt god, och objektivet sitter bra. Så nu kan jag använda objektiv utan bländarring också, har ett fåtal.
/Tobias
 
Fick min kipon adapter häromdagen, och som någon nämnde i ett tidigare inlägg så var adaptern inte riktigt av den kvalité man förväntat sig. Adaptern är välbyggd, men med dålig passform = ), missförstå mig rätt, bra konstruerad med riktiga fjädrar i bajonetten för objektivet, men fjädrarna var alldeles för löst spända. Detta löste jag dock genom att dutta på lite smältlim mellan fjädern och godset, efter det blev passformen riktigt god, och objektivet sitter bra. Så nu kan jag använda objektiv utan bländarring också, har ett fåtal.
/Tobias

Adapter för vilka gluggar? Alltid bra med länk till produkten. :)

Min M->E adapter (kina-noname, 100 spänn) tillåter fokusering långt bortom oändligheten, irriterande.
http://www.ebay.com/itm/Mount-Adapter-Ring-For-Leica-M-Screw-Lens-to-Sony-NEX-Camera-NEX-3-NEX-5-NEX-3C-/200954762135?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160
 
Håller med om att Kiponadaptrarna inte känns lika bra som deras pris borde motivera, känns sladdriga, ändå kostar min Nikon-Nex 1295kr på Scandinavian.
 
Fick min kipon adapter häromdagen, och som någon nämnde i ett tidigare inlägg så var adaptern inte riktigt av den kvalité man förväntat sig. Adaptern är välbyggd, men med dålig passform = ), missförstå mig rätt, bra konstruerad med riktiga fjädrar i bajonetten för objektivet, men fjädrarna var alldeles för löst spända. Detta löste jag dock genom att dutta på lite smältlim mellan fjädern och godset, efter det blev passformen riktigt god, och objektivet sitter bra. Så nu kan jag använda objektiv utan bländarring också, har ett fåtal.
/Tobias
Passa dig lite med smältlimmet. Det brukar greppa ganska dåligt mot metall, vilket i slutändan kan göra att du har en lös smältlimklutt åker omkring inne i adaptern, och i värsta fall kan den hamna i kameran/slutaren eller repa sensorn = dyrbar reparation,

Och ja, det var nog jag som skrev att Kipon var överprisade. Intressant att fler har noterat detta.
 
Ja vi kan ju ha olika sätt att arbeta på, var å en efter tycke å smak. I min värld anser jag att skärpedjupet är som minst vid full öppning därför ställer jag in skärpan där, jag menar, blir det exakt korrekt där kommer det även vara det efter nedbländning. Det blir för mig enklare/exaktare att fokusera på högsta öppning och blända ner därefter.

Det här är kanske något som stämmer med de objektiv som du använder. Men jag vet av egen erfarenhet att det finns objektiv som har så stor fokusförskjutning att det inte går att få ut maximalt ur objektivet om du fokuserar på största bländare och sen bländar ner.
Men jag misstänker att det är många där ute som inte har riktigt koll på det här, man tror att objektivet presterar inte bättre än så här.
Ibland när man diskuterar saken verkar en del blanda ihop det hela med bak eller frontfokus, ett problem som ju är betydligt lättare att åtgärda.

Micke.
 
Passa dig lite med smältlimmet. Det brukar greppa ganska dåligt mot metall, vilket i slutändan kan göra att du har en lös smältlimklutt åker omkring inne i adaptern, och i värsta fall kan den hamna i kameran/slutaren eller repa sensorn = dyrbar reparation,



Och ja, det var nog jag som skrev att Kipon var överprisade. Intressant att fler har noterat detta.


Du har en poäng där tänkte jag inte på. Kanske får bli en novoflex, eller så får jag nöja mig med min billiga kinaadapter, det är uteslutande med tyngre större objektiv som den glappar 50mm sitter bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sony/Zeiss original FE-objektiv eller adapters och annat

Problemet idag är ju att det inte ännu finns särskilt många FE-objektiv över huvudtaget, så det motiverar ju självklart det stora intresse som finns att skruva på andra objektiv via adapter på A7:eek:rna. Frågan är dock om det nödvändigtvis är ett vettigt val man gör om man konsekvent bestämmer sig för att köra exv. gamla manuella objektiv på dessa kamerahus. Många med Leica-objektiv har ju börjat titta på möjligheten att använda sina glas på billigare hus med högre upplösning och bättre DR än de hus Leica själva tillhandahåller.

Jag fick nedanstående länk av Joakim (signatur Suede II) i en mailkonversation för någon dag sedan. Den innehåller en jämförelse av fem ljusstarka 50mm toppobjektiv från bl.a. Zeiss och Leica, som man skruvat på Sonys A7r-hus:

Leica Summilux 50mm f/1.4 ASPH
Zeiss FE Sonnar T* 55mm f/1.8
Zeiss Otus Apo Distagon T* 55mm f/1.4
SLR Magic HyperPrime CINE 50mm T0.95
Leica Noctilux 50mm f/0.95 ASPH


http://3d-kraft.com/index.php?optio...ime-sonnar&catid=40:camerasandlenses&Itemid=2

Döm själva av de exempel som finns i länken. Det är ofta svårt med objektivjämförelser utifrån exempelmotiv, men i det här fallet så är skillnaderna så pass tydliga när det gäller skärpa åtminstone att man kanske trots allt kan göra det. Svårare är det förstås när det gäller bokeh.
 
Jag fick nedanstående länk av Joakim (signatur Suede II) i en mailkonversation för någon dag sedan. Den innehåller en jämförelse av fem ljusstarka 50mm toppobjektiv från bl.a. Zeiss och Leica, som man skruvat på Sonys A7r-hus:

Leica Summilux 50mm f/1.4 ASPH
Zeiss FE Sonnar T* 55mm f/1.8
Zeiss Otus Apo Distagon T* 55mm f/1.4
SLR Magic HyperPrime CINE 50mm T0.95
Leica Noctilux 50mm f/0.95 ASPH


http://3d-kraft.com/index.php?optio...ime-sonnar&catid=40:camerasandlenses&Itemid=2

Döm själva av de exempel som finns i länken. .

Tittade tidigare på denna jämförelse.
Summa summarum, Sony FE gluggar verkar vara de som funkar ¨bäst ¨ A7r.
FE 55/1,8 kallas för ¨Otus Light ¨ ;-)
 
Du har ju rätt i att man inte vet något om slutartider Per och man kan ju i slutsammanställningen där man stegar sig genom bländarval även se skakoskärpa i en del fall men det syns ju inte något grovt sådant i de första bilderna av "flickmotivet".

När det gäller skärpa är det ingen tvekan tycker jag. Däremot när det gäller bokeh ser ju Leicorna lite bättre ut - mindre störande bakgrund än Zeiss-objektiven men det kan ju vara en faktor som stärks en del av den dåliga kantskärpan också.

Skulle vara intressant att se vilket resultat man skulle fått med Leica-objektiven på en Leica-kamera också. Åtminstone jag är väl lite förvånad att kantskärpan även på 50mm-objektiven är så pass dålig relativt Zeiss-objektiven. Det har ju mest snackats om vidvinkelproblemen tidigare.

Personligen börjar jag mer och mer luta åt att hålla mig till Zeiss-objektiven och jag köper nog en 55:a också framöver. Det ser faktiskt väldigt intressant ut. Jag tror jag kommer trappa ner användning av andra tredjepartsobjektiv till brännvidder andra än 35mm och 55mm. Annars får det nog bli Zeiss.
 
Zuiko

Är det någon här som använder Olympus OM-optik till sin Sony - verkar ju vara riktigt trevliga doningar?
 
Nu har jag lagt upp bilder som jag tagit med A7:an och Schneider-Kreuznach PA-Curtagon 1:4/35 för Leica-R på mitt flickrkonto. Jag är djupt imponerad över objektivets bildkvalitet och det funkar utmärkt på alla bländare. Nackdelen är att objektivet är ganska så stort och otympligt med adapter och motljusskydd. Jag blir även mer och mer imponerad av Leitz Summicron-R 90/2 som har stigit fram som ett exellent porträttobjektiv: http://www.flickr.com/photos/chasid68/sets/72157640003096945/
 
Leica M 75 eller 90 mm borde väl annars vara ganska lämpat för porträtt på A7(r)? Små och skarpa, och för porträtt skulle det ju inte göra så mycket om inte hörnen är skarpa ...
 
Leica M 75 eller 90 mm borde väl annars vara ganska lämpat för porträtt på A7(r)? Små och skarpa, och för porträtt skulle det ju inte göra så mycket om inte hörnen är skarpa ...

Jag har ett Konica-M 90/2,8 som också är ett riktigt bra porträttobjektiv men Summicronet är ett eller två snäpp bättre. Det är möjligt att Leica M 75 och 90 är lika bra eller bättre. Men jag är fullt nöjd med mitt Summicron! :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.