Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då borde min zeiss 21mm med nikon fattning funka bra :) den är inte gigantisk skulle passa skapligt tills Sony kommer med en vidvinkel till A7. Var hittar man adapter för nikon fattning?
Rekommenderar starkt Novoflex. Även om den går på nästan 1.900 kr (med bländarstyrning). Men du slipper strul.
 
Då borde min zeiss 21mm med nikon fattning funka bra :) den är inte gigantisk skulle passa skapligt tills Sony kommer med en vidvinkel till A7. Var hittar man adapter för nikon fattning?

Samma adapter som afe. Jag har en likadan för EF-gluggar på Nikon som jag annonserat ut på FS då mina Canonprylar sålts. Fick låna denna adapter.

Då bildexemplen nedan är tagen med samma 14-24 AF-S G ED bländad till 8 är kanstskärpan okej, Min glugg tycker jag presterar luddigare vid 24mm (som dessa utsnitt är tagna med-24mm) så borde ju 21:an fungera bättre. Mitt ex av 14-24 ger mest sting vid 18-22mm. Iso 320 har jag för mig. KLICKA för 100% utsnitt. Har markerat cyklisten fel men han befinner sig i i vänster bildkant.

Notera att det finns moiré.

//Lennart
 

Bilagor

  • left.jpg
    left.jpg
    140.9 KB · Visningar: 54
  • right.jpg
    right.jpg
    142.9 KB · Visningar: 45
  • right1.jpg
    right1.jpg
    156.2 KB · Visningar: 49
  • centrum.jpg
    centrum.jpg
    143 KB · Visningar: 42
  • decenter.jpg
    decenter.jpg
    139.6 KB · Visningar: 47
Bytte namn på den här tråden till adaptrar och objektiv, så kan vi hålla allt som rör det optiska här, och det som gäller själva kameran i den tråden.

Erkänner villigt att jag missade att de senaste adapter- och gluggdiskussionerna låg i kameratråden och därför själv postade där :)

/Mod
 
Glömde helbilden

Glömde posta hela bilden som utsnitten i 100% är "klippta" från. Den kommer här, För övrigt kan man med en adapter som styr Nikons AF-S G-modellers bländare (typ Novoflex) ha svårt att veta f-värdet. Det är ganska enkelt åtgärdat.

Om man vid tiden 1/1000 har spaken på adaptern helt öppen (i detta fall motsvarande f/2.8) så motsvarar 1/125 sek f/8 när den tidsangivelsen kommer upp på displayen. Förutsatt att kameran är riktad mot samma punkt.

//Lennart
 

Bilagor

  • husutsikt.jpg
    husutsikt.jpg
    76.3 KB · Visningar: 52
Då borde min zeiss 21mm med nikon fattning funka bra :) den är inte gigantisk skulle passa skapligt tills Sony kommer med en vidvinkel till A7.

You bet att den kommer! Jag har kört lite med ZF 35/1,4 och faktum är att det är ganska angenämnt att använda stora, manuella objektiv på a7(R). Man håller i objektivet istället för i kameran och får en fin stabilitet, för att inte nämna oändligt mycket bättre möjligheter till korrekt fokus än med en spegelreflexkamera.

En sak dock. Ska du köra med stativ så rekommenderar jag en adapter med stativfäste. Fjädrarna i kamerabajonetten är mjuka och en tung glugg som Zeiss-35:an ger i mitt fall en lätt lutning av objektivet i förhållande till kameran, eftersom fjädrarna inte förmår att hålla ytorna dikt an! Handhållet är detta inte ett problem.

Var hittar man adapter för nikon fattning?
Novoflex är fräsigast, men jag vet inte om de erbjuder stativfot. Själv har jag en sån för OM-objektiv och den är perfekt. Inom 0,01 mm planhet runtom hela. För Nikon kör jag en Metabones som inkluderar stativfot. Den håller inte samma fina toleranser dock (~0,04 mm planhet runtom), men är billigare.

Kika på Ebay för bästa priser. Jag köpte Novoflexen från en tysk firma för under tusen spänn och Metabonesadaptern direkt från tillverkaren. Räkna med momspåslag 25% om du köper från länder utanför EU. Edit: Fast du har säkert egen firma, och då kvittar det i slutändan förstås.

Att köpa fina adaptrar från svenska återförsäljare är ekonomiskt vansinne. Det blir ungefär dubbelt så dyrt. Men å andra sidan gynnar du förstås svensk handel;-)
 
Och så ett inlägg om vidvinklar. Många är vi som trott att a7 och a7R skulle funka med Leica M-objektiv. Tyvärr sket det sig, på grund av det förhållandevis tjocka filtret framför sensorn, som ger astigmatism och krökt skärpefält om utgångspupillen är för nära sensorn.

Min lösning är Olympus OM-objektiv. De är skitsmå och skitbra. Favoriterna just nu är OM 21/3,5 och OM 28/2 som båda ger smått magiska färger. Ska man försöka relatera till andra kända märken så anser jag att de ligger mycket nära Leica vad gäller "färgupplösning". En egenskap som ofta förbises nu för tiden.
Med det menar jag att extremt små färgskiftningar i detaljer kommer med på bild, vilket ger bilderna stuns och liv, oavsett om skärpan är bra eller inte.

Gissningsvis har Olympus lagt mycket krut på fint glas i de minimala objektiven, för att åtminstone delvis väga upp nackdelarna som kompakt design medför. På den fronten är 28/2 i världsklass, och det syns även i nedskalat format:

http://www.flickr.com/photos/makten/11503479514/
http://www.flickr.com/photos/makten/11503461075/

Högerklicka och välj "original" för att se dem lite större. I mitt tycke ger tjugoåttan bättre färger än FE 55, och det säger en del. Det närmaste jag kommit detta är med Leica M8 och Summicron 28/2 ASPH.
 
Har köpt ett knippe fuladaptrar china-no-name med blandad framgång <100spänn/st.
Så har du tunn plånbok, riskvillig, tid att vänta 2-5 veckor så kan du bli nöjd.
Är du inte det, köp en till av annorlunda modell, förr eller senare säger det klick :)

Adaptrar av de enklare modellerna är inte så märkvärdiga att man skall behöva pröjsa tusenlappar ba fö att det står "Made in Germany" pårom.
 
Adaptrar av de enklare modellerna är inte så märkvärdiga att man skall behöva pröjsa tusenlappar ba fö att det står "Made in Germany" pårom.
Nä, det handlar förstås inte om vilket land adaptern är tillverkad i. Det man vill ha är en adapter som gör att objektivet sitter perfekt vinkelrätt mot sensorn. Den måste alltså vara lika tjock runtom, inom några hundradels millimeter. Ett modernt, digitalt skjutmått eller en mikrometer är bra att ha om man vill utvärdera adaptrar. I mitt fall har jag sånt på jobbet.
 
Nä, det handlar förstås inte om vilket land adaptern är tillverkad i. Det man vill ha är en adapter som gör att objektivet sitter perfekt vinkelrätt mot sensorn. Den måste alltså vara lika tjock runtom, inom några hundradels millimeter. Ett modernt, digitalt skjutmått eller en mikrometer är bra att ha om man vill utvärdera adaptrar. I mitt fall har jag sånt på jobbet.

Mikrometer i all ära men tar du ett antal bilder med olika gluggar av ett motiv som ligger parallellt mot sensorplanet å croppar upp som en dåre så lär du lätt se om adaptern duger.

/Humlan flyger ändå fast ingenjörerna en gång i tiden inte begrep hur.
 
och faktum är att det är ganska angenämnt att använda stora, manuella objektiv på a7(R). Man håller i objektivet istället för i kameran och får en fin stabilitet, för att inte nämna oändligt mycket bättre möjligheter till korrekt fokus än med en spegelreflexkamera.

Nu har jag ingen A7 (hade en till låns för att testa) men jag håller med, Här har jag satt en kilotung 14-24/2.8 AF-S G ED på en NEX-7 via en Kiponadapter (som styr objektivets egen bländare).

Jag stöder objektivet med vänster hand och kommer lätt åt fokoseringsringen och fokuserar utan problem manuellt. Använder displayen som sökare och förstorat läge för att fokusera. Håller glugg+kamera ungefär som en gammal Rolleiflex med schaktsökare vilket är mycket bekvämt handhållet.

Inga problem heller min Zeiss 35/2.0 ZF som är en ganska stor glugg. Kanske fel att dra i NEX i sammanhanget, men NEX-7 påminner en aning om A7-serien i storlek.

//Lennart
 

Bilagor

  • nex.jpg
    nex.jpg
    79.1 KB · Visningar: 277
---
Novoflex är fräsigast, men jag vet inte om de erbjuder stativfot.
---
Novoflex har tydligen någon separat stativfot. Dyr dock (förstås).


---
Själv har jag en sån {Novoflex} för OM-objektiv och den är perfekt. Inom 0,01 mm planhet runtom hela. För Nikon kör jag en Metabones som inkluderar stativfot. Den håller inte samma fina toleranser dock (~0,04 mm planhet runtom), men är billigare.
---
Har Metabones inte bättre tolerans än ca 0,04 mm? Detta är i mina ögon ganska mycket. Hur illa är det då med ful-adaptrarna...?

Som jämförelse uppger Sony att objektiv och sensorplatta justeras in till en noggrannhet som är BÄTTRE än 0,001 mm på RX1:eek:rna. Även om den vore billigare skulle jag för min del inte känna mig trygg med att köpa en adapter med bara 0,04 mm tolerans (om jag hade någon A7:a). Det är ju 40+ ggr sämre än vad RX1:eek:rna är injusterade till. Eller ska vara, ifall justerarna gör det de skall (händer tydligen att de inte alltid gör detta...).
.
 
Mikrometer i all ära men tar du ett antal bilder med olika gluggar av ett motiv som ligger parallellt mot sensorplanet å croppar upp som en dåre så lär du lätt se om adaptern duger.
Fast då kommer du inte veta om det är objektivet som är decentrerat eller adaptern som är kass.

Har Metabones inte bättre tolerans än ca 0,04 mm? Detta är i mina ögon ganska mycket. Hur illa är det då med ful-adaptrarna...?
Det beror nog på fuladaptermärke. Jag hade en Fotga-adapter som var ganska precis lika sned som Metabones, men dess byggkvalitet i övrigt var medioker. Billiga adaptrar har – som också tidigare nämnts – sällan riktiga fjädrar, utan istället har man sågat en slits i mässingen och böjt ut godset för att trycka objektivet mot adapterbajonetten. Klart vissen lösning.

Jag har också en Metabones M-adapter som ligger kring 0,01 mm i oplanhet. Så jag vet inte om den för Nikon är ett dåligt exemplar. Emellertid har jag inte sett några som helst problem med den, men så har jag bara använt 40 mm som kortaste brännvidd (det verkar konstigt nog ha störst betydelse med vidvinklar).

Som jämförelse uppger Sony att objektiv och sensorplatta justeras in till en noggrannhet som är BÄTTRE än 0,001 mm på RX1:eek:rna. Även om den vore billigare skulle jag för min del inte känna mig trygg med att köpa en adapter med bara 0,04 mm tolerans (om jag hade någon A7:a). Det är ju 40+ ggr sämre än vad RX1:eek:rna är injusterade till. Eller ska vara, ifall justerarna gör det de skall (händer tydligen att de inte alltid gör detta...).
.
Pja, jag har haft äran att äga två RX1 med decentrerade objektiv (eller om de satt snett), så jag ger inte mycket för Sonys uppgifter på den fronten.

Edit: Alltså, jag får jämnare skärpa från hörn till hörn med mina adaptrar och gamla manuella gluggar på a7, än vad jag fick med de två exemplaren av RX1.
 
Sony suppgifter lär nog stämma, men du hade ju osisen att åka två RX1-"citroner" på raken, som väl förtjänade att returneras. Hade RX1:eek:rna normalt inte varit bättre än de du fick - dvs ifall deras normalstandard inte hade varit godtagbar, så skulle det säkerligen ha blivit ett himla liv över allt.
 
Fast då kommer du inte veta om det är objektivet som är decentrerat eller adaptern som är kass.

Det vet jag visst! Hur? Om ALLA bilder med ALLA gluggar är oskarpa i ena kanten så drar jag slutsatsen att det beror på adaptern. Om en glugg avviker från de övriga är det gluggens fel.

Min erfarenhet är att kända kvalitetsobjektiv från 50-60-70-talet är generellt minst lika välbyggda som dagens dito.

Så, köp gärna ful-adapter men TESTA den, var beredd på överraskningar, är du inte nöjd->köp en annan modell å testa också den.

Byter du glugg 100+ ggr om dan eller om priset inte spelar roll->köp fin-adapter men TESTA även den.
 
Det vet jag visst! Hur? Om ALLA bilder med ALLA gluggar är oskarpa i ena kanten så drar jag slutsatsen att det beror på adaptern. Om en glugg avviker från de övriga är det gluggens fel.
Det beror helt på vilka objektiv du provar med. En sned adapter tycks ge större effekt ju kortare brännvidden är, så det behöver i så fall inte synas med normaler och telen.

Min erfarenhet är att kända kvalitetsobjektiv från 50-60-70-talet är generellt minst lika välbyggda som dagens dito.

Så, köp gärna ful-adapter men TESTA den, var beredd på överraskningar, är du inte nöjd->köp en annan modell å testa också den.

Byter du glugg 100+ ggr om dan eller om priset inte spelar roll->köp fin-adapter men TESTA även den.
En bra lösning om man är beredd att iterera sig fram. Det är jag måttligt sugen på eftersom det kan ta lång tid och kosta mer i slutändan.
 
Mikrometer i all ära men tar du ett antal bilder med olika gluggar av ett motiv som ligger parallellt mot sensorplanet å croppar upp som en dåre så lär du lätt se om adaptern duger.
Det är ett mycket osäkrare sätt att mäta. Svårigheten ligger i att säkerställa att motivplanet är så parallellt med sensorplanet att felet där är minst en storleksordning mindre än felet i tjocklek hos adaptern.

Men det kan kanske duga ändå. Är man nöjd med bilderna så är man.

Humlan flyger ändå fast ingenjörerna en gång i tiden inte begrep hur.
Det där är väl en myt?
(Inte att humlan kan flyga, alltså. :)
 
Det beror helt på vilka objektiv du provar med. En sned adapter tycks ge större effekt ju kortare brännvidden är, så det behöver i så fall inte synas med normaler och telen.


En bra lösning om man är beredd att iterera sig fram. Det är jag måttligt sugen på eftersom det kan ta lång tid och kosta mer i slutändan.

1. Hur gjorde du dina mikrometermätningar
2. mätmetod
3. toleranser/objektiv, vad är acceptabelt enl. din studie, testprotokoll
4. hur mycket tid tjänade du på mikromätmetoden
5. hur verifierade du att teoretiska mätningar är mer pålitliga utan att ha genomfört praktiska tester
 
Nu har jag ingen A7 (hade en till låns för att testa) men jag håller med, Här har jag satt en kilotung 14-24/2.8 AF-S G ED på en NEX-7 via en Kiponadapter (som styr objektivets egen bländare).

Jag stöder objektivet med vänster hand och kommer lätt åt fokoseringsringen och fokuserar utan problem manuellt. Använder displayen som sökare och förstorat läge för att fokusera. Håller glugg+kamera ungefär som en gammal Rolleiflex med schaktsökare vilket är mycket bekvämt handhållet.

Inga problem heller min Zeiss 35/2.0 ZF som är en ganska stor glugg. Kanske fel att dra i NEX i sammanhanget, men NEX-7 påminner en aning om A7-serien i storlek.

//Lennart

Det där ser rätt groteskt ut ;-) undrar hur många kamera bajonetter som kommer paja på A7? Dom flesta av mina gluggar till min D800 kommer inte vara av lämplig storlek för Sonyn.
 
Det där ser rätt groteskt ut ;-) undrar hur många kamera bajonetter som kommer paja på A7? Dom flesta av mina gluggar till min D800 kommer inte vara av lämplig storlek för Sonyn.

Bajonetten på en A7/A7R kommer inte att paja med sådana här stora gluggar. Kamerahuset hänger ju på objektivet när man håller den som jag gör (och som Martin H också rekommenderade).

Problemet uppstår däremot om kameran ska på stativ eftersom så många adaptrar saknar en liten fot med stativgänga.

Gamla Nikkor 20/2.8 skulle förvisso passat bättre, men nöjer man sig med 24/2.8 eller gamla manuella Nikkor 35/1.4 blir det rätt behändigt. Även Nikkor 85/1.8 AF-S G är inte så stort och väger inte så mycket.

//Lennart
 
1. Hur gjorde du dina mikrometermätningar
2. mätmetod
3. toleranser/objektiv, vad är acceptabelt enl. din studie, testprotokoll
4. hur mycket tid tjänade du på mikromätmetoden
5. hur verifierade du att teoretiska mätningar är mer pålitliga utan att ha genomfört praktiska tester
Jag mätte med ett digitalt skjutmått av bra kvalitet (tvåtusenkronorsklassen) samt en analog mikrometer. Jag har inget emot din förmodade poäng, men det torde vara ganska självklart att det är betydligt större chans att få en bra adapter om man väljer en som inte kostar hundra kronor. Bara faktumet att man får riktiga anliggningsfjädrar för bajonetten är värt att lägga mer pengar på. Och hur i halva friden skulle man som tillverkare lyckas hålla några vettiga toleranser om kostnaden ska vara minimal?

Punkt fem förstår jag inte alls. Varför skulle jag behöva verifiera en uppmätt adapter i praktiken? Snarare kan jag med den uppmätta adaptern lättare konstatera om det är fel på objektivet, förutsatt att kameran i sig håller sina toleranser. Vilket man förstås inte kan garantera, men det är tyvärr rätt omöjligt att mäta upp själv.

Testar du endast praktiskt har du ingen aning om ifall det är adaptern, kameran eller objektivet som är kass, om du inte har flera objektiv med samma brännvidd som du VET är okej på en kamera utan adapter.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.