Bengf
Aktiv medlem
- APS-C har jag inte använt sedan jag sålde min EOS 10D för 8 år sedan. EOS 5-serien sedan dess. Den enda APS-C kamera jag skulle kunna tänka mig är nya Ricoh GR.
- Försök inte tolka mellan raderna, läs vad jag skriver.
- Jag brusar inte upp. Försök undvik personangrepp, så slipper du trigga moderatorn.
- Det är just för att jag äger en RX100 som jag kan uttala mig om den, istället för att hänvisa till alla upphaussade webbtester från sajter som är beroende av reklamintäkter. Vill du läsa avancerade tester från verkliga situationer av en som vet vad teknisk bildkvalitet är, så läs digilloyd.com. En betalsajt väl värd pengarna.
- Jag äger en Xperia Ray mobiltelefon och skulle inte använda den för fotografering eller filmning, såvida jag inte råkade se ett mord på öppen gata och saknade andra alternativ. Bilderna blir så dåliga att man skulle skämmas tom att skicka upp dem på Facebook.
- Nya Xperia Z1 verkar ha en helt annan approach till fotografering. 20 MP - samma som RX100 - en större bakbelyst Sonysensor, ett objektiv på 28 mm med bländare 2.0 och möjlighet till exponeringskompensation. Förutsättningarna för att kunna använda den som ett fotografiskt verktyg verkar således klart bättre. Om det är så får tester utvisa, men jag länkade till Dpr tidigare och filmerna är tekniskt mycket bra. En hel del av bilderna också.
- Jag har varit på semester 4 veckor i Asien i sommar och den enda kameran jag tog med var RX100. Den fungerade alldeles utmärkt som semesterkamera och jag har mängder av fina rawfiler att gå igenom fortfarande. Jag har också mängder av dåliga bilder tagna med RX100. Framför allt hög-ISO-bilder från skymning och framåt, tagna på andra brännvidder än 28 mm. Teleläget på RX100 är allt annat än bra. Ljussvagt och oskarpt jmft med 28 mm. Att lyckas lägga skärpan på ögonen istället för brösten på flickorna är dessutom mer tur än skicklighet.
- RX100 II tar sannolikt bättre bilder pga en bättre sensor, men det är samma distorsionsskadade objektiv, samma halvdana autofokus och storleken är ungefär densamma, så jag tror fortfarande att det finns situationer där en bra mobilkamera kan vara användbar, de gånger man inte tycker det är värt besväret att bära runt RX100 I/II hela kvällen.
Det du säger i Nr 8 kan så klart till vissa delar vara sann, alla kameramärken har sina egna ambassadörer som sällan påpekar svagheter utan hellre skönmålar så det står härliga till, så den biten har du helt rätt så är det. Men inte sväljer jag vad alla ambassadörer säger oavsett vilket kameramärke jag läser om så det skall du inte tro. helt klart så upplever vi våra kameror ganska så olika har det visat sig, jag startade en tråd om det för inte så länge sedan.