Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sony RX100 II
- Trådstartare FlyerOne
- Start datum
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
...................Det nya kitobjektivet NEX 16-50 mm går naturligtvis att köpa separat, men detta blir då som vanligt ganska dyrt - ca 3.200 kr. Samma som de tar för det gamla 18-55 mm-objektivet f.ö. Vilket är lite svårbegripligt, för ingen lär väl köpa det gamla då...
.
Jag har ju detta och min gamla kitzoom står i hyllan. Köpte min begagnad för 2000:- precis när den var ny i nyskick. Vill bara påpeka att det verkligen är olika målgrupper för dessa objektiv. Den gamla kitzoomen är för stillbild medan E 16-50mm mer riktar sig till filmare eftersom grejen med den är att den har tyst mjuk och fin motorzoom. Detta objektiv kommer garanterat att göra en del sura främst för att det inte är snabbt vare sig att fälla ut eller in sig. Styrkan är motorzoomen och att det är ett pannkaksobjektiv som tar liten plats men det är helt olämpligt för de som vill kunna ta snabba skott. Om är medveten om detta så är det ett väldigt trevligt objektiv.
Det kan heller inte användas på gamla NEX 3 eller 5 eftersom dessa inte har den nya firmwaren som autokorrigerar exv. distorsionen. Detta objektiv är utan korrigering kanske det värsta jag sett när det gäller distorsion. Dessa hus måste uppgraderas med nya firmware innan objektivet kan användas.
Jag hade det med på min vintersemester förra vintern och jag använde nästan inget annat på min NEX 7 och det tycker jag är ett bra betyg. Fantastiskt bra vid filmning.
När det gäller den jämförande diskursionen kring bländarstorlek så kan det ju vara intressant att också veta att Sony bara använder sig av två bländare i en del kompakter. Så är det i alla fall i HX9V som min fru har. Det upplevda skärpedjupet är ju så långt att det här med bländare snudd blir en ickefråga för många. Det är ju mer sikta och klicka här än det vi normalt är vana vid.
Ljusdans
Aktiv medlem
Detta objektiv kommer garanterat att göra en del sura främst för att det inte är snabbt vare sig att fälla ut eller in sig. Styrkan är motorzoomen och att det är ett pannkaksobjektiv som tar liten plats men det är helt olämpligt för de som vill kunna ta snabba skott.
Fortsatt OT:
Jag har jämfört tid från kallstart till kameran är redo för första skott med 16-50 PZ och 10-18/4 samt 35/1,8. Det är ingen större skillnad på NEX-6. (som iofs är konstruerad för att skeppas med 16-50 PZ)
Har inte filmat startsekvensen och klockat den, men det är verkligen inga enorma skillnader vi pratar om.
Uppfattar det snarare att NEX i sig inte är ett särskilt startsnabbt system. Oavsett objektiv. Vilket kan vara lite frustrerande.
PZ-objektivet uppfattas nog som väldigt långsamt i starten för att det helt enkelt synliggör startsekvensen fysiskt.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Med NEX 7 är det en klar skillnad även efter den första firmwareuppgraderingen. Innan den var det helt gräsligt. Men å andra sidan tar det ju säkert 3 sekunder innan EVF-en är med så rent praktiskt sätter ju den också gränserna.
Mot bakgrund av att HX9V ju bara använder två bländare så undrar jag hur det är med RX 100 II. Har man möjlighet i den att fritt välja bländarsteg på vanligt sätt?
Mot bakgrund av att HX9V ju bara använder två bländare så undrar jag hur det är med RX 100 II. Har man möjlighet i den att fritt välja bländarsteg på vanligt sätt?
alfin
Aktiv medlem
Du kan välja fritt vilken bländare du vill. RX100 fungerar fullt ut som en stor systemkamera med alla tänkbara inställningsmöjligheter.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Tack för info
Leaflet
Aktiv medlem
Snubblade över den här videon på YT. Ganska schysst sammanfattning av skillnaderna mellan ettan och tvåan.....
http://m.youtube.com/watch?v=0ieXWY8KavA&feature=g-high-rec
http://m.youtube.com/watch?v=0ieXWY8KavA&feature=g-high-rec
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Intressant att de faktiskt lyckas med att lyfta den redan hyllade RX100 några snäpp till i RX100 II. Vikbar skärm och bakbelyst sensor är ju verkligen två signifikanta lyft. 40% större exponeringsyta än med traditionella sensorer är ju ett klar timponerande lyft. WIFI - vet inte, men menyförbättringarna ska inte underskattas. Vi får väl se om det spiller över till de nya NEX-arna också.
Fin liten kamera men jag kommer nog inte skaffa mig en då jag nog är fast i NEX-spåret. Kanske en uppgardering för frugan men hon har redan en HX9V som alltmer ofta hamnar på hyllan till förmån för mobilkameran.
Vem är Sony RX100 II till för?
Fin liten kamera men jag kommer nog inte skaffa mig en då jag nog är fast i NEX-spåret. Kanske en uppgardering för frugan men hon har redan en HX9V som alltmer ofta hamnar på hyllan till förmån för mobilkameran.
Vem är Sony RX100 II till för?
Bengf
Aktiv medlem
Vem är RX100 ( II )- till för, var frågan, tja... att ha möjligheten till lite bättre bilder än en ordinär kompakt.
Någon svarade tidigare att RX100 har dom inställningsmöjligheter som en stor dslr har och så är det, om det sedan passar gubbe XXX eller kvinna XX, är ju samma problemställning som man kan ha oavsett kameratyp.
Någon testare skriver att RX100 II ligger mycket nära m43-systemets högisoegenskaper, trots den mindre sensorn av dom två.
En stor grupp väljer kameror med APS-C sensor just för möjligheten till bättre bildkvalitet, andra går på topp of the line och väljer FF. Någonting har hänt där tex Canons G serie med pytteliten sensor 1/1,7 numera tar förvånansvärt bra bilder ända upp till Iso 1600.
RX100 som jag har i en liten hård väska vid bältet känns inte av överhuvud taget, jag får känna efter om jag har den med eller ej, en rolig liten manick som man kan leka med bland menyerna om man känner för det.
//Bengt.
Någon svarade tidigare att RX100 har dom inställningsmöjligheter som en stor dslr har och så är det, om det sedan passar gubbe XXX eller kvinna XX, är ju samma problemställning som man kan ha oavsett kameratyp.
Någon testare skriver att RX100 II ligger mycket nära m43-systemets högisoegenskaper, trots den mindre sensorn av dom två.
En stor grupp väljer kameror med APS-C sensor just för möjligheten till bättre bildkvalitet, andra går på topp of the line och väljer FF. Någonting har hänt där tex Canons G serie med pytteliten sensor 1/1,7 numera tar förvånansvärt bra bilder ända upp till Iso 1600.
RX100 som jag har i en liten hård väska vid bältet känns inte av överhuvud taget, jag får känna efter om jag har den med eller ej, en rolig liten manick som man kan leka med bland menyerna om man känner för det.
//Bengt.
Bussmicke
Aktiv medlem
Bengf
Aktiv medlem
Det var på Elgiganten, gick bara och provade ut en som passade RX100, får inte plats med något mera vilket passade mig, den var av märket Hama, man drar medelst två dragkedjehållare och jag fiskar upp handleds-remmen först, som jag drar över handen, vilket skapar trygghet för mig. RX100 är en aning hal och borde från fabrik ha ett bra lite knottrit gummi att greppa.
Ville ha en så liten väska som möjligt, denna väska har som en enkel bälg på vara sida så att man kan vika upp utan att väskan går isär helt, vilket är mycket bra. Går också att trä på en barnstrumpa och ha den i jeansfickan om man tycker att en väska blir för stor. finns säkert även mjuka läderväskor som gör det hela ännu mindre, men jag såg ingen passande då jag köpte kameran.
//Bengt.
tompaw
Medlem
Det var på Elgiganten, gick bara och provade ut en som passade RX100, får inte plats med något mera vilket passade mig, den var av märket Hama, man drar medelst två dragkedjehållare och jag fiskar upp handleds-remmen först, som jag drar över handen, vilket skapar trygghet för mig. RX100 är en aning hal och borde från fabrik ha ett bra lite knottrit gummi att greppa.
Ville ha en så liten väska som möjligt, denna väska har som en enkel bälg på vara sida så att man kan vika upp utan att väskan går isär helt, vilket är mycket bra. Går också att trä på en barnstrumpa och ha den i jeansfickan om man tycker att en väska blir för stor. finns säkert även mjuka läderväskor som gör det hela ännu mindre, men jag såg ingen passande då jag köpte kameran.
//Bengt.
Jag köpte ett grepp som limmas på på framsidan (CG-RX100), ser ut som original och funkar riktigt bra. $ 42,90 med en dryg veckas leveranstid från USA. Killen som säljer dom heter Richard Franiec, Googla så hittar du säkert sidan, hittar inte länken i hastigheten.
mvh
Thomas
Bengf
Aktiv medlem
Jag köpte ett grepp som limmas på på framsidan (CG-RX100), ser ut som original och funkar riktigt bra. $ 42,90 med en dryg veckas leveranstid från USA. Killen som säljer dom heter Richard Franiec, Googla så hittar du säkert sidan, hittar inte länken i hastigheten.
mvh
Thomas
Tackar för förslaget, har sett några bilder på nått liknande lösning du beskriver. RX100 kostade runt 6000 Kr som ny, och till det priset tycker jag nog Sony borde ha haft en lösning redan från fabrik, var lite förvånad när nya II:an kom att dom inte hade funnit någon lösning.
Det är ett känt problem även på andra modeller under åren, men samtidigt har man vant sig och RX100 är lite bred så det går rätt så bra att hålla den.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Vem är RX100 ( II )- till för, var frågan, tja... att ha möjligheten till lite bättre bilder än en ordinär kompakt.
//Bengt.
Ja det är just det. Man kan ju köpa en M43-kamera som är liten och kompakt och som man kan växa med. Även om en RX100 II räcker väldigt långt, så är det en kompaktkamera och en systemmässig återvändsgränd precis som en RX1. Om man exv. har en tjockkamera så kan man ju välja den som ett komplement men jag antar att man inte skaffar både en RX100 II och en kompakt systemkamera utan då väljer antingen eller. Visst kan man ångra sig och sälja men andrahandsvärdet kanske knappt gör den ansträngningen värd att göra. Risken är att även denna kamera hamnar på hyllan när mobilerna nu blir ännu bättre. Skulle vara intressant att se hur kameran i Sonys nya värsting telefon klarar sig i konkurrensen även Nokia/Microsoft har ju visa att de satsar på mobilkamerorna. Gränsen för mig går ändå vid att kunna byta optik eller inte.
alfin
Aktiv medlem
[...] Skulle vara intressant att se hur kameran i Sonys nya värsting telefon klarar sig i konkurrensen även Nokia/Microsoft har ju visa att de satsar på mobilkamerorna. Gränsen för mig går ändå vid att kunna byta optik eller inte.
Jag håller nog med dig, även om jag har en RX100 själv. Efter att ha sett bilderna och filmerna som Sony Xperia Z1 presterar (http://bit.ly/15K27by), är det förmodligen mer optimalt med en systemkamera och en bra mobil som tar acceptabla bilder och som ändå alltid finns i fickan. En kompaktkamera är trots allt alltid en kompromiss, även om den har stor sensor och raw-format.
larsborg
Aktiv medlem
Tackar för förslaget, har sett några bilder på nått liknande lösning du beskriver. RX100 kostade runt 6000 Kr som ny, och till det priset tycker jag nog Sony borde ha haft en lösning redan från fabrik, var lite förvånad när nya II:an kom att dom inte hade funnit någon lösning.
Det är ett känt problem även på andra modeller under åren, men samtidigt har man vant sig och RX100 är lite bred så det går rätt så bra att hålla den.
Det finns olika grepp, speciellt "skräddarsydda" för RX100 / RX100 II, en variant blir en klassisk läderliknande yta på framsidan (vanligt tidigare på analoga kameror), den andra varianten är ett grepp på höger sida.
Kan självklart köpas i Sverige, eventuellt kontakta Sony Sverige.
ScandinavianPhoto har mängder med tillbehör till RX100 / RX100 II.
larsborg
Aktiv medlem
Jag håller nog med dig, även om jag har en RX100 själv. Efter att ha sett bilderna och filmerna som Sony Xperia Z1 presterar (http://bit.ly/15K27by), är det förmodligen mer optimalt med en systemkamera och en bra mobil som tar acceptabla bilder och som ändå alltid finns i fickan. En kompaktkamera är trots allt alltid en kompromiss, även om den har stor sensor och raw-format.
En mobilkamera är väl, om någon produkt, verkligen en kompromiss!
Mini optik, som ger bra bilder i normalljus, så där ok i sämre ljus, klarar inte snabba motiv, jag vet, har själv en Samsung S4.
Fördel med en kamera, utan inbyggd telefon, du slipper bli störd av samtal!
Det optimala med en systemkamera, hör dåtiden till, försäljningen dalar, hobbyfotografen inser, att för de flesta bilder räcker brännvidder 28 - 100 mm, tillverkarna är inte sena med nytillskott av avancerade kompaktkameror med skarp zoomoptik, relativt bra brus-prestanda, låg vikt, kompakt kamera, - RX100:n startade racet, ja även Canons G-serie, den typen av kameror kommer vi att få se mera av ...!
För riktigt stora bilder, meterförstoringar, är fortfarande större bildsensorer än 1" överlägsna.
Släpa på flera objektiv, det är bara onödigt, iaf min åsikt,
- bekväm som man är.
Bengf
Aktiv medlem
Ja det beror lite på hur man startar upp sin kamerapark, under den analoga tiden var det mycket vanligt med en stor systemkamera + en bra kompakt, kompakterna på den tiden hade då visserligen samma filmstorlek, men var mindre och lättare.
Startar man i dag med en Nexare så blir inte självfallet en kompakt lika nödvändig, själv har jag då haft flera Konica och Minoltakameror under åren men inte tyckt att jag haft råd eller prioriterat dyrare optik, man kan säga att jag hamnat lite efter, när jag köpte A77 med paket 16-50/2,8 så fick jag äntligen något som motsvarade dom under åren mera kända fina objektiv som Canon har.
Just i dag är det inte säkert att jag köpt en A77, då jag nästan jämt nöjer mig med RX100 för det är så himla smidigt. men A77 är vass RX100 kan inte tävla mot den. Men det bar sig inte bättre än att jag rev ner den fina optiken i golvet så att zoomen hoppade ur led, händer ingenting när jag vrider på zoomen, får väl skicka den till Assist Workshop i Linköping som jag blev hänvisad av Scandinavian Photo. Hade ställt objektivet upp i skåpet och det stora motljusskyddet lyckades jag knuffa till så det dråsade i golvet.
//Bengt.
Startar man i dag med en Nexare så blir inte självfallet en kompakt lika nödvändig, själv har jag då haft flera Konica och Minoltakameror under åren men inte tyckt att jag haft råd eller prioriterat dyrare optik, man kan säga att jag hamnat lite efter, när jag köpte A77 med paket 16-50/2,8 så fick jag äntligen något som motsvarade dom under åren mera kända fina objektiv som Canon har.
Just i dag är det inte säkert att jag köpt en A77, då jag nästan jämt nöjer mig med RX100 för det är så himla smidigt. men A77 är vass RX100 kan inte tävla mot den. Men det bar sig inte bättre än att jag rev ner den fina optiken i golvet så att zoomen hoppade ur led, händer ingenting när jag vrider på zoomen, får väl skicka den till Assist Workshop i Linköping som jag blev hänvisad av Scandinavian Photo. Hade ställt objektivet upp i skåpet och det stora motljusskyddet lyckades jag knuffa till så det dråsade i golvet.
//Bengt.
alfin
Aktiv medlem
En mobilkamera är väl, om någon produkt, verkligen en kompromiss!
Mini optik, som ger bra bilder i normalljus, så där ok i sämre ljus, klarar inte snabba motiv, jag vet, har själv en Samsung S4.
[...]
För riktigt stora bilder, meterförstoringar, är fortfarande större bildsensorer än 1" överlägsna.
Släpa på flera objektiv, det är bara onödigt, iaf min åsikt,
- bekväm som man är.
Absolut! Men det verkar som Xperia Z1 har satsat mer på kameradelen precis som Nokian.
Problemet (för mig) är att RX100 är för stor för att alltid vara med. En varm sommardag i skjortärmarna på någon välbesökt uteservering med en kall öl i handen finns alltid mobilen i bröstfickan, men RX100 ligger tyvärr hemma eftersom jag inte tycker det är värt att ta med den för de få bilder som brukar bli aktuella en sådan kväll.
Dessutom är RX100 för mycket kompromiss för mer seriösa bilder. Jag printar mina bilder på en Epson 3800 och jag kan lova dig att bristerna syns långt innan du når meterförstoringar!
Så en bra mobilkamera med exponeringskompensation och annat har nog sin plats vid valda tillfällen som alternativ.
Leaflet
Aktiv medlem
Absolut! Men det verkar som Xperia Z1 har satsat mer på kameradelen precis som Nokian.
Problemet (för mig) är att RX100 är för stor för att alltid vara med. En varm sommardag i skjortärmarna på någon välbesökt uteservering med en kall öl i handen finns alltid mobilen i bröstfickan, men RX100 ligger tyvärr hemma eftersom jag inte tycker det är värt att ta med den för de få bilder som brukar bli aktuella en sådan kväll.
Dessutom är RX100 för mycket kompromiss för mer seriösa bilder. Jag printar mina bilder på en Epson 3800 och jag kan lova dig att bristerna syns långt innan du når meterförstoringar!
Så en bra mobilkamera med exponeringskompensation och annat har nog sin plats vid valda tillfällen som alternativ.
Midjeväska? Funkar alltid.....