Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony RX100 II

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går inte med RX100, jag kan trycka på bildknappen utan att starta kameran och titta på bilder, trycker jag en gång till så går optiken ut och kameran gör sig klar, gick alltså inte att slå av bildvisningen med samma knapp, har aldrig varit särskild störd av proceduren av vanligt påslag och sedan titta på bilder, objektivet är så kort och går snabbt in igen.

Nja, har även jag RX100. Blev också glad när jag "kom på" att det gick att sätta igång kameran utan att behöva få ut objektivet genom att trycka på PLAY knappen. Du stänger ju också då enkelt av den igen med vanliga POWER knappen.

Så det funkar även på RX100an och jag tycker många gånger det är skönt att slippa vänta på kameran att sättas igång -> Trycka på PLAY knappen för att sedan se bilderna. Kanske inte mer än 2-3 sekunder du förlorar, men är du ivrig att se en bild du tidigare taget är det alltid skönt :)

Nja, har även jag RX100. Blev också glad när jag "kom på" att det gick att sätta igång kameran utan att behöva få ut objektivet genom att trycka på PLAY knappen. Du stänger ju också då enkelt av den igen med vanliga POWER knappen.

Så det funkar även på RX100an och jag tycker många gånger det är skönt att slippa vänta på kameran att sättas igång -> Trycka på PLAY knappen för att sedan se bilderna. Kanske inte mer än 2-3 sekunder du förlorar, men är du ivrig att se en bild du tidigare taget är det alltid skönt :)

Jovisst det fungerade, provade först på Movie-knappen då jag symboliserade play-knappen ( spela )- med Movie. gick bra att stänga av också då på Power knappen, trodde för ett tag att powerknappen inte skulle blandas i utan att man stängde med samma knapp. men smidigt var det.

Har precis bytt upp (?) mig från RX100 till RX100 II. Fick den igår och har provkört den idag och ikväll med lite bilder. Tänkte kolla mörkeregenskaperna och tog en serie bilder med olika ISO, från 12800 och neråt. Bländaren var fast på 1,8 ; jag körde på läge P.
Till min förvåning ville den inte ställa längre exponeringstid än 1 sekund, så bilderna blev mer och mer underexponerade vartefter ISO-talet sjönk. Märkligt. Inget jag känner igen från den gamla RX100.

Kikade runt lite i menyerna för att se om jag hittade någon sådan inställning men hittade ingen. På lägena för både bländar- och slutarautomatik är det inga problem att ställa in eller få längre slutartider...

Nån som känner igen detta?

I övrigt känns den bra. Den vikbara skärmen är ett klart lyft men WIFI-funktionaliteten var en besvikelse. Visst, det går att filma eller ta bilder, och zooma men inte mer. Jag hade ju tänkt mig en listig app med möjlighet till kontrolll av exponering och fokus. Men men ....

Jag fick för mig att jag ville ha en sån här, så jag brummade iväg till Elgiganten och handlade en efter jobbet idag :)

Första intrycket är att den är väldans liten och ganska tung. Ringen runt objektivet och flippskärmen är ganska tröga, men jag gissar att det ändrar sig när man använt kameran ett tag.

Den verkar brusa mindre (eller åtminstone snyggare) än min NEX-7 gör på ISO1600, och det är ju trevligt.

Att den har DMF visste jag inte innan jag köpte den, så det var en positiv överaskning. Däremot blev jag lite besviken att det inte går att ställa in zoomen i fasta lägen om man inte använder ringen för att zooma.

I helgen ska den testas ordentligt, och då ska jag också prova WiFi-funktionerna.

…Att den har DMF visste jag inte innan jag köpte den, så det var en positiv överaskning.
Vad är DMF?

Håller med om att ringarna är tröga. En liten besvikelse.
Samt att det inte finns histogram vid filmning.

Gratulerar till nykomplingen och hoppas den skänker många fina bilder.

Vad är DMF?

Håller med om att ringarna är tröga. En liten besvikelse.
Samt att det inte finns histogram vid filmning.

Gratulerar till nykomplingen och hoppas den skänker många fina bilder.

Direct Manual Focus tror jag det står för - det gör att man kan justera focus manuellt och använda AF kombinerat. Jag tycker det är mycket användbart på min NEX, och förhoppningsvis så också på denna.

I förra inlägget glömde jag att nämna att ett av de första intrycken är att den är apdyr - NEX-7 är 1500:- billigare nu och NEX-6 ligger på ungefär samma pris :)

Jag köpte Gary Friedmans ebok om RX100 II, och den kan jag definitivt rekommendera. Jag var inte så imponerad av boken om NEX-7, men den om RX100M2 innehåller många nyttigheter som inte framgår av den medföljande manualen eller Sonys supportsajt.

Jag tycker han tar väl bra betalt för sina eböcker, men i det här fallet var det värt det :)

Väl bra betalt? Priset ligger väl på 20-25 USD?

Jag tror det är få som för det beloppet kan förbättra sin fotografiska förmåga lika mycket på något annat sätt för dessa pengar. Vad kostar ett nytt kamerahus? Ett nytt objektiv? 10-100 gånger mer? Hur många kommer att bli 10-100 gånger bättre efter ett sådant inköp relativt att köpa en av Friedmans e-böcker?

Det kan inte finnas mycket inom fotovärlden som är så prisvärt som hans e-böcker...
.

Väl bra betalt? Priset ligger väl på 20-25 USD?

Jag tror det är få som för det beloppet kan förbättra sin fotografiska förmåga lika mycket på något annat sätt för dessa pengar. Vad kostar ett nytt kamerahus? Ett nytt objektiv? 10-100 gånger mer? Hur många kommer att bli 10-100 gånger bättre efter ett sådant inköp relativt att köpa en av Friedmans e-böcker?

Det kan inte finnas mycket inom fotovärlden som är så prisvärt som hans e-böcker...
.

Nä, du har förstås rätt i det (fast boken om NEX-7 tycker jag inte var mycket att hänga i granen). Jag är väl bortskämd från appvärlden där allt kostar sju kronor, eller amazon där få eböcker kostar mer än 15 dollarer.

I det här fallet tycker jag dock boken är värd det den kostar och mer därtill, då den förklarar en hel del inställningar mycket bättre än manualen till kameran gör och innehåller många bra tips. Hr Friedman skriver också i inledningen att den här boken skiljer sig från många av hans tidigare alster då den är ämnad för avancerade fotografer och hoppar över nybörjargrejerna - det var kanske det som gjorde att jag inte gillade boken om NEX-7 så mycket ...

Hehe, så kan det ju vara... :)

Men de som har god erfarenhet av någon av Sonys kameror och sedan köper en av Friedmans böcker säger ofta något med innebörden att de kanske inte hittade särskilt mycket som de inte redan kände till, men att Gary ofta presenterade materialet på något annat sätt så att de ändå fick en del aha-upplevelser - fick andra perspektiv.
.

Hehe, så kan det ju vara... :)

Men de som har god erfarenhet av någon av Sonys kameror och sedan köper en av Friedmans böcker säger ofta något med innebörden att de kanske inte hittade särskilt mycket som de inte redan kände till, men att Gary ofta presenterade materialet på något annat sätt så att de ändå fick en del aha-upplevelser - fick andra perspektiv.
.

Visst kan det vara så, men boken om NEX-7 tillförde (för mig) i stort sett inget alls. Boken om RX100 II ger betydligt mer, och det kan ha att göra med att Sonys dokumentations är tämligen obefintlig och inkomplett.

Jag har nu också konstaterat att menyerna i RX100 II är mycket mycket bättre organiserade än de är i NEX, och att den har en del inställningar jag saknar i sjuan. Det är uppenbart att det är helt olika ingenjörer inblandade i konstruktionen av dessa kameror (vilket är synd - NEX-folket skulle behöva lära sig av de som gjort RX-kameran).

Remote Control_2013-10-04_400px.jpg

Testade appen för IOS - den ger hittills oanade möjligheter till ännu vackrare självporträtt än jag gjort tidigare :p

Ja, nutidens bruksanvisningar är ofta ett bedrövligt kapitel för väldigt många produkter. Annat var det förr... :)

Det är olika team som har huvudansvaret för Sonys olika kameraserier. Dock har Sony sagt att A-mount och E-mount teamen har mycket samarbete mellan varann, och det får man väl säga märks. Det finns ju ingen annan tillverkare av både tjock- och spegellösa kameror som har så hög grad av integration mellan sina system som Sony. NEX-systemet är ju t.ex. det enda spegellösa där man (mha adapter) kan köra sina tjockkameraobjektiv med full PDAF även på sina spegellösa kameror (även om de i och för sig då inte är spegellösa längre...). Men för somliga är denna möjlighet uppenbarligen av stor betydelse (t.ex. för att de hellre har med sig en liten lätt NEX-7 som backup-kamera än släpar på ytterligare en tung A850/A900/A99).

Och snart lär det väl också vara det enda spegellösa systemet som erbjuder såväl APS-C som FF-sensorer. Eller åtminsone det enda spegellösa FF-systemet - det är väl fortfarande inte helt klart ifall NEX och de kommande spegellösa fullformatarna kommer att ha helt kompatibla fattningar, eller ifall de är kompatibla bara åt ena hållet (eller möjligen inte alls).

Har fått intrycket av att det är större avstånd mellan Alpha-sektionen (med A- och E-mount) och CyberShot-sektionen, även om det givetvis förekommer en hel del samarbete även mellan dessa. Enligt dina erfarenheter får vi väl hoppas att detta samarbete har varit intensivt under utvecklingen av den kommande NEX-7R kameran (or whatever)...
.

Menysystemet är bättre i A-kamerorna (alltså de som hittills hetat A - nu heter ju också kameror med E-fattning A) än i NEX, och likaså i min RX100 II. Nex har ett bedrövligt menysystem, men man behöver tack och lov inte ge sig in i det så ofta.

Gissningsvis kommer en FF med E-fattning ha det bra menysysemet och möjlighet att spara inställningar i olika minnesbanker. Det finns i NEX-6, RX100 II och A77 - men trots några småuppdateringar till min NEX finns det inte där ännu.

Om det kommer en uppdatering till NEX-7 i början av nästa år (med vettiga funktioner) kan jag vara intresserad av den. De FF-kameror det nu rykas om är för mig totalt ointressanta, och blir det inte roligare nästa år går jag nog över till Fuji.

Kan man inte styra det själv så den alltid fokuserar med mittpunkten?

Jo, det går förstås att göra. Jag har den inställd i DMF-läge med fokuseringen centrerad i mitten, och om den hittar ett ansikte får det prioritet - jag kan dock alltid justera fokus manuellt genom att vrida ratten kring objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar