afe
Aktiv medlem
RX100 i ett nötskal; "var den väljer att sätta fokus..."
Det är därför jag kör den i DMF-läge
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
RX100 i ett nötskal; "var den väljer att sätta fokus..."
hmm DMF-läge?
Bilder från dagens fotofika och ett par rallybilar: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/jattestort-fotofika-assa-lite-rally.htm
Jag fortsätter att imponeras av kamerans prestanda på höga ISO. Har dock upptäckt att det inte alltid är så lätt att avgöra var den väljer att sätta fokus ...
hmm DMF-läge?
Har första RX100 DMG-läge?
Har samma 'problem'. Eller gör jag fel? Jag är van vid att köra med 5DII och endast använda mittersta fokuspunkten. Går det att få RX100II att bara fokusera på det i mitten?RX100 i ett nötskal; "var den väljer att sätta fokus..."
Har samma 'problem'. Eller gör jag fel? Jag är van vid att köra med 5DII och endast använda mittersta fokuspunkten. Går det att få RX100II att bara fokusera på det i mitten?
Som det är nu så hittar den 'lämpliga' områden att fokusera på hejvilt.
Och jag känner till fokustrackingfunktionen, är det den jag ska köra med?
Edit: Löst. Såklart hittar man svaret direkt när man ställt frågan...
Meny (kamera) 2: Autofokusområde->Centrumvägd eller Flexibel Punkt och inte Multi.
Har kollat lite nu, gissar att min Adobe Premiere Elements 9 är boven i dramat.Här tror jag flera saker gått snett, min RX100II ger inte alls något liknande ens när jag överfört till Youtube.
Jag filmar (för det mesta familjen) i 50i 24M (FX), slutarprioritet och låser på 1/100s. Steadyshot på (Aktiv), autofokus och har sparat familjemedlemmarnas ansikten så att de prioriteras vid autofokus.
Vilka inställningar använder du?
RX100 50i är väl 25 b/s och bör då filmas med 1/50 s.
Jag är relativt "grön" på filmning, kört på gröna autoläget, men man kan alltså bestämma slutartiden manuellt?
Medföljande manualen för RX100ii är minst sagt torftig kring olika filmformat :-( (På min Canon 5D mkII kan man bara ställa in storlek på filmen, det är allt...)
Finns kanske någon mer omfattande 3:e parts manual med info + tips man kan köpa?
EU-modellerna av Sonys kameror filmar i 24, 25 och 50 fps, medan USA/Asien-modellerna har 24, 30, 60. Beronde på PAL/NTSC och elfrekvens, även om man kan tycka det är rätt överspelat vid det här laget. Det finns de som handlat sina kameror i USA just för att få 60 fps. Korkat tycker jag det är, men det är nåt Sony har fått en fix idé om...Hittade detta kring filmning med RX100, pratas då om 60i 24M (FX), men på min RX100ii finns istället 50i 24M (FX) som "högsta kvalité"
http://rungunshoot.com/how-to-set-up-your-sony-rx100-for-cinematic-video/
Konvertering mellan olika filmformat är en hel djungel.Och som skrivet, när jag tittar på det jag filmat, direkt från filmfilerna, så är jag mer än nöjd, är när jag editerar i Premiere Elements som filmkvalitén går åt skogen...
RX100 50i är väl 25 b/s och bör då filmas med 1/50 s.