Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony RX100 II

Produkter
(logga in för att koppla)
  1. APS-C har jag inte använt sedan jag sålde min EOS 10D för 8 år sedan. EOS 5-serien sedan dess. Den enda APS-C kamera jag skulle kunna tänka mig är nya Ricoh GR.
  2. Försök inte tolka mellan raderna, läs vad jag skriver.
  3. Jag brusar inte upp. Försök undvik personangrepp, så slipper du trigga moderatorn.
  4. Det är just för att jag äger en RX100 som jag kan uttala mig om den, istället för att hänvisa till alla upphaussade webbtester från sajter som är beroende av reklamintäkter. Vill du läsa avancerade tester från verkliga situationer av en som vet vad teknisk bildkvalitet är, så läs digilloyd.com. En betalsajt väl värd pengarna.
  5. Jag äger en Xperia Ray mobiltelefon och skulle inte använda den för fotografering eller filmning, såvida jag inte råkade se ett mord på öppen gata och saknade andra alternativ. Bilderna blir så dåliga att man skulle skämmas tom att skicka upp dem på Facebook.
  6. Nya Xperia Z1 verkar ha en helt annan approach till fotografering. 20 MP - samma som RX100 - en större bakbelyst Sonysensor, ett objektiv på 28 mm med bländare 2.0 och möjlighet till exponeringskompensation. Förutsättningarna för att kunna använda den som ett fotografiskt verktyg verkar således klart bättre. Om det är så får tester utvisa, men jag länkade till Dpr tidigare och filmerna är tekniskt mycket bra. En hel del av bilderna också.
  7. Jag har varit på semester 4 veckor i Asien i sommar och den enda kameran jag tog med var RX100. Den fungerade alldeles utmärkt som semesterkamera och jag har mängder av fina rawfiler att gå igenom fortfarande. Jag har också mängder av dåliga bilder tagna med RX100. Framför allt hög-ISO-bilder från skymning och framåt, tagna på andra brännvidder än 28 mm. Teleläget på RX100 är allt annat än bra. Ljussvagt och oskarpt jmft med 28 mm. Att lyckas lägga skärpan på ögonen istället för brösten på flickorna är dessutom mer tur än skicklighet.
  8. RX100 II tar sannolikt bättre bilder pga en bättre sensor, men det är samma distorsionsskadade objektiv, samma halvdana autofokus och storleken är ungefär densamma, så jag tror fortfarande att det finns situationer där en bra mobilkamera kan vara användbar, de gånger man inte tycker det är värt besväret att bära runt RX100 I/II hela kvällen.

Det du säger i Nr 8 kan så klart till vissa delar vara sann, alla kameramärken har sina egna ambassadörer som sällan påpekar svagheter utan hellre skönmålar så det står härliga till, så den biten har du helt rätt så är det. Men inte sväljer jag vad alla ambassadörer säger oavsett vilket kameramärke jag läser om så det skall du inte tro. helt klart så upplever vi våra kameror ganska så olika har det visat sig, jag startade en tråd om det för inte så länge sedan.

Jag påstår att en bra mobilkamera kan vara bättre än RX100 I/II eftersom den alltid är med och jag anser RX100 vara för stor för att ta med i alla olika situationer man kan hamna i. Du dissar detta med ditt sedvanliga halmgubberesonemang och menar att det är befängt att jämföra RX100 I/II med en mobilkamera, något du mycket väl vet att jag inte har gjort. Sedan avslutar du med att "den bästa kameran är den du har med dig". Jag tyckte det var ett bra exempel på att tala emot sig själv.

Jag skall försöka ge dig ett svar, även om jag har svårt, att hålla mig för skratt, - den bästa kameran är den du har med dig, så sant, som jag skrev, inget motsägande alls, eftersom jag inte räknar mobilkameror till "riktiga" kameror!
Är det svårt, att förstå, mobilkameran är en kompromiss (vilket du tidigare inte ville kännas vid!), självklart den är praktisk, om det är det enda du har med, då kan jag hålla med dig, - man tar vad man har, helt enkelt.

Mitt argument är, - skall man ha riktigt bra bilder, skärpa/dynamiskt omfång/relativt lågt brus, kunna ta i sämre ljus, då är mitt val inte en mobilkamera, RX100 följer ofta med, i någon ficka.
Jag har bättre kameror, men ingen så liten, med förmåga att leverera mina höga krav! :)

"... sedvanliga halmgubberesonemang ..."?
Inte alls, jag har högre krav på en färdig bild, än vad du tydligen har!

Visst förstår du det StenÅke, Rickard är ju den i princip enda personen som visar oss lite bilder från en Sonykamera, som vi envist har efterlyst från tex A99 med flera andra. Trådarnas huvudämne handlar ju om kameror och bilder, men envist skriver vi om teknik och tillkortakommande i våra kameror, Vilket också är intressant för jag skriver för fullt även om det. Javisst ja, Afe brukar ha med lite bilder i bland också.

Den gode Rickard tycker jag fått till en härlig egen Touch på sina bilder, kanske inte att alla bilder måste få den speciella bildbehandlingen.

Var har Lennart Aspman tagit vägen, har sett någon bild av honom som påminner lite grand om Rickards bilder.

Ja du kanske förstår mig bättre än jag själv gör :) , men jag förstår faktiskt inte för bilderna är nedtonade. Ska jag kunna jämföra med exv. några mobilbilder så måste dessa i så fall vara tagna med samma motiv och bildvinkel helst och samma exponering m.m. Jag undrar verkligen var de bästa kameramobilerna står nu i en jämförelse med exv. RX100 II och det blir man ju knappast klokare av de bilder Rickard visat även om de var fina. Sedan skriver ju Rickard följande:

"Men att jämföra RX100 med bättre/sämre kameror i andra segment är helt ointressant då det är i andra segment!"

Då är det väl i princip slutsnackat eller hur. Då återstår ju bara att förhålla sig till de bilder vi sett och det kan man väl göra och det har jag gjort men det gjorde mig inte så mycket klokare och det gjorde inte ditt inlägg heller trots att du delgivit mig dina insikter Bengt.

Ja vet inte riktigt hur just RX100 skall jämföras med mobiltelefoner eller varför just den, Jag tror att det uppstått någon form av missförstånd på vägen här, ordet bättre än RX100 var nog inte menat om bildkvaliteten utan att mobiltelefonen plockas med av ren standard i dag och den kan så mycket mera än att bara ringa med, och dagens telefoner är klart bättre på att ta bilder än gårdagens. Och ur den aspekten kan det förmodligen i bland räcka med mobilen.

Men oavsett vilka kameror någon tar med sig tunga som lätta så är nog mobilen med i alla fall, för vi har vant oss vid det och våra vanliga kameror kan inte ringa, jag själv tänker inte kamera när jag har med mig mobilen, den är för övrigt väldigt lätt och ligger liksom där i fickan utan att jag tänker så mycket på det. men att den kan komma väl till pass vid många situationer.

//Bengt.

Varför inte just RX100 II, det är väl den som är lite av "state of the art" just nu.
Det handlar ju om hur bra mobilerna upplevs om de helt kommer krossa kompaktsegmentet eller inte eller hur mycket som möjligen blir kvar. Just de vassaste kompakterna har förmodligen i större utsträckning möjlighet att hävda sig men de enklare kompakterna kommer nog möta en allt mer ointresserad marknad.

Varför inte just RX100 II, det är väl den som är lite av "state of the art" just nu.
Det handlar ju om hur bra mobilerna upplevs om de helt kommer krossa kompaktsegmentet eller inte eller hur mycket som möjligen blir kvar. Just de vassaste kompakterna har förmodligen i större utsträckning möjlighet att hävda sig men de enklare kompakterna kommer nog möta en allt mer ointresserad marknad.

Detta är intressant på ett sätt som inte gör alla glada inbillar jag mig, Du påtalade för länge sedan ett nytt fenomen inom mediavärlden, hur dom stora redaktionerna runt världen i princip är världens största arbetsgivare med kanske miljoner anställda som inte kostar så många kronor.

Det började med dom digitala filmkamerorna för många år sedan som var och varannan Amerikan gick omkring med och filmade det mesta dom fick ögon på, allt från polisvåld till vilda bilkörningar. Mobiltelefonerna tog sedan över ( lätta att bära med sig )-digitala filmkameror slutade nästan att säljas. Här har vi parallellen till dagens kompaktkameror, att dom långsamt fasas ut till allt bättre telefoner.

Samtidigt har vi börjat vänja oss vid att många inslag från jordens alla hörn med filmande mobiler kan ha ganska så dassig kvalitet, brusigt, mörka bilder och så vidare. Nyhetsvärdet överstiger kvaliteten, vi blir så vana vid detta att vi längre inte bryr oss för det är så spännande när en polis får en tegelsten i huvudet mitt i våra vardagsrum och vi sätter inte kaffet i vrångstrupen eller, knappt ens gammelmormor.

Så Nex7 och RX100 och liknande kameror håller väl ställningar längst bara bland oss fotonördar.

//Bengt.

Ett "mellaninlägg" från mig, jag såg Rickards YouTube filmer förra året när han visade vad Sony RX100 kan prestera i händerna på en skicklig fotograf. Helt klart imponerande! Och jag köpte mig en RX100 på stört och har använt den till dagligt bruk och under semesterresor. Parallellt på resorna har jag även använt en Olympus E-PL5 och när jag summerar bilderna så är många av mina bästa bilder tagna med RX100. Vad det beror på vet jag inte, kanske att kamera och optik på RX100 är så väl intrimmade? Hur som helst, skulle jag köpa mig en ny kvalitetskompakt idag så blev det en RX100II utan tvekan.

/Lennart

Jag skall försöka ge dig ett svar, även om jag har svårt, att hålla mig för skratt, - den bästa kameran är den du har med dig, så sant, som jag skrev, inget motsägande alls, eftersom jag inte räknar mobilkameror till "riktiga" kameror!
Är det svårt, att förstå, mobilkameran är en kompromiss (vilket du tidigare inte ville kännas vid!), självklart den är praktisk, om det är det enda du har med, då kan jag hålla med dig, - man tar vad man har, helt enkelt.

Mitt argument är, - skall man ha riktigt bra bilder, skärpa/dynamiskt omfång/relativt lågt brus, kunna ta i sämre ljus, då är mitt val inte en mobilkamera, RX100 följer ofta med, i någon ficka.
Jag har bättre kameror, men ingen så liten, med förmåga att leverera mina höga krav! :)

"... sedvanliga halmgubberesonemang ..."?
Inte alls, jag har högre krav på en färdig bild, än vad du tydligen har!
Synd att du inte kan låta bli att försöka platta till dem du debatterar med så fort dina argument tryter. Det hade kunnat bli intressanta diskussioner när du försöker slå knut på dina egna cirkelresonemang!

Googla gärna "halmgubbe" så du vet vad det betyder till nästa gång. ;)

Detta är intressant på ett sätt som inte gör alla glada inbillar jag mig, Du påtalade för länge sedan ett nytt fenomen inom mediavärlden, hur dom stora redaktionerna runt världen i princip är världens största arbetsgivare med kanske miljoner anställda som inte kostar så många kronor.

Det började med dom digitala filmkamerorna för många år sedan som var och varannan Amerikan gick omkring med och filmade det mesta dom fick ögon på, allt från polisvåld till vilda bilkörningar. Mobiltelefonerna tog sedan över ( lätta att bära med sig )-digitala filmkameror slutade nästan att säljas. Här har vi parallellen till dagens kompaktkameror, att dom långsamt fasas ut till allt bättre telefoner.

Samtidigt har vi börjat vänja oss vid att många inslag från jordens alla hörn med filmande mobiler kan ha ganska så dassig kvalitet, brusigt, mörka bilder och så vidare. Nyhetsvärdet överstiger kvaliteten, vi blir så vana vid detta att vi längre inte bryr oss för det är så spännande när en polis får en tegelsten i huvudet mitt i våra vardagsrum och vi sätter inte kaffet i vrångstrupen eller, knappt ens gammelmormor.

Så Nex7 och RX100 och liknande kameror håller väl ställningar längst bara bland oss fotonördar.

//Bengt.

Ja, världens olika media-redaktioner använder sig ofta av hobbyfotografers bilder, de som var på plats först, en sådan "anställd" är billig, men dödar också snabbt teamet yrkesfotografer, det händer alla nyhetstidningar, ganska märklig utveckling.

Bilderna håller för nyhetsvärdet, men kan ofta vara rent fotografiskt kassa, som du också skrev, - men så har det även varit under den analoga tiden, tidningarnas raster/punkter för trycksvärtan krävde inte superskärpa, det blev ändå ganska kassa bilder, rent skärpemässigt med de bästa objektiven!

Inte har hobbyfotografen eller yrkesfotografen (studio-reklam-tjocka NG-kvalitétsmagasin) någonsin accepterat nyhetstidningarnas låga kvalité på bilder, rent skärpemässigt.

En avancerad kompakt bör knappast bli "omkörd" av en mobilkamera, eftersom den avancerade kompaktkameran ligger före i den tekniska utvecklingen, hela tiden!

Senast ändrad:
Ja, världens olika media-redaktioner använder sig ofta av hobbyfotografers bilder, de som var på plats först, en sådan "anställd" är billig, men dödar också snabbt teamet yrkesfotografer, det händer alla nyhetstidningar, ganska märklig utveckling.

Bilderna håller för nyhetsvärdet, men kan ofta vara rent fotografiskt kassa, som du också skrev, - men så har det även varit under den analoga tiden, tidningarnas raster/punkter för trycksvärtan krävde inte superskärpa, det blev ändå ganska kassa bilder, rent skärpemässigt med de bästa objektiven!

Inte har hobbyfotografen eller yrkesfotografen (studio-reklam-tjocka NG-kvalitétsmagasin) någonsin accepterat nyhetstidningarnas låga kvalité på bilder, rent skärpemässigt.

En avancerad kompakt bör knappast bli "omkörd" av en mobilkamera, eftersom den avancerade kompaktkameran ligger före i den tekniska utvecklingen, hela tiden!

Mest i farozonen är så klart dom billigare kompakterna, dom får väl vika sig först och har redan gjort det, men jag är inte säker på att det bara skulle bero på att mobilerna får allt bättre kamera, Kompakterna har ofta skaplig zoom, och sedan kostar dom finare mobilerna en hel del, dom skall betalas av plus att surfa kostar pengar varje månad, då anser nog många att det får räcka med mobilen.

Skulle vilja ha en trådfjärr (eller helst både tråd- och trådlös förstås) till dsc-rx100M2, men hittar ingen förutom Sonys egen RM-VPR1 , som inte går att programmera alls. Finns det verkligen inga pirater till Sonys "multi-USB"-anslutning, brukar ju annars vara sånt som man kan köpa billigt på Ebay eller så?

En härlig kamera är det hur som helst, inställnings- och anpassningsmöjligheterna gör den verkligen fin jobba med! Och vinklingsbar skärm är ju kalas för landskap, makro mm.

Per

På tur i Sarek förra veckan:

Bilagor

• 2013-09-11-06.34.17.jpg
    2013-09-11-06.34.17.jpg
    352.1 KB · Visningar: 110
En första snabb recension

Fotograferar vanligtvis med min Canon 5D mkII, men är inget tungt paket jag numera orkar släpa med mig till vardags (tex till och från jobbet varje dag -om något intressant dyker upp) och Canon 5D mkII väcker även för mycket uppmärksamhet -"på kvällen ute på stan" när man är utomlands.

Skaffade därför för två år sedan en Canon S95. Men kände mig inte speciellt nöjd, bilderna blev sisådär, seg autofokus, och oduglig på högre ISO, samt inte riktigt nöjd med autofokus vid filmning.

Köpte för två veckor sedan en Sony RX100 II. Ser ut ta riktigt fina bilder, utifrån de få bilder jag hunnit ta, återkommer när jag tagit fler. Blev dock imponerad över "panoramafunktionen", blev en rolig överaskning.

Det jag saknar med Sony RX100 II är en "riktig" batteriladdare, tycker det är enklare plocka ur batteriet och stoppa i en laddare, än att försöka pilla upp det lilla plastlocket och lista ut åt vilket håll mini-USB-kontakten ska stoppas in, blir tvungen ta fram glasögonen...

Finns det någon "riktig laddare" från Sony som tillbehör? (Bara hittat pirat-alternativ)

Vad det gäller filmfunktionen, så är RX100 II många steg vassare än på min Canon 5D mkII, inte vad det gäller kvalité, men kring autofokus. Fokusering vid filmning med Canon 5D mkII är mer eller mindre manuell (man får trycka på fokuseingsknappen manuellt) och inte så imponerad av Canon S95 heller, väldigt ofta det blev ofokuserat vid filmning.

RX100 II:an är inte blixtsnabb med fokusering när man filmar, men ändå riktigt nöjd. Filmade lite vid Stockholm Zombie Walk 2013, helt nöjd, både med fokusering, exponering, och även ljud.

Tyvärr så gör Youtube att stor del av kvalité går förlorad även om man laddar upp i "HD"
http://www.youtube.com/watch?v=nxGVgOKCPE0

Hursomhelst, än så länge är jag nöjd med min nya Sony RX100 II :)

/B

Jag har haft ett antal systemkameror som kan filma men aldrig varit nöjd med dem utom möjligen Sonys A55 som ju var den första systemkameran (tjockkameran) där AF funkade under filmning. Den var dock lite för snabb och ryckig, så snabb autofokus behöver ju inte vara en tillgång vid filmning snarare tvärtom.

Hanteringen av filmning tycker jag varit en sak de moderna kompakterna länge fixat bättre än systemkamerorna. Såg det först med lilla Sony HX9V som kom för några år sedan. Tyckte den lilla manicken som ju faktiskt har motorzoom också hade klart bättre hantering än mina systemkameror haft utan undantag. Det är först med Sonys motorzoom och de nya firmwares vi fått till NEX:arna som jag tycker filmning med den typen av systemkameror nått par med kompakterna.

Jag har inte använt mina tjockkameror vanemässigt på flera år nu och kommer nog aldrig göra det heller men min NEX har jag alltid med mig.

Finns det någon "riktig laddare" från Sony som tillbehör? (Bara hittat pirat-alternativ)

Sony har en laddare, som säljs separat (BC-TRX)eller med ett extra batteri.(ACC-TRBX)
Jag prövade lyckan och köpte laddare med två batterier från ebay för 18$. Laddaren fungerar men batterierna var rent ut sagt trasiga.

Vad det gäller filmfunktionen…
Här tror jag flera saker gått snett, min RX100II ger inte alls något liknande ens när jag överfört till Youtube.
Jag filmar (för det mesta familjen) i 50i 24M (FX), slutarprioritet och låser på 1/100s. Steadyshot på (Aktiv), autofokus och har sparat familjemedlemmarnas ansikten så att de prioriteras vid autofokus.
Vilka inställningar använder du?

En smart grej jag kom på: det går att trycka på play-knappen när kameran är avstängd och kolla på bilder och gå runt i menyerna utan att objektivet åker ut.

RX100 II:an är inte blixtsnabb med fokusering när man filmar, men ändå riktigt nöjd. Filmade lite vid Stockholm Zombie Walk 2013, helt nöjd, både med fokusering, exponering, och även ljud.

Tyvärr så gör Youtube att stor del av kvalité går förlorad även om man laddar upp i "HD"
http://www.youtube.com/watch?v=nxGVgOKCPE0

Kan tyvärr inte kommentera på bildkvaliten då youtube är en av världens sämsta sidor o kan typ inte ladda in nånting alls när jag kollar i högre än typ 480p, men jag ville iaf mest säga att det var lite småskoj att typ det första du filmade var en kompis o arbetskollega. Prästen med skepparkransen då alltså. ^^

Jag tillhör de som tycker det är suveränt att inte behöva hålla ordning på en separat batteriladdare, utan kan ladda direkt i kameran med samma standardladdare som till mobilen, surfplattan osv. Men jag köpte en sån här laddare också, som går att använda med standardladdare eller med sladd till USB-uttag (medföljer). Den funkar bra, och känns lite tryggare att använda till de tre piratbatterier jag köpte för en hundring.. (fast de har inte exploderat än heller, och håller åtminstone samma kapacitet som orginalbatteriet)

En smart grej jag kom på: det går att trycka på play-knappen när kameran är avstängd och kolla på bilder och gå runt i menyerna utan att objektivet åker ut.

Ahh, tack - riktigt bra knep som jag missat! På fjällturen senast klurade jag en del på hur mycket kräm som går åt till att skyffla linspaketet fram och tillbaka i onödan när man bara vill flukta lite på tagna bilder, inte minst när det är kallt. Bra tänkt Sony!

benkar skrev: Vad det gäller filmfunktionen…

Här tror jag flera saker gått snett, min RX100II ger inte alls något liknande ens när jag överfört till Youtube.
Jag filmar (för det mesta familjen) i 50i 24M (FX), slutarprioritet och låser på 1/100s. Steadyshot på (Aktiv), autofokus och har sparat familjemedlemmarnas ansikten så att de prioriteras vid autofokus.

Inställningar, de som kameran hade vid leverans.

Filformat: AVCHD
Inspelningsinställning: 50i 17M(FH)
BildstorlekL:17M

Filmerna ser väldigt bra ut när jag tittar på filerna lokalt på PCn. Klipper ihop det hela med Adobe Premiere Elements 9, och tappar väldigt mycket i kvalité när jag laddar upp till Youtube.

/B

Jag tillhör de som tycker det är suveränt att inte behöva hålla ordning på en separat batteriladdare, utan kan ladda direkt i kameran med samma standardladdare som till mobilen, surfplattan osv.

Men jag köpte en sån här laddare också, som går att använda med standardladdare eller med sladd till USB-uttag (medföljer).

Den funkar bra, och känns lite tryggare att använda till de tre piratbatterier jag köpte för en hundring.. (fast de har inte exploderat än heller, och håller åtminstone samma kapacitet som orginalbatteriet)

Antagligen en vanesak. Jag har inga andra prylar som kan laddas via USB-kabel, och är obotligt senil kring att hålla olika batterier laddade, så för kamerorna så har jag helst dubbla batterier.

Vill helst ladda batterier i en extern laddare, ser dåligt utan "läsglasögon", och måste ta till en liten fickkniv för att pilla upp den minimala luckan på kameran, och sedan göra 9 försök innan jag vrider mini-USB-kontakten åt rätt håll....

Går snabbare öppna batteriluckan, ta ut batteriet, slänga in det i en extern laddare :)

Har nu beställt en extern laddare och ett extrabatteri :))

/B

Ahh, tack - riktigt bra knep som jag missat! På fjällturen senast klurade jag en del på hur mycket kräm som går åt till att skyffla linspaketet fram och tillbaka i onödan när man bara vill flukta lite på tagna bilder, inte minst när det är kallt. Bra tänkt Sony!
Att man kan titta på bilder utan att sätta på kamerafunktionen, fälla ut objektiv osv är väl standard på kompaktkameror sedan ganska många år?

Sony har en laddare, som säljs separat (BC-TRX)eller med ett extra batteri.(ACC-TRBX)
Jag prövade lyckan och köpte laddare med två batterier från ebay för 18$. Laddaren fungerar men batterierna var rent ut sagt trasiga.

Det går inte med RX100, jag kan trycka på bildknappen utan att starta kameran och titta på bilder, trycker jag en gång till så går optiken ut och kameran gör sig klar, gick alltså inte att slå av bildvisningen med samma knapp, har aldrig varit särskild störd av proceduren av vanligt påslag och sedan titta på bilder, objektivet är så kort och går snabbt in igen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar