Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan bara du avgöra...dom har rätt mycket gemensamt men trotts det väldigt olika.

Nja..är dom så väldigt olika?? Jag får det till lite mer mp i ena fallet och samma i andra fallet fast + GPS då också. Annars hittar jag inga stora skillnader mellan varianterna.

Naturligtvis tror jag att a33-55 känns olika än a560-580 pga storlek och placering av knappar mm.
Nåväl..detta kan man bara känna efter själv när kamerorna dyker upp :)
 
Hehehe fortfarande inte bestämt dig för vilket kameramärke/modell du ska satsa på Bengt....verkar ha lite beslutsångest/vara lite velig...rädd för att välja/satsa på fel märke??? Det kommer nytt hela tiden så valet av kamera blir inte precis lättare om man vänta hela tiden...A55 är en gammal nyhet nu då Canon precis släppte sin väl-specade 60D :) http://www.dpreview.com/previews/canoneos60d/ plus ett antal nya objektiv...vänta lite till så kommer Nikon och Pentax också med något nytt..hjulet hålls snurrande hela tiden så att säga...lönlöst att sitta o sukta efter det bästa och nyaste hela tiden :) Vad det gäller bildkvaliten i Sonys nya A33/55 och A560/580 så behöver du inte vara orolig...lär vara minst lika bra som Sonys Nex-modeller vilka har minst lika bra bildkvalite som Canons och Nikons bästa i APS-C segmentet....visst det hade varit kul om dom(Lennart,Joakim mfl) fick tag i ett ex och testade mot övriga konkurrenters likvädiga modeller men det är trotts allt du som skall ha/trivas med kameran i slutändan....sätt upp dina krav/vad som är viktigt för dig och åk o testa/kläm på dom modellerna som uppfyller dina krav/modeller...välj den av dom som känns bäst i handen mm för dig.

Vad gäller pentaxen Peter så är det utformningen av kameran som är tilltalande, inte för att bildkvaliteten skulle vara bättre, vi vet alla i dag (nästan alla i allafall) att även en äldre billig instegare håller hög bildkvalitet. Förutom Nex-serien så verkar Sonys modeller från A450 och framåt vara ovanligt knubbiga modeller, även A33-A55 ser riktigt knubbiga ut , Panasonik har valt slankare modeller fast även dom har vridbar monitor, Sonys senaste snuddar den imponerande bredden av 85mm, medans en så stor kamera som Nikons D700 går in på 77mm i bredd, en kamerajätte som Nikon D3,D3s går in på 88mm med en vikt som 3ggr högre än A55, intresserad av orsak och verkan som jag är så undrar jag vad som föranleder en så knubbig kamera. jag är för övrigt intresserad av alla kameratyper som dyker upp på marknaden, det betyder inte att jag har någon form av agg mot Sonykameror. Innan Nexarna dök upp så undrade nog halva europa vad Sony håller på med, speciellt släppet av nya trillingserien med det konstiga greppet som kom för ett år sedan. skall man tala om mängden finesser så var min gamla KMD5D verkligen välspeckad för sin tid, inom ett halvår hade jag hittat min inställning vad gäller färg och så vidare, vitbalans, kompensering i bland, A-läge-lätt justera bländare, tiden ser man, iso alldrig över 400 på KM5:An. jag gräver alldrig i den fast kombinationerna är flera hundra om man så vill. jag fick betala 6900Kr ett extrapris som dök upp på expert för min KM. Nu får man A55 (huset) för under 9000Kr redan vid starten, ett mycket bra pris tycker jag. A55 är ett nytänk som det skiner om, DPR:s test gör mig nästan tårögd och chockad, första gången i mordern tid som sony får så fina betyg hos dpr, detaljskärpa i klass med semipron 7D och detta uttalat av DPR det kräver mod ock kraft, lysande. jag tror Peter att jag skulle bli mer än nöjd att få äga en A55, den summan accepterar nog min fru också. jag tror bildkvaliteten från A33-A55 kommer att hålla dom flesta kameramärken i stången flera år framåt, även en ny A700 kommer inte att vinna på bildkvalitet över A55 men säkert andra egenskaper som blir för dyra pengar för mig. och kanske även för avancerat när man inte sover med kameran i stället för frun. Över 40 år med systemkamera, vet snart inte var jag skall hitta motiven. Vänl./ Bengt.
 
Nja..är dom så väldigt olika?? Jag får det till lite mer mp i ena fallet och samma i andra fallet fast + GPS då också. Annars hittar jag inga stora skillnader mellan varianterna.

Naturligtvis tror jag att a33-55 känns olika än a560-580 pga storlek och placering av knappar mm.
Nåväl..detta kan man bara känna efter själv när kamerorna dyker upp :)

Jag menade att A33/55 är rätt olika A560/580 trotts att dom har mycket gemensamt.
 
Efter att ha jämfört dom bilderna som finns på Image-resource så tycker jag Nex-3/5 och A560(A580 finns inte där än) är tydligt bättre/ger snyggare resultat på höga ison än A33/55...tycker faktiskt Nex-3/5 levererar bäst/snyggast resultat.
 
Medhålles. Det är dock väldigt lika om man jämför NEX5 och A580 i verkligheten - skillnaden är minimal.

A55 (33 också) var väldigt trevliga att hantera, de kändes faktiskt mycket bättre än t.es 550. Kanske kan detta vara för att densiteten är lite högre, den väger så att säga "mer per cm3" känns det som, den känns inte så ihålig... Knapp-placeringarna tyckte jag också fungerade klart bättre - det är ju inte mycket som ändrats, men det är till det bättre iaf. Fortfarande lite för mycket "Sony" för min smak, det finns ju kameror med betydligt bättre verklig ergonomiän dessa.

Det hade dock varit trevligt om de hade hållt sig till det som från början var "läckt", att de skulle hålla sig fullfärgs-EVF. Vid stillastående mål var modellen de använt riktigt trevlig, lite svag i färgerna kanske - men tydlig och skarp. Manuell focus var ganska ok, men de inzoomade lägena i EVF'en var lite svåra, då minsta skakning förstärks mångfalt... Man får vara stadig.

EVF fungerade bättre än vad jag trott, men rör man sig för fort får amn inte bli åksjuk av de helt abnorma mängderna färgkanter man får. Seriebildstagningen, som var det andra jag var tveksam över kan nog gå med lite övning, men pellix-spegen gjorde inte mycket verklig nytta här egentligen. Man såg ju ingenting av vart man egentligen hade kameran pekad mot, och vrt fokuspunkterna för tillfället låg fick man ju helt enkelt bara gissa sig till. Du vet var fokus låg för två bilder sedan, men intte var de är just nu. T.o.m att förja något så enkelt som en bil rullande i stadstrafik gav ganska stora avvikelser mellan vad skärmen visade och vartåt man EGENTLIGEN pekade kameran. Panorering och seriebild får ske på ren känsla - det är knapp lönt att titta i sökaren, det är bättre att bara hålla kameran framför dig och försöka följa siktlinjen via ovankanten på motljusskyddet på objektivet.

Jag ska testa lite till, men jag tror nog jag köper en. Men det blir definitivt inte för seriebildstagningen skull.
 
Medhålles. Det är dock väldigt lika om man jämför NEX5 och A580 i verkligheten - skillnaden är minimal.

A55 (33 också) var väldigt trevliga att hantera, de kändes faktiskt mycket bättre än t.es 550. Kanske kan detta vara för att densiteten är lite högre, den väger så att säga "mer per cm3" känns det som, den känns inte så ihålig... Knapp-placeringarna tyckte jag också fungerade klart bättre - det är ju inte mycket som ändrats, men det är till det bättre iaf. Fortfarande lite för mycket "Sony" för min smak, det finns ju kameror med betydligt bättre verklig ergonomiän dessa.

Det hade dock varit trevligt om de hade hållt sig till det som från början var "läckt", att de skulle hålla sig fullfärgs-EVF. Vid stillastående mål var modellen de använt riktigt trevlig, lite svag i färgerna kanske - men tydlig och skarp. Manuell focus var ganska ok, men de inzoomade lägena i EVF'en var lite svåra, då minsta skakning förstärks mångfalt... Man får vara stadig.

EVF fungerade bättre än vad jag trott, men rör man sig för fort får amn inte bli åksjuk av de helt abnorma mängderna färgkanter man får. Seriebildstagningen, som var det andra jag var tveksam över kan nog gå med lite övning, men pellix-spegen gjorde inte mycket verklig nytta här egentligen. Man såg ju ingenting av vart man egentligen hade kameran pekad mot, och vrt fokuspunkterna för tillfället låg fick man ju helt enkelt bara gissa sig till. Du vet var fokus låg för två bilder sedan, men intte var de är just nu. T.o.m att förja något så enkelt som en bil rullande i stadstrafik gav ganska stora avvikelser mellan vad skärmen visade och vartåt man EGENTLIGEN pekade kameran. Panorering och seriebild får ske på ren känsla - det är knapp lönt att titta i sökaren, det är bättre att bara hålla kameran framför dig och försöka följa siktlinjen via ovankanten på motljusskyddet på objektivet.

Jag ska testa lite till, men jag tror nog jag köper en. Men det blir definitivt inte för seriebildstagningen skull.


Härligt med lite intryck från någon som använt kamerorna i praktiken...vet inte vad det va med bildena på Image-resource men det känns som att dom har tagit ett litet steg bakåt igen....resultaten från dom nya kamerorna va inte nödvändigtvis brusigare än Nex-filerna men det känndes mer utsmetat och grovkornigt från dom nya kamerorna...Nex ger inte alls samma utsmetade resultat plus att bruset är finkornigt och "snyggt" vilket gör att man inte störs lika mycket av det...upplevde också att A33/55 visade tydligare/mer färgbrus(stora fläckar) tidigare än Nex....men som sagt det lär knappt/inte synas i praktiken.
 
Hängde AF med i 10fps???
Om jag köper en så skulle det isåfall vara för 10 fps , men när du skriver att du INTE skulle köpa den för det blir jag allt mer tveksam. Och att det blir svart i EVF vid serietagningen funkar ju inte.....hmmm
 
Hängde AF med i 10fps???
Om jag köper en så skulle det isåfall vara för 10 fps , men när du skriver att du INTE skulle köpa den för det blir jag allt mer tveksam. Och att det blir svart i EVF vid serietagningen funkar ju inte.....hmmm

Jag håller med Joakim.... Af:en hänger med då den är aktiv hela tiden men som Joakim säger så har man väldigt liten koll på vart man siktar då man endast uppdateras med sist tagna bild hela tiden i 10fps läget...i 6fps läget är det lite lättare att följa målet då man hela tiden då bildserien som man tar ses i EVF ungefär som ett bildspel....visst 10fps är användbart till mycket men troligvis minst användbart för snabba rörliga motiv där man måste panorera/inte kan förutse rörelseriktningen....fotar man mycket sport,djur mm där man panorera mycket så hade jag trotts att dom är långsammare hellre köpt A560/580 pgr av att dom har valig sökare....det bästa är helt klart att du åker och testa ett ex när dom har kommit till butikerna o se hurpass bra/dåligt du tycker 10fps läget fungerar för dig.
 
NU tror jag Sony släppt loss lite utav sitt kunnande.. Samt äntligen släppt lite historia med Minolta. Och tagit egna steg ut med egna grejer..

Minolta var bra och inovativa.... Då talar man dåtid bakåt.... Men nu är det Sonyprodukter som släpps..Med Sonys potensial..

Jag tror Mats Lillnor kommer få rätt att snart Sony blir mycket stora inom kamera... Jag trodde inte detta riktigt riktigt förut såsom Mats uttalade det.. "Störst".... Men nu pekar allt mot att dom satt in sina resurser mer "fullt ut".. Och vetekatten om inte Mats kanske får rätt till slut.. Kanske inte störst.. Men stora......

Spännande..
 
A33 och A560 har samma sensor som Nex medans det sitter en nyare/annan i A55 och A580....skillnaden i bildkvaliten mellan dom fyra lär vara minimal/knappt märkbar.

Någon som vet hur sensorn från A33/A55/NEX står sig mot Canon 550d/60d/7d? För de Canonmodellerna delar väl sensor till största delen, eller helt och hållet?
 
Senast ändrad:
Någon som vet hur sensorn från A33/A55/NEX står sig mot Canon 550d/60d/7d? För de Canonmodellerna delar väl sensor till största delen, eller helt och hållet?

När det gäller film finns en jämförelse. Den länken kanske redan är visad här men annars är det denna:

http://www.youtube.com/watch?v=kHPaVD0pHpQ&feature=player_embedded

Det är en jämförelse i video mellan en 550d och en a55. Sonyn äger Canonen :D

Rent stillbildsmässigt har nog en amatör som jag svårt att se skillnad men jag misstänker att Sonys högiso-egenskaper är bättre. Bland annat ;)
 
Någon som vet hur sensorn från A33/A55/NEX står sig mot Canon 550d/60d/7d? För de Canonmodellerna delar väl sensor till största delen, eller helt och hållet?

Jag skulle säga att dom är väldigt likvärdiga men att Canon är lite "vassare" men skillnaden är så lite/minimal så att det spelar ingen roll/märks inte i praktiken.....bara till att gå in på Image-resource och jämföra deras testbilder från dom olika kamerorna/modellerna/märkerna...men se upp/kolla så att bilderna du jämför har samma slutartider/inställningar om du tex jämför två iso3200 bilder från två olika modeller/märken...för om bilderna du jämför inte har samma slutartider/inställningar så måste du/man ta med det i beräkningen när man jämför resultaten.
 
Sen är ju frågan om man ska dra för många växlar på jpeg-bilderna direkt ur kameran om man tänker pixel-peepa. Då är det RAW som gäller och det är väl lite för tidigt att göra det än innan A33/55 stöds av de allmänna konverterarna.
 
När det gäller film finns en jämförelse. Den länken kanske redan är visad här men annars är det denna:

http://www.youtube.com/watch?v=kHPaVD0pHpQ&feature=player_embedded

Det är en jämförelse i video mellan en 550d och en a55. Sonyn äger Canonen :D

Rent stillbildsmässigt har nog en amatör som jag svårt att se skillnad men jag misstänker att Sonys högiso-egenskaper är bättre. Bland annat ;)
Skillnaden i videofilmskvalitet är ju minst sagt häpnadsväckande.

Canon 550D:
1) 550D har väldigt svårt att klara att fokusera. Enda tillfället när det blir skarpt är när flickan har stått still lite grand - hon är oskarp hela tiden hon rör sig.
2) Detta videoklipp uppvisar så mycket flimmer och stora ljusstyrkehopp att jag inte tror att någon skulle acceptera detta - ser värre ut än den billiga och skruttiga leksaks-super8-kamera som en bekant till mig hade gett sin unge för ungefär 40 år sedan (undrar om ens den killen skulle acceptera 550D-kamerans videokvalitet idag...)
3) Verkligen inte snygga färger - ansiktshuden hoppar mellan blekt och grisskärt. Håret var bara ett enda tråkigt färgat oskarpt sjok.
4) Skakigt och oroligt. Stativ hade behövts.


Sony A55:
1) A55 fokuserar perfekt här. Förutom under ett ögonblick när modellen kör in ansiktet innanför objektivets närgräns, så är hon hårskarp hela tiden.
2) Inget som helst flimmer. Erforderliga ljusstyrkejusteringar sker steglöst och omärkligt.
3) Mycket fin färgåtergivning i jämförelse med 550D. Naturlig hudfärg, utan några som helst variationer (av mig uppfattbara - det finns säkert konnäsörer som se något). Det bruna håret var framförallt hår... Och det var snyggt och skarpt.
4) Lugnt och stabilt efter att SSS kopplades in. Ser då ut att vara en stativtagning, men det är det inte. In-body-stabilisering är guld värd!


Dessutom ser flickan häpnadsväckande mycket snyggare ut i klippet från A55:an än från 550D-kameran. Inte bara det att det är A55 som gäller ifall man vill smickra tjejer - efter att ha sett det här skulle jag överhuvudtaget aldrig våga att ta en film av någon tjej med en Canon 550D!


Nu börjar man förstå vad de menar som har skrivit att Sonys videofilm-implementering är överlägsen alla de andras. Och alla de som tidigare gnällt över att Sony varit slöare än alla andra eftersom de var de enda som ännu inte hade försett sina DSLR-kameror med video-funktion, kanske till slut förstår vad Sony menade när de tillfrågades om när video skulle komma i deras Sony-DSLR-kameror: "When we will get it right". Så nu vet vi - det var inte Sony som var slö, det var de andra! Sony är den enda som verkligen har jobbat hårt, uppenbarligen.

Undrar hur lång tid det kommer att ta, om det överhuvudtaget kommer att ske, innan alla de testare som tidigare har hyllat de övriga märkenas videofunktionsmöjligheter och höjt testpoängerna på grund av detta, samtidigt som de gett minuspoäng för Sony, som inte hade implementerat någon liknande (miserabel) videofunktion? Om testarna hade skött sig skulle de ju tvärtom ha gett rejält med minuspoäng till alla de som tidigare stoppat in så väldigt bristfälliga video-funktioner i sina kameror, och istället gett dem en rejäl utskällning för detta. Då hade vi säkert för längesedan fått se acceptabla video-implementeringar även i alla de andra märkenas kameror. Eller?
 
Senast ändrad:
Sen är ju frågan om man ska dra för många växlar på jpeg-bilderna direkt ur kameran om man tänker pixel-peepa. Då är det RAW som gäller och det är väl lite för tidigt att göra det än innan A33/55 stöds av de allmänna konverterarna.

Dom har JPEG-bilder som är "framkallade" från RAW-bilder(går även att ladda ner om man vill labba själv) på Image-resource....tror inte det blir mycket bättre än det resultatet som dom visar upp där även om man använder en allmän RAW-konverterarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.