Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo A55 måste jag erkänna som den mest intressanta Sonykameran för mig just nu. har för tillfället inte haft riktigt ro i kroppen att gå in och specialstudera den, den gode Peter strör ju länkar efter sig som man sår vete. Har haft lite svårt för 500 serien med den grova kroppen, som verkar vara byggd som en undervattenskamera med flytförmåga, Pentax k7 har en mycket tilltalande design som hamnar under 7D i storlek, den typdesignen lockar mig. Nya A55 ser mera ut att nästan vara kopierad av Nikons D40, och ger vid första blickarna ett mycket gediget intryck. förutom det om jag fattar rätt så kan mina fyra objektiv som jag har passa på A55 vilket dom inte gör på Nexarna, en klar fördel. Om det någonsin kommer en ny A700 efter att Sony har släppt en 36 modeller under 10000 kr, orkar inte räkna alla modeller längre. Nya A700 om den kommer blir troligtvis en ganska dyr modell och säkert avancerad ala Canon 7D. Måste säga att jag vart storligen förvånad när Foto hoppar över sitt adelsmärke att testa upplösningsförmåga på Nex 5:an det hade varit kul att få läsa, verkar som halva redaktionen är på semester. Jo A55 ser väldigt intressant ut, kommer att följa upp den mera när flera testare får tag i den. vore ju kul om aspman och risedahl finge tag några exemplar och även teknikoraklet Jocke, neutrala gubbar som inte backar för att ge både Ros och Ris.//Bengt.

Hehehe fortfarande inte bestämt dig för vilket kameramärke/modell du ska satsa på Bengt....verkar ha lite beslutsångest/vara lite velig...rädd för att välja/satsa på fel märke??? Det kommer nytt hela tiden så valet av kamera blir inte precis lättare om man vänta hela tiden...A55 är en gammal nyhet nu då Canon precis släppte sin väl-specade 60D :) http://www.dpreview.com/previews/canoneos60d/ plus ett antal nya objektiv...vänta lite till så kommer Nikon och Pentax också med något nytt..hjulet hålls snurrande hela tiden så att säga...lönlöst att sitta o sukta efter det bästa och nyaste hela tiden :) Vad det gäller bildkvaliten i Sonys nya A33/55 och A560/580 så behöver du inte vara orolig...lär vara minst lika bra som Sonys Nex-modeller vilka har minst lika bra bildkvalite som Canons och Nikons bästa i APS-C segmentet....visst det hade varit kul om dom(Lennart,Joakim mfl) fick tag i ett ex och testade mot övriga konkurrenters likvädiga modeller men det är trotts allt du som skall ha/trivas med kameran i slutändan....sätt upp dina krav/vad som är viktigt för dig och åk o testa/kläm på dom modellerna som uppfyller dina krav/modeller...välj den av dom som känns bäst i handen mm för dig.
 
a55 blir faktiskt mer och mer intressant. 60d släppet från canon idag blev man väl föga imponerad av... eller?
 
a55 blir faktiskt mer och mer intressant. 60d släppet från canon idag blev man väl föga imponerad av... eller?

Jag hade dock önskat att A33/55 hade lika många korslagda af-punkter,samma möjligheter i filmläget och samma infästning av skärmen som 60D....men för mig personligen är A33/55 betydligt intressantare...erbjuder massor av andra saker som jag har mer användning för...tex hand held twillight,panorama,HDR mm...även filmfunktionen i A33/55 tilltalar och passar mig bättre även om jag önskar att möjligheten till manuella inställningar fannas....varför?? Jo för jag har inga ambitioner att göra "proffsvideos" så jag behöver igentligen inte manuellt läge i filmläget utan tar då mycket hellre en snabb,säker och fungerande AF...dessutom verkar Sony A33/55 ha en den överlägset snyggaste och jämnaste autoexponeringen av alla nuvarande DSLR med filmfunktion...inget "flimmrande" när den justerar exponeringen utan det sköts så bra/snyggt att man knappt märker av det.
 
Jag undrar dock hur det ligger till med bländarstyrningen i filmläget. Att man bara kan få AF vid filmning med största bländare med kit-objektivet kan jag tänka mig eftersom det inte är så ljusstarkt men med ett 50/1.4 måste man väl kunna blända ner? Vet någon vad som gäller?

Dessutom vore det kul om man kunde justera bländare under filmning, till skillnad från Canon så har ju Sony/Minolta-fattningen en teknisk förutsättning för att göra detta mjukt & fint.
 
Litet test/användarintryck av A33...grymma bilder....kolla jämförelsen där man jämför kamerans valiga iso mot motsvarande iso i Hand held twillight mode...det är en riktigt grym funktion(använder den ofta på min Nex) som dessutom har förbättrats i A33/55 jämfört med den i Nex....så "rena" bilder som man får direkt ur kameran på höga ison i det läget är det ingen annan APS-C kamera som ens är i närheten av....menar kolla bara hur "rent" iso12800 utsnittet är.

http://translate.google.com/transla...&t=41334&sid=3dd1b92789b8b88c553189bdc3c03130
 
Jag undrar dock hur det ligger till med bländarstyrningen i filmläget. Att man bara kan få AF vid filmning med största bländare med kit-objektivet kan jag tänka mig eftersom det inte är så ljusstarkt men med ett 50/1.4 måste man väl kunna blända ner? Vet någon vad som gäller?

Dessutom vore det kul om man kunde justera bländare under filmning, till skillnad från Canon så har ju Sony/Minolta-fattningen en teknisk förutsättning för att göra detta mjukt & fint.

Med fungerande AF så kan man inte ändra bländaren...utan den är låst till största bländare..dock är största bländare F3,5 för kameran i filmläget..alltså använder du ljusstarkare objektiv tex en 50mm F1,8 så kommer kameran automatiskt att blända ner till F3,5 så fort du slår på filmläget då det är "största" bländare för kameran i filmläget med AF(har man ljussvagare objektiv tex ett på F4,5 så blir största bländare F4,5)...vill man köra med större bländare tex F1,8(eller mindre bländare tex F8) så måste man köra MF...alltså i MF kan man styra bländare medans kameran sköter slutartid och iso.

Här kan man läsa hur filmläget fungerar(en bit ner):

http://www.sony.net/Products/ilc/A-series/a55va33/features01.html
 
Senast ändrad:
Jag hade dock önskat att A33/55 hade lika många korslagda af-punkter,samma möjligheter i filmläget och samma infästning av skärmen som 60D....men för mig personligen är A33/55 betydligt intressantare...erbjuder massor av andra saker som jag har mer användning för...tex hand held twillight,panorama,HDR mm...även filmfunktionen i A33/55 tilltalar och passar mig bättre även om jag önskar att möjligheten till manuella inställningar fannas....varför?? Jo för jag har inga ambitioner att göra "proffsvideos" så jag behöver igentligen inte manuellt läge i filmläget utan tar då mycket hellre en snabb,säker och fungerande AF...dessutom verkar Sony A33/55 ha en den överlägset snyggaste och jämnaste autoexponeringen av alla nuvarande DSLR med filmfunktion...inget "flimmrande" när den justerar exponeringen utan det sköts så bra/snyggt att man knappt märker av det.


Jo.. fler korslagada hade väl vari bra men 95% av gångerna använder jag miitenkorset. Hur blir det tro med AF ljuskänsligheten , kommer den att bli bättre på denna eller. Många gånger har iallafall min a550 svårt att fokusera korrekt på lite mörkare områden.
OM nu fokusen fungera bra i 10fps så är denna kamra MYCKET intressant för mig!
 

Ja det ett tydligt ex på vad jag menar när A33/55 är överlägsen dom andra kamerorna i autoexponeringen....A33/55 fixar det med ett jämt,snyggt och säkert resultat....dessutom med bra,snabb och säker AF...detta har dom flesta betydligt större nytta av än manuella inställningar....vill man styra/ha lite kontroll istället för autoexponering så kan man alltid låsa exponeringen och använda sig av +/- kompensering.
 
Nu har jag bekymmer här...

a33 eller a55 eller a580 eller duger a560 ????

Ett stort I-landsproblem tornar upp sig. Fast väldigt kul. Finns det någon datum för när kamerorna är ute i butik??. Jag bara måste dit och klämma och fota lite :D
 
Max 9 min, vad kan det bero på? Går det åt för mycket processorkraft då tro?
9 minuter är inte så mycket men å andra sidan så ska ju klippen vara sekundsnabba nu för tiden. Huvudsaken är att möjligheten finns, inte roligt att titta på skakiga filmer!
 
Max 9 min, vad kan det bero på? Går det åt för mycket processorkraft då tro?
9 minuter är inte så mycket men å andra sidan så ska ju klippen vara sekundsnabba nu för tiden. Huvudsaken är att möjligheten finns, inte roligt att titta på skakiga filmer!

Troligtvis pgr av det också men främsta anledningen är värmeutvecklingen...Sonys ibyggda bildstabilisering genererar tydligen en hel del värmen när den är aktiv hela tiden vilket den är under filmning.
 
Senast ändrad:
Kanske är det redan utrett men jag är lite nyfiken på sensorerna i A33/A55. Delar någon av kamerorna sensor med nån av NEX? Och är det helt andra i A560/580? de verkar ju fått lite lägre betyg än A33/A55.
 
Nu har jag bekymmer här...

a33 eller a55 eller a580 eller duger a560 ????

Ett stort I-landsproblem tornar upp sig. Fast väldigt kul. Finns det någon datum för när kamerorna är ute i butik??. Jag bara måste dit och klämma och fota lite :D

A560! A580 har bara 15% fler MP, annars är de lika.

A580 kommer i oktober, om jag minns rätt, A560 i januari.
 
Nu har jag bekymmer här...

a33 eller a55 eller a580 eller duger a560 ????

Ett stort I-landsproblem tornar upp sig. Fast väldigt kul. Finns det någon datum för när kamerorna är ute i butik??. Jag bara måste dit och klämma och fota lite :D

Kan bara du avgöra...dom har rätt mycket gemensamt men trotts det väldigt olika.
 
Kanske är det redan utrett men jag är lite nyfiken på sensorerna i A33/A55. Delar någon av kamerorna sensor med nån av NEX? Och är det helt andra i A560/580? de verkar ju fått lite lägre betyg än A33/A55.

A33 och A560 har samma sensor som Nex medans det sitter en nyare/annan i A55 och A580....skillnaden i bildkvaliten mellan dom fyra lär vara minimal/knappt märkbar.
 
A33 och A560 har samma sensor som Nex medans det sitter en nyare/annan i A55 och A580....skillnaden i bildkvaliten mellan dom fyra lär vara minimal/knappt märkbar.

Ok tack för svaret. Skumt att något av testen i denna tråd tyckte att A33/A55 hade "bättre" bildkvalité på något vis än A560/A580 isåfall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.