Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu måste väl ändå KG vara nöjd?

KG Stolt har nu äntligen fått en vass kamera att snegla på med EVF.
Han har ju väntat länge nog nu på en uppgradering till sin gamla Minolta med EVF.

eller ... han kanske föredrar en A580 som ersättare för A700 istället för att vänta på något som aldrig verkar komma. Jag bara undrar vad som ska finnas i den som inte redan finns i dessa kameror.
 
Tack för bra svar, finns mkt större utbud än jag trodde. Kul!

Om du vill få en uppfattning om utbudet så är det nästan enklast att gå in på t.ex. CyberPhoto, klicka på objektiv och välja Sony som kameramärke, så får du en hygglig listning.

Det finns gott om nya objektiv, och som begagnat kan du dessutom använda alla autofokusobjektiv tillverkade av Minolta och KonicaMinolta sedan 1985. Många av dessa gamla objektiv är riktigt bra!

För rimliga pengar är nog Tamrons 90/2.8 makro ett bra val. Sony har annars två egna, ett 50mm och ett 100mm, och även om de är bra så är de knappast bättre än Tamron men däremot dyrare, 100mm är nästan dubbelt så dyr... Nästan alla Sigmas makroobjektiv finns också för Sony, och de är ju bra hela bunten.

Sony 70-400/4-5.6G SSM är en hygglig telezoom för runt 14500:-, Sony 70-300/4.5-5.6G SSM kostar runt 9000:- och är inte så illa den heller. "G" är Sonys lite finare objektiv, och SSM innebär tyst och ganska snabb fokusering med ultraljudsmotor. Det finns också en enklare 75-300/4.5-5.6 för runt 3000:- som inte är så tokig för pengarna, men så är den ju inte så dyr heller. Dyr är däremot 300/2.8G som ligger på runt 85000:-...

Både Sigma och Tamron säljer de flesta av sina objektiv med a-fattning, och nu har även Tokina kommit tillbaka och släppt en utmärkt vidvinkelzoom med a-fattning så det finns som sagt ganska mycket att välja på.

Däremot är de flesta av de finaste objektiven ganska trist prissatta i Sverige, det känns ofta som att det t.ex. är lättare att hitta Canonobjektiv ur deras L-serie för bra mycket mindre än vad Sonys G- och Zeiss-serie kostar.

En road-map? Njae, det är ju inte som att de börjar från noll och skall locka till sig kunder med löften om kommande objektiv, det finns vad de flesta kan behöva, och dessutom verkar Sony gilla att vara lite hemliga och inte säga något alls förrän de nästan kan slänga upp sakerna på disken.
 
KG Stolt har nu äntligen fått en vass kamera att snegla på med EVF.
Han har ju väntat länge nog nu på en uppgradering till sin gamla Minolta med EVF.

Ha, jag tänkte också på det! Å sen funderade jag på om det kanske blivit läge att slänga upp en annons på min egen gamla A2:a, som ju hade högupplöst EVF redan 2004 (en stor orsak till att jag köpte den), när folk började fråga om slutarljudet på de nya AXX...

För er som inte känner till den så kan jag berätta att A2 är tidernas kamera, och jag skojar faktiskt inte. Snabbheten och bildkvaliteten har väl kommit en (ganska bra) bit sedan dess, men det är inte många finesser på t.ex. min A700 som inte A2 har, men tvärtom finns en del: Motivföljande autofokus (dvs. den låser på motivet och följer med om det förflyttar sig över bildytan, ungefär som målsökningen på ett stridsplan), fritt placerbar spot-af över hela bildytan, fem programmerbara minnen med direktvalsknapp, bilder i jpg, raw eller tiff, fler yttre knappar än någon annan kamera jag kan komma på, tyst fokusering, nästan helt tyst slutare (bländaren i objektivet väser lite när man trycker av), filmar i 15 eller 30 bps i två olika kvaliteter, LiveView med lika snabb AF som i sökaren, osv. osv...

Jamenfaktiskt, det var en riktigt bra kamera, och den fick precis som Sony senare inte riktigt den uppskattning den förtjänade. Utom då möjligen av KGS. Undrar förresten vad Mayro hade gillat en A2:a...
 
Ja herregud sa ateisten. Nu har Sony lagt ut så många olika spår så folk kommer se i kors. Jag undrar ju om det också kommer ett par A77 och ett par mer klassiska A7XX också (Sony verkar ju ha gjort till regel att ha flera varianter i varje segment). Man undrar ju vad folk kommer välja då. NEX finns ju också och folk har väl knappast hunnit hämtat sig från den överaskiningen än innan detta kommer. Tycker Sony verkligen verkar spänna musklerna nu. Det har varit ganska mycket verkstad nu på kort tid. Verkar inte som om Canon och Nikon förnyar på lika bred front ännu. För de som nöjer sig med någon av dessa allt bättre APS-C-modeller så måste det väl nu finnas något för de flesta smaker och prestandakrav. Det är väl nu bara en riktigt maffig entusiatkamera som fattas för de som vill ha en onödigt stor kamera att synas med ska bli nöjda.

Det verkar ju nu faktiskt som om A55:an får betydligt mer ljus på sig nu än A580. Är äntligen systemkameravärldens annars så stockkonservativa konsumenter verkligen redo för någonting helt nytt. Ska bli verkligt intressant att följa den utvecklingen. Ja jag vet att en del säger att halvgenomskinliga speglar har funnits redan på 60-talet men att göra den jämförelsen är ju faktiskt ganska ohistorisk. Den tekniken levde väl då i en helt annan och betydligt mer begränsad kamerateknisk värld. Idag öppnar ju denna teknik upp nya möjligheter som man faktiskt inte tidigare sett i DSLR-världen och ger andra tekniker ytterligare bättre villkor att koma helt till sin rätt.. Man lyfter ju både Live View och videomöjligheterna till en lite annan avsats och man väljer ju faktiskt nu på allvar att lägga ut EVF-spåret i hyfsat avancerade systemkameror. Jag tycker det är kul att Sony vågar ta lite egna vägar. Det hade varit betydligt tråkigare om allt vi hade att se fram emot var "följa CaNikon" till billigare pris.

Undrar vad Bengtf tycker om detta och om han ska göra gemensam sak med KG och köpa en A55:a eller om han ska fortsätta vårda sin KM D5D.
 
Har någon hört något om batterigrepp??

Batteriluckan på A580 är utformad för att enkelt kunna tas loss vilket tyder på att det kommer att finnas ett batterigrepp till den. Sannolikt är A560 likadant utformad (Sony hade ingen A560 under pressvisningen, men med tanke på hur lika de två är i övrigt så ...)

Batteriluckorna på A33/A55 är däremot inte byggd på det sättet, så det verkar inte så sannolikt att Sony planerat något batterigrepp till dessa (enligt Sonys representanter på på plats). Men, det kan förstås också vara så att Sony tänkt sig en annan utformning för ett batterigrepp till dem.

Men troligtvis kommer det batterigrepp till A560/A580, men inte till A33/A55.
 
Ta bort batteriluckan är ju en Canon-finess, på Sony/Minolta däremot brukar greppet ha plats för att låta luckan sitta kvar i utfällt läge och glida ner i en liten ficka, så det kan man nog inte ha som antydan åt varken det ena eller det andra hållet.
 
OffTopic-varning DeLuxe:

Även om man naturligtvis kan köpa nya objektiv tycker jag att största tjusningen med Sony/Minolta är utbudet av mycket trevliga begagnade objektiv, speciellt Minolta's klassiska serie från 80-talet. Några av Minolta's skarpaste objektiv någonsin, som även står sig bra fortfarande, är 50/2.8 Macro och 100/2.8 Macro (beg ca 2000:- resp 4000:). Själv köpte jag en kanonfint 80-200/2.8 häromveckan för strax under 7000:- och många Sony-ägare går ingenstans utan ett 70-210/4 "Beercan" i väskan (ligger idag på under 2000:). Bildstabiliseringen i huset gör det extra trevligt att använda gamla glas.

De flesta objektiv hittar du här:
http://www.dyxum.com/lenses/resultsAdv.asp


dpreview verkar ju faktiskt tycka riktigt bra om a55 trots att det är en sony :p. Väldigt frestande kamera måste jag säga. Eftersom jag kan inte något om Sony är jag nyfiken på hur deras objektivutbud ser ut. Om jag skulle köpa a55 skulle jag vilja ha ett bra macro samt ett teleobjektiv (typ 3-400mm). Hur ser utbudet ut hos Sony? Och finns det någon roadmap tex?
 
Batteriluckan på A580 är utformad för att enkelt kunna tas loss vilket tyder på att det kommer att finnas ett batterigrepp till den. Sannolikt är A560 likadant utformad (Sony hade ingen A560 under pressvisningen, men med tanke på hur lika de två är i övrigt så ...)

Batteriluckorna på A33/A55 är däremot inte byggd på det sättet, så det verkar inte så sannolikt att Sony planerat något batterigrepp till dessa (enligt Sonys representanter på på plats). Men, det kan förstås också vara så att Sony tänkt sig en annan utformning för ett batterigrepp till dem.

Men troligtvis kommer det batterigrepp till A560/A580, men inte till A33/A55.

Precis som Lars säger så tar man inte bort luckan på många/dom flesta Sony modellerna utan det finns plats för den i batterigreppet(dock så skulle man blir tvungen att ta bort luckan på A33/55 om det fanns batterigrepp till dom pgr av hur luckan viks/läget den är i när den är öppen)...eftersom A560/580 till formen/storleken är den samma som A500/550 så skulle det inte förvåna mig om deras batterigrepp fungerar ihop med A560/580 och att Sony endast gör en "uppdatering" av det batterigreppet i form av ytfinish för att matcha A560/580 bättre.

Vad jag läst(svar på frågor som folk ställt till Sonys representanter på visningen) så tyder allt på att det inte kommer nått batterigrepp till A33/55...tittar man på kameran så ser man att dom har inte designat kameran för användning av batterigrepp...man ser det ganska tydligt om man kollar på kamerans undersida...hur batteriluckan öppnas mm...dessutom sitter minneskortet i batterifacket vilket innebär att man skulle vara tvungen till att skruva av/dit batterigreppet varje gång man vill byta minneskort allt tömma kortet med kortläsare.
 
Senast ändrad:
Enligt Martin Agfors artikel här på Fotosidan stjäl spegeln 0,1 EV.
En uppgift som citerats i den här tråden är att spegeln stjäl 30 procent av ljuset. Det stämmer ju ganska bra med ett halv bländarsteg och får 0,1 att låta väldigt lite. Vilket som är rätt kommer väl att visa sig.
 
En uppgift som citerats i den här tråden är att spegeln stjäl 30 procent av ljuset. Det stämmer ju ganska bra med ett halv bländarsteg och får 0,1 att låta väldigt lite. Vilket som är rätt kommer väl att visa sig.

Nog ingen som vet/mätt upp exakt vad det i praktiken motsvarar i EV....0,1 är Sonys egna siffra...Dpreview säger 0,5 och medans andra säger 0,3...personligen tror jag Dpreview siffra ligger närmast sanningen men förhoppningsvis kommer vi efter riktiga tester/mätningar veta den exakta siffran.
 
Nog ingen som vet/mätt upp exakt vad det i praktiken motsvarar i EV....0,1 är Sonys egna siffra...Dpreview säger 0,5 och medans andra säger 0,3...personligen tror jag Dpreview siffra ligger närmast sanningen men förhoppningsvis kommer vi efter riktiga tester/mätningar veta den exakta siffran.

Siffran på 0,1 var det Sony sa under pressvisningen, men jag håller med - det säkraste är att avvakta riktiga mätningar.
 
OffTopic-varning DeLuxe:

Även om man naturligtvis kan köpa nya objektiv tycker jag att största tjusningen med Sony/Minolta är utbudet av mycket trevliga begagnade objektiv, speciellt Minolta's klassiska serie från 80-talet. Några av Minolta's skarpaste objektiv någonsin, som även står sig bra fortfarande, är 50/2.8 Macro och 100/2.8 Macro (beg ca 2000:- resp 4000:). Själv köpte jag en kanonfint 80-200/2.8 häromveckan för strax under 7000:- och många Sony-ägare går ingenstans utan ett 70-210/4 "Beercan" i väskan (ligger idag på under 2000:). Bildstabiliseringen i huset gör det extra trevligt att använda gamla glas.

De flesta objektiv hittar du här:
http://www.dyxum.com/lenses/resultsAdv.asp

Får man AF med dessa äldre objektiv?
 
Hoppsan!

När man talar om trollen, precis medan jag skrev mitt förra inlägg fick jag mejl från Sony. Citat:

"Under mötet uppgav vi att spegeln i A33/55 släpper igenom 90 procent av ljuset. Denna uppgift är tyvärr felaktigt och vi på Sony ursäktar detta.

KORREKT ÄR :
- Approx. 0.5EV less light will go to image sensor
- The S/N ratio of image sensor itself improved by 5dB compare to current models like A550. This equals to More than 1.0 EV in improvement."

Jag har infört en rättelse i artikeln jag skrev igår.
 
Mao. så är A580 1,5ggr bättre på brus än A550. Det låter riktigt lovande!

Nästa grej jag väntar på är en slutarlös A55, en med elektronisk slutare. Då lär kameran bli ännu tystare men framför allt så blir blixtsynktiden inget bekymmer längre. Alla blixtar kommer att kunna pumpa ut full effekt vid korta slutartider, även den inbyggda. Vilket lyft! Kommer säkert med nästa generation sensorer, Sony kan ju inte släppa alla karameller på samma gång... :O)
 
---
För rimliga pengar är nog Tamrons 90/2.8 makro ett bra val. Sony har annars två egna, ett 50mm och ett 100mm, och även om de är bra så är de knappast bättre än Tamron men däremot dyrare, 100mm är nästan dubbelt så dyr... Nästan alla Sigmas makroobjektiv finns också för Sony, och de är ju bra hela bunten.
---
Sony har faktiskt tre makro-gluggar i sitt program. Det finns ett 30/2,8 1:1 makro också, vilket är marknadens billigaste original-makroobjektiv. Dess bildvinkel motsvarar normalbrännvidden för fullformatskameror, så det är ju även ett perfekt ljusstarkt "walk-around"-objektiv.
 
Jo A55 måste jag erkänna som den mest intressanta Sonykameran för mig just nu. har för tillfället inte haft riktigt ro i kroppen att gå in och specialstudera den, den gode Peter strör ju länkar efter sig som man sår vete. Har haft lite svårt för 500 serien med den grova kroppen, som verkar vara byggd som en undervattenskamera med flytförmåga, Pentax k7 har en mycket tilltalande design som hamnar under 7D i storlek, den typdesignen lockar mig. Nya A55 ser mera ut att nästan vara kopierad av Nikons D40, och ger vid första blickarna ett mycket gediget intryck. förutom det om jag fattar rätt så kan mina fyra objektiv som jag har passa på A55 vilket dom inte gör på Nexarna, en klar fördel. Om det någonsin kommer en ny A700 efter att Sony har släppt en 36 modeller under 10000 kr, orkar inte räkna alla modeller längre. Nya A700 om den kommer blir troligtvis en ganska dyr modell och säkert avancerad ala Canon 7D. Måste säga att jag vart storligen förvånad när Foto hoppar över sitt adelsmärke att testa upplösningsförmåga på Nex 5:an det hade varit kul att få läsa, verkar som halva redaktionen är på semester. Jo A55 ser väldigt intressant ut, kommer att följa upp den mera när flera testare får tag i den. vore ju kul om aspman och risedahl finge tag några exemplar och även teknikoraklet Jocke, neutrala gubbar som inte backar för att ge både Ros och Ris.//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.